__jp
Aktiv medlem
Grustråd #43: Titus Goldrush eller Ribble Adventure Ti
Hej,
Finns ju 100 trådar om val av gruscykel men vill vara specifik i min fråga.
En mtb- och pendelcyklist har upptäckt att man kan få till fler cykeltimmar om man har fler cyklar! (Eller?)
Hursomhelst; Beslutsångest mellan nedan två modeller.
Användingsomårde:
I prioriteringsordning: Grus, pendling & bike-packing-äventyr. Kommer inte köra några lopp.
Vill inte vara snabbast, hellre plats för fläskigare däck. Men vill känna att cykeln är snabb och lätt - inte tung.
Väljer mellan:
www.ribblecycles.co.uk
+ Flera fina review
+ Flackare gaffelvinkel och längre hjulbas (som mtb-cyklist gillar jag det)
- Högre pris
- Något sämre specad
www.planetx.co.uk
- Inga reviews?
+ Lägre pris
+ Något bättre specad?
Åsikter eller erfarenheter av varumärkena / modellerna?
Särskilt Titusen då jag inte hittar något vettigt fårn tredjepart på den.
(Varför jag ska ha en ram i titan? Den kommer väl hålla för evigt - och ser ball ut och väger mindre än stål? Eller har jag missuppfattat materialets storhet?)
(Behöver man oroa sig för att bakbromsen är monterad på fel sida när man köper UK-cyklar?!)
Finns ju 100 trådar om val av gruscykel men vill vara specifik i min fråga.
En mtb- och pendelcyklist har upptäckt att man kan få till fler cykeltimmar om man har fler cyklar! (Eller?)
Hursomhelst; Beslutsångest mellan nedan två modeller.
Användingsomårde:
I prioriteringsordning: Grus, pendling & bike-packing-äventyr. Kommer inte köra några lopp.
Vill inte vara snabbast, hellre plats för fläskigare däck. Men vill känna att cykeln är snabb och lätt - inte tung.
Väljer mellan:
- Ribble Adventure Ti (28 000 kr)

Ribble Adventure Ti - Sram Rival - Small & Large
Load up, mount up and explore all the world has to offer on the Adventure Titanium. The natural compliance of the Titanium frame and simplicity of the 1x groupset offers the ultimate in comfort and reliability for the explorers amongst you.
+ Flera fina review
+ Flackare gaffelvinkel och längre hjulbas (som mtb-cyklist gillar jag det)
- Högre pris
- Något sämre specad
- Titus Goldrush (21 000 kr)

Titus Goldrush SRAM Force 1 Titanium Gravel Bike
- Inga reviews?
+ Lägre pris
+ Något bättre specad?
Åsikter eller erfarenheter av varumärkena / modellerna?
Särskilt Titusen då jag inte hittar något vettigt fårn tredjepart på den.
(Varför jag ska ha en ram i titan? Den kommer väl hålla för evigt - och ser ball ut och väger mindre än stål? Eller har jag missuppfattat materialets storhet?)
(Behöver man oroa sig för att bakbromsen är monterad på fel sida när man köper UK-cyklar?!)
Senast ändrad: