grenserittet

grenserittet
Japp, för 3:e gången, lättåkt, inte speciellt tekniskt men det passar mig som inte gillar att slå mig... Lite skillnad från svenska lopp då motionsklassen är jätteliten, norrmännen är mer tävlingsinriktade och åker naturligtvis i tävlingsklass.

grenserittet
Lengde ca. 80 km. hvorav:

asfalt 5 km,
grusveier 40 km,
gårds- og skogsbilveier 30 km.
sti og traktorveier 5 km.

tja..

Väldigt många anmälda..2285st

grenserittet
Håller med om att det lockar till Grenserittet!!

Men för min del blir det nog Billingeracet.

Det kan vara kul att vara med på första upplagan av Långa Billingeracet då Grenserittet lär bestå även nästa år. Det är roligt att alla startar samtidigt och att man startar klassvis.

Detta betyder ju att man har fler vinnare och att man faktiskt har chansen att vinna i den grupp som man tillhör.

http://user.tninet.se/~hpo243b/

grenserittet
Vi är ett par stycken från Upsala CK som funderar på att köra. Tänkte ge Norska MTB långlopp ett nytt försök. Jag blev lite besviken på Raumerrittet som jag hojade i Juni i år. Det var typ 3km stig/skogsbilväg resten av de 80 km var grus och asfalt (det var en hel del som körde på sk "Birkenbeiner cyklar"=helstel MTB). Det finns lite filmer på Grenserittet's hemsida och några av avsnitten ser rätt OK ut.

Fredrik

grenserittet
Ja då har man cyklat grenserittet. Regn mest hela tiden = som att cykla 80km i brunsås. Annars var banan totalt oteknisk. Det var bara ett par partier (som var korta) där det var lite utmaning - Norska tävlingar verkar verkar vara lika med grusväg. Jag har heller aldrig sett så många avåkningar som i lördags. Jag tror sjukpersonalen hade fullt upp.

Fredrik

grenserittet
Då var det dags igen! Ett av de trevligaste loppen enligt mig. Väl arrangerat, glada norrmän och perfekt tillfälle att smuggla in köttfärs i Norge. Vilka ska köra?

grenserittet
Kommer att köra. Inte minst för att det nog kan vara sista Grenserittet. De har tappat många deltagare. Från 7500 till drygt 2000. Typ...
Föreningen som står bakom det hela går back, vad jag har förstått.

Blir kanske gravölstur i morgon!

grenserittet
niner sa:
Kommer att köra. Inte minst för att det nog kan vara sista Grenserittet. De har tappat många deltagare. Från 7500 till drygt 2000. Typ...
Föreningen som står bakom det hela går back, vad jag har förstått.

Blir kanske gravölstur i morgon!

Det vore väldigt synd. Även om dom tappat väldigt många deltagare så är dom väl ändå större än alla svenska långlopp utom vasan? Borde väl gå att driva vidare även om det stabiliserar sig nu med runt 2000 deltagare? Men nåt problem har dom efter den enorma boom som rådde för ett par år sen. Själv tycker jag banan är rolig. Nej, det är inget tekniskt stiglopp, men måste det vara det? Fartfyllda lopp med snabba däck och klungor kan också vara kul! Men kanske att andelen stig är för liten? Äsch jag vet inte. Vasan är ju populär fortfarande. Varför tror du Grenserittet tappat så mkt? Och är det bara din spekulation att det är sista året eller har du hört nåt ?

Senast ändrad:
grenserittet
I mål nu :) Väldigt stor skillnad mot tidigare år. Detta är lite oroväckande. Hela apparaten är mkt mindre i år. Färre funktionärer och de som finns är allmänt virriga. Men med det sagt så funkade allt ändå smidigt. Men det märks att något hänt i år....Är mycket mindre ståhej i målområdet oxå. Men men, hoppas bara dom insett att kostymen behövde minskas och detta år blev en dipp. Nästa år kanske det blir en tajtare men bättre organisation

Senast ändrad:
grenserittet
...och dammigt!

Antalet deltagare har tydligen ökat i år till kring 3000. Enligt arrangörerna blir det fortsättning nästa år. I någon form...

grenserittet
Ja jag hörde det. Kul att det ökade trots allt. 3000 är ju fortfarande bra med folk. Dubbelt så stort som alla svenska långlopp i cupen. Men visst märkte ni av att det var mer avslaget i år.

grenserittet
Norge är ca 5-6 år före Sverige när det gäller cykling. Fler cyklar men färre vill betala för att cykla lopp. Vänta ett par år så får nog många svenska lopp också problem.

grenserittet
Loppen är för dyra och korta, folk har kommit på att 80 km kan man ju cykla med en kompis när som helst utan att behöva resa långt och hyra dyrt boende.

grenserittet
Spacekitty sa:
Loppen är för dyra och korta, folk har kommit på att 80 km kan man ju cykla med en kompis när som helst utan att behöva resa långt och hyra dyrt boende.
Du har ju ingen aning om vad du pratar om. Har aldrig nånsin hört nån tycka Grenserittet är för kort. Eller nåt annat långlopp.

grenserittet
Tror Spacekitty menade att i förhållande till kostnad och logistik varar ju själva cyklandet inte så länge. Och det kan ju kännas pris-, res- och planeringsmässigt ovärt. Eller nåt sånt...:-)

grenserittet
niner sa:
Tror Spacekitty menade att i förhållande till kostnad och logistik varar ju själva cyklandet inte så länge. Och det kan ju kännas pris-, res- och planeringsmässigt ovärt. Eller nåt sånt...:-)

Det är ett märkligt resonemang. Varför inte köra 80 km på bakhjulet och ta 10h på sig - mer cyklande för pengarna

grenserittet
skogsvakt sa:
niner sa:

Det är ett märkligt resonemang. Varför inte köra 80 km på bakhjulet och ta 10h på sig - mer cyklande för pengarna

Det är väl inte det minsta märkligt. I allmänhet gör man inte saker som ger föga utbyte för nedlagda pengar/tid/omak. Vad man sedan anser vara utbyte är subjektivt och mer eller mindre fruktlöst att diskutera. Jag får större utbyte av en solotur. Andra får det av pulsen kring ett lopp.

grenserittet
Tjena,
Litet trådlyft här. Ska köra Grenserittet 35 med min grabb i år. Funderar på att köra med min Haro Impulse från tidigt 90-tal då jag förstått att det är ett ganska otekniskt lopp. Är det en bra id‘e?
Alternativet är en Vitus Sentier med grova 27.5 och 2x10.

Vad skulle ni killgissa på?

grenserittet
Barometer sa:
Tjena,
Litet trådlyft här. Ska köra Grenserittet 35 med min grabb i år. Funderar på att köra med min Haro Impulse från tidigt 90-tal då jag förstått att det är ett ganska otekniskt lopp. Är det en bra id‘e?

Jag känner banan väl och de sista 35 km borde funka med helstelt om man har normalt tränade armar.
Nu vet jag inte hur gammal/snabb sonen är men tar ni det lugnt skall det inte vara problem.

grenserittet
Luzen sa:
Barometer sa:
Tjena,

Jag känner banan väl och de sista 35 km borde funka med helstelt om man har normalt tränade armar.
Nu vet jag inte hur gammal/snabb sonen är men tar ni det lugnt skall det inte vara problem.

Hehe... grabben är tolv år och rätt vältränad så det är inte han som sätter begränsningarna.

Kul, då ska jag fixa ordning Haron o börja köra mera med den. Tack!

Tillbaka
Topp