Grindvakter under motionslopp (lvg).

Blir dock en del lyxkonsumtion på diverse fina bensinstationer och konditorier om man har tur med bansträckningen på en brevet. Jag gjorde av med bra mycket mer cash på dessa stopp än startavgiften på 100 kronor :-). Längtar fortfarande tillbaks till konditoriet i Uppsala där vi klämde i oss smörrebröd och princessbakelser i ett rent frosseri. Enligt strava gjorde jag dock av med 13 544 kalorier så viktökningen var nog imaginär. Har vi sladdat ur ämnet nu..?

Jämfört med kostnad för transport Sthlm-Motala t.o.r. + anmälningsavgift till pölloppet så kan jag på ett brevet kosta mig rätt snofsiga fikastopp och ändå klara mig på en lägre budget. Dessutom utnyttjar inte snabbåkarna på VR depåernas utbud så kostnaden för mat i samband med loppet tillkommer i det fallet.

Och, ja, detta känns som vi hamnat rätt långt ifrån grindvaktsdiskussionen då ju randoloppen lyckligtvis än så länge är befriade från sådana (mig veterligen).

Jeppe_E sa:
eketjall sa:
Om man plockar upp starka cyklister i en säg sub 9 grupp på Vättern och rullar in på 8:59; Har man då nått sitt mål?

Ja? Man har ju ett personligt uppsatt mål. Alla som deltar i en SUB9 (eller whatever) har ju som mål att klara den tiden. En del kommer att falla ifrån, andra kommer att tillkomma. Det gör inte din egen insats mindre värd. Det är DU som orkat med. Det är av precis denna anledning som jag anser att på ett motionslopp som tävlar man bara mot sig själv. Om du hittar en snabb grupp som du orkar följa med. bra. Då har du bevisat för dig själv att du kan.

Då har man inte speciellt specifika mål för sin prestation enligt mig. Tiden i sig säger ju inte så mycket om prestationen. Att köra solo eller i en grupp på 30st där alla drar lika mycket är ju knappast samma prestation. Sen finns ju alla grader där emellan.
Att plocka in nytt folk till och från under loppet är ju då inte samma sak som att gruppen kört själv.

Du får nog börja med att definiera prestation och tala om om det är något som gäller för individen eller gruppen. Om vi inte har det klarlagt lär det bara bli diskussioner baserade på begreppsförvirring vilket aldrig brukar vara konstruktivt.

GoranS sa:
Du får nog börja med att definiera prestation och tala om om det är något som gäller för individen eller gruppen. Om vi inte har det klarlagt lär det bara bli diskussioner baserade på begreppsförvirring vilket aldrig brukar vara konstruktivt.
Jag menar bara att om jag satt upp ett mål så har jag gjort det med givna förutsättningar.
Då vill jag varken bli hjälpt eller stjälpt av någon/något under själva "utmaningen"
Iaf inte när det inte handlar om placeringar (det ger ju iofs helt andra förutsättningar så påståendet skulle ju kunna vara sant även där)

GoranS sa:

Meeeen. Prestation och prestation? Har vi inte passerat det stadiet? Cykla snyggt, hjälp till, var vänlig, fika och njut av ömheten i musklerna efter en dag i sadeln. Behöver det vara mer komplicerat?

Bengt-re sa:
GoranS sa:

Meeeen. Prestation och prestation? Har vi inte passerat det stadiet? Cykla snyggt, hjälp till, var vänlig, fika och njut av ömheten i musklerna efter en dag i sadeln. Behöver det vara mer komplicerat?

Nej, du har helt rätt. Men för de som jagar runt sjön verkar prestation vara viktigt. Personligen tycker jag etiketten turistcyklist passar mig rätt bra och för en sådan är det viktigaste att åka omkring och njuta av att få se nya vägar och fina vyer.

GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Nej, du har helt rätt. Men för de som jagar runt sjön verkar prestation vara viktigt. Personligen tycker jag etiketten turistcyklist passar mig rätt bra och för en sådan är det viktigaste att åka omkring och njuta av att få se nya vägar och fina vyer.

Du är klok!

Jag förstår inte varför man inte kan leva och låta leva? Låt de grupper som vill köra själva göra det och ha en grindvakt som upplyser om det, och låt dem som vill bilda spontanklungor göra det. Jag fattar inte ens varför det här är en diskussion.

eketjall sa:
GoranS sa:
Jag menar bara att om jag satt upp ett mål så har jag gjort det med givna förutsättningar.
Då vill jag varken bli hjälpt eller stjälpt av någon/något under själva "utmaningen"
Iaf inte när det inte handlar om placeringar (det ger ju iofs helt andra förutsättningar så påståendet skulle ju kunna vara sant även där)

Om du inte vill bli stjälpt av någon eller något låter det som att du ska köra själv och inomhus på velodrom. I en grupp kommer du aldrig att kunna kontrollera hur starka dina kompanjoner är och hur de drar och kör du utomhus är väder och, framför allt, vind saker som absolut påverkar vad tiden kommer att bli.

Jag har kört i en s.k. sub-grupp på VR och jag kan säga att det var allt annat än en kontrollerad färd mot en förutbestämd tid och uppladdningen för deltagarna i gruppen och deras styrka varierade rätt kraftigt. T.ex. hade vi en kille som skulle vara med men som ganska sent beslutade sig för att försöka haka på en annan grupp och försöka köra fortare (vilket han gjorde). F.ö. har han senare blivit riktigt duktig på att cykla (+springa och simma). Detta är väsentligen en omöjlig sak att kontrollera.

Gruppen splittrades under rundan upp av olika anledningar. Majoriteten nådde måltiden men inte alla. Hade förutsättningarna varit tuffare hade förmodligen en hel del (alla?) missat måltiden. Å andra sidan, hade vi haft den starka killen med i gruppen så hade han kanske kunnat bidra till att ett antal nått måltiden även under tuffare förhållanden. Detta hade jag ingen som helst kontroll över.

Vi hade även en del strul. Till viss del tror jag att det hängde samman med att alla inte hade varit med på de tillfällen då kört tillsammans. Vi kom från lite olika delar av landet men de flesta var från Sthlmsområdet, men det fanns de från Sthlm som inte var med på någon gemensam träning. Återigen en sak som jag inte kunde kontrollera.

Vad jag menar är att det inträffar så mkt oförutsedda saker att det är hopplöst att i detalj kunna veta vilken prestation (vad det nu är) som krävs av mig på VR för att nå måltiden att det för mig framstår som lite godtyckligt att "förbjuda" just hjälp från utomstående under rundan.

Ett hypotetiskt fall: Starkaste cyklisten i gruppen får cykelhaveri efter 3 mil. Är det då OK att plocka in en utomstående likvärdig cyklist i gruppen? Eller ska cykelhaveriet ingå i beräkningen?

GustafH sa:
Jag förstår inte varför man inte kan leva och låta leva? Låt de grupper som vill köra själva göra det och ha en grindvakt som upplyser om det, och låt dem som vill bilda spontanklungor göra det. Jag fattar inte ens varför det här är en diskussion.

Jag har inget egentligt problem med att det körs med grindvakter. Då jag själv tycker det är tråkigt om man inte får vara med och hjälpa till i en grupp man hamnat i och jag i de sista (senaste?) motionsloppen jag körde i Sverige upplevde att det var såpass många grupper som körde med grindvakt så tog jag konsekvenserna och kör inte längre motionslopp i Sverige (Vänern runt undantaget även om det nu är ett antal år sen jag körde det med). Jag vet inte hur det ser ut idag, men jag känner heller inget våldsamt behov av att studera det personligen. Vill jag till äventyrs leka tävling finns det andra möjligheter att få den biten tillgodosedd.

GoranS sa:
eketjall sa:
GoranS sa:

Om du inte vill bli stjälpt av någon eller något låter det som att du ska köra själv och inomhus på velodrom. I en grupp kommer du aldrig att kunna kontrollera hur starka dina kompanjoner är och hur de drar och kör du utomhus är väder och, framför allt, vind saker som absolut påverkar vad tiden kommer att bli.

Jag har kört i en s.k. sub-grupp på VR och jag kan säga att det var allt annat än en kontrollerad färd mot en förutbestämd tid och uppladdningen för deltagarna i gruppen och deras styrka varierade rätt kraftigt. T.ex. hade vi en kille som skulle vara med men som ganska sent beslutade sig för att försöka haka på en annan grupp och försöka köra fortare (vilket han gjorde). F.ö. har han senare blivit riktigt duktig på att cykla (+springa och simma). Detta är väsentligen en omöjlig sak att kontrollera.

Gruppen splittrades under rundan upp av olika anledningar. Majoriteten nådde måltiden men inte alla. Hade förutsättningarna varit tuffare hade förmodligen en hel del (alla?) missat måltiden. Å andra sidan, hade vi haft den starka killen med i gruppen så hade han kanske kunnat bidra till att ett antal nått måltiden även under tuffare förhållanden. Detta hade jag ingen som helst kontroll över.

Vi hade även en del strul. Till viss del tror jag att det hängde samman med att alla inte hade varit med på de tillfällen då kört tillsammans. Vi kom från lite olika delar av landet men de flesta var från Sthlmsområdet, men det fanns de från Sthlm som inte var med på någon gemensam träning. Återigen en sak som jag inte kunde kontrollera.

Vad jag menar är att det inträffar så mkt oförutsedda saker att det är hopplöst att i detalj kunna veta vilken prestation (vad det nu är) som krävs av mig på VR för att nå måltiden att det för mig framstår som lite godtyckligt att "förbjuda" just hjälp från utomstående under rundan.

Ett hypotetiskt fall: Starkaste cyklisten i gruppen får cykelhaveri efter 3 mil. Är det då OK att plocka in en utomstående likvärdig cyklist i gruppen? Eller ska cykelhaveriet ingå i beräkningen?

Jag tror att det är en sockersöt gulledröm att köra en välordnad klunga med en stygg grindvakt på exakt tid. Troligen är den skapad av bristande ammning i bebisåren och grindvakten symboliserar den patriakala stränga fadern som av svartsjuka bevakar den ammande moderns något för stora rumpa. Så egentligen handlar det om sexuell frustration som bottnar i bristande ammning.

...eller så är det bara lite ja tja... typ så...

Låt strava sufferscore avgöra prestationen. Högst värde vinner - alla kan "tävla". Sämst flås och tjockast pannben vinner!

GoranS sa:
eketjall sa:
GoranS sa:

Ja det mesta du nämner är anledningar att jag inte är direkt sugen på att köra VR eller andra liknande lopp för den delen. Håller mig till triathlon när det gäller tävling och löpning när det gäller motionslopp. Skulle kunna tänka mig tempo iofs.

Men OM jag nu skulle få för mig att göra det så skulle det vara i en grupp som inte bara är löst sammansatt veckorna innan loppet.

Intressant fråga - och jag har synpunkter i frågan

Har kört ett antal motionslopp, både som frifräsare (startat ensam och längs vägen hittat andra att samarbeta med), mastergruppsdeltagare respektive mastergruppsledare i en stor stockholmsklubb på VR.

Personligen tycker jag grindvakter fyller sin funktion, speciellt på motionslopp med många deltagare. Exempelvis VR, skulle vara vääldigt svårt att hålla ihop en grupp under 30 mil utan grindvakter. Grindvakter är bra då man på ett "snyggt sätt" undviker att få sin grupp uppblandad, jämfört med att sista paret cyklister i gruppen verbalt hindrar andra att rotera med i gruppen.

MEN, om man kör med grindvakter måste det skötas snyggt. Det går inte att vara för stor grupp, andra cyklister måste ha en chans att på ett säkert sätt köra om gruppen. Jag tycker personligen också att mastergruppen har ett ansvar att hålla jämn hastighet, det har ibland gått lite långt med att det skall "hållas igen" i uppförsbackarna och gruppen blir plötsligt en bromskloss för bakomvarande.

Senaste motionsloppet jag körde var Roslagsvåren (2016). Här stötte jag och min kompis på ett exempel när "grindvaktandet" inte sköttes jättesnyggt av en här-icke--namngiven-företagsgrupp. Jag och min kamrat körde solo och hade just kommit igång efter Rimbokaffet, och stretade på växelvis i dryga 30. Blev under stojiga former (mycket "kommunikation" mellan deltagarna), omkörd av en jättegrupp (25-30 cyklister) som tydligt utgjorde samma gäng (företagsdräkter). Vi tog rygg på dem, men gjorde ingen ansats att rotera med eller blanda oss in. En ledargestalt som sladdade några meter bakom sin grupp kände sig ändå manad att poängtera för oss att vi "låg får nära hans grupp" och "här får du inte köra".
Sen kom uppförsbackarna och flera i gruppen behövde vid olika tillfällen puttningshjälp uppför. Vi kände oss inte så pigga på att gå ut i mötande fil (riksväg) och försöka spurta oss förbi klungan av nästan 30 cyklister i ett yvigt tvåparsled. Så vi låg kvar på sparlåga.

Så mina synpunkter kan väl sammanfattas:
- Kör med ett grindvaktsPAR om ni inte vill få in andra i gruppen, och låt andra ta rulle på grindvakterna
- Håll nere gruppernas storlek
- Var lite diplomatisk när ni kommunicerar med andra cyklister
- Håll jämnare fart - lite onödigt att bli en stoppkloss precis efter man segat sig förbi andra som håller nästan samma fart. Annars får man nog som mastergrupp acceptera att andra cyklister långsamt segar sig förbi iuppförsbackar och kanske kommer in i gruppen.

Sen tycker jag det är en mycket högre känsla av "rejs" när man kommer som frifräsare och bildar spontangrupper. Det är ju det som numera är den stora tjusning med motionslopp för min del. Helst inte så långa, 90-120 km räcker gott!

Senast ändrad:
Jag velar lite ibland, men på det stora hela tycker jag nog ändå att det är rätt trist med människor som ska pådyvla andra sina regler eller åsikter bara för att det inte passar deras egen grupp.

Med andra ord: vill man cykla i grupp utan att beblanda sig med andra, oavsett orsak, tycker jag nog man bör hålla sig till andra situationer än motionslopp. Där har ju ändå alla deltagare betalat en summa gör att cykla med andra cyklister.

Bengt-re sa:
Jag tror att det är en sockersöt gulledröm att köra en välordnad klunga med en stygg grindvakt på exakt tid. Troligen är den skapad av bristande ammning i bebisåren och grindvakten symboliserar den patriakala stränga fadern som av svartsjuka bevakar den ammande moderns något för stora rumpa. Så egentligen handlar det om sexuell frustration som bottnar i bristande ammning.

...eller så är det bara lite ja tja... typ så...

Låt strava sufferscore avgöra prestationen. Högst värde vinner - alla kan "tävla". Sämst flås och tjockast pannben vinner!

he, he

Att gnälla på att någon tar rulle på ett motionslopp är ju heltramsigt. Hade varit lite kul om ni spurtat om gruppen och lagt er först och sen börjat skälla på dom för att dom låg på er rulle!

I övrigt tycker jag att en grupp har rätt att köra precis som de vill tempomässigt. I synnerhet om man kör en mastergrupp är det lämpligt att anpassa tempot uppför för de som har jobbigast. Det finns inte jättemycket tid att tjäna på att öka farten några km/h uppför, men det kan göra att man knäcker några. Det kan t.o.m. vara komplett kontraproduktivt att köra fortare uppför. Om man t.ex. har personer som har bra dragkapacitet på platten men som p.g.a. "trivselvikt" har det jobbigt uppför så är det dumt att bränna dom i uppförsbackarna. Nu är det ett antal år sen jag körde motionslopp i Sverige, men då var intrycket snarast att det som kunde vara problem var när de som skulle bli omkörda spred ut sig onödigt mycket i sidled. Även om man kör tvåpar/kedja så behöver man inte ta upp hela körfältet.

Har inte läst allt, men skall köra i en subgrupp i år med cykelklubben, vi har cyklat tillsammans och lärt känna varandra, det kan störa rätt bra med udda fåglar i klungan (vilket det gjorde under Siljan Runt).

Så...även om det är ett motionslopp, så har många lagt rätt mycket pengar och tid för att nå ett ibland styvt uppsatt mål.
..något att respektera och fundera på kanske? :)

Jag snurrade runt solo och låg bakom en hofklunga efter Hjo och hela vägen in i mål förra året, det gick lagom fort, och jag lät dem hållas, mäktigt med ett tåg med klubbkläder framför, kände mig varken kränkt, eller upplevde att min manlighet var i fara. ;)

GoranS sa:
Nej, det kan inte stämma. Tåg var sådant de åkte under tidiga TdF-upplagor. Det är jag rätt säker på
Sånna häringa?

Bilagor

• dad-kids-on-bike-train-1.jpg
    dad-kids-on-bike-train-1.jpg
    32.4 KB · Besök: 9
Självklart är det okej med grindvakter. Är man ett sammansvetsat gäng som tränat mycket tillsammans och känner varandra väl, då vill man inte ha in en okänd person som man inte har en aning hur den beter sig. Går det fort kan det bli farligt om någon "tränger sig in" och kör vingligt och ryckigt. Det är ju så olyckor händer.

Däremot tycker jag det är töntigt om grindvakten säger att ingen annan får lägga sig på rulle bakom. Det tycker jag man får acceptera.

Min gissning är att många gäng som kör med grindvakt(er) inte har tränat speciellt mycket tillsammans eller i alla fall har ett antal gruppmedlemmar som inte tränat speciellt mycket med gruppen. (Därmed inte sagt att det inte skulle vara OK att köra med grindvakt(er))

Det är töntigt med grindvakter. Vi snackar motionslopp och de flesta som håller på med sådant är ändå grupper som näppeligen är väl samövade.

Nej - ett trams är vad det är. Är gruppen snabb nog så är det ändå bara duktiga cyklister som skulle aspirera på att joina...

Eeh? När skulle man annars avnända det? På en vanlig tävling? :)

För min del handlar det om säkerhet. Jag har släppt spontanklungor på motionslopp för att det varit farligt. Där det varit många som aldrig cyklat i klunga som inte fattar att man inte kan tvärbromsa hur som helst. Inte plötsligt göra "filbyte" utan att visa tecken osv.

Tillbaka
Topp