Grus i ultegranav

Ringen

Aktiv medlem
Grus i ultegranav
Låter som jag har grus i framnavet (Ultegra 6800)

Någon som vet om det bara är att öppna "skiten" göra rent o sätta ihop eller om det behövs lite mer finass och vetenskap?

Grus i ultegranav
Gjorda för att servas hehe, vilka nav är så gott som servfria då? Om det nu finns några sådana, är keramiska lager tåligare och bättre? (När vi ändå är innne på nav och lagar så kan man ju passa på o fråga)

Grus i ultegranav
Hehe, tänkte inte på den tolkningen när jag skrev.

Rätt skötta är det ingen jätteskillnad i livslängd på lager av olika konstruktion - det hänger mest på tätningen. Otäta lager blir snabbt körda. När det gäller "cup and cone"-lager som Shimano kör med är det också viktigt med rätt lagerspänning, felaktig dito kan slita ordentligt.

Skillnaden mellan "cup and cone" och industrilager är att du kan demontera och byta reservdelar på de förstnämnda vid förslitning och service medan de sistnämnda måste bytas ut helt när de är utslitna. Industrilager är ipressade vilket gör att det kan vara halvkrångligt att byta. Man kan lätta på tätningen och peta in fett i industrilager - men då får man vara försiktig och nogrann så att tätningen inte skadas och sluter tätt när man sätter tillbaka dem.

När det gäller olika material som stål eller keramiskt - där får någon som vet bättre ta vid.

Grus i ultegranav
Tack för hjälpen, tyvärr så är insektsnyckel Nr2 i tjejens bil så får vänta till kvällen med att fixa "skiten"

Efter att ha läst guiden så verkar det lätt. Bara skruva isär navet, göra rent, fetta in och skruva tillbaks i rätt ordning och bara tills det sitter fast o ej ta i som en dåre o skruva så hårt det går.

Grus i ultegranav
Har du kört med grus i navet är risken hög att konor och kulor är slut (förhoppningsvis är inte skålarna slut, för då är lagren färdiga). Jag har det problemet med mina 6600-nav, men vet inte riktigt hur jag ska hitta konor & kulor till det.

Grus i ultegranav
Körde en kort snabbrunda nu i morse bara, innan har det inte hörts ett ljud. Var när jag kom hem idag vid rengöringen av hojen jag hörde ljduet så bör ju inte ha tagit så värst stor skada hoppas jag.

Tillbaka
Topp