Mina inflik:
Lätt cykel gör en snabb i känslan mer än i praktiken. I en värld där man ändå aldrig är speciell är speciellt snabb i jämförelse med de som är snabba på riktigt kan det ändå vara viktigt med känslan snarare än den exakta faktiska prestationen.
Utifrån ovan kan du köpa en superlätt och snajsig cykel eftersom känslan är viktigast, eller så kan du köpa/använda en tung men bra cykel eftersom den ändå är lika snabb som de där dyra, kortsiktiga och krångliga lätta cykeln. Varsågod!
Gällande hjul: Jag har ofta snabbhet som mål med cyklingen. Trots det spenderar jag mest tid omkring 30 km/h snarare än 40 km/h, och då är det satans liten skillnad i fart mellan höga och låga fälgar och således kan man lägga fokus på att få så lätta komponenter långt ut i hjulen som möjligt. Lägsta möjliga profil och vikt skulle jag säga utifrån detta. Har byggt hjul på fälgar med 25 mm innerbredd (typ) för gruscykel senaste tiden och det känns rätt även om det är lite tyngre än hjul med 17-20 mm innerbredd. Tror det är extremt lite nytta med breda fälgar för cykling där genomslag och framförallt hårda sidobelastningar på däcken är extremt sällsynta, så för min del är det mest ängslighet i att följa lite mode som gjort att jag valt breda fälgar.
Samma ängslighet gör att jag förmodligen hade använt 50 mm höga fälgar om jag ska bygga landsvägshjul i framtiden. Det ser helt enkelt fräckare ut, oavsett vad man säger om saken. Mina 28 mm höga fälgar är förmodligen överlägsna på alla vis för min cykling, men som sagt - ängslighet är det som det är med.