Grus-status på ekerö?

Grus-status på ekerö?
Tänkte ta pendel till Solna och cykla ut till färingsö på fredag, hur ser det ut?
Finns det nån bättra station att gå av på om man kommer från Uppsala?

Grus-status på ekerö?
Förutom att det är förbjudet med cyklar på Centralstationen, inte för att någon har någonsin klagat på just mig. Bara en heads up.

Grus-status på ekerö?
Körde ut till Svartsjö slott i måndags. Grusigt från Brommaplan ut till man svänger ut mot Skå Edeby. Alla cykelbanor utom sträckan utanför bygg xtra, eller vad det heter, är rejält grusiga. Det går att köra men vid möte där någon av er måste ut i gruset blir det mindre roligt.

Rekommendationen är att vänta.

Grus-status på ekerö?
Hade koll på att centralstationen inte går med cykel.
Ska ut till färingsö för att fira svärfar och vill hellre cykla en del av vägen än åka buss så vänta är inte ett val.

Grus-status på ekerö?
Cykelbanorna mellan Brommaplan och Ica Nära Skå är grusiga, men med tydliga hjulspår. Mellan Stenhamra och Ica Nära något sämre. Vägarna är fina.

Grus-status på ekerö?
Fan vad trist! Ska försöka ringa ansvariga imorgon och försöka få besked om när det är planerat för sopning. Postar infot här om jag lyckas få besked.

Grus-status på ekerö?
Från att ha varit tidiga med sopning så har Ekerö blivit sämre. Pissdålig snöröjning i vinter, dom ogillar verkligen cyklister. Inga väjningspliktsskyltar vid utfarter i Skå. Lastbilar parkerade på cykelbanan vid pizzerian. Lycka till med att få respons från den kommunen.
Anmäl Nockebybron också, fullkomligt söndersandad och omöjlig att stanna på. Fast den är väl TV som sopar i juli.

Grus-status på ekerö?
Inte Ekerö utan "Vuelta d'Älta". Tog en tur innan frukost imorse. Kärrtorp - Älta - Sickla - Sjöstan - Hammarbyhöjden - Kärrtorp.
Sopat och osopat om vartannat. Ner t o m Skarpnäck var det sopat och rent. Längs Flaten fram till Flatenbaden helt osopat och massor med grus. Efter Flatenbaden och bort till Älta sopat. Längs Älta var det en del grus kvar, men när man väl lämnar Älta bakom sig så är cykelbanan bort mot Hellas och Sickla ren och fin. Längs köpkvarteret var det en del grus, likaså längs Sjöstan, men backen upp mot Hammarbyhöjden (den vid telekommunikationstornet) var rensopad. Hammarbyhöjden och Kärrtorp rent och fint. Utepremiären kunde varit sämre. Härligt!

Grus-status på ekerö?
Mats65 sa:
Gringoloco sa:
Är det någon som varit ute på vägarna idag söndag 3 april och vet om det fortfarande är grusigt?

Ja det är fortfarande grusigt. Finns oftast ett eller två spår med lite mindre grus. Själv tog jag MTB istället.
Så var det, funkar väl när man är ensam, men skall man köra om ett Rynkebygäng blir det lätt rulligt i gruset.

Grus-status på ekerö?
Nu har jag fått svar från Ekerö kommun som skriver följande:

Fick precis återkoppling från Teknik- och exploateringskontoret:
"Vi börjar med sandupptagning Drottningholm-sträckan i dag kväll, ska bli klart till onsdag, och försätter sedan till GC -väg Stenhamra.

Senast ändrad:
Grus-status på ekerö?
Gringoloco sa:
Nu har jag fått svar från Ekerö kommun som skriver följande:

Fick precis återkoppling från Teknik- och exploateringskontoret:
"Vi börjar med sandupptagning Drottningholm-sträckan i dag kväll, ska bli klart till onsdag, och försätter sedan till GC -väg Stenhamra.

Så det var bättre i dag dåra, vissa delar i alla fall?
Nån som varit där?

Grus-status på ekerö?
Jo den sträckan är nästan perfekt, finns någon eller på sina ställen två små strängar (typ 1-2 cm breda) med sand kvar. Busshållplatsen vid Drottningholm där det finns räcke är inte sopad överhuvudtaget.

Så det ser lovande ut, dom har ju en dag på sig att fixa till det. Dom hade för stor maskin för att komma in vid räcket.

Grus-status på ekerö?
Efter kvällens tur med hovet kan jag meddela att allt grus nu är borta och återfinns på mig och min cykel.

Det är så bra sopat det blir, men det krävs mer regn för att skölja bort resten. Finracer kommer funka i helgen.

Grus-status på ekerö?
Marte sa:
Efter kvällens tur med hovet kan jag meddela att allt grus nu är borta och återfinns på mig och min cykel.

Det är så bra sopat det blir, men det krävs mer regn för att skölja bort resten. Finracer kommer funka i helgen.

Det tackar vi för. Har också samlat grus på Ekerö tidigare år men skippar det gärna i år.

Ser fram mot fincykling i helgen då.

Grus-status på ekerö?
Körde FRA varvet för ett par dagar sedan, där var det fint. Men det var lite grusigt på vägen ut dit. Mötte endel som körde racer så det går säkert bra, själv trampade jag pendlarcykel med grussäkra däck.

Grus-status på ekerö?
Skulle kalla den cykelbanan halvsopad. Dvs den var värre för några veckor sedan. Bron till Färingsö är grusig.
Racer funkar men klart en högre punkteringsrisk.

Grus-status på ekerö?
Ute idag och tyckte de var helt ok. Perfekt vid FRA och mot Vattenverket
Några ställen som de va lite mer grus, typ bron, slottet mm.
Svängde vid rondellen

Grus-status på ekerö?
Oooh sa:
Ute idag och tyckte de var helt ok. Perfekt vid FRA och mot Vattenverket
Några ställen som de va lite mer grus, typ bron, slottet mm.
Svängde vid rondellen

Jo, fast det är ju Lovön och vägar som inte sandas. Det är nog framförallt cykelbanan från Tappström och ut mot Stenhamra som menas... ☺

Senast ändrad:
Grus-status på ekerö?
Jag körde ut till Svartsjö och vände. Enda stället på cykelbanorna som det är sopat är ca 100 meter vid macken vid Skå. Men generellt tycker jag det ligger lite mindre grus på cykelbanorna än vanligt innan vårsopningen.

Grus-status på ekerö?
Nu börjat det likna något på cykelbanorna här ute. Har inte vart ut på Färingsö på ett par dagar men misstänker att det snart är rent där med, om de inte redan sopat där också.

Grus-status på ekerö?
I söndags 2/4 var det sopat fram till platsen där man cyklar mot trafiken på en busshållplats. Nu en vecka senare borde också resten till Skå kyrka och till Stenhamra vara sopat.

Tillbaka
Topp