Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Intala dig att de är ruggigt bra så kommer de vara ruggigt bra!?Visa bilaga 589779
Nu monterade på 25 mm bred fälg. Skall ut och provas på blandad terräng i eftermiddag, så snart vet jag om de känns bra.
Ser bra ut. Hur breda blev dom?Nu monterade på 25 mm bred fälg. Skall ut och provas på blandad terräng i eftermiddag, så snart vet jag om de känns bra.
54 mm på 25 mm-fälg direkt efter monteringen.Ser bra ut. Hur breda blev dom?
Det är som med vinterdäck, att man vill ha smala som skär igenom det mjuka ner till fast mark – 33 mm ftw!Blev med crux. Sitter G-one och BWAY, båda 40 mm, på som rullar bra på grus men jag funderar på att gubbcrossa på leriga gräsmattor också. Var ligger kompromissen då? 40 mm är vad bakgaffeln tar in.
Det finns ju en kategori över de mest snabbrullade däcken där jag tänkt hitta rätt. G-one ultra bite, WTB raddler, Conti terra trail, är några exempel.
Vafan, nu har jag studsat runt på stålcross och 35mm i 10 år och kan nu gå upp i bredd. Då kan jag inte gå ner!Det är som med vinterdäck, att man vill ha smala som skär igenom det mjuka ner till fast mark – 33 mm ftw!
?
Någon som har beställt Rene Herse däck från Inzain? Ganska bra priser men när däck beskrivs som "nabbade" undrar man ju om det är en rysk trollsite.Två återförsäljare till i Europa:
Tire - JustPedal.nl
www.justpedal.nl
700c
www.2-11cycles.fr
En till, i Sverige? Inte beställt härifrån ännu dock:
Däck-arkiv - INZAIN Cycling EXPERIENCES
Däck, finns det något mer diskuterat bland gravel cyklister? Rene Herse gör högkvalitativa däck, vi anser de vara de bästa däck du kan ha,inzain.bike
Har du läst #579?Någon som har beställt Rene Herse däck från Inzain? Ganska bra priser men när däck beskrivs som "nabbade" undrar man ju om det är en rysk trollsite.
Blev ruskigt sugen (på en Grizl) efter att ha sett din cykel.54 mm på 25 mm-fälg direkt efter monteringen.
Nu så har jag provtrampat sulorna en sväng också. Upplevs betydligt grövre än Thunderburt.
Känns bra att inte ha köpt Mezcal, för Terreno känns redan våldsamma som graveldäck.
Visa bilaga 589893
OkJo det har jag men undrade om någon här har erfarenhet av att beställa därifrån och om man i så fall kan förväntas känna sig som en nöjd kund.
Gillar Cinturato H skarpt. Har det i 35, 40 & 45 mm. 45 mm är verkligen komfortabla. Kör 35 mm när det körs mestadels asfalt. Om du kör mestadels grus så skulle jag köra 45 mm.Har nu kört med G-one allround i tre år och behöver verkligen nytt bakdäck. Gillar dom (rull, komfort och punkatåliga) men har å andra sidan inte testat några andra. Alternativen är just nu:
Nytt G-one allround alt. bite fram och flytta det gamla framdäcket bak. Kanske gå upp till 45 mm då.
Ett par Pirelli Centurato H, 40 mm bak och ev. 45 mm fram.
45 mm fram och bak för ökad komfort? Vill gärna inte tulla för mycket på rullet.
Har velat om detta i ett år nu ungefär och tänkte att någon har har lust att peka med hela handen? :-) Eller åtminstone ge lite input?
Edit: grusväg är det primära underlaget.
Kul att testa något nytt dessutom. ?Gillar Cinturato H skarpt. Har det i 35, 40 & 45 mm. 45 mm är verkligen komfortabla. Kör 35 mm när det körs mestadels asfalt. Om du kör mestadels grus så skulle jag köra 45 mm.
…alla CX-däck? :)Finns det ens något vettigt under 700x35? Har en gammal Diverge som ska klara den bredden, men jag klickade hem ett par Vittoria Terrano Dry till säsongen och bak fick ett sådant då rakt inte plats. ?
Jo, du har rätt. Det finns väl en del. Det var nog mer frustration över att alla fina däck jag ser tipsas om aldrig finns i min dimension. ?…alla CX-däck? :)
Finns inte Gravelking i mindre också?Jo, du har rätt. Det finns väl en del. Det var nog mer frustration över att alla fina däck jag ser tipsas om aldrig finns i min dimension. ?
Dags att köpa ny cykel antar jag. ??![]()
?Du måste snacka ihop dig med @the_Dude så att ni hittar någon kompromiss avs användarnamn/profilbild för det håller inte som det är nu.
Tackar båda, ska genast kolla! ?Panracer Gravelking som nämnts (av Singular ovan och tidigare i tråden tror jag) finns i 32:or. Har dem i slick-varianten, trevliga allround-däck. Finns ju även i mer mönstrade varianter.
Har ju också nästan lättast rullmotstånd enligt brr också.Panracer Gravelking som nämnts (av Singular ovan och tidigare i tråden tror jag) finns i 32:or. Har dem i slick-varianten, trevliga allround-däck. Finns ju även i mer mönstrade varianter.
Go for it montera när dina wtb är slut.Jag vann två st Pirelli cinturato M 700x40c på ett Gravel-lopp, men cyklar typ 80% asfalt, 20% grusväg och endast i nödfall i stig (har en MTB då). Sälja däcken eller är de värda att kränga på ändå när nuvarande (WTB-riddler) ger med sig?
De rullar helt ok för att vara så pass grovt mönster. Kör de där däcken, fast i 45 mm på min slask och blask-hoj.Jag vann två st Pirelli cinturato M 700x40c på ett Gravel-lopp, men cyklar typ 80% asfalt, 20% grusväg och endast i nödfall i stig (har en MTB då). Sälja däcken eller är de värda att kränga på ändå när nuvarande (WTB-riddler) ger med sig?
Jag följde ditt råd och har nu kört dessa i 45 mm ett tag. Supernöjd, tack!Gillar Cinturato H skarpt. Har det i 35, 40 & 45 mm. 45 mm är verkligen komfortabla. Kör 35 mm när det körs mestadels asfalt. Om du kör mestadels grus så skulle jag köra 45 mm.
Hur stora däck får han plats med?Frågar åt en vän som just nu kör på vad som verkar vara extremt punkabenägna 44mm WTB (inte säker på modell). Han är stor och tung (över 100 i alla fall) och kör med slang. Efter senaste turen med två punkalagningar så börjar jag tröttna :D
Förutsättningar:
Han vill inte köra TL av olika skäl, så den kan vi släppa i nuläget (kanske mognar han framöver). Punkaskydd och hyggligt rull väger tyngre än begrepp som "sprättiga", "supple" eller liknande. Däcken bör nog heller inte kosta 800 spänn styck. Han säger att han vill ha smalare däck för rullets skull, jag säger att han skall ha minst lika breda eller bredare för att kunna köra mer lite lägre tryck även med slang, det kommer minimera punkarisken. Rätta mig om jag har fel. Däcken är tänkta primärt för gravel och touring/bikepacking på varierat underlag.
Vad skall man sikta på? Så länge det inte är rent lågprisgummi så behöver inte däcket vara TLR. Däck med utpräglat skydd i slitbanan (där det typiskt brukar punka verkar det som). Jag gillar själv Gravelking SS, kanske dessa i plus-varianten? Skall man satsa på annan slang än butyl? Latex? TPU?
Pathfinder Pro i 42 eller 47(ny). Bästa allrounddäcket jag provat. Rullar mycket bra på alla underlag, slitstarka, utmärkt punkaskydd. En endaste punka för egen del som fixade sig själv. Jag kör tubeless.Frågar åt en vän som just nu kör på vad som verkar vara extremt punkabenägna 44mm WTB (inte säker på modell). Han är stor och tung (över 100 i alla fall) och kör med slang. Efter senaste turen med två punkalagningar så börjar jag tröttna :D
Förutsättningar:
Han vill inte köra TL av olika skäl, så den kan vi släppa i nuläget (kanske mognar han framöver). Punkaskydd och hyggligt rull väger tyngre än begrepp som "sprättiga", "supple" eller liknande. Däcken bör nog heller inte kosta 800 spänn styck. Han säger att han vill ha smalare däck för rullets skull, jag säger att han skall ha minst lika breda eller bredare för att kunna köra mer lite lägre tryck även med slang, det kommer minimera punkarisken. Rätta mig om jag har fel. Däcken är tänkta primärt för gravel och touring/bikepacking på varierat underlag.
Vad skall man sikta på? Så länge det inte är rent lågprisgummi så behöver inte däcket vara TLR. Däck med utpräglat skydd i slitbanan (där det typiskt brukar punka verkar det som). Jag gillar själv Gravelking SS, kanske dessa i plus-varianten? Skall man satsa på annan slang än butyl? Latex? TPU?
50 mm bör inte vara några problem
Nya Goodyear connector kanske också är något att titta på?
Tack för tipsen. Rullar själv på Gravelking SS (ej plus), 650b 48c och är väldigt nöjd med dom, men kör såklart TL.Jag körde med Goodyear connector 650B under 2021. Ingen punka, men jag upplever dem lite tröga. Förra året körde jag med Gravelking SS+ 650B/2.1". Rullar bättre än connector. Ingen punka med dem heller och de sitter kvar på mina 650B-hjul och jag kör rätt mycket stig med dem också.
Av de 650B däck jag kört med de senaste åren har Pirelli Gravel H rullat bäst, men med två punkor som krävde slang så litar jag inte riktigt på dem.
På 700C gillar jag Challenge Getaway 700C/40 som rullar skönt och jag har ännu inte haft någon punka.
Med två punka på en tur (med slang), skulle jag tvinga honom att pumpa i mer luft..
Verkligheten skiljer sig i mkt, inte enbart vad gäller rullmotstånd, från den bild man får av att lita för mkt(eller öht!) på Jarno.Började titta lite på nya grusdäck idag. Blir lite överraskad över att så pass många däck får så låga poäng i punkteringsskydd.