Gravelbängel och ombyggnationer

Är det så noga med bredd? Jag ignorerade den biten totalt när jag valde styre och gick på 46cm för att det är fränt med breda styren. Aldrig haft ont och tycker att jag sitter bra, även om positionen säkert inte är optimal. Jag är väldigt klen över axlarna, mätte min axelbredd precis till 36cm, så jag ska nog förmodligen inte ha ett så brett styre egentligen
Tänker att ifall det finns styren i den bredden jag vill ha, så är det dumt att köpa ett styre som är bredare än vad jag vill ha

IMG_4410.webp

Lutar åt det, även om jag helst hade hittat ett med lite mindre dropp och reach (utan 35° flare)

Velar mellan två styren nu

pro discovery 12° sweep, 65mm reach,115mm drop
IMG_4519.webpIMG_4518.webp

Och specialized Hover bar med 70mm reach, 15mm rise och 105mm drop
IMG_4520.webp

tänker specializedstyret kommer vara snällare och öka sannolikheten att jag använder bocken.

Men prostyret har platt "flat" och lite kortare reach, vilket jag misstänker kommer vara mer kritiskt?

Sneakpeak med en göbbig liten styrstam
Är det en konstig bildvinkel eller sitter styret monterat med ändarna pekande uppåt?
För de flesta brukar det funka bättre om de pekar lite nedåt
Typ så här
schaltbremsgriffe-richtig-montieren

Är det en konstig bildvinkel eller sitter styret monterat med ändarna pekande uppåt?
För de flesta brukar det funka bättre om de pekar lite nedåt
Typ så här
schaltbremsgriffe-richtig-montieren

Tror det är bildvinkeln, jag satte kanten på droppen lodrät, så ska vara horisontellt avslut på dropsen

Är du nöjd med XL för dina mått? Kikar lite på samma ram, men är inne på L. Är lite längre än dig, men med kortare ben. Känns som sadelhöjd mot ramen blir klen för min del.
Med den erfarenhet jag har i dagsläget är jag är heelt fel person att fråga. Har som inte ens kommit mig för att stoppa styrlinda på styret eller lista ut hur bromshandtagen ska vara monterade 😁
(Skulle jag gissa så Tror jag att jag har så pass tung överkropp att i dagsläget hade jag gynnats av en kortare reach. Men tänkte träna på med lite andra mål under vintern och se hur det här känns till sommaren)

Men ifall du har vägarna förbi södra stockholm är du hemskt välkommen att ta en provrunda

Fick prova en sån häftig maskin och tydligen är benlängden 88cm, inte 90cm

Vilket är toppen för då inebär det att jag har lite mer rygg att luta mig framåt med!
Sänkte styret 10mm och körde en till 5 milare. Resulterade i enorm träningsvärk i lats och utsida lår och rumpa. Så något ändras onekligen.

Men tycker också jag stör mig mer på stora växelhoppen nu motför förut, så är nöjd att jag tog 2x reglage? Kan även vara 100% min hjärna som försöker rättfärdiga valet av reglage.

Slängde på en 70mm stam av ren nyfikenhet och vred upp styret pyttelite så kanten på dropen är 6° nu
IMG_4731.webp

Skramlat ihop kanske 20 mil sen sist och börjar vänja mig.

Känns som jag har avsevärt mindre kontroll. Utförslöpor är läskigare.

Lättare att trycka på och köra aggresivare. Fått ändra så att jag roterar höften mer framåt för att inte sitta som en räka. Märker att jag kopplar in lite nya muskler, ffa baksidan aktiveras mer upplever jag?

