Gravel: Trek eller White?

NiklasL

Aktiv medlem
Trek Checkpoint ALR har fått bra kritik men liknar den inte White GX LTD en hel del, som kostar mycket mindre? Max däckbredd tycks vara 50 mm för båda, det skiljer lite i drivlinan, White väger en aning mera. Hittar ingen uppgift om geometrin för White, det är tomt på Whites webbsida.

Har ägt en Trek alr4 i 2 månader nu och pendlar 22km enkel till jobbet med den och stormtrivs med geometrin. Är nybliven gravelcyklist, kör mest xc annars så jag har inte mycket att jämför med.

Trek Checkpoint ALR har fått bra kritik men liknar den inte White GX LTD en hel del, som kostar mycket mindre? Max däckbredd tycks vara 50 mm för båda, det skiljer lite i drivlinan, White väger en aning mera. Hittar ingen uppgift om geometrin för White, det är tomt på Whites webbsida.
Om du inte hittar geometrin är det väl svårt att säga att de liknar varandra?

Om du inte hittar geometrin är det väl svårt att säga att de liknar varandra?
Jag ser ju att det finns skillnader, men nog är de lika visuellt?

White GX LTD.webp

CheckpointALR4-26-49973-A-Primary.webp

En stor skillnad är annars att White är 2x medan Trek har 1x.

Kör en ALR5 nu, haft två GX Ltd tidigare. Treken är dyrare men bättre på allt, framförallt körglädje.

Vilka årsmodeller har du ägt? Jag har en 2022 års modell. Det är en bra allroundcykel med vettig geometri. Jag äger även "finare" cyklar. LTD:n når så klart inte upp till deras nivå, men kostade väsentligt mycket mindre.

Det som är problematiskt med White är att de inte anger geometrin och att de byter ut ramen mellan årsmodellerna. Årsmodellen innan min hade tydligen en väldigt konstig geometri. Man måste mao säkerställa att geometrin passar den egna kroppen.

Dubbelklinga är det bättre valet enligt min uppfattning, men det finns det olika uppfattningar om och har redan diskuteras flitigt i andra trådar.

@NiklasL XXL som kedja har blivit sämre med tiden. Har du kollat på Rose utbud?

Har ägt en Trek alr4 i 2 månader nu och pendlar 22km enkel till jobbet med den och stormtrivs med geometrin. Är nybliven gravelcyklist, kör mest xc annars så jag har inte mycket att jämför med.
Samma här. Haft min sen april och pendlar ungefär samma sträcka.
Underbar cykel och Cues presterar långt över förväntan.

Jag ser ju att det finns skillnader, men nog är de lika visuellt?

Visa bilaga 841725

Visa bilaga 841726

En stor skillnad är annars att White är 2x medan Trek har 1x.
För mitt öga är geometrin inte väldigt lik (sadelröret på White ser brantare ut, styrröret på Treken ser betydligt högre ut), men visst de är ju i grunden samma typ av cykel. Men om geometrin är det minsta viktig för dig så skulle jag ändå åtminstone provsitta båda innan ev köp.

Tillbaka
Topp