Gravel - hur många växlar?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 72482
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 72482

Guest
Tänkte köpa mig en gravel cykel men funderar på antalet växlar 1x11 eller dubbelt är frågan. Känns enkelt med 1x11 Men räcker det? Kommer bli min allround cykel både för motion och med packning och resa framöver. Tittat på Specialized Deverge Base och Sport, då jag vill ha en lättare cykel.

Jag har 1x på min gravel som också används som landsväg med andra hjul. Var orolig att det inte skulle funka med 1x på lvg men än så länge går det bra. Iofs inte kört någon klungkörning men kan ligga på hyffsat bra i svagt utför utan att trampa ur. Har 42T fram och 11-42 kassett (11-delat) både på gravel och lvg-hjulen. Cyklar helst i kuperad terräng och då är det skönt med låg utväxling. Har faktiskt inte tänkt på att stegen i kassetten skulle vara för stora på platten heller. Det är ju väldigt skönt med 1x, inget skrammel, mindre mek. mm.

1x12 10-50 med kanske 46 eller 48 fram skulle jag vilja ha på min gravel.
Har nu 1x11 11-42 med 42t fram och det funkar hyfsat ändå. Lutar dock mot att byta framdrevet mot 44t.

46-48 med ena 10a bak är bara om man ska köra mycket asfalt och lutar mer mot lvg än gravel.
Om du kollar modellerna TS kollat på så förstår du att TS vill ha en renodlad gravel för äventyr och inte en fartraket........

46-48 med ena 10a bak är bara om man ska köra mycket asfalt och lutar mer mot lvg än gravel.
Om du kollar modellerna TS kollat på så förstår du att TS vill ha en renodlad gravel för äventyr och inte en fartraket........
Nämnde att jag vill ha den utväxlingen och jag använder min gravel för äventyr. Backigt på många ställen, så en bail-out finnes och på plattare grusvägar är det skönt att mata på tycker jag. 10:an där är väl inte något superdrev, men att gubbveva utförs har sin tjusning.

Kan 11-växlat använda lika stora kassetter som 12-växlat på gravel grejer? 11-52t ger ju jättestort omfång. Jag gillar 11 växlar mer än 12 växlar om de kan ha lika stora cassetter.

Tjena,
Jag kör grx400, 2x10, med 46/30 fram och 11/40 bak. För mina behov funkar detta utmärkt då jag ibland drar cykelvagn med två barn uppför branta backar till förskola eller i natur, och ibland köttar mitt snabbaste, både grus och asfalt till jobbet. Uppskattar rikedomen i omfånget även när jag cyklar utan vagn, och skulle inte byta. Detta sitter dock på en Brother Kepler stålram som inte är en lättviktare, och därmed inte är jämförbar med ts preferenser. / Rasmus

12delat är helt onödigt om man ska cykla "gravel" skulle jag säga, men det är mest nytt och hypeat.

Jag klarar mig jättebra med 1x, men helt ärligt så hade 2x varit trevligt ibland... Beror ju på hur och var man cyklar också.

Med 2X11 får du två områden, hög för mer landsväg och sportgrus, låg för brant uppför, skog och blöt mark.
Jag har normalt 46/34 - 11/36 men även ett 46/30 vevparti för tårfyllda upplevelser.
Varför man skulle nöja sig med 1X ligger bortom min horisont fastän det är modernt.
Och nej, jag har aldrig tappat en kedja.

12delat är helt onödigt om man ska cykla "gravel" skulle jag säga, men det är mest nytt och hypeat.

Jag klarar mig jättebra med 1x, men helt ärligt så hade 2x varit trevligt ibland... Beror ju på hur och var man cyklar också.
Kommer cykla allround tror dock mest på asfalt inget avancerat

Bara du har en klinga fram är det OK!
Fler än en klinga fram förfular cykeln.

1x11 kör jag. OM jag skulle ändra något är det att lägga till ett par tänder på framklingan. Men det är bara en tanke, inget behov.