Upptäckte att markeringarna på styret inte var helt centrerade/synmetriska. När jag korrigerade det och använde måttband till allt istället så blev det lättare att justera hoodsen

Sen har mitt överanalyserande lilla huvud ftt för sig att ett 44cm styre skulle vara bättre. Är någonstans mellan 42.8-43.2cm axelbredd då jag mätt. Så hyfsat bredaxlad
IMG_5065.webp

Kul tråd. 🌞 Vad valde du för utväxling till slut? Jag tycker inte att jag såg något slutgiltigt om det. 😎
Jag har 42×10-46 vid 1x13 system, men jag är väldigt dålig på branta uppförsbackar och 46t är kul i skogen när det blir tekniskt krävande bland stenar och rötter.
10t behöver man lika sällan men kul å ha i nedförsbackar. Så jag är nöjd med 42t fram, man känner ju motståndet av breda däck och lägre lufttryck i däcken när man trampar på asfalt eller välpackad grus i högre hastigheter.
Jag blev lite biten på å köra lite race med min hoj så jag kommer å rulla CV Gravel och Birken Gravel, NO nästa år. Birken i år fick mig å kräva dropper post på min cykel så det får bli en 80mm sådan till nästa säsong. Sorry för lite OT här.🙏🙂

Kul tråd. 🌞 Vad valde du för utväxling till slut? Jag tycker inte att jag såg något slutgiltigt om det. 😎
Jag har 42×10-46 vid 1x13 system, men jag är väldigt dålig på branta uppförsbackar och 46t är kul i skogen när det blir tekniskt krävande bland stenar och rötter.
10t behöver man lika sällan men kul å ha i nedförsbackar. Så jag är nöjd med 42t fram, man känner ju motståndet av breda däck och lägre lufttryck i däcken när man trampar på asfalt eller välpackad grus i högre hastigheter.
Jag blev lite biten på å köra lite race med min hoj så jag kommer å rulla CV Gravel och Birken Gravel, NO nästa år. Birken i år fick mig å kräva dropper post på min cykel så det får bli en 80mm sådan till nästa säsong. Sorry för lite OT här.🙏🙂
Jag köpte 2x reglage och en framväxel, men kör 1x11 med 38/11-42 nu

Planen är att plocka ihop en 12-34 kassett och 30/46t vevparti under vintern och gå över till 2x

Har också sån "tur" (läs problem) att jag råkar ha en uppsättning hjul med matchande hope pro4 nav som dom som sitter på nu -i reservdelslådan.
Så det borde vara ganska enkelt att få det att funka rakt av med hjulbyten, utan justering av växlar eller bromsar.

Är birken så stökigt att det behövs dropper? Vad kör du för däckstorlek?

Jag köpte 2x reglage och en framväxel, men kör 1x11 med 38/11-42 nu

Planen är att plocka ihop en 12-34 kassett och 30/46t vevparti under vintern och gå över till 2x

Har också sån "tur" (läs problem) att jag råkar ha en uppsättning hjul med matchande hope pro4 nav som dom som sitter på nu -i reservdelslådan.
Så det borde vara ganska enkelt att få det att funka rakt av med hjulbyten, utan justering av växlar eller bromsar.

Är birken så stökigt att det behövs dropper? Vad kör du för däckstorlek?
Låter kul med dina projekt och prover.
Ja, jag kommer inte ordentligt ned till bocken på styret så att jag skulle nå bromsarna bra när jag står i nedförsbackar i singel track. Det var lite spännande å rulla ned och ha händerna på hoods när man försökte bromsa, fick till slut släppa bromsarna och blunda samt be om gud att klara av kurvan nedanför backarna. Sista två och halv mil går rätt fort jämfört med 8,5 första. Loppet är elva mil trots bilden.
Jag kör med 700x45mm däck.

Bilagor

• 541831614_10162532756328525_3785370912284125274_n.webp
    541831614_10162532756328525_3785370912284125274_n.webp
    76.5 KB · Besök: 41
Låter kul med dina projekt och prover.
Ja, jag kommer inte ordentligt ned till bocken på styret så att jag skulle nå bromsarna bra när jag står i nedförsbackar i singel track. Det var lite spännande å rulla ned och ha händerna på hoods när man försökte bromsa, fick till slut släppa bromsarna och blunda samt be om gud att klara av kurvan nedanför backarna. Sista två och halv mil går rätt fort jämfört med 8,5 första. Loppet är elva mil trots bilden.
Jag kör med 700x45mm däck.
Då är det guld med bromsreglage med ställbar reach o bitpunkt.

