Grön på cyklar

jaha

Ny medlem
Grön på cyklar
Tjenare,

Har på senare tid blivit intresserad av cyklar, främst MTB och lite Dirt.
Så nu ska jag ha en cykel då, har tittat mest på MTB, men har också synat Kona Shred -08.
Jag kommer ha cykeln till lite enklare stuntning för att träna min balans, som egentligen är bra som ett kylskåp är aerodynamiskt.
Den kommer även att användas till 8km pendling T.o.R (inte så jäkla långt). Lättare pendling och lättare stuntning alltså.
Stuntningen skulle bestå av wheelie, manual och ja- enkla saker alltså!

Har en 8-10 000 att spendera, så nu behöver jag ert kunnande!
Kona Shred eller MTB?
Tips på MTBs?

Tack
MVH

Grön på cyklar
Leta hellre efter någonting som motsvarar en Kona Shred geometrimässigt, men som inte är byggd som ditt aerodynamiska kylskåp... På svenska alltså, med en Shred släpar du nog en jäkla massa extra död vikt i form av säkerhetsmarginaler på hållbarhetsfronten som du aldrig kommer utsätta cykeln för... Däremot är ju en dirtcykels geometri i övrigt väl lämpad för att öva lite balans, trialskills och allmänt uppvisningsåka... En liten XC-cykel, liten ramstorlek alltså, 14"-15", och eftermontera riserstyre, 40cm lång sadelstolpe och dirt/streetdäck vore väl inte en helt tokig lösning på ditt mellanting av pendling och lek...

Kona Shred har ändå inte dom extremt utpräglade egenskaperna av en lekdirt som tokigt korta kedjestag eller byggd för mycket kort gaffel etc... Geo-mässigt ligger den väldigt nära en XC-ram i liten storlek. Och en sådan håller nog gott och väl ihop för ditt tilltänkta brukande...

Ett tips är att söka rätt på tråden där folk byggt Hellas-hojar på trial/street-ramar, tycker den känns rätt relevant här :-)

Senast redigerad av en moderator:
Grön på cyklar
jag har en kompis som cyklar till jobbet på en Kona Scrap och som gott som alltid ligger på bakhjulet i stort sett hela vägen. Men som Niko säger det går säkert att hitta något ännu bättre om man letar lite.

Om du inte kan ta upp cykeln på kontoret kanske du ska fundera på att köpa nåt liknande begagnat som inte är så stöldbegärligt.

Vad du än köper se till att köpa ett par omönstrade däck typ maxxis hookworms eller nåt liknande. Det gör rätt stor skillnad i rullmotstånd.

Lycka till

Grön på cyklar
Tack för svaren allesammans, har nu hittat något lite större som kanske skulle passa bättre för pendlingen, men går de att stunta med tro?
Tänk på att det är första "speciellare" cykeln. Kanske bättre med lite billigare då?
Cykeln jag tittat på är Scott Aspect 45, 6500:- för den.
Den väger 13.45kg enl. Scott Sports, kanske för mycket?
Hydrauliska skivbromsar.
Suntour gaffel, hört att denna är kass? Men den kommer inte direkt vara skogsmaskin. Men hyfsad fjädring är ju alltid "Skönt".
Är det någon som har någon feedback på denna hoj?

Tack
Mvh

Grön på cyklar
danielr skrev:
-------------------------------------------------------
> Som sagt gaffeln som du säger... 6500:-
> spenderat i tex tyskland skulle ge lite mera cykel
> för pengarna.

Då ökar ju ifs fraktpriserna med.
Har du några tips på tyska sidor då?
Gärna får dom ha Scott, Cube- och Kona i sitt lager, de mest intressanta märkena just nu ;).

Tack
Mvh

Tillbaka
Topp