Gravel - mellandagsrea

jaysommar

Medlem
Gravel - mellandagsrea
Hej alla.

Är på jakt efter en gravel då jag vill ha både speed och möjlighet till att cykla året om och på icke asfalterade vägar. Har förstått att hydrauliska bromsar är guld i jämförelse med skivbromsar. Och vet sedan innan att tiagra är ”lägsta” nivå att sträcka sig om man är van vid Shimano 105 annars. Vore riktigt gött och lyckas ”fynda” något på årets mellandagsrea.
Vad tror ni om dessa?

Vilken är mest värd sina pengar?

Ta hand om er och tack för hjälpen! Johanna

Gravel - mellandagsrea
Speedster har ju hydrauliska bromsar vad jag kan se.
Hursom: Har kollat runt lite i samma intention som du men inte hittat något nämnvärt fynd nu under mellandagarna.
Det som väckt mest intresse för min del har varit antingen Kona Rover till samt Sonder Camino. Kona verkar ha slut på de flesta av sina cyklar, Vinster verkar ha ett par modeller i rätt storlek men inte de jag vill ha, och sonder hamnade bakom brexit murarna nu i mellandagarna, så det blir en dyr historia.

Just nu funderar jag på att köpa grundmodellen av Camino och köpa till hydrauliska bromsar till vettigt pris därefter.

Gravel - mellandagsrea
Hursom: Har kollat runt lite i samma intention som du men inte hittat något nämnvärt fynd nu under mellandagarna.
Det som väckt mest intresse för min del har varit antingen Kona Rover till samt Sonder Camino. Kona verkar ha slut på de flesta av sina cyklar, Vinster verkar ha ett par modeller i rätt storlek men inte de jag vill ha, och sonder hamnade bakom brexit murarna nu i mellandagarna, så det blir en dyr historia.

Just nu funderar jag på att köpa grundmodellen av Camino och köpa till hydrauliska bromsar till vettigt pris därefter.
Nej, det är mekaniska bromsar på Speedster. Dessutom är däckbredden begränsad till 35 mm.

Gravel - mellandagsrea
Nej, det är mekaniska bromsar på Speedster. Dessutom är hjulbredden begränsad till 35 mm.
Men varför skriver Länna sport att det är hydrauliska bromsar då?

Länna sport.se sa:
Shimanos står för drivlinan vilket ger en effektiv kraftöverföring med riktigt hög precision och då man dessutom får hydrauliska skivbromsar från samma märke finns det exceptionell bromsförmåga i alla väder, året om!

Gravel - mellandagsrea

Hydrualiska bromsar (med växelreglage) till dropbars är oftast aldrig vettigt prissatta...

Gravel - mellandagsrea
Om möjligt, vad är ca kostnaden att byta till hydrauliska bromsar på cube nuroad? Onödigt skräp ändå eller smart plan?
Jag säger 6000 kr. Tiagra-reglage är lite billigare kanske, men de är 10-delade och då behövs ny kassett också. 105-reglage med ok kostar nog lite mer. Inga exakta summor, men det är inte prisvärt att köpa fel cykel och sen byta stora delar av drivlinan.

Sen ska arbetet göras också. Det är inget superavancerat arbete, men man behöver vara lite händigt för att lösa det.

Gravel - mellandagsrea
Cuben har väl redan Tiagra? Ett kit med Tiagrareglage och bromsok kostar ~3000 kr på Rose om du vill ha Shimanos mindre reglage, ~4000 kr för normalstora varianten.

Senast ändrad:
Gravel - mellandagsrea
Yes. Cube har tiagra växlar men mekanisk broms. Frågan var om byte till hydrauliska bromsar ens är möjligt och vettigt? Och om ja, kostnad ca. Men tror jag fick svar av Rholm?

Gravel - mellandagsrea
Det är som sagts tidigare lite pill med att byta till hydrauliska, de måste isär (alltså slangen måste bort i någon ände) i och med att det är invändig dragning av åtminstone frambromsen. Men absolut inget jätteavancerat.

Jag hade nog funderat på Nishikin i det här fallet. Semihydrauliska bromsar ska ju inte vara helt dåliga, och dessutom har den 40mm däck, vilket jag tycker att den gravel minst ska ha :)

Gravel - mellandagsrea
Rholm har koll på läget. Eftersom Nuroaden redan har Tiagra är det bara reglage och ok som behöver bytas. Smidigt!

Men för den genomsnittlige hemmamekaren är ändå reglagebyte till hydrauliskt någorlunda avancerat. Säger inte att det är direkt svårt egentligen, men man ska vara medveten om att det är ett litet insteg för att lösa smidigt.

