Gravelcykel för nybörjare.

• Trådstartare Trådstartare Cjo
  • Start datum Start datum
Har både Kamasa insexnycklar och Biltema.
Har nog haft båda satserna i 10+ år, dom gör vad dom ska utan väsentlig skillnad.

Ska man dra åt, eller snarare lossa något som sitter överjävligt bör man undvika nycklarna helt och hållet och välja hylsa med spärrskaft.

Även där har jag Bahco och Swedols egna budgetmärke, Biltemas har jag dragit sönder ett par stycken, men inte på en cykel utan då betydligt grövre bult med loctite (typ M10 till bromsok på bilar) . Har fortfarande ett ¼ spärrskaft som används till finlir från Biltema som har några år på nacken det börjar bli lite trött, men för pengen kan jag inte klaga.

Swedols spärrskaft är nog bäst för pengen.
(Önskade mig ett kvalitets skaft av svärfar när jag fyllde år, besviken fick jag detta, men efter ett antal år där behandlingen tidvis varit omild, är jag ändå lite imponerad)

Köper man billigt, köper man dyrt. Det är stor skillnad i kvalitet, men också i funktionalitet, mellan bra (ofta dyrare) och dåliga (ofta billigare) verktyg.

Jag har arbetat som hantverkare och mekar med en väldans massa saker, och då kan man förstås tro att jag skulle vara mer betjänt av ”fina” verktyg än hobbypillaren. Jag skulle vilja hävda att det är tvärtom - en van hantverkare kan utföra ett okej arbete med dåliga verktyg, medan en ovan kan göra samma arbete just på grund av att verktygen är bra, genomtänkta, ergonomiska o.s.v.

Jag använder ”fina” verktyg för att de tål att slitas på, och för att jag inte vill slösa tid och kraft på att störa mig på dåliga verktyg. Dessutom gör också jag bättre jobb med bra grejer.

Angående ”verktygssnobberi” tycker jag inte alls att det är snobbigt att köpa bra och dyra verktyg om man tänkt att faktiskt använda dem. Det snobbiga och miljövidriga ligger i att köpa skräp, som kanske går sönder efter bara några användningar, och då åka till affären och slänga ut pengar på ett nytt verktyg, för att man anser sig ha rätt att konsumera ohållbart och köpa saker som tillverkats i ett land där människor antagligen har det betydligt sämre än i Sverige.

Det är sämre på så många sätt att jag blir helt trött av att tänka på det. Ska du köpa en vajeravbitare, köp då en Knipex. Den är bäst. Den klipper fint och kommer att hålla jättelänge. Köp inte den billiga på Biltema som kanske är bra (men knappast lika bra som en Knipex) och kanske är dålig (och då är det pengarna i sjön, irritation, reklamation, onödig extra bilresa till butiken etc. etc.). Har du inte råd med en Knipex? Spara och köp den senare då. Eller köp begagnat, bra verktyg slits inte ut så lätt. För övrigt är det samma sak med cyklar, varför köpa nytt om man kan köpa begagnat och få bättre spec eller kvalitet till samma eller lägre pris? (Kanske garantier då förstås, men bortsett från det.)

Senast redigerad av en moderator:
Själv skruvat är inte roligt när drar runt är noga bottnar i insex skruv rengöring och att verktyget har rätt tolerans och är rätt härdat använde Biltema T handtag på motorsåg cylinder fungerade inte tog Swedol Ampro hyls insex de fungerar fast jag slant till i insex skruven med biltemas T handtag insex före användning med Ampro insex hylsan Ampro är tillverkad i Taiwan förr var det ju känt för skräp verktyg provade även Bacho är ju kvalitet men den hade ju en ände med index kula vilket inte är tillräckligt grepp yta dra loss sittande bult med den andra änden fungerar bra.

Senast ändrad:

Jag tycker att man ska vara försiktig med att sätta etiketter på folk. Jag tycker att några av dina inlägg har ett omoget innehåll, vilket tyder på ett omoget beteende. Jag skulle inte utifrån det stämpla dig som omogen. Något för dig att fundera över.

@Cjo Kul med cykeln, men visst hade du kunnat hitta en bättre hoj begagnat!

Tycker att du för TS kan förklara ditt påstående och då beakta TS situation och kompetens. För mig är det bara en dryg kommentar om den inte förklaras och sätts in i ett sammanhang.

Senast ändrad:
Jag tycker att man ska vara försiktig med att sätta etiketter på folk. Jag tycker att några av dina inlägg har ett omoget innehåll, vilket tyder på ett omoget beteende. Jag skulle inte utifrån det stämpla dig som omogen. Något för dig att fundera över.
Absolut, jag är omogen på många sätt. Mina barn tycker att jag är ”ett stort barn”. Jag kan inte göra så mycket åt det. Å andra sidan kanske jag har barnasinnet kvar, vilket jag, att döma av dina inlägg, inte tror att du har. Jag får känslan av ”surgubbe på internet”.

Det är synd, livet blir lite tråkigare då.

Köper man billigt, köper man dyrt. Det är stor skillnad i kvalitet, men också i funktionalitet, mellan bra (ofta dyrare) och dåliga (ofta billigare) verktyg.

Jag har arbetat som hantverkare och mekar med en väldans massa saker, och då kan man förstås tro att jag skulle vara mer betjänt av ”fina” verktyg än hobbypillaren. Jag skulle vilja hävda att det är tvärtom - en van hantverkare kan utföra ett okej arbete med dåliga verktyg, medan en ovan kan göra samma arbete just på grund av att verktygen är bra, genomtänkta, ergonomiska o.s.v.

Jag använder ”fina” verktyg för att de tål att slitas på, och för att jag inte vill slösa tid och kraft på att störa mig på dåliga verktyg. Dessutom gör också jag bättre jobb med bra grejer.

Angående ”verktygssnobberi” tycker jag inte alls att det är snobbigt att köpa bra och dyra verktyg om man tänkt att faktiskt använda dem. Det snobbiga och miljövidriga ligger i att köpa skräp, som kanske går sönder efter bara några användningar, och då åka till affären och slänga ut pengar på ett nytt verktyg, för att man anser sig ha rätt att konsumera ohållbart och köpa saker som tillverkats i ett land där människor antagligen har det betydligt sämre än i Sverige.

Det är sämre på så många sätt att jag blir helt trött av att tänka på det. Ska du köpa en vajeravbitare, köp då en Knipex. Den är bäst. Den klipper fint och kommer att hålla jättelänge. Köp inte den billiga på Biltema som kanske är bra (men knappast lika bra som en Knipex) och kanske är dålig (och då är det pengarna i sjön, irritation, reklamation, onödig extra bilresa till butiken etc. etc.). Har du inte råd med en Knipex? Spara och köp den senare då. Eller köp begagnat, bra verktyg slits inte ut så lätt. För övrigt är det samma sak med cyklar, varför köpa nytt om man kan köpa begagnat och få bättre spec eller kvalitet till samma eller lägre pris? (Kanske garantier då förstås, men bortsett från det.)

Det mesta av ovanstående kan jag hålla med om. Jag tror att vi är helt överens om att man ska inte köpa skräpverktyg. Det finns dock något som heter tillräckligt bra och det är inte alltid synonymt med det bästa. Jag har en Pro vajeravbitare. Är den top of the line? Troligen inte, men det är tillräckligt bra och kommer sannolikt att vara det så länge jag har behov av den och mycket längre än så.

Dtt perspektiv är från någon som är verktygsintresserad och har åtminstone hyfsat god ekonomi. Det senare har inte alla på Happy.

Absolut, jag är omogen på många sätt. Mina barn tycker att jag är ”ett stort barn”. Jag kan inte göra så mycket åt det. Å andra sidan kanske jag har barnasinnet kvar, vilket jag, att döma av dina inlägg, inte tror att du har. Jag får känslan av ”surgubbe på internet”.

Det är synd, livet blir lite tråkigare då.

En ny etikett. Meningslöst att fortsätta.

Edit: jag tycker fortfarande att du är skyldig TS en förklaring. Ditt inlägg skulle jag tolka som just det, skrivet av en sur gubbe på Internet. Så olika man tolka saker :sneaky:

Dtt perspektiv är från någon som är verktygsintresserad och har åtminstone hyfsat god ekonomi. Det senare har inte alla på Happy.
Det är det som är grejen: Det är dyrare att köpa billigt och dåligt, än dyrt och bra. Detta drabbar dem med sämre ekonomi hårdare än dem som har god ekonomi. Begagnade kvalitetsverktyg finns, och vill man köpa nytt ska man nog vänta till dess man sparat ihop till ett bättre. Det är ett snobberi att tro att människor med sämre ekonomi inte kan göra upplysta och bra val. Människor är inte dumma för att de råkar vara i en ansträngd situation ekonomiskt. Jag är väldigt trött på den fördomen. Det finns en politisk aspekt där, som inte ska underskattas.

TS har ju för övrigt redan fått tips på billiga verktyg som är bra.

En ny etikett. Meningslöst att fortsätta.

Edit: jag tycker fortfarande att du är skyldig TS en förklaring. Ditt inlägg skulle jag tolka som just det, en sur gubbe på Internet. Så olika man tolka saker :sneaky:
Om du inte vill att människor ska sätta etiketter på dig, bör du nog tänka på vad och hur du skriver.

Jag tror inte att trådskaparen behöver få en förnumstig förklaring av mig för att veta var han kan hitta begagnade cyklar med lika bra eller bättre spec till ett lägre pris. Det räcker att klicka in på Blocket, eller för den delen K&S här.

Om du hängt med ett tag på Happy (det har du ju, ser jag - många år) har du kanske sett att jag alltid brukar rekommendera begagnatköp.

Pescatore, vesuvio
La bussola, pompei
Åh-åh-åh-åh-åh-åh-åh-åh
Vad ni frestar mig
Siciliana, adonne
Vegetariano
Åh-åh-åh-åh-åh-åh-åh-åh
Jag får aldrig nog

Om du inte vill att människor ska sätta etiketter på dig, bör du nog tänka på vad och hur du skriver.

Jag tror inte att trådskaparen behöver få en förnumstig förklaring av mig för att veta var han kan hitta begagnade cyklar med lika bra eller bättre spec till ett lägre pris. Det räcker att klicka in på Blocket, eller för den delen K&S här.

Om du hängt med ett tag på Happy (det har du ju, ser jag - många år) har du kanske sett att jag alltid brukar rekommendera begagnatköp.

Pescatore, vesuvio
La bussola, pompei
Åh-åh-åh-åh-åh-åh-åh-åh
Vad ni frestar mig
Siciliana, adonne
Vegetariano
Åh-åh-åh-åh-åh-åh-åh-åh
Jag får aldrig nog
Jäkligt omoget. Lika omoget som att spara pengarna till rulltårta... 😉

Och om du kan ställa din upprördhet och läsa vad jag skriver handlar det om verktyg för skruvskallar*. Där funkar en tång i regel dåligt, oavsett kvalitet. 😉

*exvis insex, torx, phillips- jis- och pozidrivmejslar. En uppsättning av de man behöver och av högsta kvalitet kostar som mest som ett halvt däck eller kanske en ny kedja. Sätt det i relation till priset av en ny cykel.

Pescatore, vesuvio
La bussola, pompei
Åh-åh-åh-åh-åh-åh-åh-åh
Vad ni frestar mig
Siciliana, adonne
Vegetariano
Åh-åh-åh-åh-åh-åh-åh-åh
Jag får aldrig nog

Ironin är total. Självinsikten är minst sagt lite haltande. Hela diskussionen började med ditt inlägg i #124 "@Cjo Kul med cykeln, men visst hade du kunnat hitta en bättre hoj begagnat!" som jag uppfattar just som ett inlägg från en sur gubbe.:ROFLMAO: Tror du att TS får ut något av värde av den kommentaren? TS har redan köpt och i så fall borde du hjälpt till innan köpet, inte komma med dryga kommentarer efteråt.

Vill du fortsätta diskussionen om hur vi formulerar oss tycker jag att du skickar ett PM. Den har inget allmänintresse och tillför inte tråden något.

Och om du kan ställa din upprördhet och läsa vad jag skriver handlar det om verktyg för skruvskallar*. Där funkar en tång i regel dåligt, oavsett kvalitet. 😉

*exvis insex, torx, phillips- jis- och pozidrivmejslar. En uppsättning av de man behöver och av högsta kvalitet kostar som mest som ett halvt däck eller kanske en ny kedja. Sätt det i relation till priset av en ny cykel.

Jag vet inte var jag har skrivit något som motsäger det.

Ironin är total. Självinsikten är minst sagt lite haltande. Hela diskussionen började med ditt inlägg i #124 "@Cjo Kul med cykeln, men visst hade du kunnat hitta en bättre hoj begagnat!" som jag uppfattar just som ett inlägg från en sur gubbe.:ROFLMAO: Tror du att TS får ut något av värde av den kommentaren? TS har redan köpt och i så fall borde du hjälpt till innan köpet, inte komma med dryga kommentarer efteråt.

Vill du fortsätta diskussionen om hur vi formulerar oss tycker jag att du skickar ett PM. Den har inget allmänintresse och tillför inte tråden något.
Suck. Det är ju du som kommer med pekpinnar om hur jag uttrycker mig. Och dessutom läxar du upp mig. Like a gubbe. Vilket du fortsätter med. Like a gubbe.

Så skicka du ett PM om du känner för det, det var ju du som inledde diskussionen så att säga. Annars tackar jag för mig nu. 👌🏻

I Paris, i New York City
London och Bombay
Har man specialmenyer
Ingenting för mig
Ge mig macaroni
Canelloni och lasagne
Spaghetti och därmed pasta
Bara nämn dem vid namn

Nu har den här tråden börjat mer än kantra till ngt som kan bli en hätsk verktygssnobberi tråd.

Jag hade först tänkt ignorera detta men jag postar detta som mitt försök till att nyansera(?) verktygshetsen
Här måste jag lägga ner en stark protestant!
Om man inte älskar att borra ut insexskruvar är det kvalitetsinsexnycklar som gäller, Wera e.d.
Även BT, Julas mfl dyrare satser är nödverktyg och skall helst undvikas.
Den insexnyckesats jag tipsade om i #117 fungerar riktigt bra, jag vet det eftersom egen erfarenhet av den, den kommer dessutom med 10 års garanti
Jag är inte ensam om att uppskatta den, så här skrev
Har både Kamasa insexnycklar och Biltema.
Har nog haft båda satserna i 10+ år, dom gör vad dom ska utan väsentlig skillnad.
Detta var dessutom ett tips för cykelmek till en cykelägande motionär som behöver skruva på sin nyinköpta cykel, inte ett verktygstips för den som använder det dagligen eller ens varje vecka. Jag utgår då från att den som redan skruvar mkt med insexnycklar, yrkesmässigt eller som hobby på annat än cyklar redan har lämpliga insexnycklar + andra verktyg.

Ska du köpa en vajeravbitare, köp då en Knipex. Den är bäst. Den klipper fint och kommer att hålla jättelänge. Köp inte den billiga på Biltema som kanske är bra (men knappast lika bra som en Knipex) och kanske är dålig (och då är det pengarna i sjön, irritation, reklamation, onödig extra bilresa till butiken etc. etc.).
Även det är ett dåligt exempel
Biltemas vajerklippare är riktigt bra och säljs även den med 10 års garanti (begränsad garanti men ändå)
Den säljs även under annnat namn, men till högre pris och med sämre garanti
Min Biltema vajerklippare köpte jag för över 21 år sedan,
den är fortfarande tillräckligt vass för att använda utan problem.

Mkt av det som säljs av Biltema har bristfällig kvalité, även en hel del av verktygen.
Men inte allt och att generellt avfärda allt som dåligt enbart för att det säljs på Biltema är både fördomsfullt och okunnigt.
Ett exempel på ett biltemaverktyg som jag själv är fördomsfull emot är den billiga skiftnyckel jag länkade till i #117, men den duger förhoppningsvis till för att byta kassett några ggr/år under många år. Jag är även generellt sett skeptisk till skiftnycklar utom för enstaka tillfälligt skruvande, skall det skruvas mer än så bör använda fasta nycklar.
Men för den cykelmotionär som behöver insexnycklar och en vajerklippare för att skruva på sin nyinköpta cykel fungerar de jag har länkat till utmärkt, liksom även den enkla skiftnyckeln för kassettbyte.

Senast ändrad:
Nu har den här tråden börjat mer än kantra till ngt som kan bli en hätsk verktygssnobberi tråd.

Jag hade först tänkt ignorera detta men jag postar detta som mitt försök till att nyansera(?) verktygshetsen

Den insexnyckesats jag tipsade om i #117 fungerar riktigt bra, jag vet det eftersom egen erfarenhet av den, den kommer dessutom med 10 års garanti

Detta var dessutom ett tips för cykelmek till en cykelägande motionär som behöver skruva på sin nyinköpta cykel, inte ett verktygstips för den som använder det dagligen eller ens varje vecka. Jag utgår då från att den som redan skruvar mkt med insexnycklar, yrkesmässigt eller som hobby på annat än cyklar redan har lämpliga insexnycklar + andra verktyg.

Även det är ett dåligt exempel
Biltemas vajerklippare är riktigt bra och säljs även den med 10 års garanti (begränsad garanti men ändå)
Den säljs även under annnat namn, men till högre pris och med sämre garanti
Min Biltema vajerklippare köpte jag för över 21 år sedan,
den är fortfarande tillräckligt vass för att använda utan problem.

Mkt av det som säljs av Biltema har bristfällig kvalité, även en hel del av verktygen.
Men inte allt och att generellt avfärda allt som dåligt enbart för att det säljs på Biltema är både fördomsfullt och okunnigt.
Ett exempel på ett biltemaverktyg som jag själv är fördomsfull emot är den billiga skiftnyckel jag länkade till i #117, men den duger förhoppningsvis till för att byta kassett några ggr/år under många år. Jag är även generellt sett skeptisk till skiftnycklar utom för enstaka tillfälligt skruvande, skall det skruvas mer än så bör använda fasta nycklar.
Men för den cykelmotionär som behöver insexnycklar och en vajerklippare för att skruva på sin nyinköpta cykel fungerar de jag har länkat till utmärkt, liksom även den enkla skiftnyckeln för kassettbyte.
Ja men precis, jag har själv BT-verktyg som fungerar bra, men det är hela tiden ett vågspel. Mycket är dåligt, och det är svårt att veta vilket verktyg som håller måttet. Med andra, etablerade märken vet du vad du får.

Jag har legat under en bil och spräckt BT:s usla hylsor, det var också ett amatörarbete som jag antagligen inte kommer att göra igen, men det räckte för att jag skulle bli så j-a trött att jag köpte en hel hylsnyckelsats från Kamasa. Efter att jag fått ta bussen ut till morsan, låna hennes bil, åka till BT med den spräckta hylsan, sedan till Swedol för att köpa Kamasasatsen, sedan tillbaka till morsan, lämna bilen och ta bussen hem igen.

Vajersaxen från Knipex tänkte jag köpa, men satsade på en från Jula först. Höll ett år, sedan utsliten/trasig/slö. Då köpte jag Knipexen. Skulle gjort det från början.

Cry once o.s.v.

Den satsen har jag med, den slits dock rätt fort med vad det medför. Den bor numera på mitt semesterställe om jag skulle glömma att ta med mig annat.
I övrigt, helt rätt.

Min vurm för rätt skruvverktyg emanerar antagligen från en tid i min yrkeskarriär då jag regelbundet önskade ond bråd död åt de ärthjärnor som före mig hade förstörd alldeles för många skruvskallar med fel verktyg.

Den satsen har jag med, den slits dock rätt fort med vad det medför. Den bor numera på mitt semesterställe om jag skulle glömma att ta med mig annat.
I övrigt, helt rätt.

Min vurm för rätt skruvverktyg emanerar antagligen från en tid i min yrkeskarriär då jag regelbundet önskade ond bråd död åt de ärthjärnor som före mig hade förstörd alldeles för många skruvskallar med fel verktyg.
Håller med till hundra procent. Och det är inte snobberi att köpa bra/dyra verktyg som amatör. Det är det verkligen inte. Hål i huvudet att tänka så.

Vi måste försöka komma bort från det här ”köpa billigt och dåligt”-samhället. Det är uselt på så många sätt. Sedan ser jag ett annat problem och det är att etablerade varumärken (och det gäller alla branscher) i många fall har köpts upp av riskkapitalbolag eller konglomerat som valt att sänka kvaliteten och leva gott på ett gammalt rykte om hållbarhet. Det mest skrämmande exemplet på detta är väl ärevördiga Black & Decker, som på 80- och 90-talet höll en fantastisk kvalitet men nu är skräp skräp skräp.