Tänkte köpa mig en gravel cykel men funderar på antalet växlar 1x11 eller dubbelt är frågan. Känns enkelt med 1x11 Men räcker det? Kommer bli min allround cykel både för motion och med packning och resa framöver. Tittat på Specialized Deverge Base och Sport, då jag vill ha en lättare cykel.
Har tittat på Specialized Diverge Base och Sport, den senare med fler växlar dock dyrare

Har tittat på Specialized Diverge Base och Sport, den senare med fler växlar dock dyrare
Det är mer än vevpartierna+framväxel som skiljer mellan Specialized Diverge Base och Specialized Diverge Sport
Men såhär är utväxlingsskillnaden
Utvx_jmf_46_30x11-34__40x11-42.JPG

Kolla själv här.
Ganska enkelt att se hur mkt bättre det blir med 2x11 istf 1x11, åtminstone enl mig

För mig personligen funkar klassiska 46/30 ännu bättre med 12-32 kassett, åtminstone för grusvägscykling.
11-34 är onödigt gles och ger därför tröttande och onödigt stora hastighetssänkande hopp för cykling på väg, även om den är långtifrån lika illa som med 11-42.

Vill du köra 2x med ha det estetiska av 1x så har du ju
/https://classified-cycling.cc/

Känner du att du klarar av större hopp och inte lika tajt mellan växlarna så kör 1x
Vill du ser mer svart på vitt hastighet på resp växel så kan du jämföra 2 utväxlingar på denna sida och labba lite.
http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=24

Som ett ex.
30-46 (2x) med 11-34T kassett
Jämfört med 42 (1x) och 11-46 (42:an ligger även med om man vill se då utväxlingen är densamma utöver lägsta växel)
Jämförelse 2x vs 1x utväxling

(Håkan C var visst lite snabbare :cool: (y) )

Kolla själv här.
Ganska enkelt att se hur mkt bättre det blir med 2x11 istf 1x11, åtminstone enl mig

För mig personligen funkar klassiska 46/30 ännu bättre med 12-32 kassett, åtminstone för grusvägscykling.
11-34 är onödigt gles och ger därför tröttande och onödigt stora hastighetssänkande hopp för cykling på väg, även om den är långtifrån lika illa som med 11-42.
Du argumenterar med logik mot mode. Du har inte en chans ;-)

På min grushoj hade jag från början 40-klinga och 11-40 kassett (11 växlar) men tyckte ganska snabbt att jag saknade lite toppfart samt att jag oerhört sällan använde lättaste växeln. Bytte sedan till 44t fram och tycker att det funkar utmärkt och saknar inget varken fartmässigt eller när det börjar gå ordentligt uppför. Jag använder cykeln till träning och rekreation och cyklar aldrig med någon last. När det gäller stegen mellan växlarna har jag inga problem alls med hoppen på min 11-40 kassett. Saknar absolut inte 2x på den cykeln.

Senast ändrad:
För mest asfalt- eller sportgrus-cykling skulle jag välja 2x, för stökgravel 1x. Jag byggde min med 2x12 i vintras (43/30, 10-33) och tycker att det funkar bra, men för stökig gravelcykling (singletrack, backiga skogsvägar) blir det nästan onödigt mycket växlande. Men i motvind på asfalten uppskattar jag att ha det tätstegat. Har aldrig testat 1x på lvg/gravel så har dåligt med referenser.

Viss förvirring råder i tråden men så får det vara. Poshness och cykling hör inte ihop, om man inte vill bli omkörd av en med fakta.

2x alla dar i veckan. Stor klinga för snabba platta vägar (asfalt eller grus) och lilla för de backigare eller grövre grusvägarna (eller de brantaste asfaltbackarna). Ger tätare växlar för varje ändamål. Jag ser ingen anledning att välja bort den flexibiliteten på en bockstyrecykel.

Som konstaterat, en smaksak. Jag har en med 1x10 och en med 2*11. Båda funkar. Kör man mycket asfalt också på graveln gillar jag faktiskt 2x bättre men jag hade klarat mig med 1x11 också.

Tillbaka
Topp