Semihydrauliskt låter verkligen som det sämsta av två världar. Seghet och kärvhet från wire, men underhåll och eventuella hydraulproblem från hydrauliska bromsar..

Jag är själv mycket restriktiv med budgeten vid cykelköp, men det är värt att köpa rätt från början när det ändå är hyfsat lågt budgetinsteg som i detta fallet. Har själv gjort misstaget jättemånga gånger att köpa lite fel grej, följt av mer utlägg och arbete för att få det som man vill ha det..

Gravel - mellandagsrea
n3wton vad rekommenderad du? Lägga iaf minst 17tsn och satsa på hydrauliska? Eller lägga så lite som möjligt och satsa på något under 10 som ex Nuroad?

Gravel - mellandagsrea
Jag är verkligen inte rätt person att komma med tips om lämpliga cyklar. Jag cyklar bara på obskyra stålramar med konstiga användningsområden.. ? Däremot ville jag mest ge min syn på hydrauliska bromsar (som är en bra grej) och att köpa lite "fel" och sen bygga om (som är en dålig grej).

Gravel - mellandagsrea
Jag har kört mekaniska bromsar under ett år nu på en gravel och även om jag tycker att känslan är ganska tråkig jämfört med mina hydrauliska bromsar på min mtb så har jag aldrig haft något problem att stanna. Nu har jag ju inte direkt kört down hill men det är ju oftast inte tanken med gravel heller. Hade planer på att byta ett tag men det känns inte värt med tanke på kostnaden. Det bästa är ju om du kan testa både och och avgöra själv om du tycker det är värt det högre priser men kanske inte är det lättaste i dessa tider.

Gravel - mellandagsrea
Har två grushojar och kör grx/XTR på den ”traditionella” grushojen och Avid bb7 på den andra. Självklart märks skillnad men kan inte säga att bb7orna ger mig nån huvudvärk.

Mitt råd är att köpa det du känner att plånboken tillåter. Att köpa billigt för att uppgradera direkt känns som en dålig lösning.

Gravel - mellandagsrea
Mina 5-öre som kommer från någon som alltid bygger med villhöver specifikationer snarare än det som är mest bag for the buck så skulle jag säga så här, om du vill hela vägen till hydrauliskt, så blir det inte mycket kvar av ”gruppen” på cykeln och allt under tiagra lär inte inbringa några större summor på andrahandsmarknaden för att minska kostnaden för en uppgraderingen.

Kan man stå ut med utseendet på giants vajer till hydrauliskt så kan man ju komma undan under 2000 och få nästan riktig hydraulik utan hylex oken som antingen älskas eller hatas beroende på vem man frågar.

Vill man ha hydrauliska tror jag att man skall satsa på att hitta en cykel som har det från början eller leta en Shimano ultegra uppgradering begagnat.

Gravel - mellandagsrea
Är det rätt storlek på cuben på sjöstan så skulle jag gå på den. 5000 kr i rabatt täcker ju bytet av bromsar och du får med stänkskärmar mm.

Gravel - mellandagsrea
Kikat på gravel åt min fru och känns som att Sonder Camino Al med hydraulisk Sram eller Shimano, vilket som "rocks ones boat", känns som ett av de bästa valen.

Hjulen kanske inte känns så heta, men det kan man kanske byta senare. Känns lite mer tacksamt att byta hjul än att byta från mekaniska till hydrauliska bromsar.

Törs dock inte beställa en nu när Brexit står för dörren.

Gravel - mellandagsrea
Jag har byggt en cykel på en lös Sonder Camino-ram åt min pappa, impad av kvaliteten för priset.

Vad gäller komponenter så håller jag med de flesta kommentarerna ovan:
- Mekaniska ok funkar fint för de flesta förhållanden.
- Onödigt att köpa en cykel med delar du direkt tänker byta, särskilt hydrauliska handtag till lvg är dyra.
- Köp rätt cykel direkt istället för att bli missnöjd/vilja byta saker.

Gravel - mellandagsrea
- Onödigt att köpa en cykel med delar du direkt tänker byta, särskilt hydrauliska handtag till lvg är dyra.
Beror väl så klart på hur bra de mekaniska oken fungerar. De jag testat fungerar tillräckligt bra på grusvägar men om man ska ut på stigar eller traktorvägar, alt. lite brantare grus skulle jag gärna ha hydrauliska.

Tyvärr är det ju svårt att veta vad som är rätt cykel och vad man kommer att cykla om man inte haft en liknande cykel tidigare. Jag hade nog en föreställning om att jag skulle kunna cykla lite stig med min gravel, men det ska vara väldigt lätt stig i så fall, typ löpspår, ströv- eller ridstigar, men den typen av stigar är olämpliga eller ej tillåtna att cykla på häromkring.