Vem i hela världen ska man lita på?

På minner om min diskussion på Kalixdialogen om gallerian där någon surna till när jag sa jag undrar hur ni tänker finns ju många tomma butikslokaler på Köpmangatan och gallera kostar hyra och webbplats är konkurrenter också blev något konstigt på hopp om personalen vilket jag inte sakt ett smack om utan skrev sedan de gör ett bra jobb rätta till om något är fel men min revisor har vissa synpunkter men de tar jag inte här sen i dag kom de i NSD att galleri går back i Kalix revisor åsikter var jo han tyckte hyra var långt på Köpmangatan mot gallerian och det var för 10 år sedan han hade den åsikten.
Sedan ser ut så på fler ställen i Sverige stora köpcentrum och webbplats konkurrenter och lokaler tomma lokalt.

Det går ganska snabbt för mig att tappa tålamodet med verktyg som aldrig borde tillverkats. Insexhylsa från biltema har jag dragit av. Det blev reklamation utan krångel men varför det var ris i vertygsstålet fick jag ingen förklaring till. Avdragare från Jula, höll inte till första vevarmen (shimanos höll för samma, och ytterligare några). Ryobi, elverktyg jag fått allergi emot...

Jag är övertygad om att vissa billiga saker fungerar utmärkt, men jag orkar faktiskt inte prova om ingen tipsar. Då blir det dyrt, de få gånger jag behöver komplettera. Det blir däremot inget krångel med reklamationer eller oväntade avbrott. Tid över till rulltårta helt enkelt.

Med det sagt, tipsa gärna på sånt som fungerar. Dyrt är inget självändamål och märken bryr jag mig egentligen inte i. Funktion däremot.

Det går ganska snabbt för mig att tappa tålamodet med verktyg som aldrig borde tillverkats. Insexhylsa från biltema har jag dragit av. Det blev reklamation utan krångel men varför det var ris i vertygsstålet fick jag ingen förklaring till. Avdragare från Jula, höll inte till första vevarmen (shimanos höll för samma, och ytterligare några). Ryobi, elverktyg jag fått allergi emot...

Jag är övertygad om att vissa billiga saker fungerar utmärkt, men jag orkar faktiskt inte prova om ingen tipsar. Då blir det dyrt, de få gånger jag behöver komplettera. Det blir däremot inget krångel med reklamationer eller oväntade avbrott. Tid över till rulltårta helt enkelt.

Med det sagt, tipsa gärna på sånt som fungerar. Dyrt är inget självändamål och märken bryr jag mig egentligen inte i. Funktion däremot.
+1

Fast det är ju en liten djungel ändå. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så byter Biltema leverantör ibland, eller kanske samma leverantör kommer på hur dom kan optimera lönsamheten? T.ex. kedjebrytare har skiftat i kvalitet genom åren, vet inte om den blivit bättre igen.

Även märken som varit bra kan köras ner i träsket, t.ex. Bahco. Och en del rekommendationer här på Happy kan ju gälla några år gamla verktyg där kvaliteten försämrats efter inköpet. Så inte lätt, kanske bäst är att gräva ner sig i en bunker.

???
Har du nån alternativ tolkning av dina svar på mina inlägg eller lider du av Åkessons Minnessyndrom?

Orkade du inte ens att försöka svara med något relevant?

Jag har aldrig lyckats förstöra en skruvskalle där bristande verktygskvalitet har varit orsaken. Detta trots att jag "bara" har haft en förhållandevis dyr Biltema-sats, Kamasa och ett japanskt märke som jag inte längre minns namnet på. Fast jag kanske bara har haft extrem tur och nu när jag har blivit upplyst om att mina verktyg är undermåliga så kanske jag runddrar allt fortsättningen...

Vi har olika erfarenheter och drar olika slutsatser. Inget konstigt med det.

Det här blir mitt sista inlägg i frågan om kvalitet på verktyg. Jag avslutar det med att konstatera @me.I.am gör en klok reflektion i inlägg #161 där hen konstaterar att det är en djungel när man tittar på kvalitetsaspekten. Lägger man till pris vs prestanda blir djungeln än värre.

Tillbaka
Topp