Grustråd #43: Titus Goldrush eller Ribble Adventure Ti

__jp

Aktiv medlem
Hej,

Finns ju 100 trådar om val av gruscykel men vill vara specifik i min fråga.

En mtb- och pendelcyklist har upptäckt att man kan få till fler cykeltimmar om man har fler cyklar! (Eller?)

Hursomhelst; Beslutsångest mellan nedan två modeller.

Användingsomårde:
I prioriteringsordning: Grus, pendling & bike-packing-äventyr. Kommer inte köra några lopp.
Vill inte vara snabbast, hellre plats för fläskigare däck. Men vill känna att cykeln är snabb och lätt - inte tung.

Väljer mellan:
  • Ribble Adventure Ti (28 000 kr)

+ Flera fina review
+ Flackare gaffelvinkel och längre hjulbas (som mtb-cyklist gillar jag det)
- Högre pris
- Något sämre specad
  • Titus Goldrush (21 000 kr)

- Inga reviews?
+ Lägre pris
+ Något bättre specad?

Åsikter eller erfarenheter av varumärkena / modellerna?

Särskilt Titusen då jag inte hittar något vettigt fårn tredjepart på den.

(Varför jag ska ha en ram i titan? Den kommer väl hålla för evigt - och ser ball ut och väger mindre än stål? Eller har jag missuppfattat materialets storhet?)

(Behöver man oroa sig för att bakbromsen är monterad på fel sida när man köper UK-cyklar?!)

Senast ändrad:

ttfh

Aktiv medlem
På planet x kan man välja till 'euro' bromssetup när man klickar fram sin cykel.

Oggler

Aktiv medlem
Varför inte MB31. Jag har sneglat lite på gravel. Jag tycker MB31 sticker ut lite. Jag tror den har en geo som kommer bli allt vanligare på gravel i framtiden. Bra spec/pris känns det som. Bara det att man får dt350-nav för den prislappen.

__jp

Aktiv medlem
Varför inte MB31. Jag har sneglat lite på gravel. Jag tycker MB31 sticker ut lite. Jag tror den har en geo som kommer bli allt vanligare på gravel i framtiden. Bra spec/pris känns det som. Bara det att man får dt350-nav för den prislappen.
Dom var fina! Men det är väl aluminium? Och så har dom intern dragning som jag inte gillar. Svårmeckat.

Oggler

Aktiv medlem
Dom var fina! Men det är väl aluminium? Och så har dom intern dragning som jag inte gillar. Svårmeckat.
Intern dragning är ett elände.
Japp. Det är aluminium. Och här är jag väldigt skeptisk själv. Om det är någon cykel man skulle vilja ha en ram som suger upp vibrationer mm så är det väl på en gravel. Kol, stål eller titan. Det borde ju vara viktigare på en gravel än en lanvsvägscykel eller en fs MTB. Men ändå är det väldigt vanlig med aluminiumramar på gravelhojar. Jag inser att allt inte hänger på materialet. En bra aluminiumram kan säkert vara bättre än en dålig kolfiberram så att säga.

Ni som hojar omkring på alugravel. Hur funkar det? Känns det stumt och skramligt?

__jp

Aktiv medlem
Intern dragning är ett elände.
Japp. Det är aluminium. Och här är jag väldigt skeptisk själv. Om det är någon cykel man skulle vilja ha en ram som suger upp vibrationer mm så är det väl på en gravel. Kol, stål eller titan. Det borde ju vara viktigare på en gravel än en lanvsvägscykel eller en fs MTB. Men ändå är det väldigt vanlig med aluminiumramar på gravelhojar. Jag inser att allt inte hänger på materialet. En bra aluminiumram kan säkert vara bättre än en dålig kolfiberram så att säga.

Ni som hojar omkring på alugravel. Hur funkar det? Känns det stumt och skramligt?
jag har en aluminium idag och är inte supernöjd med hur den känns på grus. Är sugen på att testa något annat material. Stål känns för tungt och kolfiber sparar jag till MTBs. Gillar tanken på att titan ska hålla för evigt.

HåkanC

Aktiv medlem
Att upplevd komfortskillnad mellan olika cyklar endast, och då ENDAST beror på rammaterialet är en långlivad myt som mer har med önsketänkande än verklighet att göra.
Detta har provats, med lvg-cyklar, det enda som skiljde mellan cyklarna var ramarna (de var likadant utrustade i övrigt).
Men ramarna var maskerade för att fördomar och förutfattade meningar inte skulle påverka cyklisternas upplevelse,
läs mer här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/205123/205284

Men i praktiken är det aldrig endast rammaterialet som skiljer mellan olika cyklar, inte ens ramar från samma märke,
det finns alltid andra skillnader, även mellan ramar av samma material.
Tex så cyklade jag för några år sedan på tre(3) olika (lvg-)cyklar med ram + gaffel i kolfiber under ett par veckor,
det var STOR skillnad i upplevd komfort mellan dem.

HåkanC

Aktiv medlem
Gillar tanken på att titan ska hålla för evigt.
Även det är mer ett önsketänkande än verklighet, tyvärr
För som med så mycket annat beror även livslängden mer på hur än av vad
Det finns utmattningstest av ramar, ett som finns gratis tillgängligt på nätet är av tyska EFBe,
som testar ramar och andra cykeldelar http://www.efbe.de jag vet att de har testat ramar åt bla Cannondale

För flera år sedan publicerades ett omfattande ramtest

Thousands of load cycles

Här finns det översatt till engelska 12 High-End Frames in the EFBe Fatigue Test

Men det intressantaste med testet är inte vilka ramar som håller bäst, utan den stora skillnaden mellan ramar i samma material.
Det viktigaste för den som vill ha en stark, hållbar och långlivad ram är alltså inte vilket material den är gjord av.
Det allra viktigaste är att ramen är välgjord!

Oggler

Aktiv medlem
När vi är inne på vikt. Vad väger ramarna på ett ungefär. MB31, tex. Är det någon som sitter på uppgifter? Och vad väger en fin gravelram i kolfiber, om man jämför med en landsvägsram?

Det kan ju omöjligtvis addera så mycket i vikt med en aluram som tex MB31. Gaffeln får man väl räkna bort i sammanhanget.

Och innan någon kommenterar. Nej, vikten är inte så viktig. Men det ÄR trots allt en parameter.

HåkanC

Aktiv medlem
Är det någon som sitter på uppgifter? Och vad väger en fin gravelram i kolfiber, om man jämför med en landsvägsram?
Tidningen Tour har testat flera fina gravelramar och vägning ingår i deras test
Tours test av 3T Exploro Racemax (ram: 1.222g i strl: 54) har jag skrivit om här

OBS
För den som det är viktigt att jmf även små viktskillnader bör då även ha koll vad som ingår i resp vikt;
-Sadelklämma?
-Vajerguide (om det finns?)?
-Täcklock/gummigenomförningar?
Osv, osv
Även strl och färg är sådant som kan påverka vikten, vad gäller tex färg har jag för mig att vit färg på en kolfiberram kan öka vikten med 75-150g. Men det är fritt ur minnet.

__jp

Aktiv medlem
På planet x kan man välja till 'euro' bromssetup när man klickar fram sin cykel.
Fick tag på kundtjänst nu och just den här cykeln till det priset är pre-built och har med UK-set up på bromsarna.

Någon som vet om det är lätt att byta?

Peth

Aktiv medlem
Ja, det verkar ju inte så svårt. Nybörjare på det här med bockstyre... Varför behöver man lufta om man inte öppnar systemet?
Hur tänkte du koppla loss slangarna utan att öppna systemet? Kommer nog komma in lite luft när du gör det.

dogday

Aktiv medlem
Hur tänkte du koppla loss slangarna utan att öppna systemet? Kommer nog komma in lite luft när du gör det.
Om han, som skrivet, inte är så van vid bockstyre kanske han tänkte att vänster och höger reglage var identiska så att han bara kunde flytta runt dem?

moros

Aktiv medlem
Då får man välja om man vill bromsa på rätt sätt eller växla på fel sätt :D

__jp

Aktiv medlem
Ok, har aldrig gjort detta förut så tolkade det som att det bara var att byta plats på bromsarna.
Har googlat lite och fattar nu att det rätta sättet är att koppla loss slangarna och sen byta plats på dom.
Då förstår jag att det kan vara bra att bleeda efteråt.

Hammersmashed

Aktiv medlem
Hej,

Finns ju 100 trådar om val av gruscykel men vill vara specifik i min fråga.

En mtb- och pendelcyklist har upptäckt att man kan få till fler cykeltimmar om man har fler cyklar! (Eller?)

Hursomhelst; Beslutsångest mellan nedan två modeller.

Användingsomårde:
I prioriteringsordning: Grus, pendling & bike-packing-äventyr. Kommer inte köra några lopp.
Vill inte vara snabbast, hellre plats för fläskigare däck. Men vill känna att cykeln är snabb och lätt - inte tung.

Väljer mellan:
  • Ribble Adventure Ti (28 000 kr)

+ Flera fina review
+ Flackare gaffelvinkel och längre hjulbas (som mtb-cyklist gillar jag det)
- Högre pris
- Något sämre specad
  • Titus Goldrush (21 000 kr)

- Inga reviews?
+ Lägre pris
+ Något bättre specad?

Åsikter eller erfarenheter av varumärkena / modellerna?

Särskilt Titusen då jag inte hittar något vettigt fårn tredjepart på den.

(Varför jag ska ha en ram i titan? Den kommer väl hålla för evigt - och ser ball ut och väger mindre än stål? Eller har jag missuppfattat materialets storhet?)

(Behöver man oroa sig för att bakbromsen är monterad på fel sida när man köper UK-cyklar?!)
Ahhh titan! Så grymt! Kommer ihåg när jag var en palt att titan var da shit! Kanske dags att i ”vuxen” ålder köpa en titancykel? Bra skit!

DanielS

Aktiv medlem
Jag har en alu-gravel och tycker den är förvånansvärt komfortabel, inte speciellt stumt och skramligt, men allt beror ju på vad man jämför med. Har 40mm Schwalbe G-one allround på den. De andra cyklar jag kör relgelbundet är då racer i kolfiber (ram från 2015, 28mm däck), pendlar-hybrid i alu (40mm "pendlar-slicks") och HT mtb i alu.

Givetvis så är det många parametrar som skiljer, däck, sadel, vart och hur länge man cyklar osv. Ligger väl närmast till att jämföra med pendlaren och där vinner graveln överlägset, men frågan är hur det skulle vara med samma däck, sadel och "handtag"/styre? Schwalbedäcken känns betydligt mjukare än de som sitter på pendlaren. Jag cyklar grusväg och ev traktor-vägar med min gravel, om stigar med sten och rötter står på programmet väljer jag nog personligen hellre en lätt mtb.

Gällande MB31 som ofta kommer upp så ser den otroligt prisvärd ut, men när jag kollade på geometrin så var den alldeles för lång för mig, den skulle blivit betydligt längre än min racer med komfort-geometri. Har inte heller provcyklat så kan inte uttala mig om hur den fungerar i praktiken.

__jp

Aktiv medlem
Titusen damp ner tidigare än väntat. Oerhört nöjd efter första rundan. Bra komfort, känns stabil och pålitlig.

Ska tilläggas att jag då jämför med min aluminiumpendlare av enklare sort och det är första gången jag testar bockstyre.

Återkommer igen när jag har klämt in fler mil.

Bilagor

Hammersmashed

Aktiv medlem
Titusen damp ner tidigare än väntat. Oerhört nöjd efter första rundan. Bra komfort, känns stabil och pålitlig.

Ska tilläggas att jag då jämför med min aluminiumpendlare av enklare sort och det är första gången jag testar bockstyre.

Grattis! 🙂

universum

Ny medlem

Kul! Är den bara stabil och pålitlig eller även lite rapp? Överväger ett köp jag med men är van att cykla landsväg och vill ju ha kvar lite av den känslan på grusväg vintertid. :giggle:

__jp

Aktiv medlem
Kul! Är den bara stabil och pålitlig eller även lite rapp? Överväger ett köp jag med men är van att cykla landsväg och vill ju ha kvar lite av den känslan på grusväg vintertid. :giggle:
Svårt att säga. Tycker min aluminium-pendlare (ATR Road) är rappare på något sätt. Men den är också lättare och en storlek mindre. Andra jämförelsen jag gör är med mina MTBs och där vet jag inte om jämförelsen är rättvis.

Har aldrig cyklat på en landsvägscykel så i den jämförelsen är jag nog inte mycket till hjälp, tyvärr.

Om jag ska vara mer generell i beskrivningen så bjöd cykeln in till att skutta på lite småhopp och snabba spurtar upp för backar osv. Så den kändes inte som en oregerlig pansarvagn iaf.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer