Så, här kommer då en liten ridereport om Brightstar/Levin HID lampan.
Laddade lampan på jobbet under dagen. Det tog knappt fyra timmar att ladda 5.2Ah rambatteriet. Väl hemma monterade jag lampan på hjälmen. Fästet är smidigt att få på plats och sitter bra, lätt att ta av också. Det första jag noterade var lampans tyngd, den är helt klart tyngre än en Silva/Mila pannlampa, kanske dubbla vikten tom! Det resulterade i att det inte går att ha lampan längst fram på hjälmen, där min Mila lampa satt förut, utan man får placera lampan lite mer mitt på hjälmen för att balansera upp det hela. Det funkade bra det med, då lampfästet är lätt att justera och fästremmarna är långa. Så, efter fem minuters montering av lampan på hjälmen var det dags att koppla in sladdarna och lägga batteriet i Camelbaken. Ja, trots att jag köpte ramfäste så åker batteriet i Camelbaken. Ramfästet kommer nog bara användas ytterst sällan, kanske på racern på våren någon tur. Valde batterityp för ramfäste helt enkelt för att det är ett smidigt format, batteriet tar knappt någon plats i ryggan.
Sen var det dags att ge sig ut och mot Franssons och kvällen tvåtimmarspass. Regnet duggade redan lätt, stormvarning var utfärdad och mörkret hade redan fallit vid 18 tiden. Perfekta testförhållanden för en ny pannlampa... :-) Vid Franssons slog jag på lampan strax innan vi skulle rulla iväg. En liten blinkning först och sedan tänds lampan sakta till full effekt på drygt en minut, häftigt! Vi var bara tre som cyklade idag så vi passade på att lysa mot en husvägg i närheten för att testa ljusskenet mot två andra lampor. Stisse hade precis byggt klart sin happylampa av Biltemadelar och OlaDanskavägen hade sin Silvalampa. Mot husväggen var det rejält stor skillnad i ljuseffekt. HID lampan lös som ett sökarljus på en polishelikopter, ljuskäglan på runt 5m avstånd var kanske 3m i diameter på husväggen. Stisses lampa lös upp väggen skapligt också, den var lite starkare än Olas lampa som spred ljuset mest av dessa tre.
Det var dags att rulla iväg mot skogen och beckmörkret, lysa upp husväggar gör ingen glad... ;-) Jag drog ut på den mörkaste grusvägsbiten i området och nu fick lampan visa vad den gick för. Det lös upp bra, riktigt bra. Bättre än vad jag väntade mig faktiskt! Alla tidigare spekulationer om att 12 graders spridning på lampan skulle vara för smalt och inte ge tillräckligt med ljus i närzon krossades omedelbart och effektivt. Ljuset precis framför cykeln, den yttre ofokuserade ljusringen, var helt i klass med min Mila lampa. Ljuset längre bort, den fokuserade käglan, lös riktigt lång om man lyfte på huvudet. Justerade in lampans vinkel så att jag fick fullt ljus ca 5-10m framför cykeln när jag kollade rakt fram som vanligt. Nu var det dags att köra in på lite mindre stigar istället för grusväg. Den stora skillnaden på grusväg och stig är att man inte får lika mycket reflektion tillbaka från marken, en stig är blöt, ojämn, mörk, medans grusvägen är oftast platt och ljusare. Lampan briljerade på stigen också, här gjorde den extra ljuseffekten nytta jämfört med min 20W Milalampa som sprider ljuset mer. Det gick att se lite längre fram på stigen om man körde fort, även om jag inte saknat ljus tidigare heller. Skillnaden var kortfattat som att jämföra halvljus med helljus. :-)
Efter två timmars cykling i ösregnet lös lampan fortfarande lika starkt. Då man inte ska slå lampan av/på alltför ofta så lät jag den vara på hela tiden. Enda problemet är att man lätt bländar sina kompisar och andra(gående, löpare osv). Enklast är att vinkla upp hjälmen när man stannar, så slipper man justera lampan för ofta.
Drog i den ett par gånger i trädgrenar, då det är lätt hänt eftersom den sitter högst upp på hjälmen. Den verkar tåla smällarna bra, inte en repa. Regn tål den också, dagens regnoväder höll den för.
Slutsats, en riktigt stark och bra lampa. Lite tyngre än en vanlig pannlampa, men jag märkte inte av den extra vikten ute i skogen, utan bara vid montering/balansering av lampan på hjälmen.
Inga bilder tyvärr, men föreställ dig det här: COPS på tv, Inner Circle Bad Boys låten i bakgrunden och så en helikopter med sökarljus jagandes en bov. Byt ut boven mot ett rådjur och helikoptern mot en cykel, ungefär... :-)
/Leo
ps. Körde utan filter och filterhållare, då får man ut max ljus ur lampan. Det följde med diffus klar, gul och ljusblå filter med lampan. Kan tänka mig att gul ger lite mer halogenaktigt ljus, ska prova det senare. Den diffusa linsen tog bort lite av de skarpa kanterna på ljuskäglan, men det verkar inte var någon vits med det tycker jag.