Grundläggande utrustning under ett cykelpass

Pikebuster

Ny medlem
Som nybörjare sku jag gärna vilja ha tips på grundläggande saker som man bör ha med under ett t.ex 2-3 timmars pass. Telefon å vatten förstås, men typ en enkel packlista sku vara till hjälp.

glitch

Aktiv medlem
Slang / däckavtagare / pump så du kan laga en punka eller salami om du kör slanglöst.
Ett extra kedjelås för att lappa en kedja som går av och ett bra multiverktyg eller i alla insexor typ 4-5 mm beroende på vad som är vanligast på din cykel för att justera sadel / styre / handtag.
Visakortet är nog annara det viktigaste. Nåt att tugga på och kläder efter väder t.ex. vindväst och arm/benvärmare om det riskerar bli kallare under turen och nån tunn hjälmmössa.

Gäller det mtb eller landsväg?

Singular

Aktiv medlem
Oavsett om man kör med krokigt eller rakt styre är möjligheten att laga en punktering (slang, däckavtagare och pump/kolsyrepatron), ett multiverktyg med kedjebrytare och en snabblänk det minsta jag har med mig. Saker som varken väger eller tar plats (men förr eller senare visar sig användbart) är lagningslappar, buntband och en snutt tejp.

Utöver det vanliga civila fickeböset (mobil, nycklar och kort/plånbok) får dessutom gärna en liten godisbit/energikaka hänga med (sällan äten, men trygg att ha).

Tack för tipsen, glömde bort att skriva att det gäller MTB. :)
OM du kör med slang, så ha med dig extra slang, mycket lättare att bara byta slang än att försöka lappa ihop en punktering. Men när jag körde med slang så hade jag både slang och en lagningssats för punktering (hängsle och livrem) Förutom andra saker som redan tagits upp här i tråden. Om du inte redan har skaffa dig en cykelrygga som är lagom stor, som har vätskesystem oxå.

Bongo

Medlem
Kan bara hålla med: enda jag saknar är första förband av något slag.

Oavsett om man kör med krokigt eller rakt styre är möjligheten att laga en punktering (slang, däckavtagare och pump/kolsyrepatron), ett multiverktyg med kedjebrytare och en snabblänk det minsta jag har med mig. Saker som varken väger eller tar plats (men förr eller senare visar sig användbart) är lagningslappar, buntband och en snutt tejp.

Utöver det vanliga civila fickeböset (mobil, nycklar och kort/plånbok) får dessutom gärna en liten godisbit/energikaka hänga med (sällan äten, men trygg att ha).

dman

Medlem
Kan bara hålla med de tydligare svar. Ska bara tillägga att allt förutom kreditkort, mobilen, extrakläder och vatten sitter fast på mima cyklar, så jag behöver inte komma ihåg för att packa för många saker.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer