DarkMatter
Aktiv medlem
Gravelhjul
Jag har min slang inne i däcket....Är inte slang SÅ ute?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har min slang inne i däcket....Är inte slang SÅ ute?
Det är skillnad på TPU och latexslang och båda användes av de som av olika anledningar inte ville(?) ha tubeless i TdFÄr inte latex typ SÅ ute? TPU som gäller!
Fint pris men marknaden för dyra hjul verkar vara rätt platt.Om du kan tänka dig köpa begagnat så varför inte dessa finhjul:
![]()
Säljes: Berd GVX kolfiber hjul SUPERLÄTTA
Hej, Säljer ett par hjul som blivit över efter cykel-försäljning. Det är ett par Berd GVhappyride.se
Men latexslangar är tyngreVanliga TPU-slangar rullar väl sämre än latex.
TristTänkte prova en S-tubo Tubolito 24g för jag tänkte att en så tunn slang måste rulla lätt.
Tyvärr tänkte jag kolla hur den uppför sig omonterad, om den får en stor bubbla som en latexslang, men det fick den inte alls. Den expanderade inte alls utan exploderade istället. Oreparerbart. En dyr läxa.
Hände mig precis också. Givetvis stod jag i ett litet badrum så det vart en rejäl smäll. Tur att inte grannarna ringde (eller oroväckande). 300 spänn i sjön. Hade också precis bytt ut min första Butyl mot en nyinköpt TPU från Pirelli efter en punka på vägen. Vart en massa meck med Schwalbe One däcket som vägrar att poppa ut ordentligt, tredje punkan nu och andra på Schwalbe inom en månad. Verkade ha fått punkan genom den första där det vart en synligt hål men som konstigt nog inte verkar ha pentrerat det innersta punkaskyddet. Måste vara att hjulet är (Swiss DT LN) tubeless ready som ställer till detta problem så att däcklinjen (moulding line?) inte poppar ut. Har fått använda absurda mängder såpa och pumpat till övertryck för att få ut det. Så otroligt opraktiskt. Men denna gång vart det istället hål på TPU slangen när jag pumpade upp över 5 bar, till synes mot insidan av fälgen där ett ekerhål rimligtvis gjort hål genom fälgbandet. Eller nått. Suck. Bytte till TPU slang nummer två vilken då istället exploderade. Känns helt absurt och provocerande. Ibland är learning by doing tufft. Och dyrt. Hoppas fortfarande på att TPU ska vara värt det. Men hur ska jag kunna montera eländet om övertryck inte fungerar och däcket vägrar poppa? Kan jag undvika problemet med ett annat däck?Vanliga TPU-slangar rullar väl sämre än latex.
Tänkte prova en S-tubo Tubolito 24g för jag tänkte att en så tunn slang måste rulla lätt.
Tyvärr tänkte jag kolla hur den uppför sig omonterad, om den får en stor bubbla som en latexslang, men det fick den inte alls. Den expanderade inte alls utan exploderade istället. Oreparerbart. En dyr läxa.
På tubolito står det iaf på att man inte ska pumpa upp de omonterade...Vanliga TPU-slangar rullar väl sämre än latex.
Tänkte prova en S-tubo Tubolito 24g för jag tänkte att en så tunn slang måste rulla lätt.
Hände mig precis också. Givetvis stod jag i ett litet badrum så det vart en rejäl smäll. Tur att inte grannarna ringde (eller oroväckande). 300 spänn i sjön. Hade också precis bytt ut min första Butyl mot en nyinköpt TPU från Pirelli efter en punka på vägen.
Trist med punka, inte minst på såpass dyra slangarMen denna gång vart det istället hål på TPU slangen när jag pumpade upp över 5 bar, till synes mot insidan av fälgen där ett ekerhål rimligtvis gjort hål genom fälgbandet. Eller nått. Suck. Bytte till TPU slang nummer två vilken då istället exploderade.
Tack för tips, jag ska precis få hem ett lagset så den ena bör gå att laga men i nuläget vågar jag inte använda en TPU slang om det är fälgen som gjort punka, kanske måste använda dubbla fälgband i sånt fall som nån sa men det hela börjar kännas väldigt osmidigt.Trist med punka, inte minst på såpass dyra slangar
Men det finns reperationssatser för TPU-slangar
Både märkta Pirelli
och Tubolito![]()
Pirelli SmartTube Patch Kit | Lagningskit till slang | 10-pack inklusive lim | TCMcykel.se
Köp Pirelli SmartTube Patch Kit | Lagningskit till slang | 10-pack inklusive lim online hos TCMcykel.se | Sveriges bästa utbud av Pirelliwww.tcmcykel.se
![]()
Patch-Kit - Tubolito
Just in case: The Tubo-Patch-Kit consists of 5 big and 5 small patches to easily repair holes of different sizes. The patches can be placed on Tubolitos usingwww.tubolito.com
Javisst. Lite hit/miss med kvalitet men ofta bra (Ridenow)Någon som prövat TPU-slangar ifrån öst :D?
Jag brukar talka in däckkanterna såväl som insidan, dvs den delen av däcket som har kontakt med fälgens insida behöver ha ordentligt med talk. Har aldrig haft problem att få däcket att poppa sig på plats på fälgen med den metoden..... Men hur ska jag kunna montera eländet om övertryck inte fungerar och däcket vägrar poppa? Kan jag undvika problemet med ett annat däck?
Finns väl hos ett antal tyskar bl.a https://www.bike24.com/p2782184.html eller har jag missat någon spec?Tänkte köpa ett par träningshjul, kollade hos tysken men om man kikar på t.ex DT 1600 så är det slut överallt om man ska ha vanlig HG för 11d. Varför, och kommer någon att avgå?
Här försöker man vara modern och köpa fabrikshul.
Tack för kollen, jag skrev lite kortfattat och kikar egentligen på GR-varianten (24mm i) i stället för PR (20mm).Finns väl hos ett antal tyskar bl.a https://www.bike24.com/p2782184.html eller har jag missat någon spec?