Gruppköp av karbon lvg-hjul och styren

Bra initiativ! Skulle ju sitta fint med ett par 50mm kanttråd alu. Kanske liite tunga, men till det här priset är det ju bara att köpa hem och prova! Priserna är alltså inklusive tull?

/Fredrik

Fredrik,

Priserna är inklusive tull+moms, med leverans i Partille/Göteborg. För vidare transport i Sverige tillkommer ca. 200:- för frakt.

/Henrik

Nu har jag priser på endast fälgar.
Fälgarna är från Gigantex.

50mm kanttrådsfälg karbon: 2050:-/st
38mm kanttrådsfälg karbon: 1980:-/st
50mm tubfälg karbon: 1480:-/st
38mm tubfälg karbon: 1420:-/st
85mm tubfälg karbon: 1920:-/st
50mm kanttrådsfälg karbon/aluminium: 1420:-/st

Endast order per par och med 20h/24h ekerhålning fram/bak.
För andra ekermönster kräver dom minimiorder på minst 30 fälgar.
Bromsbelägg medföljer.

/Henrik

Spännande, nu ska jag bara fundera lite på vilka fälgar man ska ha! Du skickar inte iväg ordern riktigt ännu va?
Du har inga vikter på dem?

Senast redigerad av en moderator:
Fan nu blev jag sugen på 50 mm karbon tuber. Och jag som precis börjat studera .. .D 1480 kr styck. Eller kanske en 50 mm och en 85 ...

Ok alla WW:s
Här kommer vikterna:
50mm kanttrådsfälg karbon: 450g
38mm kanttrådsfälg karbon: 410g
50mm tubfälg karbon: 450g
38mm tubfälg karbon: 410g
85mm tubfälg karbon: vet ej vikt men troligen 480-500g
50mm kanttrådsfälg karbon/aluminium: 550g
38mm kanttrådsfälg karbon/aluminium: 510g

38mm kanttrådsfälg karbon/aluminium: kostar 1480:-

/Henrik

Jensen,

Kollar man in hur profilen ser ut så är det inte så konstigt att dom har samma vikt.
Se bilden nedan med 38mm tub respektive kanttråd i genomskärning.
Gigantexrimsprofil.JPG ht=225

/Henrik

Trodde det skulle va större skillnad i vikt mellan helkarbon och karbon/alu kanttråd. Karbon/alu såg ju ut att vara rejält (över)dimensionerade i övergången mellan materialen. Jämför man totalvikten på hjulen från första posten kanske man kan misstänka att karb/alu fälgen ligger i ca 580 grams klassen (2112-1850=262) egentligen?

Men slänger man på lätta slangar och däck rasar ju inte den roterande vikten iväg _alltför_ mkt, förhoppningsvis ska ju aeroegenskaperna hjälpa till lite också!? Har ju tänkt ha dem som vardagshjul till mina ensamma turer, inga högre ambitioner än så.;-)

El Paradiso: Tror du att du får iväg beställningen denna veckan?

El Paradiso skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen,
>
> Kollar man in hur profilen ser ut så är det inte
> så konstigt att dom har samma vikt.
> Se bilden nedan med 38mm tub respektive kanttråd
> i genomskärning.
>
>
> /Henrik

jojo, men rent gennerellt brukar kolfiberfälgar för tub vara lättare, då det krävs mindre material på disorna där bromsytan är. för på kanttråd så måste ju fälgen klara trycket utåt från däcken osv. därför brukar tubfälgar nästan alltid vara lättare. så lite annorlunda är det allt. frågan ä om de gjort tubfälgarna tyngre än va som ä brukligt eller om det ä tvärt om :D

Graj,

Helkarbon är generellt sett sämre bromsförmåga än Aluminium. Framför allt vid blött underlag. har ingen erfarenhet själv av helkarbon. Några jag taade med sa att när fälgsidan är blöt så behövs 1-2 varv där vattenfilmen tas bort av klossarna innan bromsarna tar ordentligt. Helkarbon lär också behöva lite "inkörning" innan dom tar fullt ut. Har inga siffror på detta själv men det kanske finns ngn på forumet som har ?

Beställningen rullar jag iväg på fredag denna vecka.

/Henrik

Till helgen går beställningne iväg så nu är sista chansen att hänga på gruppköpet.

Följande finns:
Hjulset:
50mm kanttrådsfälg karbon/aluminium: 4500:-/par
38mm kanttrådsfälg karbon/aluminium: 4500:-/par
50mm kanttrådsfälg karbon: 6500:-/par
38mm kanttrådsfälg karbon: 6500:-/par
50mm tubfälg karbon: 4600:-/par
38mm tubfälg karbon: 4600:-/par
85mm tubfälg karbon: 5600:-/par

Endast fälg:
50mm kanttrådsfälg karbon: 2050:-/st
38mm kanttrådsfälg karbon: 1980:-/st
50mm tubfälg karbon: 1480:-/st
38mm tubfälg karbon: 1420:-/st
85mm tubfälg karbon: 1920:-/st
50mm kanttrådsfälg karbon/aluminium: 1420:-/st
38mm kanttrådsfälg karbon/aluminium: 1420:-/st

/Henrik

El Paradiso skrev:
> Till helgen går beställningne iväg så nu är
> sista chansen att hänga på gruppköpet.

Kanske lite sent, men ......

Den som står i valet och kvalet mellan 38mm och 50mm och undrar hur stor aeroskillnad det blir med 50mm fälg istf 38mm
(50mm blir ju tyngre och gär åtminstone framhjulet REJÄLT känsligare för sidvind)

normal_Rim_drag_vs_depth.jpg

Det stora 'lyftet' får man alltså genom att skaffa sig aerohjul, men 'vinsten' verkar inte bli lika stor med fälgar över c:a 35mm.
Enl diagrammet ger hjul med 38mm fälg en 'vinst' på c:a 25%(jmf med 'standardhjul').
Att gå från 38mm -> 50mm ger en 'vinst' på c:a 6%

Men hjul med 50mm fälgar är snabbare, dessutom syns de mer och borde dessutom låta mer, sådant skall heller inte föraktas
Den som förut inte har kört med aerohjul med höga kolfiberfälgar kommer att bli överraskad av hur de låter!
Tro mig, jag har ett par HED
thumb_H%C3%B6ger%20sida.JPG

El Paradiso:
Hur har gruppköpet gått?
Hur många hjul o fälgar blir det?

/Håkan

HåkanC,

Tack för all input i ämnet.

Har precis skickat iväg ordern till Figmo och det blev 7 hjulset och 4 fälgpar samt några styren. Sen har jag fyllt upp med lite karbonflaskställ och annat för att komma upp i deras minimiorder.

Nu skall jag bara betala kalaset och sedan får vi vänta ett tag.

/Henrik

Någon med erfarenhet av ventilförlängare som kan hjälpa mig lite?

Ska beställa ett par lätta slangar till 50mm fälgarna. Men hur långa ventiler behöver jag på slangarna för att det ska funka med 42 el 48mm förlängare (El Paradiso: Vet du vilken de skickar med?). Min golvpump behöver väl knappt en tum för att hålla tätt.

Eller för att omformulera mig lite: Hur mkt överlappar en ventilförlängare ventilen? (Så kan jag räkna ut resten själv) :-)

/Fredrik

Peppeluns skrev:
> Hur går det för er? Jag ångrar mig bittert
> varje dag att jag inte slog till på ett par 50mm
> kanttrådisar.

För de av oss som missade gruppköpet så säljer johanf hjul med Gigantex-fälgar, eller enbart fälgar, enl
http://happymtb.org/forum/read.php/1/621908/621939#msg-621939

Iofs kostar de lite mer via honom, men skall då vara av en nyare modell (med mer avancerad och dyrare kolfibeväv) och om jag kommer ihåg rätt så ingår oxå en 50% 'Crash Replacement Guarantee'
Stämmer det Johan?

/Håkan

Japp Håkan.
Det är alltså inte exakt samma hjul.
Nyaste generationen fälgar (lättare), sapim ekrar, runda eller platta, nyaste versionen av nav med straightpull. Totalvikt 1300gram för ett par 50mm tub(jag har inte vägt dom själv)
1 års garanti mot fabrikationsfel, 2 års kraschgaranti vilket betyder om man skrotar sina hjul första året så får man ett nytt par för 2500:- eller 1500:- för ett hjul exlusive frakt till Taiwan.
Kraschgarantin går bara utnyttja en gång under garantitiden på 2 år. Kraschade hjul måste skickas tillbaka till fabriken Taiwan för bedömning och skrotning om man vill utnyttja kraschgarantin

Pris för ett par 50mm tub 6750:-

Jag skulle fått hem ett två par hjul (tub och kanttråd)av den nya generationen hjul i dagarna, men det är tydligen brist på sapimekrar så jag får dom inte förnns i slutet av månaden.

Angående ventilförlängare så finns det två varianter, en där man skruvar ur själva käglan ur ventilen som man sen skruvar in i toppen på förlängaren. Förlängare skruvar man sen på ventilen.
Sen finns den varianten av förlängare som man skruvar på utanför ventilen, man måste då öppa käglan inna man skruvar på förlängaren, sen får den stå öppen hela tiden. En totallängd på ventil plus förlängare om 60mm ger ett överstick på ca 20mm. Men om man köper slang med 60mm ventil så behövs ingen förlängare.

//Johan

El Paradiso skrev:
> Till helgen går beställningne iväg så nu är
> sista chansen att hänga på gruppköpet.
>
> Följande finns:
> Hjulset:
> 50mm kanttrådsfälg karbon/aluminium: 4500:-/par
> 38mm kanttrådsfälg karbon/aluminium: 4500:-/par
> 50mm kanttrådsfälg karbon: 6500:-/par
> 38mm kanttrådsfälg karbon: 6500:-/par
> 50mm tubfälg karbon: 4600:-/par
> 38mm tubfälg karbon: 4600:-/par
> 85mm tubfälg karbon: 5600:-/par
>
> Endast fälg:
> 50mm kanttrådsfälg karbon: 2050:-/st
> 38mm kanttrådsfälg karbon: 1980:-/st
> 50mm tubfälg karbon: 1480:-/st
> 38mm tubfälg karbon: 1420:-/st
> 85mm tubfälg karbon: 1920:-/st
> 50mm kanttrådsfälg karbon/aluminium: 1420:-/st
> 38mm kanttrådsfälg karbon/aluminium: 1420:-/st
>
>
> /Henrik

Varför såg jag inte det här tidigare, man skulle ju slagit till på ett par 50mm med tub eller kanttråd.

Mums, känner starkt för ett par 38 mm med tub. Får jobba på så blir det nog ett par till våren, om det blir något gruppköp då.

Senast redigerad av en moderator:
Äntligen!

Den som väntar på nåt gott... Nu blir det lite nytändning på säsongen i elfte timmen!
Hoppas det blir lika bra som jag drömt om varje kväll innan jag somnat... ;-) (Typ "Kalle och Hobbe" striparna i paket-tråden...)

/Fredrik

Nu har det blivit en premiärtur!

Jättebra finish på mina hjul, verkar välbyggda och de var inte tyngre än angivet. Snabbkopplingarna var lätta och nätta. Ventilförlängarna var av den enklare varianten, får köra med uppskruvad ventil.

Tog två kortare turer idag, var så härligt att cykla idag: kallt och soligt och vindstilla. Körde ned utmed havet och vände i Billdal. Började med mina gamla Aksium för att få nåt att jämföra med, sedan flyttade jag däck och slang till mina nya (50AC).

Tänker inte ge mig på nåt seriöst recenserande här, men: Jag upplevde inte några revolutionerande skillnader mellan hjulen. Båda tog mig ToR Billdal på ett bra sätt. Fick ett lite direktare tryck, styvare, och upplevde att jag cruisade med något mindre ansträngning efter bytet. Ser en liten skillnad både på snitthastighet och puls.

Att dessa aero-hjul gör MIG snabbare är det inget snack om, är ju mer sugen på att komma ut och köra nu förstås. Oftare, snabbare, och längre! ;-)

/Fredrik

Fredrik Liedberg skrev:
> Att dessa aero-hjul gör MIG snabbare är det
> inget snack om, är ju mer sugen på att komma ut
> och köra nu förstås. Oftare, snabbare, och
> längre! ;-)

Gratulerar!
Att det blir ROLIGARE att cykla är helt klart vad det handlar om.

/Håkan

Fredrik, did they go "Whoom Whoom"?

Dröjer nog tills nästa vecka innan jag kan testa mina själv. Men de pryder sin plats i soffan så länge. Känns snabba som fan.

Jubel,

nej tyvärr... Mina var alldeles för tysta. Jag lyssnade noga, men det enda ljudet var ett svagt "kurrande". Som en nöjd kattunge, ungefär... ;-(

Men annars är jag nöjd!

Engström,
är tyvärr totalt värdelös på kameror och datorer och sånt, kanske kan fixa någon bild till helgen. Men mina ser ut precis som de på första sidan, bara mindre suddiga.

Annars kan du ju tjata lite på El Paradiso, han hade mkt fina kolfiberprylar hemma hos sig. Inte bara hjul heller, bla ett nästan larvigt lätt styre.

/Fredrik

Men Jubel,

du har ju helkarbon tubisar. De kan säkert låta roligare än mina alu/karbon. Tror att det är nån "resonans" i fälgen som ger ljudeffekten, inte turbulens pga fälghöjden väl?

Nån som vet? HåkanC?

/Fredrik

Här är bilder på 50AC-hjulen också och dom andra grejorna som Fredrik pratade om.
DSC01134.JPG ht=725

DSC01135.JPG ht=725

DSC01139.JPG ht=544

DSC01138.JPG ht=544

Det blev ett par 50AC (kanttråd/Shimano) "över" så om ngn är intresserad så hör av er.

/Henrik

Fick ut mig och hjulen på en liten premiärrunda idag. Soligt men blåsigt runt Mölndal/Landvetter.
Hjulen kändes kanoners. lätt och rappt, fast man fick vara på helspänn i sidvinden. Blev rätt paff när hela hojen bara "flyttade på sig" första gången.

Ett litet ritch-ratch ljud från framhjulet störde idyllen lite.
Kan det vara limmet som "knakar"? kunde inte hitta något annat som kunde orsaka detta.

CIMG1401Small.JPG ht=480

Tillbaka
Topp