Graveldäck 2020

Graveldäck 2020
IMG_3766.jpeg

Graveldäck 2020
Satt på ett Schwalbe G-one RS 45 x 700 (mäter 43mm bredd på en 21mm I.B.) på bakhjulet.
Rena aha upplevelsen på hur lätt det rullade. Har kört mycket med slicks på bakhjulet på både mtb(för långlopp) och gravel. Krävs hal lera i brant backe för att man skall tappa greppet, förutsatt att man har lite känsla för jämnt rundtramp i halka. Fram har jag fallit för hypen o kör ett Rene Herse Oracle Ridge i normalutförande. 48 mm som faktiskt stämmer på min 21 mm fälg.Blir nog bra när jag åker ner till Gran Canaria i slutet av månaden.

Graveldäck 2020
Blev med crux. Sitter G-one och BWAY, båda 40 mm, på som rullar bra på grus men jag funderar på att gubbcrossa på leriga gräsmattor också. Var ligger kompromissen då? 40 mm är vad bakgaffeln tar in.

Det finns ju en kategori över de mest snabbrullade däcken där jag tänkt hitta rätt. G-one ultra bite, WTB raddler, Conti terra trail, är några exempel.

Graveldäck 2020
Blev med crux. Sitter G-one och BWAY, båda 40 mm, på som rullar bra på grus men jag funderar på att gubbcrossa på leriga gräsmattor också. Var ligger kompromissen då? 40 mm är vad bakgaffeln tar in.

Det finns ju en kategori över de mest snabbrullade däcken där jag tänkt hitta rätt. G-one ultra bite, WTB raddler, Conti terra trail, är några exempel.
Det är som med vinterdäck, att man vill ha smala som skär igenom det mjuka ner till fast mark – 33 mm ftw!

?

Graveldäck 2020
Är det inte dags för en ny graveldäckstråd för år 2023?
Kanske lika bra att hålla graveldäcksfunderingarna här ändå.
Såg detta däck, Kenda Booster Pro:

kenda-booster-pro-28-700-x-40c-tl-ready-schwarz.jpg

kenda-booster-pro-28-700-x-40c-tl-ready-schwarz~2.jpg

kenda-booster-pro-28-700-x-40c-tl-ready-schwarz~4.jpg

Väldigt lätt för att vara ett 700x40-däck med ett ganska så grovt mönster.
Namnet kanske känns lite tråkigt, men det skall väl ändå inte hindra en för att prova detta däck.
Är det någon som har spanat in detta däck och kanske till och med beställt hem ett par?

Graveldäck 2020
Två återförsäljare till i Europa:

En till, i Sverige? Inte beställt härifrån ännu dock:
Någon som har beställt Rene Herse däck från Inzain? Ganska bra priser men när däck beskrivs som "nabbade" undrar man ju om det är en rysk trollsite.

Graveldäck 2020
Jo det har jag men undrade om någon här har erfarenhet av att beställa därifrån och om man i så fall kan förväntas känna sig som en nöjd kund.

Graveldäck 2020
Har nu kört med G-one allround i tre år och behöver verkligen nytt bakdäck. Gillar dom (rull, komfort och punkatåliga) men har å andra sidan inte testat några andra. Alternativen är just nu:
Nytt G-one allround alt. bite fram och flytta det gamla framdäcket bak. Kanske gå upp till 45 mm då.
Ett par Pirelli Centurato H, 40 mm bak och ev. 45 mm fram.
45 mm fram och bak för ökad komfort? Vill gärna inte tulla för mycket på rullet.

Har velat om detta i ett år nu ungefär och tänkte att någon har har lust att peka med hela handen? :-) Eller åtminstone ge lite input?

Edit: grusväg är det primära underlaget.

Graveldäck 2020
Har nu kört med G-one allround i tre år och behöver verkligen nytt bakdäck. Gillar dom (rull, komfort och punkatåliga) men har å andra sidan inte testat några andra. Alternativen är just nu:
Nytt G-one allround alt. bite fram och flytta det gamla framdäcket bak. Kanske gå upp till 45 mm då.
Ett par Pirelli Centurato H, 40 mm bak och ev. 45 mm fram.
45 mm fram och bak för ökad komfort? Vill gärna inte tulla för mycket på rullet.

Har velat om detta i ett år nu ungefär och tänkte att någon har har lust att peka med hela handen? :-) Eller åtminstone ge lite input?

Edit: grusväg är det primära underlaget.
Gillar Cinturato H skarpt. Har det i 35, 40 & 45 mm. 45 mm är verkligen komfortabla. Kör 35 mm när det körs mestadels asfalt. Om du kör mestadels grus så skulle jag köra 45 mm.

Graveldäck 2020
Finns det ens något vettigt under 700x35? Har en gammal Diverge som ska klara den bredden, men jag klickade hem ett par Vittoria Terrano Dry till säsongen och bak fick ett sådant då rakt inte plats. ?

Graveldäck 2020
Jag vann två st Pirelli cinturato M 700x40c på ett Gravel-lopp, men cyklar typ 80% asfalt, 20% grusväg och endast i nödfall i stig (har en MTB då). Sälja däcken eller är de värda att kränga på ändå när nuvarande (WTB-riddler) ger med sig?

Graveldäck 2020
Jag vann två st Pirelli cinturato M 700x40c på ett Gravel-lopp, men cyklar typ 80% asfalt, 20% grusväg och endast i nödfall i stig (har en MTB då). Sälja däcken eller är de värda att kränga på ändå när nuvarande (WTB-riddler) ger med sig?
De rullar helt ok för att vara så pass grovt mönster. Kör de där däcken, fast i 45 mm på min slask och blask-hoj.

Graveldäck 2020
Gillar Cinturato H skarpt. Har det i 35, 40 & 45 mm. 45 mm är verkligen komfortabla. Kör 35 mm när det körs mestadels asfalt. Om du kör mestadels grus så skulle jag köra 45 mm.
Jag följde ditt råd och har nu kört dessa i 45 mm ett tag. Supernöjd, tack!
Bra komfort även på den där grova stenkrossen som numera ofta läggs ut på skogsvägar och upplevs minst lika lättrullade som mina tidigare G-one 40 mm. Tiderna på Strava pekar på att min upplevelse stämmer dessutom. Kanske till och med snabbare... :-)

Graveldäck 2020
Frågar åt en vän som just nu kör på vad som verkar vara extremt punkabenägna 44mm WTB (inte säker på modell). Han är stor och tung (över 100 i alla fall) och kör med slang. Efter senaste turen med två punkalagningar så börjar jag tröttna :D

Förutsättningar:

Han vill inte köra TL av olika skäl, så den kan vi släppa i nuläget (kanske mognar han framöver). Punkaskydd och hyggligt rull väger tyngre än begrepp som "sprättiga", "supple" eller liknande. Däcken bör nog heller inte kosta 800 spänn styck. Han säger att han vill ha smalare däck för rullets skull, jag säger att han skall ha minst lika breda eller bredare för att kunna köra mer lite lägre tryck även med slang, det kommer minimera punkarisken. Rätta mig om jag har fel. Däcken är tänkta primärt för gravel och touring/bikepacking på varierat underlag.

Vad skall man sikta på? Så länge det inte är rent lågprisgummi så behöver inte däcket vara TLR. Däck med utpräglat skydd i slitbanan (där det typiskt brukar punka verkar det som). Jag gillar själv Gravelking SS, kanske dessa i plus-varianten? Skall man satsa på annan slang än butyl? Latex? TPU?

Graveldäck 2020
Frågar åt en vän som just nu kör på vad som verkar vara extremt punkabenägna 44mm WTB (inte säker på modell). Han är stor och tung (över 100 i alla fall) och kör med slang. Efter senaste turen med två punkalagningar så börjar jag tröttna :D

Förutsättningar:

Han vill inte köra TL av olika skäl, så den kan vi släppa i nuläget (kanske mognar han framöver). Punkaskydd och hyggligt rull väger tyngre än begrepp som "sprättiga", "supple" eller liknande. Däcken bör nog heller inte kosta 800 spänn styck. Han säger att han vill ha smalare däck för rullets skull, jag säger att han skall ha minst lika breda eller bredare för att kunna köra mer lite lägre tryck även med slang, det kommer minimera punkarisken. Rätta mig om jag har fel. Däcken är tänkta primärt för gravel och touring/bikepacking på varierat underlag.

Vad skall man sikta på? Så länge det inte är rent lågprisgummi så behöver inte däcket vara TLR. Däck med utpräglat skydd i slitbanan (där det typiskt brukar punka verkar det som). Jag gillar själv Gravelking SS, kanske dessa i plus-varianten? Skall man satsa på annan slang än butyl? Latex? TPU?
Hur stora däck får han plats med?

Kanske? (Ja. Vet att inte är några mega-punkasäkra på pappret, men vissa wtb punkar helt utan anledning, då kanske bättre ändå)

Graveldäck 2020

Förutsättningar:

Pathfinder Pro i 42 eller 47(ny). Bästa allrounddäcket jag provat. Rullar mycket bra på alla underlag, slitstarka, utmärkt punkaskydd. En endaste punka för egen del som fixade sig själv. Jag kör tubeless.

Graveldäck 2020
50 mm bör inte vara några problem

Nya Goodyear connector kanske också är något att titta på?

Jag körde med Goodyear connector 650B under 2021. Ingen punka, men jag upplever dem lite tröga. Förra året körde jag med Gravelking SS+ 650B/2.1". Rullar bättre än connector. Ingen punka med dem heller och de sitter kvar på mina 650B-hjul och jag kör rätt mycket stig med dem också.
Av de 650B däck jag kört med de senaste åren har Pirelli Gravel H rullat bäst, men med två punkor som krävde slang så litar jag inte riktigt på dem.
På 700C gillar jag Challenge Getaway 700C/40 som rullar skönt och jag har ännu inte haft någon punka.
Med två punka på en tur (med slang), skulle jag tvinga honom att pumpa i mer luft..

Graveldäck 2020
Jag körde med Goodyear connector 650B under 2021. Ingen punka, men jag upplever dem lite tröga. Förra året körde jag med Gravelking SS+ 650B/2.1". Rullar bättre än connector. Ingen punka med dem heller och de sitter kvar på mina 650B-hjul och jag kör rätt mycket stig med dem också.
Av de 650B däck jag kört med de senaste åren har Pirelli Gravel H rullat bäst, men med två punkor som krävde slang så litar jag inte riktigt på dem.
På 700C gillar jag Challenge Getaway 700C/40 som rullar skönt och jag har ännu inte haft någon punka.
Med två punka på en tur (med slang), skulle jag tvinga honom att pumpa i mer luft..
Tack för tipsen. Rullar själv på Gravelking SS (ej plus), 650b 48c och är väldigt nöjd med dom, men kör såklart TL.

När det gäller hans punkor så är det rena stickpunkteringar i slitbanan i alla fallen. Förra sommaren när vi körde så var det samma sak. 2-3 punkor på en femdagarstur (visserligen var nog två samma föremål som vi missade). Så det är aldrig några genomslagspunkteringar så högre tryck är nog inte lösningen.

@Bobbysynth tack, Pathfinder pro hade jag i åtanke då de verkar få bra betyg både i tester och från faktiska användare

Graveldäck 2020
Började titta lite på nya grusdäck idag. Blir lite överraskad över att så pass många däck får så låga poäng i punkteringsskydd. Trodde att grusdäck generellt skulle ligga en bra bit över landsvägsdäck, men verkar ju snarare vara tvärtom.. Är det något i testerna som missgynnar grusdäcken?

Tillbaka
Topp