eketjall sa:
GoranS sa:
Du får nog börja med att definiera prestation och tala om om det är något som gäller för individen eller gruppen. Om vi inte har det klarlagt lär det bara bli diskussioner baserade på begreppsförvirring vilket aldrig brukar vara konstruktivt.
Jag menar bara att om jag satt upp ett mål så har jag gjort det med givna förutsättningar.
Då vill jag varken bli hjälpt eller stjälpt av någon/något under själva "utmaningen"
Iaf inte när det inte handlar om placeringar (det ger ju iofs helt andra förutsättningar så påståendet skulle ju kunna vara sant även där)
Om du inte vill bli stjälpt av någon eller något låter det som att du ska köra själv och inomhus på velodrom. I en grupp kommer du aldrig att kunna kontrollera hur starka dina kompanjoner är och hur de drar och kör du utomhus är väder och, framför allt, vind saker som absolut påverkar vad tiden kommer att bli.
Jag har kört i en s.k. sub-grupp på VR och jag kan säga att det var allt annat än en kontrollerad färd mot en förutbestämd tid och uppladdningen för deltagarna i gruppen och deras styrka varierade rätt kraftigt. T.ex. hade vi en kille som skulle vara med men som ganska sent beslutade sig för att försöka haka på en annan grupp och försöka köra fortare (vilket han gjorde). F.ö. har han senare blivit riktigt duktig på att cykla (+springa och simma). Detta är väsentligen en omöjlig sak att kontrollera.
Gruppen splittrades under rundan upp av olika anledningar. Majoriteten nådde måltiden men inte alla. Hade förutsättningarna varit tuffare hade förmodligen en hel del (alla?) missat måltiden. Å andra sidan, hade vi haft den starka killen med i gruppen så hade han kanske kunnat bidra till att ett antal nått måltiden även under tuffare förhållanden. Detta hade jag ingen som helst kontroll över.
Vi hade även en del strul. Till viss del tror jag att det hängde samman med att alla inte hade varit med på de tillfällen då kört tillsammans. Vi kom från lite olika delar av landet men de flesta var från Sthlmsområdet, men det fanns de från Sthlm som inte var med på någon gemensam träning. Återigen en sak som jag inte kunde kontrollera.
Vad jag menar är att det inträffar så mkt oförutsedda saker att det är hopplöst att i detalj kunna veta vilken prestation (vad det nu är) som krävs av mig på VR för att nå måltiden att det för mig framstår som lite godtyckligt att "förbjuda" just hjälp från utomstående under rundan.
Ett hypotetiskt fall: Starkaste cyklisten i gruppen får cykelhaveri efter 3 mil. Är det då OK att plocka in en utomstående likvärdig cyklist i gruppen? Eller ska cykelhaveriet ingå i beräkningen?