Gruppköp av HID-lampa för 2kkr ?

Google är din vän http://www.google.se/search?hl=sv&rls=GGLG,GGLG:2006-24,GGLG:en&q=soldering+battery+pack&meta=
Denna är ganska utförlig http://www.offshoreelectrics.com/how_to_build__battery_packs.htm

För laddning köpte jag en sådan här
swallow_advanced_05b.jpg

(inte min hand ;) )

- Matias

Har kollat med Brightstar nu också och deras kit ser t.o.m bättre ut än Trailtechs tycker jag.
Har fått ok att köpa men de vill ha runt 15 kit som första-order för att man skall få någorlunda bra pris.
Följande ingår:
- HID lampa på 12W med inbyggd ballast och lampa som ger 500 lumen. IP54 (water-proof)
- Li-Ion batteri på 440mAh eller 5200mAh (Sony-celler). Ger 210/250 min användning.
(väl av batteri med väska för bälte eller rammontering)
- Laddare
- Hållare för hjälm och styre
- Väska
- Linsfilter för att få andra färgtemperaturer.

De här kiten går att landa i Sverige för 1900:-/2100:- SEK beroend på vilket batteri man väljer.
Brightstar2.jpg

/Henrik

phatbot! du kommer verkligen att bli nöjd med din Swallow Advaced laddare!!
har själv en sådan sen ett tag tillbax, mkt prisvärd!

Dirty_rider, Bli nöjd.... Det har jag varit i ett år. ;)
Laddaren är kalas och den laddar ju allt.

Två nackdelar bara som jag ser det. Bara 1A urladdningsström samt ingen inbyggd AC/DC transformator.

Hade jag köpt en i dag så hade jag köpt den "nya" modellen med inbyggd transformator.

El Paradiso,
Det verkar ju vara en strålande affär. Vi får hoppas att du får ihop tillräckligt många intresserade för att få ihop 15st.

- Matias

jo det är sant, det skulle ha varit inbydde dac/dc transformatar direkt, men det fungarar bra när man ska ladda batterierna i bilen :D

Om det är någon som vill testa hur HID lyser så kan jag ta med mig 10W och 35W till Happy BBQn nu på lördag.
Sömnlösbanan är perfekt att testa på, innehåller både snabb och teknisk cykling. Det hinner dessutom nog mörkna tillräckligt innan alla kommit fram ;-)

Ett litet tips bara, de som tycker det "räcker" med 10W bör inte prova 35W :-)

/Anders

12 grader är vad alla HID jag har tittat på har som spridningsvinkel för det dom kallar "flood". Sedan finns även 6 grader eller "spot".

/Henrik

Lupine edison som en del orienterare har börjat använda har 18gr. Kanske 12 är bättre för cykling men jag skulle vilja kunna använda den för både och. Det är därför jag är lite tveksam.

Jag har ju redan en lampa, ju.
Sluta.

Men vafan. Flest prylar vinner.
Skriv upp mig preliminärt, Paradiso.
(Hur skall jag gömma detta i hushållsbudgeten? Ytterbelysning kanske)

Edison såg ju fin ut men går helt bort att gömma i någon budget öht...

FG,

Du får ju 2 BrightLight-kit för priset av 1 Edison !
Om du arrangerar dom lite smart på styret så kan du få en riktigt bra spridning.

Mikva berättade att hans HID var så mycket bättre än hans Silva att det gick bra att ha HID:en på styret i.s.f på hjälmen som med Silvan.

/Henrik

Henrik>> Ja, Edison är inget alternativ pga priset. Men jag vill inte köpa en lampa för 2 laxar om jag inte kan använda den vid nattorientering. Jag är rädd att 12gr är för koncentrerad ljusbild som kommer att blända vid skogslöpning och/eller lysa upp närområdet för dåligt. Men jag vill gärna bli övertygad om att en BrightLight funkar bra även vid löpning, kankse det där diffusionsfiltret ger en jättefin, jämn och bred ljusbild :) Man skulle ju vilja se lite fina jämförande bilder som här: http://www.lupine.de/en/lighttest/lighttest.html

Hur lång tid har jag på mig att fundera?

/Fredrik

Fredrik,

Som jag skrev förut så ca. 1 vecka-10dagar innan jag beställer.
Är bortrest nästa vecka så det blir ingen beställning innan jag är tillbaka i alla fall.
Skall se om det finns några bilder fråm BrightLight.

/Henrik

Angående de olika tillverkarnas specifkationer v.g spridnigsvinkel så handlar de enligt min uppfattning enbart på hur de har definierat vinkeln. ALLA använder samma lampa (det finns bara en tillverkare av lågeffekt HID-lampor) från Welch Allyn och den lampan inkluderar reflektor dvs man kan endast sprida ljuset mer eller midre med en lins framför lampan.
det som går att påverka är uteffekten från lampan dvs med vilken spänning som ballasten driver lampan med. Ju hör spånning desto högre utefekt. Edison-lampan har t.ex en ballast som kan ge 2 olika spänningar till lampan och därmed 2 olika uteffekter. Sprdiningsvinbkel 6 grader (ingen lins med brytning), 12 grader eller 18 grader fixas med en refraktiosnlins framför lampan.
D.v.s om man sprider samma effekt över ett större område med en refraktionslins så blir ju ljusflödet/m2 mindre.
Huruvida spridninmgen är 12 grader eller mer beror också på vad man definerear som spridingsvinkel.
Tittar man på Lupins tyska sida med bildr så sysn ju tydligt att ljuset är koncentrerat ine mittzon följt av ett lite mörkarr abnd utåt sidorna för at därefter bli gansk intensivt i närzonen. Den här eller liknande ljusbilder kommer enligt min uppfattning alla HID-lampor som baseras på Welch-Allyns lampa att uppvisa eftersom reflektorn är densamma.
10W10gr.jpg

10W 10 grader
10W18Gr.jpg

10W 18 grader
/Henrik

Är det bestämt att det blir brightstar kittet ni kommer köra på?
Lite avgörande för min del kommer vara hur lång leveranstiden är från det att ni lägger beställningen. Har ni någon uppfattning?
Kommer det bli samma uppsättning på alla kit eller kommer man kunna påverka batteriprestanda och väska/hållare för batteriet?

Yasheeve/Anders,

Allt ni ser på nedre bilden i mitt inlägg den 14 September ingår (förutom att endast en batterimodel kan väljas)
Om inga protester inkommer så kommer jag att gå på BrightStar-kitet av flera anledningar:
1) Både hjälm- och styrmontering finns med för BrighStar. Trailtech har endast hjälmmontering
2) Bättre batterier ingår (Li-Ion med 4400 mAh resp 5200 mAh för BrightStar, 3700 mAh NiMH för Trailtech)
3) Lägre pris på BrightStar än TrailTech.
4) Man kan välja batteriet i väska (för bälte) eller långsmalt rammonterat på BrighStar. Trailtech-batteriet får man montera själv eller lägga i ryggsäck.
5) Olika filter ingår i BrightStar
6) Billaddare ingår i BrightStar.

Leveranstiden från BrighStar var enligt dem max 2 veckor. Lägg till transport och förtullning 3-5 dagar så landar vi någonstans runt tre veckor.

/Henrik

Är det någon som kan hitta dimensionerna på de två olika batteripacken man kan välja mellan?

Funderar på vilket som lämpar sig bäst att trycka ner i camelbaken..

Det måste vara korkat att verkligen ha batteriet monterat på ramen om man kör den som pannlampa.
Dock så kanske batteriet som är avsett för montering på ramen är smidigare.. ?!

Ok! Jag är intresserad men nu till frågan som säkert ha diskuteras till dödagar här på forumet...men som jag skulle vilja få igång igen. Vad vinner jag på att köpa en 10W HID lampa i gämförelse med en vanlig Silva 10/20W lampa!? Ger det verkligen så mycket mer ljus!? Är det vita ljuset så mycket bättre!? Vad säger expertpanelen!?

Mer oompfh i ljuset, vitare ljus, längre driftstid, kortare laddtid.
Helt enkelt bättre ljus längre :)

De två sista punkterna har iofs mer med batteriet att göra men såsom de är specade här så är det skillnaden.

I vanliga fall vinner du bara lite mer och vitare ljus för en hel del mer pengar, men i det här fallet så hamnar priset för HID lampan+batteri+laddare i samma klass som priset för en Silva/Mila 10/20W halogenlampa+batteri+laddare. Dvs runt 2kkr.

Jag har själv en Mila MTB-120 10/20W halogenpannlampa och har inte saknat mer kräm i ljuset, inga problem att köra full fart på tekniska stigar i beckmörker. Haft lampan i drygt fem år nu, fortfarande samma NiMH acc, bara bytt 20W glödlampan till en lite "vitare" Osram 20W Xenonglödlampa från Letro.se. ( http://www.letro.se/default.asp?pag...op/shopfiles/shopartinfo_mer.ASP?ProdId=19054 )

Enda nackdelen med HID vad jag kan se är att man helst inte ska slå av/på lampan ofta då livslängden kortas isåfall. Det ställer till det lite för övriga medcyklister i skogen när man stannar till då och då. Inte sååå kul att blända andra hela tiden med intensivt vitt extrastarkt ljus rätt i nyllet. Men det går ju att vinkla upp lampan eller ta av hjälmen. :-)

/Leo

Ja men då är det klart då! Jag vill ha ett paket El Paradiso! = ) Kommer du att skicka dessa ut i landet oxå eller går gränsen för din ork där!??

Tips: Ändra ärenderaden i första inlägget till typ "Gruppköp HID för 2000kr!" och uppdatera info i första inlägget, det tog mig ju en kvart att fatta vad som var på gång här och vilken information som var aktuell.. Inte utan att det är lite lockande!

Det står ingenstans om hur automatisk laddaren är. Automatisk laddare vore definitivt en fördel jämfört med min gamla Silva. Jämfört med de L&M och Lupine jag testat förut så är lampan ganska stor, men de är ju ändå väldigt mycket mindre än Silva/Mila.

Paradiso är i Algeriet (Så härligt på Höstkanten) och härjar denna veckan.
Torde ha tillgång till internet dock.. Vi få ge honom en dag eller två till.

JAg skriver upp mig på prellistan då da.

Byggde om min lampa igår så att den blev lättare men den lär nog fortfarande vara jävligt svag=D

Är intresserad men känner ett behov av strukturerad och tydlig info om inköpet. Vad ingår, vad inte och vad kostar det i slutändan. Just nu är tråden ett myller av information som i min mening behöver stolpas upp lite tydligare.

/C

Jag är intresserad av en lampa. Men SNÄLLA, ta och redigera första inlägget och lägg in all info där så man fattar vad det är man köper =).

Edit: Antal lampor =)

Senast redigerad av en moderator:
Paradiskillen hälsar SMS-ledes att han skall logga på och uppdatera "ce soir" nere i Algeriet.
Min franska är svag, men "ikväll" skulle väl jag tro att det betyder?

On-line igen från sandriket i nordafrika. Inte en cykel så långt ögat kan nå.
Har uppdaterat namnet på tråden till "Gruppköp av HID-lampa för 2kkr".
Har ändrat första inlägget så att det framgår att gruppköpet gäller BrightStar och inte TrailTech.
Det som ingår syns på bilderna i första inlägget i tråden.
Man måste dock välja batterikapacitet (4400mAh eller 5200 mAh) och batterityp (bältesmontering eller rammontering) !
Har inte storleken på batterierna.
Har jag glömt ngt ?

A Bientôt
/Henrik

Nu när ni kapprustar så kanske din gamla silva 480 eller liknande känns hopplöst omodern, men då är jag intresserad av att göra affär.

Bara ni lovar att inte blända oss fattiga bakåtsträvare i skogen med era fancy HID.

Lite trådakapning men vafan, det är ganska rörigt ändå.

Ola

Jag är intresserad.
12 graders spridning och stort batteri för ram-montage.
/Pär

Vad är fördelar/nackdelar med rammonterat vs bältesmonterat batteripack?

Någon som har lite erfarenhet av pannlampor och kan dela med sig?

Jag är intresserad - sätt upp mig på listan! Jag antar att någon form av kontakt sker innan beställning går iväg för detaljspec med avseende på batteri etc - jag är inte säker på vilket jag skall ha ännu.

Edit: --- efter att tittat på bilder och läst på: 12 grader, 5200 mAh, ramfäste för batteriet

/Anders

Jomper,

Har skickat iväg frågan till BrightStar men inget svar ännu.
Jag kommer att vara off-line till lördag morgon och hoppas jag har svar då.
Vad gäller andra Li-Ion ackar så brukar de ha en inbyggt elektronik som skyddar dem från överladdning och från att laddas ur under en viss spänning. Med den elektroniken i batteriet så behöver inte laddaren vara speciellt avancerad utan battariet+elektronik tar hand om det sjävt. Kan inte säga säkert om så är fallet med Sony/Sanyo-cellerna i BrightStars ackkar.
Återkommer givetvis före beställningsdax med denna info.

/Henrik

Är preliminärt intresserad, men bestämmer mig efter att ha provat. :-) 12 grader, 5200 mAh, ramfäste för batteriet. (ska nog även funka att köra med racern i mörker och trafik! :-)

/Leo

Tillbaka
Topp