Gravel stötdämpare

Gravel stötdämpare
Det är förmodligen en dålig idé eftersom ramen inte är designad för en så lång gaffel.
Jämför axle-to-crown för din nuvarande gaffel och en dämpad gaffel. 2 cm ökning är nog max vad som kan rekommenderas.

Gravel stötdämpare
Ha tjockare däck istället och lägre lyfttryck i dem? Värt att prova detta före inköpet på en dyr gaffel. Men annars finns det gravel-specifika gafflar för orimlig peng. Men för S-works cykel spelar kanske priset inte någon roll.

Gravel stötdämpare
Redshift funkar nog klockrent för att ta bort vibrationer i händerna. Men en riktig dämpare gör cykeln snabbare. Så det är bara att prioritera. Vikt/pris vs Fart.

Gravel stötdämpare
Har kört med Redshift i tre år på gravelhojen. Funkar bra på grus- och skogsvägar men är inte gjorda för annat än slätare stigar. Kombinationen större däck och redshift är väldigt bra och tar bort mycket vibrationer och mindre ojämnheter som det ofta är på grus och skogsvägar. Den ser ut som en vanlig styrstam, är lätt och ganska billig i jämförelse med en fjädrande gaffel.

Gravel stötdämpare
Det är förmodligen en dålig idé eftersom ramen inte är designad för en så lång gaffel.
Jämför axle-to-crown för din nuvarande gaffel och en dämpad gaffel. 2 cm ökning är nog max vad som kan rekommenderas.
Är ju lätt att mäta upp. Min Lauf gaffel v.1 hade samma AC som originalgaffeln på min BMC URS.

Gravel stötdämpare
Verkar som poängen flög över några huvuden 😄

Ok, ok.

2024-06-29-20-54-38-368.webp

Gravel stötdämpare
Så ja, har nu kört ett par kortare 5- mila rundor med redshiftstyrstammen.
20251006_134901.webp
Första runda med rekommenderade kuddar för min vikt. Blev inte så bra så bytte till ett steg mjukare och körde precis samma runda idag. Bättre. Och utan att få den att bottna på de 20 mm slag den erbjuder.
Den går verkligen inte att jämföra med en fjädrat och dämpat gaffel men tar udden av alla stötar från grov makadam, potthål och nerfallna grenar på skogsvägar och kommer nog att göra livet lättare för händer och axlar på vägar jag dragit mig från att köra på gruscykeln. Men den är oförskämt dyr, hade inte köpt en ny - fick min från K&S här - och inget för viktnörder, 235 g.

Edit, hittade den här på röda skiftets hemsida. Kan nog ha sin riktighet även om det är svårt att bedöma om det handlar om 50-60-70% reducering.

1760097685580.webp

Senast ändrad:
Gravel stötdämpare
Har slängt på en RockShox Rudy 30mm på min gravel, mycket nöjd än så länge. Goaste är när man upptäcker pölhål för sent och kör över dem i full makaron. De som påstår att man lika gärna kan köpa en HT MTB har garanterat aldrig testat. Kommer bli grym på CVn.

Gravel stötdämpare
Har slängt på en RockShox Rudy 30mm på min gravel, mycket nöjd än så länge. Goaste är när man upptäcker pölhål för sent och kör över dem i full makaron. De som påstår att man lika gärna kan köpa en HT MTB har garanterat aldrig testat. Kommer bli grym på CVn.
Har också kikat på en Rudy - körde vasan med helstelt och det funkade, men bekvämt var det ju inte.
Är du nöjd med Rudyn?

Tillbaka
Topp