Grusracer med extern wiredragning

Hej!

Jag är ute efter en grusracer med hydrauliska skivbromsar och extern wiredragning. Det verkar hopplöst att hitta.
Det närmaste jag hittat är Kona, men tyvärr har de mekaniska skivbromsar. Skulle helst gå på hydrauliska för att förhoppningsvis få mer underhållsfria bromsar.

Jag ser inte någon som helst fördel med intern kabeldragning. Visst kanske det är snyggare eller att du cyklar 1 sekund snabbare per mil i 50 km/h. Men det gör varken till eller från för mig. Däremot är nackdelarna stora. Såg en video på youtube hur man byter kablar på en sådan cykel. Inte något trevligt jobb. Dessutom verkar det dumt att ha öppningar där vatten kan ta sig in i ramen, med allt vad det kan medföra. Verkar som detta med intern kabeldragning bara är mode. Och jag avskyr mode.

Just nu funderar jag på en billig cykel från XXL:
Verkar ju vettig förutom det där med kablarna. Men priset är nog lågt att man kanske kan chansa..

Men helst skulle jag vilja hitta en vettig cykel jag själv kan underhålla.
Ska ha den främst för att cykla till och från jobbet (17 - 25 km enkel väg beroende på vilken väg jag väljer). Men vill kunna montera skärmar och pakethållare, samt gärna fästpunkter för möjlighet till packväskor även fram, ifall jag vill ut på långturer.

Hej!

Jag är ute efter en grusracer med hydrauliska skivbromsar och extern wiredragning. Det verkar hopplöst att hitta.
Det närmaste jag hittat är Kona, men tyvärr har de mekaniska skivbromsar. Skulle helst gå på hydrauliska för att förhoppningsvis få mer underhållsfria bromsar.

Jag ser inte någon som helst fördel med intern kabeldragning. Visst kanske det är snyggare eller att du cyklar 1 sekund snabbare per mil i 50 km/h. Men det gör varken till eller från för mig. Däremot är nackdelarna stora. Såg en video på youtube hur man byter kablar på en sådan cykel. Inte något trevligt jobb. Dessutom verkar det dumt att ha öppningar där vatten kan ta sig in i ramen, med allt vad det kan medföra. Verkar som detta med intern kabeldragning bara är mode. Och jag avskyr mode.

Just nu funderar jag på en billig cykel från XXL:
Verkar ju vettig förutom det där med kablarna. Men priset är nog lågt att man kanske kan chansa..

Men helst skulle jag vilja hitta en vettig cykel jag själv kan underhålla.
Ska ha den främst för att cykla till och från jobbet (17 - 25 km enkel väg beroende på vilken väg jag väljer). Men vill kunna montera skärmar och pakethållare, samt gärna fästpunkter för möjlighet till packväskor även fram, ifall jag vill ut på långturer.
White-cykeln ser varken ut att ha fästen för skärmar, pakethållare eller packväskor.
Jag tror du får leta efter någon stål- eller titanhoj om du vill slippa intern vajerdragning. Å andra sidan är intern vajerdragning sällan något problem, så länge den inte går internt genom styre och stam och ner i styrhuvudet. Med elektroniska växlar är väl inte det heller något större problem.

Håller med ovanstående, går inte slangarna genom styrhuvudet så brukar det sällan vara problem att få genom slangarna genom ramen.
Det är när det skall genom styrlagret och in i styrstammen som det blir pilligt.

Jag är själv heller ingen fan av det och på en stålcykel känns det onödigt. Men intern vajerdragning med helt hölje är ju inget jätteproblem egentligen, går enkelt att byta vajer och när det gäller bromsar så byter du ju sällan en bromsslang. Mest ett problem när man bygger själv och behöver krångla första gången. Nu pratar jag om integrerat i ramen, inte styrstam/lager.

När det gäller Kona är jag rätt säker på att man kan hitta cyklar med hydrauliska bromsar också.

Håller med ovanstående, går inte slangarna genom styrhuvudet så brukar det sällan vara problem att få genom slangarna genom ramen.
Det är när det skall genom styrlagret och in i styrstammen som det blir pilligt.
Aha. Det hade jag inte tänkt på. Har sett att t.ex. Merida Silex 400 har helt wirehölje som dras in i ramen strax bakom styrstammen. Så då är ju det kanske ett vettigare alternativ.

Rondo Ruut St1 och St2 (dvs stålversionerna) har extern dragning av vajerhöljena. St1 har hydrauliska bromsar, SRAM Rival 1.

White-cykeln ser varken ut att ha fästen för skärmar, pakethållare eller packväskor.
Jag tror du får leta efter någon stål- eller titanhoj om du vill slippa intern vajerdragning. Å andra sidan är intern vajerdragning sällan något problem, så länge den inte går internt genom styre och stam och ner i styrhuvudet. Med elektroniska växlar är väl inte det heller något större problem.
Jag monterade skärmar igår, det finns! Även sånna där fåniga skruvhål på överröret :) Är det till telefonväskan? Troligen finns det några på underröret också. Hähä...

För övrigt tycker jag TS drar för stora växlar på detta. Det är ju en manöver man gör en gång när man bygger, sen kanske aldrig igen. Gör man det så går det ju många år. Det är enkel dragning på alla cyklar med traditionell dragning, typ.
Sen är det krpngligt att tvätta om man har utanpåliggande vajrar :)

Tackar! Då har jag några alternativ att titta på.

Och låter ju vettigt det där med att intern dragning som inte inkluderar styrstammen inte är så krånglig. Då finns det ju betydligt fler alternativ.

Intern vajerdragning är Djävulens påfund, tillsammans med skrikande skivbromsar. Han måste ha skrattat högt när han kom på det och sen lyckades lura cykelindustrin.

Intern vajerdragning är Djävulens påfund, tillsammans med skrikande skivbromsar. Han måste ha skrattat högt när han kom på det och sen lyckades lura cykelindustrin.
Jag skulle säga att växlar är djävulens påfund. Det var bättre för, och förr var bättre förr... Men det är sämre nu!

Tillbaka
Topp