Gravelcykel för nybörjare.

• Trådstartare Trådstartare Cjo
  • Start datum Start datum
Tycker Rose tidigare i tråden var rätt Bang/buck/ estetik.
+1
Problemet är ju att det är alltför många som tycker samma sak
Vilket betyder leverans efter sommaren (mer eller mindre), tyvärr

White GX rankar jag sist, mest för att många haft problem med hjulen och varumärket står lågt.
Baserat på erfarenhet har jag lärt mig att alltid gå igenom, spänna upp, rikta och spänningsbefria riktigt billiga och enkla maskinbyggda hjul.
Då kan man få många problemfria mil även från sådana hjul.
Tex det navdynamohjul från Biltema hustrun pendlade med under många vintrar eller de billiga hjul jag skaffade i somras för att ersätta de riktigt usla som levererades på den Ridley Grifn jag köpte från XXL i somras.

köp en som du tycker är snygg, då blir du sugen på att ta dig ut och cykla. vad gäller utväxlingen så kan du ju räka lite på gear-ratios (googla) på cykeln du vill köpa och räkna fram vilken växel det mostvarar på din befintliga cykel - så kan du testa med din befintliga cykel och få en känsla för vilken kraft du behöver för olika sträckor.

Tack för bra input hörni. Alltså jag tror det där med kassetten får lösa sig över tid. Som någon skrev får man väl prova sig fram, och det verkar ju vara en överkomlig kostnad att byta längre fram.

Jag har kanske inte sagt det explicit, men budget runt 15 har det blivit, tydligen.

Jag tror ändå jag övergivit tanken på singelklinga, det verkar bara vara Cube Nuroad som har det i den prisklassen jag kollar på. Känns ändå som att det lutar åt GX LTD, dels för att den finns att köpa, och den verkar ändå uppfylla mina ganska vaga krav/förväntningar. Det känns ju som ett i alla fall okej köp, eller?

Rose Blend Gravel ser ju verkligen fin ut, men efter sommaren känns ju tyvärr inte aktuellt.

Det här med geometrin, det får ge sig tänker jag, jag är ju långt ifrån att allt måste kännas optimalt, vill ju bara egentligen mest nöta ett par timmar cykel några gånger i veckan, för att det är kul och för att komma i någorlunda form.

Tack för bra input hörni. Alltså jag tror det där med kassetten får lösa sig över tid. Som någon skrev får man väl prova sig fram, och det verkar ju vara en överkomlig kostnad att byta längre fram.

Jag har kanske inte sagt det explicit, men budget runt 15 har det blivit, tydligen.

Jag tror ändå jag övergivit tanken på singelklinga, det verkar bara vara Cube Nuroad som har det i den prisklassen jag kollar på. Känns ändå som att det lutar åt GX LTD, dels för att den finns att köpa, och den verkar ändå uppfylla mina ganska vaga krav/förväntningar. Det känns ju som ett i alla fall okej köp, eller?

Rose Blend Gravel ser ju verkligen fin ut, men efter sommaren känns ju tyvärr inte aktuellt.

Det här med geometrin, det får ge sig tänker jag, jag är ju långt ifrån att allt måste kännas optimalt, vill ju bara egentligen mest nöta ett par timmar cykel några gånger i veckan, för att det är kul och för att komma i någorlunda form.
Jag tror du är på rätt spår. Det viktiga är att ha en cykel så att du kan cykla.

Eftersom jag tog upp geometrin så förenklar jag livet för dig med följande påstående - om du inte har ovanligt korta eller långa ben bör en LTD strl S passa dina 174 cm. Rose Blend Gravel är ett attraktivt alternativ, men det är inte värt att vänta på den. LTD:n är ett vettigt köp. Köp en cykel nu och börja cykla nu när det är som vackrast ute! Då skapar du en grund för att vilja fortsätta även när vädret inte är lika lockande. Då kommer nya frågor om dubbdäck och klädsel mm, men det tar vi då 🙂