Då är det guld med bromsreglage med ställbar reach o bitpunkt.
Ja, det har jag mindre problem med, alltså mina är ställbara och har ställt dem så gott det går för att köra från hoodsen. Däremot hänga sig på hoodsen i utförsbackar på singel track vill jag ha grepp runt styret och samtidigt nå bromsreglagen. Man saknar nästan dessa gamla reglagen då.
1000029296.webp

Ja, det har jag mindre problem med, alltså mina är ställbara och har ställt dem så gott det går för att köra från hoodsen. Däremot hänga sig på hoodsen i utförsbackar på singel track vill jag ha grepp runt styret och samtidigt nå bromsreglagen. Man saknar nästan dessa gamla reglagen då.
Visa bilaga 794141
Jag kör med Ritchey Hypermax o Syntace liknande styren med en nästan rak del i bocken. Ställer in styret för bekväm ställning i bocken o sedan bromshandtagen för bekvämt grepp med en liten kompromiss kanske för bra en- eller 2-fingerbromsning i bocken. Sett att SRAM senaste Red XPLR är utformat för bra bromsning från hoodsen. En dag kanske man har lust o råd...

Jag kör med Ritchey Hypermax o Syntace liknande styren med en nästan rak del i bocken. Ställer in styret för bekväm ställning i bocken o sedan bromshandtagen för bekvämt grepp med en liten kompromiss kanske för bra en- eller 2-fingerbromsning i bocken. Sett att SRAM senaste Red XPLR är utformat för bra bromsning från hoodsen. En dag kanske man har lust o råd...
Samma utformning på reglagen på nya Force och Rival som Red-varianten.

Jag tänkte minska freestroke till minimum och ställa ut handtagen så långt som möjligt/bekvämt i dropsen. Tycker att bromskraften i grx med 180 skivor räcker långt med ett finger i hoodsen.

Jag behöver bara å få undan sadeln så att jag får plats med röven bakåt för att kunna stå och hålla fast i bockarna vid stökig utförskörning i singel track. Har hittat en 80mm dropper (får inte plats med längre pga. mina korta apeben)med tillhörande spak för bockstyre från Crank Brothers för rätt ok peng i hos Bike Discount.

14 mil till den här veckan. Nytt styre. Zipp 70 xplr 44cm.
2cm bredare och bara 5° flare i början av dropsen så reglagen blir mkt rakare.

Tillbaka på 80mm stam, reachen på styret är 5mm längre. + bytte till setback stolpe så blev 12mm mer setback. Känns betydligt bättre!

Skulle antagligen kunna gå på 90-100mm till sommaren. Men det får vara senare experiment
IMG_5510.webp

IMG_5968.webp

Nuvarande läge,
44cm styre med mindre flare trollade bort smärtan i handleden. Skramlat ihop 23 mil den här veckan och bara känt av domningar i händerna litegrann.

Ligger framväxel, kedja och en 11-34t kassett hemma.
Ska beställa ett grx-610 vevparti och en grx810 2x11 bakväxel också och bege mig ner i det träsket.

Eftersom ett vevparti är billigare än drev så tänkte jag beställa ett 172.5 eller 175mm vevparti och känna hur det känns motför det 165mm som sitter på nu. Spontant har jag viktfördelningen lite för långt bak på cykeln nu.

Men längre vevar---> högre sadel ---> höja styret--> byta tillbaka till mindre setback på stolpen ---> byta till längre stam ---> flytta fram vikten på cykeln men behålla samma position.

Jag har inte bara en hög häst. Jag har också en fantastisk förmåga att överanalysera grejjer

Visa bilaga 798592

Nuvarande läge,
44cm styre med mindre flare trollade bort smärtan i handleden. Skramlat ihop 23 mil den här veckan och bara känt av domningar i händerna litegrann.

Ligger framväxel, kedja och en 11-34t kassett hemma.
Ska beställa ett grx-610 vevparti och en grx810 2x11 bakväxel också och bege mig ner i det träsket.

Eftersom ett vevparti är billigare än drev så tänkte jag beställa ett 172.5 eller 175mm vevparti och känna hur det känns motför det 165mm som sitter på nu. Spontant har jag viktfördelningen lite för långt bak på cykeln nu.

Men längre vevar---> högre sadel ---> höja styret--> byta tillbaka till mindre setback på stolpen ---> byta till längre stam ---> flytta fram vikten på cykeln men behålla samma position.

Jag har inte bara en hög häst. Jag har också en fantastisk förmåga att överanalysera grejjer
Ser man förbi höga hästar och flanellskjortor ska jag ju också säga att det är en jävla fin cykel!

Gott att följa dina äventyr!

Men snabbnotering; längre vevar ger väl ändå lägre sadel...?
Jajjamen!

Rent önsketänkande från min sida, eftersom det skulle leda till att jag skulle slippa spacers ovanför stammen annars 😂

Offropic: Tror en 56T skulle passa mig bättre än en 58T om vi skulle prata fairlight. Trots deras rekommendationer 🤓

Nyfiken på att testa cykla lite landsväg till sommaren. Varit väldigt inne på en modern kolfiber-allroad. typ Cannondale Synapse eller liknande. Men får lite panik av hur integrerat allting är.

Byta stam? klipp bromsslangarna. Byta styre? Klipp bromsslangarna. D formad sadelstolpe, wedge för sadelklämma osv. En del verkar inte ens kunna stoppa spacers ovanför styrstammen så man kan labba med styrhöjd...

Så nu sitter jag och funderar på om jag inte bara ska montera 2x11, 700C hjul och snabba däck. Tittat på Caracal race i 40/45mm.

Har ett par gamla hopehjul med fina nav, men tunga och smala fälgar (19mm) som antagligen skulle vara toppen med ett par bredare fälgar. Men ska man köra på lätta låga MTB fälgar eller några högre gravelfälgar?

typ:
25mm bred, 17mm hög, 440gram
eller
24mm bredd, 25mm hög, 535gram

Nyfiken på att testa cykla lite landsväg till sommaren. Varit väldigt inne på en modern kolfiber-allroad. typ Cannondale Synapse eller liknande. Men får lite panik av hur integrerat allting är.

Byta stam? klipp bromsslangarna. Byta styre? Klipp bromsslangarna. D formad sadelstolpe, wedge för sadelklämma osv. En del verkar inte ens kunna stoppa spacers ovanför styrstammen så man kan labba med styrhöjd...

Så nu sitter jag och funderar på om jag inte bara ska montera 2x11, 700C hjul och snabba däck. Tittat på Caracal race i 40/45mm.

Har ett par gamla hopehjul med fina nav, men tunga och smala fälgar (19mm) som antagligen skulle vara toppen med ett par bredare fälgar. Men ska man köra på lätta låga MTB fälgar eller några högre gravelfälgar?

typ:
25mm bred, 17mm hög, 440gram
eller
24mm bredd, 25mm hög, 535gram
Jag tycker att du kan prova cykla med dina befintliga 19mm fälgar väldigt ledigt upp till 30mm, kanske inte superoptimerade för den däckbredden, men något att börja med innan du bestämmer för några andra. Jag körde ett bra tag med gamla 14mm fälgar och 30mm däck på asfalt och 35/33mm på graveldäck nu sitter det på 32mm dubbisar på dem. Som sagt inte optimalt med man kommer fram tills man vet vad man vill ha.

Senast ändrad:
Mina inflik:

Lätt cykel gör en snabb i känslan mer än i praktiken. I en värld där man ändå aldrig är speciell är speciellt snabb i jämförelse med de som är snabba på riktigt kan det ändå vara viktigt med känslan snarare än den exakta faktiska prestationen.

Utifrån ovan kan du köpa en superlätt och snajsig cykel eftersom känslan är viktigast, eller så kan du köpa/använda en tung men bra cykel eftersom den ändå är lika snabb som de där dyra, kortsiktiga och krångliga lätta cykeln. Varsågod!☺️

Gällande hjul: Jag har ofta snabbhet som mål med cyklingen. Trots det spenderar jag mest tid omkring 30 km/h snarare än 40 km/h, och då är det satans liten skillnad i fart mellan höga och låga fälgar och således kan man lägga fokus på att få så lätta komponenter långt ut i hjulen som möjligt. Lägsta möjliga profil och vikt skulle jag säga utifrån detta. Har byggt hjul på fälgar med 25 mm innerbredd (typ) för gruscykel senaste tiden och det känns rätt även om det är lite tyngre än hjul med 17-20 mm innerbredd. Tror det är extremt lite nytta med breda fälgar för cykling där genomslag och framförallt hårda sidobelastningar på däcken är extremt sällsynta, så för min del är det mest ängslighet i att följa lite mode som gjort att jag valt breda fälgar.

