Gravel vs Racer

T.F.

Medlem
Gravel vs Racer
Går i tankarna att investera i en gravel.
Kör både MTB och racer men föredrar racer. Dock passar min miljö bäst för grövre däck likaså när man är på semestrar är det skönt att ha grövre däck. Dåliga vägar eller grus i övergångar mellan landsvägar.
Min fråga är kan jag byta min racer till en gravel och vad får jag välja bort isf? Påverkas utväxlingen? Geometrin? Bredd styre?
Upplever att mtb inte går att trampa så "tungt" på utan man "lufttrampar" vid högre hastigheter.
Jag är full av frågor och nån av er säkert full av svar.

Gravel vs Racer
Ingen större skillnad, bara en marknadsföringsgrej. Bra med en cykel som klarar lite grövre kanttrådsdäck, upp till 32 el 35 tex. Geometri & växlar & sittställning osv beror på cykeln, oberoende av om det kallas för gravel eller comfortracer. Så där gäller det att veta vad man gillar och vad som passar en själv.
Men en gravel är mer tänkt för grusvägar från början, även om det funkar fint för en del comfortracer med rätt däck oxå !

Senast ändrad:
Gravel vs Racer
Kör både MTB och racer men föredrar racer. Dock passar min miljö bäst för grövre däck likaså när man är på semestrar är det skönt att ha grövre däck. Dåliga vägar eller grus i övergångar mellan landsvägar.
Min fråga är kan jag byta min racer till en gravel och vad får jag välja bort isf? Påverkas utväxlingen? Geometrin? Bredd styre?
Upplever att mtb inte går att trampa så "tungt" på utan man "lufttrampar" vid högre hastigheter.
Dina frågor bestämmer du själv svaret på vid köp av en ny cykel.
Men det går kanske att klämma in grövre däck på din nuvarande räser.
Skriv vad du har då får du säkert svar.

Gravel vs Racer
Det du vill ha är nog en modern racer där du får plats med bredare däck (35mm+, gärna 40mm). Dessa är dessvärre oftast komfortracers vilket kanske inte är det du vill ha(?). Det finns såklart undantag men dessa är relativt få alternativt dyra.

Gravel vs Racer
Moderna landsvägscyklar tenderar att klara bredare däck än tidigare och överlappar mot gruscyklar speciellt i "komfortracer- och allroad-segmenten". T ex Colnago Allroad som klarar upp till 35 mm däck. Bland moderna gruscyklar finns de som ligger mer mot landsvägscyklar men klarar 40-45 mm däckbredd och har 2-delad drivlina med utväxling som ligger mer mot landsvägshållet samt gruscyklar som mer ligger åt "adventure-segmentet" och klarar ännu bredare däck, tenderar att ha 1-delad drivlina med utväxling som ligger mer åt mtb-hållet, har färdiga fästen för bikepackingutrustning, bredare styren m.m. Det är svårt att säga vad man får välja bort då det är en del överlappning mellan kategorierna. I slutänden handlar det om hur du cyklar och var; om du tenderar att cykla mycket grus så är en mer lvg-betonad gravel med 40-45 mm däck kanske rätt val, om du mestadels cyklar asfalt men vill kunna cykla sporadiskt på bättre grusvägar så är kanske en komfortracer/allroad bästa valet. Om du tänker dig långa turer på stökiga och dåliga vägar, lättare stigar, branta grusklättringar och bikepacking så är en "adventure-gravel" mer lämplig.

Gravel vs Racer
En faktor som alltid gör såna här frågor svåra är - vad är gravel för dig. Gravel kan vara så otroligt mycket från snudd på helt släta jordbruksvägar, fingrus till stora stenar som flyger åt alla håll och kanter. Det kan vara platt eller kuperat som sjutton. Vill man cykla "landsvägslikt" men på finare grus + jordbruksvägar så klarar man sig långt på en "Allroad", tänker man sig cykling i berg, bikepacking och riktiga äventyr så ser behovet annorlunda ut.

Gravel vs Racer
Landsvägsrunda för en månad sedan.
(Hade gärna haft gruscykel.)

IMG_3352.webp

Grusrunda i söndags.
(Kanske hade passat bättre med XC.)

IMG_3392.webp

Gravel vs Racer
Ska ge lite svar utifrån mina erfarenheter. Har cyklat landsväg ca 15 år och CX därefter gravel i kanske 5-7 år. Äger både en Trek Checkpoint ALR5 gravelcykel och ett antal landsvägscyklar. Dock är samtliga landsvägscyklar lite till åren och har fälgbromsar. Trek-en har skivbromsar och modernare TA-axlar.
En racer är normalt sätt lättare, mer aerodynamisk och snabbare än en motsvarande gravel. Ska du ha en lätt och snabb gravel så får du lägga lite mer pengar, men det finns såklart.

Ska jag cykla landsväg och det inte är belgisk kullersten eller vinter väljer jag alla gånger en landsvägscykel. Sedan är Trek-en betydligt mer praktisk även för långturer och allväderspendling i och med skivbromsarna som tar bättre i väta samt inte sliter på bromsytorna på fälgarna, samt eftersom man kan skruva på väskor och skärmar. För träning där det är ansträngningen som är viktig och inte farten går det lika bra att cykla på en gravelhoj. Sedan är det bästa med en gravel att kunna cykla grusvägar där man slipper bilar.

Du KAN ha samma utväxling på en gravel som på en racer, men det är vanligare med en kassett med större omfång bak (t ex 11-34) och mindre klingor fram (t ex 46-36) jämfört med 11-28 / 52-39 för en ren racer. Det brukar inte bli så att man "trampar ur" den annat än i extremfall.

Geometrin brukar vara mer upprätt på en gravel men den går oftast att justera.

Angående däcken är det många som köper ett extra par hjul till sin gravel och har vanliga landsvägsdäck på den.

Gravel vs Racer
Spannet är så otroligt brett att du sannolikt kan hitta en "gravel"-hoj med snudd på samma geometri som din lvg-cykel, men som klarar bredare däck. Väljer du dessutom att köra med 2x så kan du också ha samma utväxling som på lvg-cykeln om du vill det... eller något annat som är mer gravelorienterat om det skulle passa bättre. Att läsa geometritabeller och jämföra cyklar på pappret är i stort sett omöjligt om man vill ha en rättvis och korrekt jämförelse. Bästa sättet är att testa olika modeller från olika tillverkare för att få en känsla för just "känslan" och annat subjektivt som inte tydligt framgår i spec/geometri-tabeller.

Mina två cyklar: en lvg-cykel (Specialized Roubaix Team) och en gravel-cykel (Specialized Diverge) upplevs väldigt olika även om skillnader i effektiv reach, drop (sadel-styre), vikt (total + roterande), etc, är ganska nära varandra efter lite justeringar. Den upplevda skillnaderna i verkligenheten är oerhört mycket större än vad man kan tro om man bara tittar på sifforna och utrustningen. Så testa, testa, testa så hittar du säkert något du kommer vara nöjd med och som fungerar bra både på landsväg och på grusvägarna.

En stor fördel med en gravel-ram är att du får fästen för packning, fler flaskställ, etc.

Gravel vs Racer
Ingen större skillnad, bara en marknadsföringsgrej. Bra med en cykel som klarar lite grövre kanttrådsdäck, upp till 32 el 35 tex. Geometri & växlar & sittställning osv beror på cykeln, oberoende av om det kallas för gravel eller comfortracer. Så där gäller det att veta vad man gillar och vad som passar en själv.
Men en gravel är mer tänkt för grusvägar från början, även om det funkar fint för en del comfortracer med rätt däck oxå !
Sen kan man ju även köpa en CX och använda till både Gravel och LVG. Perfekt!

Gravel vs Racer
Tex Trek Crockett som i mitt tycka fungerar utmärkt till både grus, stig, asfalt och ja det mesta helt enkelt. B ild 1 i LVG utförande och bild 2 i Grus/stig mm utförande.

Har 28mm däck på LVG på bild (numera 30mm) Och på Bild 2 38mm men får plats 40 eller mer fram om så önskas.

Bilagor

• IMG_2596.webp
    IMG_2596.webp
    647.8 KB · Besök: 69
  • IMG_0028.webp
    IMG_0028.webp
    435.8 KB · Besök: 68
Tillbaka
Topp