Gravel till frun

mino75

Ny medlem
Gravel till frun
Min fru vill ha en gravel, hon har en MTB som bara står samt en Trek alu racer som hon gillar men vill ha en gravel istället som kan ersätta bägge, (MTBn används bara för vintercykling). Sitter bla Shimano 105 på hennes racer idag och vill ju inte byta ner sig.. Budget 20 plus minus nån tusenlapp, har ni några tips? som dessutom går att få tag i, verkar vara en bristvara :) ramstorlek, ca 52.

Pfaff

Aktiv medlem
Gravel till frun
Min fru vill ha en gravel, hon har en MTB som bara står samt en Trek alu racer som hon gillar men vill ha en gravel istället som kan ersätta bägge, (MTBn används bara för vintercykling). Sitter bla Shimano 105 på hennes racer idag och vill ju inte byta ner sig.. Budget 20 plus minus nån tusenlapp, har ni några tips? som dessutom går att få tag i, verkar vara en bristvara :) ramstorlek, ca 52.

Bästa tipset är att kolla och hålla koll på https://happyride.se/annonser/c/cross-gravel-saljes.8.1/

Pfaff

Aktiv medlem
Gravel till frun
Ja den verkar trevlig, sen kan jag tycka att Trek ligger rätt högt i pris om man ser till komponenter, men det kasnek de kompenserar med kvalitet och ram..

Tror ja’nte. Kompenserar nog mest med prislappen för namnet. De ramarna är inte gjorda av jungfrur sittandes i ring under fullmånen kring midnatt den 29 februari och välsignade av shamaner, utan av nån taiwanesisk/kinesisk fabrik (antaligen Giant) som tillverkar liknande under en mängd olika namn. Inte för att de skulle vara dåliga men är det något jänkarna har förstått är det att ta duktigt betald.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Gravel till frun
Mycket nöjd med min Checkpoint ALR. Klarat allt jag utsatt den för hittills. Pendling, grus, stig, bikepacking med mera. Gott om fästen och plats för 45mm på 700c. Har en uppsättning 700c och en 650b med 2,1”. Däremot kan jag hålla med om att priserna skenat. Gav 14k för min av 2019 års modell.

jjjj

Medlem
Gravel till frun
Såg fin ut, aldrig hört talas om märket.. lite rolig översättning, kolram måste vara något nytt 😃

Verkar vara Bikeshops inhousemärke, men de verkar hyffsat stora i Norge och funnits ett tag. Bonus är att man inte ens ser märket på ramen, så man kan kalla den vad man vill :)

Får ett bra intryck av kvalitén och cykeln kom hem ihopbyggd och med allt justerat bättre än vad man sett på många cykelaffärer. Känns också som att de inte snålat in på delar som många andra gör, det är en komplett GRX 800 grupp med Ultegra kassett och bromsskivor. Helt ok styre, stam och stolpe från Deda och för prisklassen helt ok hjul från dt-swiss, tubeless ready däck och det följer med tubelessventiler.

mino75

Ny medlem
Gravel till frun
Verkar vara Bikeshops inhousemärke, men de verkar hyffsat stora i Norge och funnits ett tag. Bonus är att man inte ens ser märket på ramen, så man kan kalla den vad man vill :)

Får ett bra intryck av kvalitén och cykeln kom hem ihopbyggd och med allt justerat bättre än vad man sett på många cykelaffärer. Känns också som att de inte snålat in på delar som många andra gör, det är en komplett GRX 800 grupp med Ultegra kassett och bromsskivor. Helt ok styre, stam och stolpe från Deda och för prisklassen helt ok hjul från dt-swiss, tubeless ready däck och det följer med tubelessventiler.
Ok, ja det låter ju bra. Har kollat på denna från cube, som då har fördelen att den finns hos en lokal handlare, om de får tag på nån i rätt storlek vill säga. 😜 https://www.cube.eu/en/2021/bikes/road/offroad/nuroad/cube-nuroad-c62-pro-carbonnred/

HåkanC

Aktiv medlem
Gravel till frun
Har kollat på denna från cube, som då har fördelen att den finns hos en lokal handlare, om de får tag på nån i rätt storlek vill säga. 😜 https://www.cube.eu/en/2021/bikes/road/offroad/nuroad/cube-nuroad-c62-pro-carbonnred/
Cube nuroad C:62 Race testades av tidningen Tour i 5-21, den fick bäst testresultat av de 10 gruscyklarna i samma test.
Budget 20 plus minus nån tusenlapp
Men då är den är väl för mkt över hennes (din?) budget

Passar den då verkligen din fru? Minsta strl har en reach på hela 38,1 cm men en stack på endast 52 cm.
Vad är stack och reach på hennes nuvarande cykel?

Tobbs

Medlem
Gravel till frun
Tror ja’nte. Kompenserar nog mest med prislappen för namnet. De ramarna är inte gjorda av jungfrur sittandes i ring under fullmånen kring midnatt den 29 februari och välsignade av shamaner, utan av nån taiwanesisk/kinesisk fabrik (antaligen Giant) som tillverkar liknande under en mängd olika namn. Inte för att de skulle vara dåliga men är det något jänkarna har förstått är det att ta duktigt betald.
Fast jmf med Scott och Spesh så tycker jag Trek ligger bättre till i pris/prestanda

Pfaff

Aktiv medlem
Gravel till frun
Verkar som Ribble har en ny serie grushojar som faktiskt går att köpa.
Notera anmärkningen om vad som gäller för EU....

mino75

Ny medlem
Gravel till frun
Ja, jag var in och kollade på dem, såg ut att vara prisvärda, åter ett märke jag inte känner till dock.. har du någon erfarenhet av dem?

