GravelKing SK 38 eller 43 mm?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
När bakdäcket gick sönder plockade jag åt mig ett 43 mm GK SK-däck.
Hyffsat lätt med bra testdata som jag trivs med.
43 mm är något för brett för min gamla CRUX-ram. Det blir bara ca 1,5 mm marginal mot kedjestagen.
Jag funderar på att köpa 38 mm GL SK och sätta dit bak men undrar hur mycket sämre komfort och grepp jag kan räkna med då.

Någon som har testat och jämfört 38 v.s. 43 mm?

Kan du inte räkna ut (på en av internets alla räknesnurror) vilket däckstryck du behöver öka till när du minskar däckstorlek. Sedan pumpa i det i nuvarande däck. Borde ge en bra fingervisning.

Ibland är det stor skillnad mellan olika breddversioner på däck, så pass stor att det nästan frågan om ett annat däck. Så kan ju handla om mer än bara trycket.

Ibland är det stor skillnad mellan olika breddversioner på däck, så pass stor att det nästan frågan om ett annat däck. Så kan ju handla om mer än bara trycket.
Ja, det var lite det min undring handlade om. LBS hade båda inne så...
- Köpa ett 43 till för samma fina känsla, slippa skifta bak men ha risken att ett ekerbrott gör att jag får bära hem cykeln och att bakstagen blir lerskrapor.
- Köpa 38 för lite större marginaler men behöva tappa känsla med några fler psi och lite sämre grepp och behöva kladda med däckskifte.

Tillbaka
Topp