Gravel: Trek eller White?

NiklasL

Aktiv medlem
Trek Checkpoint ALR har fått bra kritik men liknar den inte White GX LTD en hel del, som kostar mycket mindre? Max däckbredd tycks vara 50 mm för båda, det skiljer lite i drivlinan, White väger en aning mera. Hittar ingen uppgift om geometrin för White, det är tomt på Whites webbsida.

Har ägt en Trek alr4 i 2 månader nu och pendlar 22km enkel till jobbet med den och stormtrivs med geometrin. Är nybliven gravelcyklist, kör mest xc annars så jag har inte mycket att jämför med.

Trek Checkpoint ALR har fått bra kritik men liknar den inte White GX LTD en hel del, som kostar mycket mindre? Max däckbredd tycks vara 50 mm för båda, det skiljer lite i drivlinan, White väger en aning mera. Hittar ingen uppgift om geometrin för White, det är tomt på Whites webbsida.
Om du inte hittar geometrin är det väl svårt att säga att de liknar varandra?

Om du inte hittar geometrin är det väl svårt att säga att de liknar varandra?
Jag ser ju att det finns skillnader, men nog är de lika visuellt?

White GX LTD.webp

CheckpointALR4-26-49973-A-Primary.webp

En stor skillnad är annars att White är 2x medan Trek har 1x.

Kör en ALR5 nu, haft två GX Ltd tidigare. Treken är dyrare men bättre på allt, framförallt körglädje.

Vilka årsmodeller har du ägt? Jag har en 2022 års modell. Det är en bra allroundcykel med vettig geometri. Jag äger även "finare" cyklar. LTD:n når så klart inte upp till deras nivå, men kostade väsentligt mycket mindre.

Det som är problematiskt med White är att de inte anger geometrin och att de byter ut ramen mellan årsmodellerna. Årsmodellen innan min hade tydligen en väldigt konstig geometri. Man måste mao säkerställa att geometrin passar den egna kroppen.

Dubbelklinga är det bättre valet enligt min uppfattning, men det finns det olika uppfattningar om och har redan diskuteras flitigt i andra trådar.

@NiklasL XXL som kedja har blivit sämre med tiden. Har du kollat på Rose utbud?

Har ägt en Trek alr4 i 2 månader nu och pendlar 22km enkel till jobbet med den och stormtrivs med geometrin. Är nybliven gravelcyklist, kör mest xc annars så jag har inte mycket att jämför med.
Samma här. Haft min sen april och pendlar ungefär samma sträcka.
Underbar cykel och Cues presterar långt över förväntan.

Jag ser ju att det finns skillnader, men nog är de lika visuellt?

Visa bilaga 841725

Visa bilaga 841726

En stor skillnad är annars att White är 2x medan Trek har 1x.
För mitt öga är geometrin inte väldigt lik (sadelröret på White ser brantare ut, styrröret på Treken ser betydligt högre ut), men visst de är ju i grunden samma typ av cykel. Men om geometrin är det minsta viktig för dig så skulle jag ändå åtminstone provsitta båda innan ev köp.

Vilka årsmodeller har du ägt? Jag har en 2022 års modell. Det är en bra allroundcykel med vettig geometri. Jag äger även "finare" cyklar. LTD:n når så klart inte upp till deras nivå, men kostade väsentligt mycket mindre.

Det som är problematiskt med White är att de inte anger geometrin och att de byter ut ramen mellan årsmodellerna. Årsmodellen innan min hade tydligen en väldigt konstig geometri. Man måste mao säkerställa att geometrin passar den egna kroppen.

Dubbelklinga är det bättre valet enligt min uppfattning, men det finns det olika uppfattningar om och har redan diskuteras flitigt i andra trådar.

@NiklasL XXL som kedja har blivit sämre med tiden. Har du kollat på Rose utbud?
Ja, jag minns att en tidigare White GX-modell hade lite knepig geometri. Hade hoppats att någon här kanske hade en tabell (uppgiften om 50 mm däckfrigång har jag hittat här på Happy).
Rose Backroad AL skulle kunna vara något men den har lite lägre stack än Checkpoint. Och oklart vilken vevlagertyp (jag vill ha gängat vevlager). Men kan fås med 2x.
Över huvud taget känner jag mig osäker på vilken geo som passar bäst på gravel. Mitt intryck är att många är väldigt långa. På landsväg kör jag Trek Domane och Specialized Tarmac (jag bor i en stad och arbetar i en annan) och de är ju sinsemellan väldigt olika i sin geo men båda funkar på något sätt för mig (med kortare styrstam på Tarmac). Till vardags har jag 38 cm styre och gravelcyklarna har väldigt breda styren - är det bekvämt? På landsväg känns 42 cm för brett för mig (just nu har jag faktiskt 36 cm på Tarmac).

Över huvud taget känner jag mig osäker på vilken geo som passar bäst på gravel. Mitt intryck är att många är väldigt långa. På landsväg kör jag Trek Domane och Specialized Tarmac (jag bor i en stad och arbetar i en annan) och de är ju sinsemellan väldigt olika i sin geo men båda funkar på något sätt för mig (med kortare styrstam på Tarmac). Till vardags har jag 38 cm styre och gravelcyklarna har väldigt breda styren - är det bekvämt? På landsväg känns 42 cm för brett för mig (just nu har jag faktiskt 36 cm på Tarmac).
Cyklar som Checkpoint känns ganska anpassade för kortare styrstam. Styrröret kommer ju bak lite mer med flackare HTA också.

Angående bredden på styret så är det nog många som håller med dig, inklusive mig. Som tur är så finns det en del alternativ som är 380 mm breda. Smalare än så är rätt svårt att hitta dock, om man vill ha något med lite mer flare än enstaka grader iaf. Det finns ju gott om landsvägsstyren dock.
Jag har faktiskt ingen aning hur folk kan tycka att det är bekvämt med 440+ mm bredd (förutsatt att man inte är väldigt bred i axlarna då).

Tillbaka
Topp