Gravel - mellandagsrea
Tack för alla tips. Jag är rätt kort i rocken, 165 cm. Så behöver strl 48-50. Kommer söka vidare och försöka finna en bra instegscykel med vettiga delar. Har kört en del racer med Shimano 105 model innan skivbromsar ens fanns. Så är inte så väldans petig med vad som är vad förutom att jag vill att den ska hålla för året runt cykling på både grus och väg.

Gravel - mellandagsrea
Kikat på gravel åt min fru och känns som att Sonder Camino Al med hydraulisk Sram eller Shimano, vilket som "rocks ones boat", känns som ett av de bästa valen.
Jag har byggt en cykel på en lös Sonder Camino-ram åt min pappa, impad av kvaliteten för priset.
Men är inte ramen ett bojsänke? För enl den info jag hittar på tillverkarens hemsida anger de ramvikten för en aluram till hela
1900-2100g (vilket är mer än vad många tillverkare anger för sina stålramar!)
Medan andra jämförbara(?) ramar väger 400-500g mindre, kolla tex
Canyon Grail AL angiven ramvikt: 1540g

Vad gäller komponenter så håller jag med de flesta kommentarerna ovan:
Som jag har förstått det är vajern och höljet viktiga delar för att få en bra bromsverkan, riktigt bra skall det bli med kompressionsfria bromshöljen, typ Jagwire Road Pro
Läs mer här: https://www.cxmagazine.com/mechanical-monday-upgrade-compressionless-brake-housing

+1
Som tiderna är nu bör man även kolla upp vad som finns hemma/för leverans nu

Gravel - mellandagsrea
Men är inte ramen ett bojsänke? För enl den info jag hittar på tillverkarens hemsida anger de ramvikten för en aluram till hela
1900-2100g (vilket är mer än vad många tillverkare anger för sina stålramar!)
Jag reagerade också på det, men hittade en gång en brittisk byggtråd på Singletrack Forum eller nåt där någon hade byggt en Camino från ramsetet, vikten av ram + gaffel var exakt 2 kilogram (men nu hittar jag så klart inte igen den tråden!), så i så fall är den angivna vikten för ram + kolfibergaffel med alustyrrör. Vilket nog är mer rimligt, om nu inte ramen är gjord i solitt gjutgods.

Gravel - mellandagsrea
Jag reagerade också på det, men hittade en gång en brittisk byggtråd på Singletrack Forum eller nåt där någon hade byggt en Camino från ramsetet, vikten av ram + gaffel var exakt 2 kilogram
Du får gärna leta efter den länken för det jag hittar på
https://singletrackworld.com/gritcx...der-camino-al-rival1-hydraulic-gravel-bike/89
"Frame only weight // S: 1.9 kg; M: 2.0 kg; L: 2.0 kg; XL: 2.1 kg"
Men det verkar iofs inte vara uppmätta vikter

Gravel - mellandagsrea
Hittade det, en gammal forumtråd:

weighed frame plus stock al steerer fork on arrival with digital suitcase scale at exactly bang on 2.00kg small size frame

Edit: framgår inte om det är V1 eller V2-versionen av ramen dock. Nu är det ju V3 men skillnaden består mest av modernare dropouts, tror jag. Bör inte ha lagt på halvkilot på ramen.

Gravel - mellandagsrea
Till slut blev det köp. Blev denna.

Supernöjd än så länge.
Nu behöver jag nu dubbdäck. Ramen är ganska tajt runt hjulen så tror max 35 och inga stora grova dubbar.
Tips på bra butik/hemsida för köp?

Gravel - mellandagsrea
Nu behöver jag nu dubbdäck. Ramen är ganska tajt runt hjulen så tror max 35 och inga stora grova dubbar.
Du kan ju ha olika strl, eller tom modeller, fram o bak
På en av mina cyklar har jag dubbfria bak (dubbdäck fram); Conti Top Contact Winter II Premium Reflex
https://www.rosebikes.se/continenta...flex-folding-tyre-643326?article_size=700x37C
Jag har 37c-strl och de är smala, jag har ingen möjlighet att mäta nu
men om jag kommer ihåg rätt mäter de ~35mm
Det finns numer även billigare alternativ; Michelin Star Grip Reflex Competition Line
https://www.bike24.com/p254014.html

Tips på bra butik/hemsida för köp?
Kolla med TCM, de brukar ha bra sortiment https://www.tcmcykel.se

Tillbaka
Topp