Eftersom jag tog upp geometrin så förenklar jag livet för dig med följande påstående - om du inte har ovanligt korta eller långa ben bör en LTD strl S passa dina 174 cm. Rose Blend Gravel är ett attraktivt alternativ, men det är inte värt att vänta på den. LTD:n är ett vettigt köp. Köp en cykel nu och börja cykla nu när det är som vackrast ute! Då skapar du en grund för att vilja fortsätta även när vädret inte är lika lockande. Då kommer nya frågor om dubbdäck och klädsel mm, men det tar vi då 🙂
❤️

Jag tror ändå jag övergivit tanken på singelklinga, det verkar bara vara Cube Nuroad som har det i den prisklassen jag kollar på.
I inlägg #10 finns det en lista på några av tillverkarnas billigaste gravels med 1x/1by & hydrauliska skivbromsar. Under 15K finns förutom Cube NUROAD PRO CUES U600 1x11s även Radon REGARD AL 7.0 CUES U600 1x11s för 1.364,50 € ≈ 14 889,582 SEK hos BD med alla storlekar i lager.

Med mekaniska skivbromsar finns det fler.

ACTIVE Wanted Gravel 311 Apex 1x11s 2023 SpoBik Koncernen 13 358 kr

Cube Nuroad ONE Microshift Sword 1x10s 899+69,99=968.99€≈10 594,63 SEK

Kross Esker 2.0 microSHIFT Sword 1x10s SpoBik Koncernen 14 990 kr

Nishiki Detour Microshift Advent 1x9s SEK 11.495

Senast ändrad:

Svårt att förstå vad du vill uppnå med ditt inlägg. För mig är det bara förvirrande. Om TS var övertygad om att han ville ha singelklinga så skulle Cube och Radon-alternativen kunna vara intressanta. Då borde du samtidigt ha påtalat att de är utrustade med en sämre grupp. Jag har inte provat Cues, men jag vet att GRX funkar alldeles utmärkt.

Edit: grupp = bla broms- och växelreglage, växlar, vevparti, bromsar. Det är mao ganska många komponenter som försämras om man väljer Cuben eller Radonen istället för LTD:n. Till det tillkommer nackdelarna som har diskuterats tidigare i tråden.

Resten av listan är helt obegriplig. Vill du på fullt allvar lyfta fram tex Kross Esker som ett alternativ? Den har värdelösa mekaniska Tektro bromsar som har den usla konstruktionen att bakbromsen kan frysa och specen i övrigt imponerar inte. Den skulle jag aldrig betala 15 tkr för.

@Cjo - köp en cykel och börja cykla. Säsongen är här och nu. Mer info kommer bara att försvåra din beslutsprocess och allt du behöver veta är redan diskuterat i den här tråden.

Senast ändrad:
Svårt att förstå vad du vill uppnå med ditt inlägg.
Visa att det inte bara är Cube Nuroad som har 1x/1by inom den nya budgeten om 15K. Att det till och med finns ytterligare en med hydrauliska skivbromsar.
Då borde du samtidigt ha påtalat att de är utrustade med en sämre grupp.
Jag skrev för alla cyklarna vilken grupp de är utrustad med?

Apex är ju typ jämförbar med GRX400. Annorlunda snarare än sämre.
A gravel bike with a Shimano GRX or SRAM Apex groupset? We explain the differences

We feel that the shifters and brakes work better from Shimano. Apex, on the other hand, is a little bit quieter, it shifts gears with a clear, pleasant click, and the system itself seems to us subjectively more intuitive.

Den har värdelösa mekaniska Tektro bromsar som har den usla konstruktionen att bakbromsen kan frysa och specen i övrigt imponerar inte. Den skulle jag aldrig betala 15 tkr för.
Är Kross Eskers Tektro MD-C550 bromsar nämnvärt sämre än de andra cyklarnas Tektro bromsar?

Active Wanted Gravel 311 Apex Tektro MD-C310
Cube NUROAD ONE Tektro MD-C510
Kross Esker 2.0 Tektro MD-C550

De flesta mekaniska skivbromsar på cyklar i den här prisklassen har sina brister.
Det är därför som jag är för hydrauliska skivbromsar. Det var därför det var det första jag skrev i tråden. Det här var bara några exempel på cyklar som finns om man står ut med mekaniska skivbromsar.
Jag hade investerat lite till för att få hydrauliska skivbromsar med bättre bromsverkan och inga bromsvajrar som fryser

Senast ändrad:
En kanske dum fråga, men har GX LTD fästen för typ stänkskärmar och pakethållare och så? Det är standard kanske, men hittar ingen info om det. Och kan man sätta en sån rammonterad barnstol på om man vill ta med barn på en tur?

@Eric Hjalmarsson - jag förstår att du skrev inlägget med de bästa intentionerna, men det blev inte helt lyckat.
TS verkar sitta med en fingret på köpknappen och bör göra det vid det här laget. Att då åter lyfta diskussionen om dubbel- kontra singelklinga känns lite onödigt. Men visst, du ville visa att det fanns fler alternativ med singelklinga. Då hade det räckt med att hänvisa till Radonen och Cuben, men samtidigt vara tydlig med att de har sämre komponenter. Jag vet att du skrev gruppen, men det säger inte TS något och borde ha förtydligats.

Att lista ibland billigare, men också mycket sämre cyklar skapade förvirring, åtminstone för mig.

Edit: förtydligat lite

Senast ändrad:
En kanske dum fråga, men har GX LTD fästen för typ stänkskärmar och pakethållare och så? Det är standard kanske, men hittar ingen info om det. Och kan man sätta en sån rammonterad barnstol på om man vill ta med barn på en tur?

Jag vågar inte svara för 2025 års modell, men tidigare års modeller har haft fästen för skärmar, så det bör även den ha. Pakethållare vet jag inte och skulle vänta med att montera om du inte absolut anser att du behöver en. Barnstol passar jag på.

Passar på att be om ursäkt för att jag skrev han om dig ovan. Jag har ju ingen aning om du är man eller kvinna.

Nu är den äntligen beställd! Gx LTD. Stort tack för alla bidrag i tråden.

Kul! 🙂 Jag hoppas att du blir nöjd.

Ut och cykla när du har fått den. När du har cyklat ett tag kan det vara värt att utvärdera om du gillar att cykla mycket asfalt eller inte. Om du cyklar mycket asfalt kan det vara värt att byta däck, de som sitter på vid leverans är uttalade grusdäck och inte särskilt kul att cykla asfalt med (stort rullmotstånd).
@HåkanC har redan föreslagit https://www.bike-discount.de/en/sch...ound-28-tle-addix-speedgrip-e-25-folding-tyre
De fungerar mycket bra både till asfalt och grusväg.
Ett billigare alternativ är https://www.bike-discount.de/en/schwalbe-g-one-allround-performance-28-tle-addix-e-25-folding-tyre
Det som skiljer är gummiblandningen. Tidigare var performance-blandningen inte bra, men jag tror att den är tillräckligt bra idag. @HåkanC har kanske mer input.

För blandad cykling asfalt och grus skulle jag välja 622*35 däckstorlek.

Ut och cykla när du har fått den. När du har cyklat ett tag kan det vara värt att utvärdera om du gillar att cykla mycket asfalt eller inte. Om du cyklar mycket asfalt kan det vara värt att byta däck, de som sitter på vid leverans är uttalade grusdäck och inte särskilt kul att cykla asfalt med (stort rullmotstånd).
@HåkanC har redan föreslagit https://www.bike-discount.de/en/sch...ound-28-tle-addix-speedgrip-e-25-folding-tyre
De fungerar mycket bra både till asfalt och grusväg.
Ett billigare alternativ är https://www.bike-discount.de/en/schwalbe-g-one-allround-performance-28-tle-addix-e-25-folding-tyre
Det som skiljer är gummiblandningen. Tidigare var performance-blandningen inte bra, men jag tror att den är tillräckligt bra idag. @HåkanC har kanske mer input.

Då byter man slang också? Hur vet man vilka däck cykeln klarar av så att säga? Är det bredden som avgör?

+1
Tidigare var performance-blandningen inte bra, men jag tror att den är tillräckligt bra idag. @HåkanC har kanske mer input.
Ingen aning. Men jag har gamla fördomar mot enkla och simpla däck

+1

Då byter man slang också?
Du kan lugnt utgå från att cykeln från XXL levereras med billigast möjliga och riktigt klumpiga slangar

Jag köpte en cykel från XXL sommaren -24 och slangarna var riktigt onödigt tunga
Slang_Grifn_orig.webp

Det är en(1) enda slang!

TPU-slangar kan spara en hel del vikt som kan märkas, särskilt med riktigt bra däck
TPU RideNow_Gravel 32_47-622.webp

TPU-slangar står det mer om i den här tråden
https://happyride.se/forum/threads/tpu-innerslang.3700460/

Hur vet man vilka däck cykeln klarar av så att säga? Är det bredden som avgör?
Ja
Det viktigaste är att däcken är bra, men köp inte däck <35-38 mm
Men riktigt bra däck är tyvärr även riktigt dyra

De Schwalbe G-One Allround Evo Super Ground @Bele skriver om i #105 är bra men inte inte lika bra. Men de kostar endast c:a hälften eller mindre.

Så skall du byta däck bör du även byta slangar.

Då byter man slang också? Hur vet man vilka däck cykeln klarar av så att säga? Är det bredden som avgör?
Är faktiskt inte säker på vart gränsen går, men jag har 42mm på min och det går nog att öka om man vill, söker du på forumet så finns det en mycket lång tråd som behandlar modellen, finns säkert info om maxbredd där någonstans.

Jag fick med Schwalbe G-One allround 35mm på en cykel jag nyligen skaffade, har bara provrullat ett par hundra meter med dem men de var en positiv överraskning på både rull och komfortmässigt i förhållande till mina Teravail Washburn 42mm, Dom rullar bättre än mönstret antyder (i alla fall vad jag trodde).

Mina Washburn 42mm är dimensionerade för att klara banvallskross och riktigt dåliga vägar, jag har kört dom i riktigt dåliga förhållanden med ordentlig packning på pakethållare med sidoväskor, hållbarhet är riktigt bra, komfort och rull upplever jag som kanske inte lika bra när jag provat däcken Håkan länkade till.

Med det sagt, kör på det som sitter orginal till en början.

Jag väl rulla några mil innan jag börjar nörda ner mig i både däck och vikt på slang. Får återkomma när det är aktuellt 😀

@HåkanC är en riktig finsmakare, det får man ha i åtanke när man läser hans rekommendationer. 🙂 Jag som inte är lika sofistikerad tycker att vanliga https://www.bike-discount.de/en/continental-cross-28-s42-tube duger bra.

Det är flera saker som styr lämplig däcksbredd. Strunta i det tillsvidare och cykla med cykeln som den kommer från XXL. När du får punka byter du slang, till tex den jag länkade ovan. För mig är det en självklarhet att alltid ha minst en (oftast har jag två) reservslang med när jag cyklar.

Däck tycker jag att du börjar fundera på när du märker vad cyklar mest. Värt att ha i bakhuvudet under tiden kan vara att de däck som sitter på gör asfaltcyklingen lite tråkigare än vad den skulle vara med mer lättrullade däck.

@HåkanC är en riktig finsmakare, det får man ha i åtanke när man läser hans rekommendationer. 🙂 Jag som inte är lika sofistikerad tycker att vanliga https://www.bike-discount.de/en/continental-cross-28-s42-tube duger bra.
Finsmakare skriver jag inte under på, men de RideNow TPU-slangar jag har köpt från AliE har varit billigare än contislangen du länkar till och även en hel del lättare
continental-schlauch-28-cross-42-mm-sv~2.jpg

Originaldäcken på White GX Ltd skall väga hela 487g/st och Schwalbe G-One Allround endast från 392g tillsammans med slangarna blir det en skillnad på över 400g roterande vikt och med René Herse-däcken jag länkade till i #107 sparar man ytterligare mer än 100g, det är även annat enbart vikten som är bättre med dem, men de är dyra finsmakardäck!
Enl mig är dagens bredare däck en stor förbättring från den tid alla skulle använda 23mm eller ännu smalare på lvg. Men de bredare däcken gör också att skillnaden i vikt mellan olika däck blir större och den roterande vikten kan ha en stor betydelse för upplevelsen av hur kvick, snabb och kul cyklingen upplevs.
@Cjo självklart kan du använda cykeln som den levereras, men som jag har skrivit många ggr redan i tråden är jag övertygad om att du kommer att få en mkt bättre upplevelse om du byter några delar till bättre lämpade för den typ av cykling du har skrivit att du skall ha cykeln till.
Inte minst kassett och däck.
Att då även byta slangarna när du byter däcken är åtminstone för mig självklart. Men om jag vore i din sits skulle jag behålla de gamla och använda som reservslangar för den hybrid du nu har.

Finsmakare skriver jag inte under på, men de RideNow TPU-slangar jag har köpt från AliE har varit billigare än contislangen du länkar till och även en hel del lättare
continental-schlauch-28-cross-42-mm-sv~2.jpg

Originaldäcken på White GX Ltd skall väga hela 487g/st och Schwalbe G-One Allround endast från 392g tillsammans med slangarna blir det en skillnad på över 400g roterande vikt och med René Herse-däcken jag länkade till i #107 sparar man ytterligare mer än 100g, det är även annat enbart vikten som är bättre med dem, men de är dyra finsmakardäck!
Enl mig är dagens bredare däck en stor förbättring från den tid alla skulle använda 23mm eller ännu smalare på lvg. Men de bredare däcken gör också att skillnaden i vikt mellan olika däck blir större och den roterande vikten kan ha en stor betydelse för upplevelsen av hur kvick, snabb och kul cyklingen upplevs.
@Cjo självklart kan du använda cykeln som den levereras, men som jag har skrivit många ggr redan i tråden är jag övertygad om att du kommer att få en mkt bättre upplevelse om du byter några delar till bättre lämpade för den typ av cykling du har skrivit att du skall ha cykeln till.
Inte minst kassett och däck.
Att då även byta slangarna när du byter däcken är åtminstone för mig självklart. Men om jag vore i din sits skulle jag behålla de gamla och använda som reservslangar för den hybrid du nu har.
Känner mig ändå lite sugen på att byta kassett faktiskt, om inte annat för att lära mig lite om mekande. Men det blir nog först framåt sommaren.

Appropå cykelmek, klarar man sig på Biltemas verktygskit till en början?

Om man läser tråden om TPU-slangar så blir åtminstone jag inte så sugen på att köra kina tpu-slangar..problem med att hålla luften osv.

Känner mig ändå lite sugen på att byta kassett faktiskt, om inte annat för att lära mig lite om mekande. Men det blir nog först framåt sommaren.

Jag tycker till skillnad från vissa andra att en 11-34 kassett är bra att börja med. Finns alltid tillfällen då man behöver en lättare växel.

Biltemas verktygkit innehåller en del grejer som är bra men även några verktyg med tveksam kvalitet. Alla grejer behövs inte heller till den cykel du köpt. Bättre att du köper det verktyg du behöver av lite bättre kvalitet när det är dags (tycker jag).

Om man läser tråden om TPU-slangar så blir åtminstone jag inte så sugen på att köra kina tpu-slangar..problem med att hålla luften osv.

Jag tycker till skillnad från vissa andra att en 11-34 kassett är bra att börja med. Finns alltid tillfällen då man behöver en lättare växel.

Biltemas verktygkit innehåller en del grejer som är bra men även några verktyg med tveksam kvalitet. Alla grejer behövs inte heller till den cykel du köpt. Bättre att du köper det verktyg du behöver av lite bättre kvalitet när det är dags (tycker jag).
Ja vi får se vad jag själv har att säga om kassett efter att ha cyklat lite. Det verkar ju inte vara någon universell sanning vilken man ska ha inalla fall.

Man gillar ju tanken på ett verktygskit som har allt man behöver, finns det något annat man ska kika på då istället för Biltemas?

Man gillar ju tanken på ett verktygskit som har allt man behöver, finns det något annat man ska kika på då istället för Biltemas?
Näe köp de verktyg du behöver när du behöver dom. Om du inte har några verktyg alls så är ju ett multiverktyg av bra kvalitet något du bör äga och ha med när du cyklar för att kunna fixa enklare saker vid vägkanten.

+1
-1
Strunta i det.
"Alla" sådana där verktygskit brukar endast innehålla några få av de verktyg man verkligen behöver och en hel del man aldrig använder.
Tro mig, jag vet. Tyvärr gör jag det

+1
@Cjo Det finns en hel del användbara verktyg hos Biltema
För att byta kassetten behöver du en passande avdragare, denna skall fungera
Du behöver även ett mothåll, en kedjepiska, den här har jag själv
För att byta pedaler och ffa för att montera de pedaler jag länkade till i #73 fungerar den här
eller den nya modellen

Men de vanligaste verktygen du kommer att använda gissar jag kommer att bli 4 och 5mm insex, har du inte redan bra insexnycklar säljs även det av Biltema
För att skruva loss kassetten behövs förutom avdragaren en stor nyckel, jag använder en stor skiftnyckel. Den här borde fungera

Det finns en hel del annat bra-att-ha att köpa på Biltema, men med de här verktygen borde du klara en hel del av det grundläggande mekandet.

Det är säkert samma sak som i många andra sådanhär trådar att det är de som har får problem eller är missnöjda av ngn annan anledning som är ivrigast på att posta.
Mina AliE-köpta TPU-slangar håller hittills luften bättre än de dyrare och tyngre butylslangar jag använde tidigare.
Betyder det att jag har haft tur?
Eller är det de med problem som har haft otur?

I tillägg till @HåkanC, BT:s kedjebrytare är väldigt dålig, tror min höll typ en gång.

BT:s kedjebrytare har fått lite olika recensioner här på Happy genom åren. Dom byter leverantör då och då. Jag köpte min för x antal år sedan (kommer inte ihåg hur längesen), jag tror att dom som köpte ytterligare några år tidigare var nöjda, en annan kvalitet då. Hur det är nu, om dom bytt leverantör igen vet jag inte.

+1

-1
Strunta i det.
"Alla" sådana där verktygskit brukar endast innehålla några få av de verktyg man verkligen behöver och en hel del man aldrig använder.

+1
För att byta pedaler och ffa för att montera de pedaler jag länkade till i #73 fungerar den här
eller den nya modellen

Men de vanligaste verktygen du kommer att använda gissar jag kommer att bli 4 och 5mm insex, har du inte redan bra insexnycklar säljs även det av Biltema
För att skruva loss kassetten behövs förutom avdragaren en stor nyckel, jag använder en stor skiftnyckel. Den här borde fungera

Det finns en hel del annat bra-att-ha att köpa på Biltema, men med de här verktygen borde du klara en hel del av det grundläggande mekandet.

Det är säkert samma sak som i många andra sådanhär trådar att det är de som har får problem eller är missnöjda av ngn annan anledning som är ivrigast på att posta.
Mina AliE-köpta TPU-slangar håller hittills luften bättre än de dyrare och tyngre butylslangar jag använde tidigare.

Kan det inte vara olika leverantörer/tillverkare om man beställer från Ali? Typ som BT, eller för all del Lidl, ibland bra, ibland lika dåligt som priset indikerar.

Insexsnyckelsatsen som @HåkanC bör du köpa omgående eller annan. Troligen har hjulaxlarna 6 mm insex och du kan inte ta loss dem utan sådan. Jobbigt läge vid punka. På vissa cyklar sitter det en enkel monterad, men ofta måste man ha med en lös.

Delar de andras bild att färdiga verktygskit ofta är dåliga och tycker dessutom att de är dyra.

Jag skulle avvakta med pedalnyckel tills du har bestämt dig för vilka pedaler du ska ha. Många pedaler fästs med insex 8 mm. Kedjeslitagemätare eller skjutmått. Det senare kan användas även till annat.

Kluven till din idé att byta kassett efter ett tag. Bra för att testa skillnaden. Vill du inte ha kvar en av kassetterna efter det så tror jag inte att du får några pengar att tala om för en beg kassett. Finns annat som jag skulle prioritera att lära mig, bla justering av växlar, efter ett tag töjer sig bakväxelvajern/höljen komprimeras. Testa hellre på hybriden, principen brukar vara densamma även om justeringsdelen och möjligheter skiljer sig.

...
Kluven till din idé att byta kassett efter ett tag. Bra för att testa skillnaden. Vill du inte ha kvar en av kassetterna efter det så tror jag inte att du får några pengar att tala om för en beg kassett. Finns annat som jag skulle prioritera att lära mig, bla justering av växlar, efter ett tag töjer sig bakväxelvajern/höljen komprimeras. Testa hellre på hybriden, principen brukar vara densamma även om justeringsdelen och möjligheter skiljer sig.

Nja, om man har det väldigt tajt ekonomiskt och räknar med pengen man kan få för en oanvänd kassett, så visst. Men den kommer ändå att vara begagnad, så inte så många hundralappar det handlar om. Och sedan finns ju kategorin "som ny" om man kört lite med den :)

Som jag skrivit innan så köpte jag en gravel med 11-32 (10s), bytte omgående till en 12-25. Men efter något år skulle jag på cykelsemester, bytte då tillbaka till 11-36. Ser ingen nackdel med att ha möjlighet för bägge. Ska man vara lite proffsig kanske man då ska ha dedikerade kedjor till dom olika kassetterna, men det är över min nivå.

Nja, om man har det väldigt tajt ekonomiskt och räknar med pengen man kan få för en oanvänd kassett, så visst. Men den kommer ändå att vara begagnad, så inte så många hundralappar det handlar om. Och sedan finns ju kategorin "som ny" om man kört lite med den :)

Som jag skrivit innan så köpte jag en gravel med 11-32 (10s), bytte omgående till en 12-25. Men efter något år skulle jag på cykelsemester, bytte då tillbaka till 11-36. Ser ingen nackdel med att ha möjlighet för bägge. Ska man vara lite proffsig kanske man då ska ha dedikerade kedjor till dom olika kassetterna, men det är över min nivå.

Till cykelsemester kan en annan utväxling vara relevant. Tänkte mest att det kändes lite onödigt. I så fall ta av den oanvända kassetten och sälja den, men då får TS inte uppleva skillnaden.

Jag skulle nog ha separata kedjor. Jag brukar tyvärr sällan byta bara kedjan. Byter man kedja ofta kan man ha samma till båda.

Ja vi får se vad jag själv har att säga om kassett efter att ha cyklat lite. Det verkar ju inte vara någon universell sanning vilken man ska ha inalla fall.

Nej, det finns det inte. Däremot så är det ett faktum att olika utväxlingar (kassetter) har olika för- och nackdelar. Över tid kan man dessutom ändra sina preferenser för vad man vill ha.

+1

-1
Strunta i det.

+1
eller den nya modellen

Lägger till @HåkanC:s utmärkta genomgång ovan att också Jula har rätt bra kedjepiska och pedalnyckel. Jag använder (framförallt pedalnyckeln) mina mycket och hårt ibland, och har haft noll problem. Käckt med Julas nyckel är att den är dubbelsidig, så att den går att använda också efter tre-fyra glas vin då barnen och partnern tittar på ”Masked Singer” och meksuget blir för starkt.

Insexnycklar och avdragare har de också, men mer kvalificerade verktyg ska du nog köpa någon annanstans än på lågprisvaruhus.

@Cjo Kul med cykeln, men visst hade du kunnat hitta en bättre hoj begagnat!

Senast redigerad av en moderator:
Insexnycklar och avdragare har de också, men mer kvalificerade verktyg ska du nog köpa någon annanstans än på lågprisvaruhus.
Här måste jag lägga ner en stark protestant!
Om man inte älskar att borra ut insexskruvar är det kvalitetsinsexnycklar som gäller, Wera e.d.
Även BT, Julas mfl dyrare satser är nödverktyg och skall helst undvikas. Avdragare mm därifrån som sällan används är helt ok.

Om man inte älskar att borra ut insexskruvar är det kvalitetsinsexnycklar som gäller, Wera e.d.
Även BT, Julas mfl dyrare satser är nödverktyg och skall helst undvikas. Avdragare mm därifrån som sällan används är helt ok.
Ok! Vet i sjutton var mina insexor kommer ifrån. Troligen Bahco eller liknande, det är farsans gamla kit. Köpte för några år sedan Park Tools AWS-10 för att komplettera. Det har fungerat superbra och är i grym kvalitet. Många pratar skit om Park Tool här på Happy, men mina erfarenheter är goda. Att man betalar mycket för den blå färgen är förstås dumt.

I tillägg till @HåkanC, BT:s kedjebrytare är väldigt dålig, tror min höll typ en gång.

BT:s kedjebrytare har fått lite olika recensioner här på Happy genom åren. Dom byter leverantör då och då. Jag köpte min för x antal år sedan (kommer inte ihåg hur längesen), jag tror att dom som köpte ytterligare några år tidigare var nöjda, en annan kvalitet då. Hur det är nu, om dom bytt leverantör igen vet jag inte.

Tror att LTD:n har kedjelås, så kedjebrytare är nog inget nödvändigt verktyg. Jag har ett multiverktyg med kedjebrytare och det kan vara bra att ha med sig när man cyklar, men normalt överkurs då kedjestrul är ovanligt. Jag har testat det och det funkade faktiskt.

@Cjo Kul med cykeln, men visst hade du kunnat hitta en bättre hoj begagnat!

Jula säljer tex Kamasa. För en hobbymeck är kvalitén utan tvekan tillräckligt bra.

Edit: Har du läst hela tråden och kommer med det påståendet? Om ja, baserat på vad? Om nej, då borde du läsa hela tråden först.

Senast ändrad:

Se inlägget ovan. Målgruppen är privatpersoner som ska betala sin verktyg med privata medel.

Jula säljer tex Kamasa. För en hobbymeck är kvalitén utan tvekan tillräckligt bra.
Jag vet. Men det är knappast särskilt representativt för Jula. Och en del (de allra flesta..?) av deras ”Meec”-grejer är rena skräpet. Usch. Förresten har jag två kedjebrytare, och båda används flitigt. Om man har detta slipper man köpa dyra snabblänkar.

Edit: Har du läst hela tråden och kommer med det påståendet? Om ja, baserat på vad? Om nej, då borde du läsa hela tråden först.
Iskalle.

Senast redigerad av en moderator:
Jag vet. Men det är knappast särskilt representativt för Jula. Och en del av deras ”Meec”-grejer är rena skräpet. Usch.

Iskalle.

Det finns mer Bahco (ja, jag vet att det inte är samma kvalitet som tidigare), Makita, Ryobi mfl.

Meec skulle jag inte köpa.

Iskalle är ett ord som inte ingår i mitt vokubulär och en Googlesökning gjorde mig inte mycket klokare. Du går gärna utveckla vad du menar.

Iskalle är ett ord som inte ingår i mitt vokubulär och en Googlesökning gjorde mig inte mycket klokare. Du går gärna utveckla vad du menar.
Du är så rolig som hugger lite aggressivt och ska läxa upp. Det finns en (omedveten?) humor i detta. Då är man helt enkelt iskall, ity kommentaren är iskall. Svårt att förklara bättre än så.

Du är så rolig som hugger lite aggressivt och ska läxa upp. Det finns en (omedveten?) humor i detta. Då är man helt enkelt iskall, ity kommentaren är iskall. Svårt att förklara bättre än så.

Kul att jag roar dig. Jag försöker hjälpa TS. Dina och Pfaffs råd är knappast till någon hjälp. Verktygssnobberi.

Edit: Dessutom ganska tråkig inställning att minska TS glädje över en nyinköpt cykel. Om du har kunskap och tid att köpa något bättre begagnat så gör gärna det, men det behöver du inte skryta om i den här tråden.

Om du har kunskap och tid att köpa något bättre begagnat så gör gärna det, men det behöver du inte skryta om i den här tråden.
Nu tycker jag att du tar en kopp te och lugnar ned dig lite grand, du är så arg och tolkar allt så negativt. Känn lugnet. 🧘🏼‍♂️

Tillbaka
Topp