Samma ängslighet gör att jag förmodligen hade använt 50 mm höga fälgar om jag ska bygga landsvägshjul i framtiden. Det ser helt enkelt fräckare ut, oavsett vad man säger om saken. Mina 28 mm höga fälgar är förmodligen överlägsna på alla vis för min cykling, men som sagt - ängslighet är det som det är med.

Mina inflik:

Lätt cykel gör en snabb i känslan mer än i praktiken. I en värld där man ändå aldrig är speciell är speciellt snabb i jämförelse med de som är snabba på riktigt kan det ändå vara viktigt med känslan snarare än den exakta faktiska prestationen.

Utifrån ovan kan du köpa en superlätt och snajsig cykel eftersom känslan är viktigast, eller så kan du köpa/använda en tung men bra cykel eftersom den ändå är lika snabb som de där dyra, kortsiktiga och krångliga lätta cykeln. Varsågod!☺️

Gällande hjul: Jag har ofta snabbhet som mål med cyklingen. Trots det spenderar jag mest tid omkring 30 km/h snarare än 40 km/h, och då är det satans liten skillnad i fart mellan höga och låga fälgar och således kan man lägga fokus på att få så lätta komponenter långt ut i hjulen som möjligt. Lägsta möjliga profil och vikt skulle jag säga utifrån detta. Har byggt hjul på fälgar med 25 mm innerbredd (typ) för gruscykel senaste tiden och det känns rätt även om det är lite tyngre än hjul med 17-20 mm innerbredd. Tror det är extremt lite nytta med breda fälgar för cykling där genomslag och framförallt hårda sidobelastningar på däcken är extremt sällsynta, så för min del är det mest ängslighet i att följa lite mode som gjort att jag valt breda fälgar.

Samma ängslighet gör att jag förmodligen hade använt 50 mm höga fälgar om jag ska bygga landsvägshjul i framtiden. Det ser helt enkelt fräckare ut, oavsett vad man säger om saken. Mina 28 mm höga fälgar är förmodligen överlägsna på alla vis för min cykling, men som sagt - ängslighet är det som det är med.
Höga fälgar kan möjligen göra sig på äärooptimerade plastraketer men på vanliga landsvägscyklar, oavsett material, är det tammefan så fult att det gör ont i ögonen.
IMHO. För inte tala om oljudet.
Och gör de inte cyklingen snabbare är valet enkelt eller hur?

Jag tycker att du kan prova cykla med din befintliga 19mm fälgar väldigt ledigt upp till 30mm, kanske superoptimerade för den däckbredden, men något att börja med innan du bestämmer för några andra. Jag körde ett bra tag med gamla 14mm och 30mm på asfalt och 35/33mm på graveldäck nu sitter det på 32mm dubbisar på dem. Som sagt inte optimalt med man kommer fram tills man vet vad man vill ha.
Det är mest tyngden jag är osugen på. Fina nav, men hjulen väger in på 2kg och rullat i 10 år snart, så känns lite som att dom gjort sitt.

Några 30mm däck blir det däremot inte. Kommer gå direkt på 40mm isf! Men det tänkte jag på synapsen med iofs.

Mina inflik:

Tror jag kanske bara siktar på låga fälgarna då istället, sparar lite vikt och har ett litet byggprojekt nu under vintern istället för att provcykla hjulen under våren och sen börja bygga om när säsongen väl är igång.
Känner jag mig själv rätt så är det helt klart närmre 30 än 40kmh jag kommer landa.

Måste också säga att allt eftersom jag tittar på moderna cyklar så känns en fairlight mer och mer rätt. Även om det antagligen inte skulle vara några problem med cannondalen, så känns det som att man stöttar hållbarare designval om man kör fairlight. Plus att det är hemskt mysiga design notes att läsa

Tillbaka
Topp