Greppmarknaden över 33mm?

nordtrek

Aktiv medlem
Tjena Tjena Forumet
Försöker finna grövre grepp än 33mm som de jag har idag det är 2 låsringar på de jag har , de hade kunnat vara tjockare ? Är det någon som har nån ide om att tjocka på dom med någe grepp material ?
Läste nyss igenom några trådar om just grepp men de är några år gamla ..

Det är avtagbart hästskinn på dehär de fungerar men hade kunnat vara tjockare .
Skickade nyss till Cykloteket om de har nån ide ?

Nu efter regnet blir det några mil till , svampjakt å flätätande :0)

Bilagor

• IMG_20260905_120042_MFNR.webp
    IMG_20260905_120042_MFNR.webp
    346.8 KB · Besök: 79
Även jag letar efter större grepp. Det enda som verkar finnas i icke barnstorlekar är skumgrepp. ESI och Wolftooth har grova såna. Problemet med dem är att de blir snorhala när man är fuktig om händerna och att de vrider sig på styret.

En lösning på halkan är att använda tennislinda utanpå. Ger bra grepp även utan handskar, oavsett om man är svettig om händerna, samt finns i var och varannan sportaffär till humana priser.

Standard mc-styren har samma ø på greppet som cykelstyren.

Jag har riktigt långa händer och Ergon GA2 Fat är det enda jag är nöjd med.
De är alldeles för smala för mina händer. De enda som ens är i närheten av tillräckligt stora är ESI extra chunky och Wolftooths motsvarigheter, och de är ordentligt mycket större än Ergon. Dock tyvärr skum, med tidigare nämnda nackdelar.

De är alldeles för smala för mina händer. De enda som ens är i närheten av tillräckligt stora är ESI extra chunky och Wolftooths motsvarigheter, och de är ordentligt mycket större än Ergon. Dock tyvärr skum, med tidigare nämnda nackdelar.

Jag skulle gärna har tjockare grepp men jag har inte hittat nåt med gummi som liknar Ergon. Allt annat jag har provat tycker jag inte om.

Även jag letar efter större grepp. Det enda som verkar finnas i icke barnstorlekar är skumgrepp. ESI och Wolftooth har grova såna. Problemet med dem är att de blir snorhala när man är fuktig om händerna och att de vrider sig på styret.

En lösning på halkan är att använda tennislinda utanpå. Ger bra grepp även utan handskar, oavsett om man är svettig om händerna, samt finns i var och varannan sportaffär till humana priser.
Jå det är samma för mig , jag får helt enkelt nöja mig med de små 33mm greppen .

Vet inte om jag har stora händer men jag har svårt att hitta handskar i tillräckligt stor storlek. Jag kör med Odi Rogue (34mm) som regel och nu köpte jag för skojs skull ett par Odi Reflex xl (34.5mm) som jag inte hunnit prova än.

Gillar inte känslan med silikongrepp som Fat Paw m.fl, det går att nypa åt hur hårt som helst och styrningen känns ändå inte distinkt på nåt sätt.

Men är de inte koniska så de är smalare längre in? Har för mig att de inte alls levde upp till angivet mått. Om de nu inte ändrat designen senaste åren.

Ja, de är 33 mm vid insidan. Mätte nu och resten är 34 mm, inte 35 mm. Då och då drar jag med handflatan i spetsen av handskarn vid längfingret. Bara av den anledningen vill jag har större handtag.

Men alla 35 mm handtag jag har provat har haft mjuk gummi som jag inte tycker och som ger mindre effektiv diameter för att de komprimeras.

Intressant, jag har också stora händer (XXL / 12 brukar alltid vara det största som finns, om ens det, och de räcker inte riktigt till). Men jag känner inte att jag vill ha extra tjocka handtag för det. Kanske har vant mig av nöden..

Intressant, jag har också stora händer (XXL / 12 brukar alltid vara det största som finns, om ens det, och de räcker inte riktigt till). Men jag känner inte att jag vill ha extra tjocka handtag för det. Kanske har vant mig av nöden..
Jag får brutala skavsår där handflatan möter fingrarna om jag kör med smala grepp. I övrigt har jag inget emot det.

Edit: Kör mestadels med Wolftooth fat paw (edit: "cam" heter de visst också) som är 36 mm. Känns precis lagom men jag skulle föredra lika stora grepp som var hårdare.

36mm
Edit: obs att de är 140 mm istället för 133 mm som de flesta andra.

36mm
Edit: obs att de är 140 mm istället för 133 mm som de flesta andra.

Jag provade Deity Supracush och tyckte att de var lite för mjuka och att diamantmönstret var otrevligt. Om man istället tycker om såna saker borde dessa vara bra. En bra review här som säger som minus:
  • Softness and stretchyness may be feel vague to some
  • Don’t feel as thick as some others thick grips

Ja, grova mönster begriper jag mig inte på heller. Har provat de där ODI rouge som såg bra ut på pappret, men de var sjukt obekväma eftersom mönstret skar in i händerna.

Ja, grova mönster begriper jag mig inte på heller. Har provat de där ODI rouge som såg bra ut på pappret, men de var sjukt obekväma eftersom mönstret skar in i händerna.
Å fan. Jag kör alltid med handskar så det har jag inte upplevt.
Är ute nu och testar Odi Reflex xl och de har ju såna räfflor på undersidan som ska ge mer grepp vid fingrarna. Tror de räknar in räfflorna i diametern för de känns smalare än Rogue. De funkar bra men känns lite smala är intrycket.

Å fan. Jag kör alltid med handskar så det har jag inte upplevt.
Är ute nu och testar Odi Reflex xl och de har ju såna räfflor på undersidan som ska ge mer grepp vid fingrarna. Tror de räknar in räfflorna i diametern för de känns smalare än Rogue. De funkar bra men känns lite smala är intrycket.

Jag kör också alltid med handskar, tunna dock, och kände förfarandende diamantmönstret på Deity grepp, även om det inte är särskilt grovt.

Sen kör min son alltid utan handskar och har nu provat Ergon GDH som har grov mönster och han har ingen problem alls. Problemet med mjuka gummimönstret där var dock att händerna gled framåt när greppen var lite blöta, från regn eller svett. Så det behövs handskar.

Jag vill helst köra utan handskar, men eftersom jag har skumgrepp i dagsläget så måste jag köra med. Blir snorhalt annars.

Edit: Kan dock som sagt lösas med tennis-linda. Har inte orkat bara.

Tillbaka
Topp