HåkanC

Aktiv medlem
Gravel till frun
Även om den finns i mindre strl än Cuben ovan (min reach = 37,1 cm), verkar den ju ha en hel del andra tillkortakommanden i geometrin
Dessutom kommer ju även den billigaste modellen kosta en hel del inräknat alla avgifter innan den är hemma hos TS fru.

Men att köpa cykel idag går väl i första hand ut på att hitta en som finns i lager och passar (hyfsat), har man kommit så långt är det väl bara att blunda vad gäller priset....

mino75

Ny medlem
Gravel till frun
Även om den finns i mindre strl än Cuben ovan (min reach = 37,1 cm), verkar den ju ha en hel del andra tillkortakommanden i geometrin
Dessutom kommer ju även den billigaste modellen kosta en hel del inräknat alla avgifter innan den är hemma hos TS fru.

Men att köpa cykel idag går väl i första hand ut på att hitta en som finns i lager och passar (hyfsat), har man kommit så långt är det väl bara att blunda vad gäller priset....
Av, där kommer min brist på kompetens, att kunna läsa ut vad som är bra eller minsta bra via geometri.

HåkanC

Aktiv medlem
Gravel till frun
Av, där kommer min brist på kompetens, att kunna läsa ut vad som är bra eller minsta bra via geometri.
Som jag swkrev ovan:
I dagens läge får man nog vara nöjd med att få tag på en cykel som passar hyfsat och som man nästan har råd med
Men du och din fru har ett försprång eftersom hon redan har en cykel; Shimano 105 racern
Som jag också skrev ovan, i #15:
Vad är stack och reach på hennes nuvarande cykel
Det går enkelt att mäta upp, detta är för att ni ska veta vad ni skall leta efter
Stack_o_reach_trek.gif

mino75

Ny medlem
Gravel till frun
Som jag swkrev ovan:
I dagens läge får man nog vara nöjd med att få tag på en cykel som passar hyfsat och som man nästan har råd med
Men du och din fru har ett försprång eftersom hon redan har en cykel; Shimano 105 racern
Det går enkelt att mäta upp, detta är för att ni ska veta vad ni skall leta efter
Visa bilaga 483947
Hade helt missat dina frågor, hennes Trek Lexa verkar ha 576 mm och 374 mm men den är lite för stor för henne. På Cuben har vi tittat på strl 50 alltså xs. Hon är 168 cm och har 79 cm
I innerbenslängd.
när det gäller budgeten så kostar den ca 25, å det är väl ungefär 20 plus nån tusenlapp 😜

HåkanC

Aktiv medlem
Gravel till frun
hennes Trek Lexa verkar ha 576 mm och 374 mm men den är lite för stor för henne. På Cuben har vi tittat på strl 50 alltså xs. Hon är 168 cm och har 79 cm
I innerbenslängd.
Du kan jmf de olika geometritabellerna direkt själv, men det finns även olika sidor som gör en hel del av jmf åt dig; tex

när det gäller budgeten så kostar den ca 25, å det är väl ungefär 20 plus nån tusenlapp 😜
(y)

nisseson

Aktiv medlem
Gravel till frun
Som jag swkrev ovan:
Visa bilaga 483947
En sak jag tycker man ska ta med i beräkningarna om man jämför med en existerande cykel man redan har är det planerade användningsområdet. Om gravel innebär fingrusväg där skillnaden bara är asfalt utbytt mot hårdpackad sand/grus så skulle jag köra med samma geo som på min lvgcykel. Om gravel innebär lätt single track, sån man körde på helstel MTB på tidigt 90-tal, så är min valda geo klart mindre reach och mer stack. Om gravel innebär båda (som det gör för mig) så får man kompromissa lite. Personligen har jag styret ca 5 cm högre och 2 cm närmre (och sitter lite längre bak) på min gravelcykel än på landsvägscykeln.

mino75

Ny medlem
Gravel till frun
En sak jag tycker man ska ta med i beräkningarna om man jämför med en existerande cykel man redan har är det planerade användningsområdet. Om gravel innebär fingrusväg där skillnaden bara är asfalt utbytt mot hårdpackad sand/grus så skulle jag köra med samma geo som på min lvgcykel. Om gravel innebär lätt single track, sån man körde på helstel MTB på tidigt 90-tal, så är min valda geo klart mindre reach och mer stack. Om gravel innebär båda (som det gör för mig) så får man kompromissa lite. Personligen har jag styret ca 5 cm högre och 2 cm närmre (och sitter lite längre bak) på min gravelcykel än på landsvägscykeln.
Problemet är väl mer om man inte är nöjd med den nuvarande, då får man lite börja om ändå 😃

moros

Aktiv medlem
Gravel till frun
Ligger ju en ensam Kanzo med GRX810 inom budget på Bikester. Men då kanske S/51 är för stor baserat på ovanstående. Eller i alla fall inte mindre än nuvarande cykel. Dock verkar strl S rekommenderas i deras guide för 168/79

mino75

Ny medlem
Gravel till frun
Ligger ju en ensam Kanzo med GRX810 inom budget på Bikester. Men då kanske S/51 är för stor baserat på ovanstående. Eller i alla fall inte mindre än nuvarande cykel. Dock verkar strl S rekommenderas i deras guide för 168/79

Tack för tipset, enligt deras rekommendation så
Är den iaf i rätt storlek..

mino75

Ny medlem
Gravel till frun

grondahl

Aktiv medlem
Gravel till frun
Tack för tipset, enligt deras rekommendation så
Är den iaf i rätt storlek..
Jag köpte en Kanzo A grx 400 från XXL ifjol. Kör storlek S och den är ok för mina 173 cm men jag funderar ex på att byta till kortare styrstam. Man beställa variant med kolfiber-ram för lite över 20 på xxl med leverans till sommaren såg jag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer