Open up eller 3t Exploro racemax

Snejken

Medlem
Hej,
Letar en allsidig cykel att ersätta min racer med som även kan användas för Gravel. Typ två uppsättningar hjul. Funderar på en Open up eller 3t exploro racemax. Någon som har bättre koll och kan guida mig vilken jag bör sikta in mig på?

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hej,
Letar en allsidig cykel att ersätta min racer med som även kan användas för Gravel. Typ två uppsättningar hjul. Funderar på en Open up eller 3t exploro racemax. Någon som har bättre koll och kan guida mig vilken jag bör sikta in mig på?
Har inga direkta svar, men när en av mina drömhojjar kommer på tal så kan jag inte vara tyst.=)

Båda är väldigt fina hojjar, och har samma designer, Gerard Vroomen. Men jag skulle säga att 3t är två snäpp värre. Den är så extremt nördig när det gäller aerodynamik och utformning av ram och ramprofiler, och att den utrustning som väskor, vattenflaskor m.m man monterar är "inräknade" i aeron. Att den sen tar riktigt biffiga däck är ett plus. Tycker den rimmar bäst med vad du är ute, något som är lika snabb på landsväg som på grusvägen.

Kompromisslös helt enkelt, och jag är extremt avundsjuk på att du ska köpa en=)

Lägre speccad än vad du letar efter, men funderar själv på att ersätta landsvägscykeln med en sån här från rean:

Finns även på rea i lite annat spec.

izar

Aktiv medlem
Jag skulle även titta på Cervelo Aspero, kanske lite mer åt det snabbare hållet.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
blev ej så sugen på en openup efter denna genomgång
Gillar "Old school" Hambini bättre när han förklarade extremt detaljerat vad som var fel, eller kunde bli ett framtida problem. Nu är det mest fula ord och gissningar=(

Med tanke på 99% av alla gravelcyklister(lätt överdrift) som rullar på Open ramar och att en googling kammar noll om trasiga ramar så tar jag hans snack som tjurbajs.

Hans vevlager har en extrem tolerans, ramar inom cykelindustrin har inte det. Det vet cykelindustrin som gör grejer som passar den intoleransen. Han kommer från flygindustrin, klart cykelramar ser ut som skit i hans värld.

Snejken

Medlem
Lägre speccad än vad du letar efter, men funderar själv på att ersätta landsvägscykeln med en sån här från rean:

Finns även på rea i lite annat spec.
vad jag förstått är det ändå rätt stor skillnad på exploro och exploro racemax. Så siktar på den senare om det blir en 3t.

Snejken

Medlem
Gillar "Old school" Hambini bättre när han förklarade extremt detaljerat vad som var fel, eller kunde bli ett framtida problem. Nu är det mest fula ord och gissningar=(

Med tanke på 99% av alla gravelcyklister(lätt överdrift) som rullar på Open ramar och att en googling kammar noll om trasiga ramar så tar jag hans snack som tjurbajs.

Hans vevlager har en extrem tolerans, ramar inom cykelindustrin har inte det. Det vet cykelindustrin som gör grejer som passar den intoleransen. Han kommer från flygindustrin, klart cykelramar ser ut som skit i hans värld.
Haha ja han är ju väldigt tydlig med sin åsikt iaf. Om det va ett så stort problem borde man som du sägerhört talas om det. ramar som går sönder/strular sprids ju rätt snabbt. Och speciellt med så många som kör Open så borde det dykt upp i nåt flöde..

borano20

Aktiv medlem

Hej.. Exakt vad var det som var luddigt i hans sågning?? mvh borano20

Snejken

Medlem
Har inga direkta svar, men när en av mina drömhojjar kommer på tal så kan jag inte vara tyst.=)

Båda är väldigt fina hojjar, och har samma designer, Gerard Vroomen. Men jag skulle säga att 3t är två snäpp värre. Den är så extremt nördig när det gäller aerodynamik och utformning av ram och ramprofiler, och att den utrustning som väskor, vattenflaskor m.m man monterar är "inräknade" i aeron. Att den sen tar riktigt biffiga däck är ett plus. Tycker den rimmar bäst med vad du är ute, något som är lika snabb på landsväg som på grusvägen.

Kompromisslös helt enkelt, och jag är extremt avundsjuk på att du ska köpa en=)
Ja det är ett svårt val helt klart. Men ganska angenämt problem:) tror också på racemax men tycker Open ser mer clean ut. Har svårt för kabeldragningen ovanför styrstammen på exploron. I övrigt ser den sjukt nice ut!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hej.. Exakt vad var det som var luddigt i hans sågning?? mvh borano20
Oj, läs hela mitt inlägg, tycker att han nu för tiden ersatt fakta med fula ord.
Sen så såg jag ingen jigg som stresstestade ramen, ingen röntning av ramen, ingen hänvisning till antal defekta eller reklamerade ramar. Nu är jag petig det vet jag, men tycker inte det finns några belägg för att ramen skall vara kass, han är duktig och kan sina saker, men ibland blir det för mycket "han kan mer än mig så det måste vara sant".

Åter igen, att det inte är perfekt toleranser på ramen(eller alla ramar han testar) tycker jag är helt förståeligt. Det är en massproducerad produkt som skall passa andra massproducerade komponenter, ju större tillverkningsskala, desto svårare(dyrare) att hålla toleranser i tillverkningen. Det är ju skillnaden mot att något är customtillverkat. Cykelindustrin är ju byggd på adaptrar och spacers=)

Jag tar inte cykeltillverkare i försvar, men jobbar med produktframtagning och tillverkning i dagliga jobbet. Om man skulle hålla högsta kvalitet och perfekta toleranser så skulle produktionen vara långsam och slutprodukten svindyr, något som inte är motiverat om kunden inte vill betala för det. (vill du ha en perfekt ram, gå till den bästa rambyggaren)

Därför tycker jag inte det är konstigt att han tycker alla ramar har kass tolerans om man kommer från flygindustrin. Skillnad på en "qc" på ett flygplan och en cykelram, även skillnad på kostnad, produktionstakt, pris osv osv.

När han då kommer med sina extremt nogrannt tillverkade vevlager adaptrar och skall pressa in dem i de massproducerade ramarna så går det tröööööögt.......

Hade ju varit smidigt annars, det fanns EN cykel att köpa, byggd med perfekta toleranser, och allt bara passar utan spacers eller liknande.

Nu ställde du ju frågan till mig, så då blir det låååånga svar. Men tycker resonemanget är som att klaga på att en kostym från en butik har sämre passform än den kostym du får hos skräddaren, det borde vara ganska självklart.

Sen förstår jag att han tar upp det, han säljer ju trots allt "adaptrar" för att få sina kullager att passa....glöm aldrig det, det är alltid något som skall krängas;)

Detta är så klart högst personliga åsikter.

Nog om detta, tillbaks till TS perversa cykelköp!

KRAM!

borano20

Aktiv medlem
Oj, läs hela mitt inlägg, tycker att han nu för tiden ersatt fakta med fula ord.
Sen så såg jag ingen jigg som stresstestade ramen, ingen röntning av ramen, ingen hänvisning till antal defekta eller reklamerade ramar. Nu är jag petig det vet jag, men tycker inte det finns några belägg för att ramen skall vara kass, han är duktig och kan sina saker, men ibland blir det för mycket "han kan mer än mig så det måste vara sant".

Åter igen, att det inte är perfekt toleranser på ramen(eller alla ramar han testar) tycker jag är helt förståeligt. Det är en massproducerad produkt som skall passa andra massproducerade komponenter, ju större tillverkningsskala, desto svårare(dyrare) att hålla toleranser i tillverkningen. Det är ju skillnaden mot att något är customtillverkat. Cykelindustrin är ju byggd på adaptrar och spacers=)

Jag tar inte cykeltillverkare i försvar, men jobbar med produktframtagning och tillverkning i dagliga jobbet. Om man skulle hålla högsta kvalitet och perfekta toleranser så skulle produktionen vara långsam och slutprodukten svindyr, något som inte är motiverat om kunden inte vill betala för det. (vill du ha en perfekt ram, gå till den bästa rambyggaren)

Därför tycker jag inte det är konstigt att han tycker alla ramar har kass tolerans om man kommer från flygindustrin. Skillnad på en "qc" på ett flygplan och en cykelram, även skillnad på kostnad, produktionstakt, pris osv osv.

När han då kommer med sina extremt nogrannt tillverkade vevlager adaptrar och skall pressa in dem i de massproducerade ramarna så går det tröööööögt.......

Hade ju varit smidigt annars, det fanns EN cykel att köpa, byggd med perfekta toleranser, och allt bara passar utan spacers eller liknande.

Nu ställde du ju frågan till mig, så då blir det låååånga svar. Men tycker resonemanget är som att klaga på att en kostym från en butik har sämre passform än den kostym du får hos skräddaren, det borde vara ganska självklart.

Sen förstår jag att han tar upp det, han säljer ju trots allt "adaptrar" för att få sina kullager att passa....glöm aldrig det, det är alltid något som skall krängas;)

Detta är så klart högst personliga åsikter.

Nog om detta, tillbaks till TS perversa cykelköp!

KRAM!
Hej.. Har inget emot långa svar.. Du tycks däremot ha missat i hans nedsabling att: han inte röntgar själv, det gör nån polare ( på Airbus? ). Hans röntgenpolare såg så inihelvete lite material mellan kedjestagen att han ( röntgenpolaren ) ansåg att ramen var absolut defekt, ska absolut inte användas. Går ett så FLAGRANT exempel på URDÅLIG kvalite/teknisk utförande att bara nonchaleras? DET är upp till var och en som sett och hört. Om du vill skriva ett långt svar som har mer med ditt jobb att göra, så förklara varför somliga ramar håller sig klart inom toleranserna, och definitivt dyrare ramar INTE gör det?? Om och om igen.. Det borde väl vara tvärtom, eller?? mvh borano20

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hej.. Har inget emot långa svar.. Du tycks däremot ha missat i hans nedsabling att: han inte röntgar själv, det gör nån polare ( på Airbus? ). Hans röntgenpolare såg så inihelvete lite material mellan kedjestagen att han ( röntgenpolaren ) ansåg att ramen var absolut defekt, ska absolut inte användas. Går ett så FLAGRANT exempel på URDÅLIG kvalite/teknisk utförande att bara nonchaleras? DET är upp till var och en som sett och hört. Om du vill skriva ett långt svar som har mer med ditt jobb att göra, så förklara varför somliga ramar håller sig klart inom toleranserna, och definitivt dyrare ramar INTE gör det?? Om och om igen.. Det borde väl vara tvärtom, eller?? mvh borano20
Men vad var URDÅLIGT i jämförelse med vad?
Hambinis vevlager passar inte, hur passar de andra tillverkarnas vevlager?
Var är sprickorna?
Var är bilderna från röntgen?
Var är den billiga ramen som var bättre gjord?
Var är faktan?
Var är den FLAGRANTA faktan?

Jag har totalt underskattat Hambinis styrka, säger han att banan är lila, så är den lila.

Nästa avsnitt: Hambini avslöjar att ett 29x2 tum brett däck inte är exakt 2 tum brett. Schwalbe gör världens sämsta däck.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Till TS: Sorry om jag bidragit till att det som vanligt blivit en Kalle Anka tråd.

Har du haft möjlighet att testa någon cyklarna?
Om det är så att det är cykelcity du går till så tycker jag även att BMC Urs verkar väldigt fin!

Snejken

Medlem
Till TS: Sorry om jag bidragit till att det som vanligt blivit en Kalle Anka tråd.

Har du haft möjlighet att testa någon cyklarna?
Om det är så att det är cykelcity du går till så tycker jag även att BMC Urs verkar väldigt fin!
Hehe, np. Köper ditt resonemang. Jo men ska nog känna och klämma på en up iaf men måste nästan testa racemaxen också innan jag bestämmer mig. Inte såld på ursen dock så det får nog stå mellan dessa två:)

borano20

Aktiv medlem
Men vad var URDÅLIGT i jämförelse med vad?
Hambinis vevlager passar inte, hur passar de andra tillverkarnas vevlager?
Var är sprickorna?
Var är bilderna från röntgen?
Var är den billiga ramen som var bättre gjord?
Var är faktan?
Var är den FLAGRANTA faktan?

Jag har totalt underskattat Hambinis styrka, säger han att banan är lila, så är den lila.

Nästa avsnitt: Hambini avslöjar att ett 29x2 tum brett däck inte är exakt 2 tum brett. Schwalbe gör världens sämsta däck.
Hej.. Det är URDÅLIGT att konstruera en ram som, vid röntgen, visar sig vara URKASS tillverkad. Särskilt när man ser tillverkningen i relation till priset. Man kan också notera att det är den ENDA ramen som Hambini dissat så totalt, bara på en punkt. Man kan också notera att det inte är den första undermåliga ramen från herr Vroomens bord. Du kan ta kontakt med Hambini för att få bilder, om såna finns. Du kan också kolla Ralph Lueschers klipp så förstår du att sprickor inte alltid syns utifrån, eller heller delamineringar. Du kan själv kolla om Dengfu eller Hongfu tillverkar gravelramar, de är de större tillverkare som Hambini mätt upp som håller toleranserna i vevlagerhylsan. Look och Time går nog bort.
Jag vet inte vilket vevlager som kläms in i UPen, men du vet att det finns PF30lager med skålar och mellanrör i plast?? Varför, tror du?? För den överlägsna precisionen?? Hambinis är i två delar med en mycket bra passning i delningen, eller i en del som i klippet. Vilka "fakta" frågar du efter?? Som du inte kan söka själv??
Tråkigt med underskattning, men du kan nog vara lugn, att Hambini skulle kalla en gul banan för lila skulle jag inte vänta på. Sånt står snarare i försäljningsbroschyrer som folk läser som om det vore bibeln. Han skulle nog inte heller säga att Schwalbe gör världens sämsta däck, däremot möjligen att Schwalbes kvalite är undermålig. Ser du skillnaden?? mvh borano20

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hej.. Det är URDÅLIGT att konstruera en ram som, vid röntgen, visar sig vara URKASS tillverkad. Särskilt när man ser tillverkningen i relation till priset. Man kan också notera att det är den ENDA ramen som Hambini dissat så totalt, bara på en punkt. Man kan också notera att det inte är den första undermåliga ramen från herr Vroomens bord. Du kan ta kontakt med Hambini för att få bilder, om såna finns. Du kan också kolla Ralph Lueschers klipp så förstår du att sprickor inte alltid syns utifrån, eller heller delamineringar. Du kan själv kolla om Dengfu eller Hongfu tillverkar gravelramar, de är de större tillverkare som Hambini mätt upp som håller toleranserna i vevlagerhylsan. Look och Time går nog bort.
Jag vet inte vilket vevlager som kläms in i UPen, men du vet att det finns PF30lager med skålar och mellanrör i plast?? Varför, tror du?? För den överlägsna precisionen?? Hambinis är i två delar med en mycket bra passning i delningen, eller i en del som i klippet. Vilka "fakta" frågar du efter?? Som du inte kan söka själv??
Tråkigt med underskattning, men du kan nog vara lugn, att Hambini skulle kalla en gul banan för lila skulle jag inte vänta på. Sånt står snarare i försäljningsbroschyrer som folk läser som om det vore bibeln. Han skulle nog inte heller säga att Schwalbe gör världens sämsta däck, däremot möjligen att Schwalbes kvalite är undermålig. Ser du skillnaden?? mvh borano20
Men det vore ju så mycket mer trovärdigt om man kunde se i siffror, hur många av Opens ramar som gått sönder pga konstruktionsfel eller blivit reklamerade pga knasigt "bottom bracket"......Det får du gärna googla fram, för det hittar jag verkligen inte. De vänner jag har som har Open ramar har haft noll problem. Tills dess så anser jag bara att den där videon är bullshit, och promo för att sälja sina speciallösningar för "bottom brackets" med dåliga toleranser. För även om han dömer ut ramen som livsfarlig, så monterar han glatt sin speciallösning och tar betalt av kunden. It´s all about the money....

Som tur är går vi alla snart över till gängat vevlager igen.. https://road.cc/content/feature/pressfit-bottom-bracket-doomed-223884

Men vi kan sluta där, jag tror vi alla fall är överrens om att vi inte är överrens=)

borano20

Aktiv medlem
Men det vore ju så mycket mer trovärdigt om man kunde se i siffror, hur många av Opens ramar som gått sönder pga konstruktionsfel eller blivit reklamerade pga knasigt "bottom bracket"......Det får du gärna googla fram, för det hittar jag verkligen inte. De vänner jag har som har Open ramar har haft noll problem. Tills dess så anser jag bara att den där videon är bullshit, och promo för att sälja sina speciallösningar för "bottom brackets" med dåliga toleranser. För även om han dömer ut ramen som livsfarlig, så monterar han glatt sin speciallösning och tar betalt av kunden. It´s all about the money....

Som tur är går vi alla snart över till gängat vevlager igen.. https://road.cc/content/feature/pressfit-bottom-bracket-doomed-223884

Men vi kan sluta där, jag tror vi alla fall är överrens om att vi inte är överrens=)
Hej.. Hur många ramar OPEN har fått i retur får du fråga OPEN om, stalltipset är att du får inget svar. Det fick inte Hambinis kund i UK, har du missat det?? Japp, han monterar in sin hylsa, EFTER ha frågat kunden om han ska fortsätta. Har du missat det?? Hambinis poäng är att till de här priset kunden betalar, så tycker han att kunden SKA kräva bättre kvalitetssäkring, har du missat det?? Hur lång tid tar det att testa vevlagerhylsan med de puckar som Hambini själv har?? Varför görs inte det?? Varför finns det billigare tillverkare som ligger inom toleranserna??
Till sist så spelar det ingen roll vilken vevlagerstandard som vi erbjuds, är det rövhål som tillverkar eller låter tillverka så har problemet bara flyttats. mvh borano20

Haakon

Ny medlem
För att tillföra något till TS frågeställning.
Jag har en vanlig Exploro pro som jag älskar, blir glad bara jag ser den! Geometrin känns racig men ändå stabil. Tog en L jag är 178.
Det enda jag har att gnälla på är hjulen som kom med, det är i snålaste laget för en såpass dyr cykel.
Kör dock på LB hjul med gp5000TL och saknar inte en renodlad racer.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Open ger mest grusgubbepoäng tror jag.
Personligen skulle jag välja två lite sämre cyklar än en "bra".

Shadyboy

Medlem
Kör själv en Open efter att ha haft (nästan) samma funderingar som TS. Valde Open framför Exploro delvis för design men även för komfort (lite mindre spett och lite mer compliance liksom) och en så enkel grej som en vanlig sadelstolpe. Open är magisk och det överlägset roligaste jag haft i cykelväg alla kategorier. Perfekt balans mellan komfort och race-känsla (för att vara en gravel). Kör road plus på 650b och med WTB-däck är den lika snabb som min tidigare Trek Madone på asfalt. Enda jag skulle överväga är en annan drivlina än SRAM Force. Skulle ha mer nytta av tätare steg mellan växlarna än enormt spann.

HåkanC

Aktiv medlem
Valde Open framför Exploro delvis för design men även för komfort (lite mindre spett och lite mer compliance liksom)
Det är i princip aldrig som en cykels upplevda komfort beror på ramens vridstyvhet, trampstyvhet eller material
Även små skillnader sådant som sittställning eller i andra delar, tex sådant som sadelstolpen är ofta viktigare
Detta har varit uppe både här och på andra ställen flera ggr tidigare, tex det här om ett test med likadant utrustade cyklar men med maskerade ramar

och en så enkel grej som en vanlig sadelstolpe.
+1
En bra sadelstolpe kan göra stor skillnad för den upplevda komforten, den kan tom ha större betydelse ramens vridstyvhet, trampstyvhet eller material. Åtminstone blev det en oväntat stor skillnad för mig när jag skaffade en Syntace P6 HiFlex trots en diameter på hela 31,6mm!. Här står det mer: https://happyride.se/forum/read.php/1/2083922/2084008#msg-2084008

Open är magisk och det överlägset roligaste jag haft i cykelväg alla kategorier. Perfekt balans mellan komfort och race-känsla (för att vara en gravel). Kör road plus på 650b och med WTB-däck är den lika snabb som min tidigare Trek Madone på asfalt. Enda jag skulle överväga är en annan drivlina än SRAM Force. Skulle ha mer nytta av tätare steg mellan växlarna än enormt spann.
Skulle jag vara tvungen att klara mig med en enda cykel skulle både Open Up och 3T Exploro Racemax (eller åtminstone ngn liknande ram) ligga riktigt bra till.
Möjligheten att använda både 584-hjul med breda (~48-52mm) däck och även snabba 622-aerohjul (med ~28-32mm däck) skulle ge ett brett användningsområde. 584-hjul behövs med de feta och tunga däcken för att hålla nere rotationströgheten.
Men det kräver förstås även 2X-utväxling för att få både tillräckligt stort omfång och tillräckligt täta steg, även med olika kassetter på 584 resp 622-hjulen.

Shadyboy

Medlem
Det är i princip aldrig som en cykels upplevda komfort beror på ramens vridstyvhet, trampstyvhet eller material
Även små skillnader sådant som sittställning eller i andra delar, tex sådant som sadelstolpen är ofta viktigare
Detta har varit uppe både här och på andra ställen flera ggr tidigare, tex det här om ett test med likadant utrustade cyklar men med maskerade ramar
Komforten på min U.P kommer i huvudsak ifrån riktigt bra hjul/däck, tubeless, rätt däcktryck samt sadelstolpen/sadelröret. De har ju uttryckligen sagt att inbyggda flexet i sadelröret och möjligheten att köra 27-stolpe är just för att ge komfort. Och enligt mig är det inte var market bullshit utan jag upplever en markant (!) skillnad mot andra cyklar jag både ägt och/eller testat. Nu råkar ju Open-ramen inte var något sömnpiller vad gäller vridstyvheten eller hur rapp ramen känns, men hur hulk cykeln är när man ska sprinta ut ur en kurva eller hur den funkar om man ska klättra i alperna är totalt sekundärt i mitt fall. För mig är det den perfekta allt i allo-maskinen. Rolig precis alltid. :)

Snejken

Medlem
Komforten på min U.P kommer i huvudsak ifrån riktigt bra hjul/däck, tubeless, rätt däcktryck samt sadelstolpen/sadelröret. De har ju uttryckligen sagt att inbyggda flexet i sadelröret och möjligheten att köra 27-stolpe är just för att ge komfort. Och enligt mig är det inte var market bullshit utan jag upplever en markant (!) skillnad mot andra cyklar jag både ägt och/eller testat. Nu råkar ju Open-ramen inte var något sömnpiller vad gäller vridstyvheten eller hur rapp ramen känns, men hur hulk cykeln är när man ska sprinta ut ur en kurva eller hur den funkar om man ska klättra i alperna är totalt sekundärt i mitt fall. För mig är det den perfekta allt i allo-maskinen. Rolig precis alltid. :)
Vad kör du för sadelstolpe? Kolfiber el?

calleking

Medlem
Hade lätt kunna tänka mig en RaceMax med dubbla hjulpar som N-1. Lite som en Rondo HVRT fast modernare. Det som jag tycker är lite trist men som egentligen kvittar är att kabeldragningen inte är integrerad på RaceMax. Känns som man vill ha det om man köper nytt 2020.

HåkanC

Aktiv medlem
Nä jag kör en Tune Starkes Stück (tror jag den heter). Lättvikts alu. Gissar att det är ramen som ger komfort i kombination med kol-rails i sadeln.
Precis som det inte är materialet i ramen som är avgörande för komforten
gäller samma sak för stolpen
Det är HUR det är designat, konstruerat och tillverkat som är viktigare än av VAD

Men det är självklart bra att du har hittat en kombination av delar till din cykel som gör att du är nöjd med den!

Shadyboy

Medlem
Precis som det inte är materialet i ramen som är avgörande för komforten
gäller samma sak för stolpen
Det är HUR det är designat, konstruerat och tillverkat som är viktigare än av VAD

Men det är självklart bra att du har hittat en kombination av delar till din cykel som gör att du är nöjd med den!
Exakt så. Finns många exempel på kolfiberkomponenter (främst hjul kanske) som inte direkt adderar komfort. Hela poängen med kolfiber är ju möjligheten att styra hur styvt något ska vara och i vilken riktning. Att bygga något i kolfiber är enkelt. Att bygga rätt är svårare. Och det är först när man gör det rätt som man får ut fördelarna med materialet.

HåkanC

Aktiv medlem
Exakt så. Finns många exempel på kolfiberkomponenter (främst hjul kanske) som inte direkt adderar komfort.
Visst är det så
Men man ska inte överdriva fälgars eller hjuls, betydelse för upplevd komfort
Vertikalt flexar ju hjul klart <1mm! Jmf med däcken, i de dimensioner som är aktuella här, borde det vara helt försumbart.
Laterlat flex är oftast en hel del lägre med kolfiberfälgar, även i fåekrade hjul men med skivbromsade hjul är det inte så vanligt med mindre än 24-28 ekrar. Vilket gör en hel del för den laterala styvheten.
Dessutom vill man inte ha hjul som "ormar" för mycket. Det gäller att hitta en balans som man är nöjd med.
Det är nog endast den som under lång tid har använt och vant sig vid onödigt flexiga hjul (Typ: fåekrade hjul med lättvikts alufälgar) som upplever hjul med kolfiberfälgar som onödigt (lateralt-)styva.

HåkanC

Aktiv medlem
3T Exploro Racemax är testad av tidningen Tour i nr 10-2020

Den fick riktigt bra testresultat och de tyckte att den kändes snabb och kvick som en riktig racer med 622-hjul
En sak anmärkte de på: Med 622-hjul och 1X klarar den max ~40mm breda däck,
men med 2X max ~35mm däck
Tour 10-2010 kan du köpa, från 5,49 €, här:
https://www.delius-klasing.de/tour-...0_6_tou_lesen-wie-ich-will&utm_medium=display

Så skulle jag skaffa en sådan som enda cykel skulle jag välja 2X och 622-lvghjul med ~28-32 mm däck och 584-grushjul med ~47-50 mm däck.
Men det är jag det.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer