Gravelram sökes - inspirationstråd

Ju mer jag kollar på den desto mer rätt känns Sondern, men givetvis slut i den gråa färgen och oklart om det är large eller medium som jag ska ha (large slut i de flesta varianterna dessutom).

Pappa låg också mellan L och M, men vi landade på en L för att få till en skönt gubbig sittställning. I ditt fall (givet att du gillar lägre stack) skulle jag inte oroa mig för M.

Angående fästen så passade ett Spec Pizza Rack finfint på gaffeln, så den blir lätt ett kapabelt touringåk.

1189€ för en Grade Expert är väl bra eller? (Lägre pris på 55an)

Dock så där med mekaniska skivor så den går nog bort. Vill hålla mig till shimano hydrauliska för att ha lite kompatibilitet i hemmet :)

Glitch. om du till en början skippar dropper så kan du lägga det krutet på lite lätta delar och hjul. Tror du kommer inse att dropper är ganska överflödigt om man inte kör väldigt långa och brants utförslöpor. Det är ju trots allt kul med motsatser då jag antar att du har dropper på din mtb? En gravel kan lätt å snabbt bli en kass (läs gammeldags) mtb om man specar den med tex rakt styre å lite fetare däck. Vet inte om så många gravelramar är specade med hål för dropper men jag skulle inte stirra mig blind på det om jag vore dig.

Pappa låg också mellan L och M, men vi landade på en L för att få till en skönt gubbig sittställning. I ditt fall (givet att du gillar lägre stack) skulle jag inte oroa mig för M.

Angående fästen så passade ett Spec Pizza Rack finfint på gaffeln, så den blir lätt ett kapabelt touringåk.
Posta en bild på @gravpa med tillhörande cykel!

GT grade har fått bra betyg IAF. Snygg...? Nja. Man kanske blir van.

Jag klarar inte utseendet riktigt heller om jag ska vara helt ärlig.

@Jilster: Nee du har nog rätt gällande droppern, men det gör ju inget om det finns ett hål på ramen redan. Låg sannolikhet att det faktiskt blir dropper på i slutändan men kul att ha valet.
Basson är säkert grym, men fel grön! (Det ska vara brittish racing green ju ;-) )
Lite (mycket) över budget.

Posta en bild på @gravpa med tillhörande cykel!

@gravpa är svårfotad, här är det bästa jag åstadkommit. Varken flanell eller skägg, men åtminstone bruna däcksidor. Den röda ramen gör sig bättre i verkligheten jämfört med produktbilderna.
IMG_20200411_143702.jpg

On-One Space Chicken?
Nedre delen av prisskalan. Möter väl kraven.
Möter den verkligen kraven?
Rymdkycklingen är ju endast 1x "single chainring only" från: https://www.planetx.co.uk/i/q/FROOSPCKN/on-one-space-chicken-650--700c-carbon-gravel-frameset
Om det "måste" vara en On One-ram borde den modernare On One Free Ranger vara ett bättre köp,
åtminstone om den finns i en strl som passar.
"1x and 2x Drivetrain ready" från: https://www.planetx.co.uk/i/q/FROOFR/on-one-free-ranger-frameset

Men den kostar 200 GBP mer än rymdkycklingen och utseendet kanske inte funkar för alla
FROOFR_P1-02.jpg

OnOne går bort för mig dels för att jag tycker de är fruktansvärda fula och dels för att deras kundsupport minst sagt varit varierande genom åren.

Ridleyn på XXL var ju bra på ett rationellt plan men väcker inga känslor. Sen är jag inte så sugen på 10-delat när alla andra krokstyren i familjen är 11-delade.
Men hinner jag med ska jag åka och kika i alla fall.

Köpte Ridleyn, mycket fin cykel för lite pengar. Tror inte du märker av 10 eller 11 del.

Visa bilaga 412411

Inte i funktion när man cyklar. Men då alla andra har 11 delat kan man inte ha gemensamt reservdelslager och att spontant kasta upp den på trainern funkar inte heller utan att man ska hålla på byta kassett och greja. Frun och jag delar på trainern och då ska det vara enkelt att byta hojar.
Så det är rent praktiska aspekter som påverkar.

Inte i funktion när man cyklar. Men då alla andra har 11 delat kan man inte ha gemensamt reservdelslager och att spontant kasta upp den på trainern funkar inte heller utan att man ska hålla på byta kassett och greja. Frun och jag delar på trainern och då ska det vara enkelt att byta hojar.
Så det är rent praktiska aspekter som påverkar.
Sant, jag har så många system. Så för mig gör det vilket som. Men cykeln är fin :)

Hur är den på stig? Viktigt att den har rimliga stigegenskaper så det inte blir en "dåligt väder/väg pendlare" utan den ska vara skoj även vid sidan om vägen. Har haft flera crossar tidigare som man kunnat ha rätt kul med men där har ju bland annat de urusla canti bromsarna dämpat stigpotentialen en del hehe.

Om man nu tycker den är snyggare. Då tycker jag ju att farfars röda Sonder är snyggare. Sen kostar ju ridley ramkitet nästan lika mycket som hela cykeln på XXL :)

Var och klämde på Ridleyn på XXL idag. Deras "presentation" fick den inte direkt att tala till mitt hjärta.
Hittade ett ex i ett dammigt hörn för sig själv utan några etiketter överhuvudtaget. Givetvis inga pedaler, en tokhög sadel som dessutom pekade upp mot skyn så att provgrensla var en minst sagt oangenäm känsla.
Till slut hittade jag en dekal på ramen som sa (M) som enligt Ridleys tabell motsvarar 57.
Den kändes väldigt stor / utsträckt spontant och inte som en bus cykel för stig direkt.
På uppsidan kändes GRX gruppen väldigt tight med skön mekanisk känsla och sköna reglage.
Nån Ridley blir det inte men det var lärorikt att ha tittat i alla fall.

Var och klämde på Ridleyn på XXL idag. Deras "presentation" fick den inte direkt att tala till mitt hjärta.
Hittade ett ex i ett dammigt hörn för sig själv utan några etiketter överhuvudtaget. Givetvis inga pedaler, en tokhög sadel som dessutom pekade upp mot skyn så att provgrensla var en minst sagt oangenäm känsla.
Till slut hittade jag en dekal på ramen som sa (M) som enligt Ridleys tabell motsvarar 57.
Den kändes väldigt stor / utsträckt spontant och inte som en bus cykel för stig direkt.
På uppsidan kändes GRX gruppen väldigt tight med skön mekanisk känsla och sköna reglage.
Nån Ridley blir det inte men det var lärorikt att ha tittat i alla fall.
Sjukt stora, är 185 kör M och min kompis 174 kör XS.

Kollade lite närmare på Sondern som lös ram - den blir ju tvyvärr rätt mycket dyrare i slutändan då man får komplettera med sadelklämma, styrlager samt axlar fram och bak själv. Rätt drygt att axlar inte ingår.

Favoriter just nu:
Sonder Camino Al
Cannondale Topstone 105 AL
Giant Revolt 0
Fustle GR1 Causeway

Men efter att ha klämt på GRX gruppen igår är man lite sugen på testa en sån, kändes väldigt "rätt" och vips blev det inte så budget ändå.....?

Kollade lite närmare på Sondern som lös ram - den blir ju tvyvärr rätt mycket dyrare i slutändan då man får komplettera med sadelklämma, styrlager samt axlar fram och bak själv. Rätt drygt att axlar inte ingår.

Axlar ingick i ramen som jag köpte strax innan hjul. Var har du sett att de inte ingår?

I någon annan tråd tipsades det om denna:

Nämndes också en annan kines men minns inte vilken. Men för 735$ plus frakt, tull och moms känns liksom inte kinagrejen riktigt värt.

Tillbaka
Topp