Open up eller 3t Exploro racemax

Nu var det ju här länge sen och vad jag har sett nu så säljer Hambini fälgar. Men även här har han hittat problem hos alla däcktillverkare, folk tvingas kränga på däck, smälla dem på plats och alla däck är varken runda, utan också sladdriga direkt ur förpackningen. Visa däck mäter 39,7 mm bredd fast det klart och tydligt står 700x40 på förpackningen, jämför det med toleransen på ett landningsställ på ett Boeing flygplan. Maxxis, Schwalbe, Fucking Cocksucking Twats säger vi.

Hambini är tillbaks och sparkar in öppna dörrar som aldrig förr.
När du inte kan komma med motargument till Boranos inlägg, då börjar du med konspirationsterorier.

Hur tror du det kommer sig att han är villig att gå till domstol över det här om han inte har dokument att bevisa det han påstår?

Senast ändrad:
Det ser liknande ut i andra forum gällande Hambini. Hälften är emot och hälften för. De som är emot kommer bara med attacker mot hans beteende, och nästan obefintliga sakliga argument. Det är klart att man måste försvara sin dyra ram, keramiska lager med mera.

Senast ändrad:
Om man nu tycker att Open är så himla kass så behöver man inte vara inne i vartenda tråd om Open och förpesta den med sitt jidder om något vevparti som eventuellt kan vara dåligt om man mäter jättenoga. Ingen tvingar er att köpa en cykel ni inte vill köpa.

Folk som äger en Open verkar vara sjukt nöjda och alla recensioner är väldigt bra.

Det var det första som jag tänkte på med! Dock är jag rätt säker på att det är det lite mer kreddiga "BMC".
Har inte Vroomen haft sin hand i Bmc också?

Om man nu tycker att Open är så himla kass så behöver man inte vara inne i vartenda tråd om Open och förpesta den med sitt jidder om något vevparti som eventuellt kan vara dåligt om man mäter jättenoga. Ingen tvingar er att köpa en cykel ni inte vill köpa.

Folk som äger en Open verkar vara sjukt nöjda och alla recensioner är väldigt bra.

Jag har inte ens varit med i diskussionen från början. Jag tycker dock att det är rätt att informera köpare om potentiella problem som kan uppstå. Jag förstår att folk är nöjda, men de flesta vet inte ens om det, även om de skulle ha ett skevt vevlagerhus.

Man borde ta vidare diskussionen till en Hambini tråd, om det finns nån.

Blev en Open up:) sjukt nöjd än så länge!
hade efter lite nyfiken internetcykling varit mitt val av dessa två också. men max 32 mm däck med självklara 2x-växel är lite fattigt?

den andra verkar vara en stel best, med fula kablar där man vill ha möjlighet att placera andra tillbehör. den har också en oskön och mekaniskt otillfredsställande övergång mellan sadelstag och sadelrör.

hambini ger intryck av exceptionellt ordbajsande. om han nu ville framföra någon sorts substans i det han påstår vore det avklarat och repeterat på tre minuter.

den andra verkar vara en stel best
Stämmer inte
Åtminstone inte om du menar den verkliga, uppmätta vevlagerhusstyvheten hos 3T Exploro Racemax 58
Den är uppmätt i Tours test som jag skrev om i #35, de har även mätt vevhustyvheten hos en hel del andra gravelramar av aktuella modeller (2020) tex Canyon Grail AL (+10% ), GT Grade Carbon (+22%), Merida Silex 700 (+33%) och Trek Checkpoint ALR 5 (+8%). Open U.P. av årets modell har Tour inte testat
Personligt upplevda subjektiva egenskaper, vare sig det är styvhet, komfort eller annat, är inget annat än just personligt upplevda subjektiva egenskaper. Att utifrån det generalisera till allmängiltiga egenskaper som skulle upplevas på samma sätt av alla användare är att lura sig själv.

hambini ger intryck av exceptionellt ordbajsande. om han nu ville framföra någon sorts substans i det han påstår vore det avklarat och repeterat på tre minuter.
+1
Men han är, som så många andra, duktig på att mha internet ge ett kunnigt och förtroendeingivande intryck, risken är därför stor att han riskerar att vilseleda de som inte har tillräckligt egna grundläggande kunskaper, teoretiska eller verklighetsförankrade.

Stämmer inte
Åtminstone inte om du menar den verkliga, uppmätta vevlagerhusstyvheten hos 3T Exploro Racemax 58
Den är uppmätt i Tours test som jag skrev om i #35, de har även mätt vevhustyvheten hos en hel del andra gravelramar av aktuella modeller (2020) tex Canyon Grail AL (+10% ), GT Grade Carbon (+22%), Merida Silex 700 (+33%) och Trek Checkpoint ALR 5 (+8%). Open U.P. av årets modell har Tour inte testat
Personligt upplevda subjektiva egenskaper, vare sig det är styvhet, komfort eller annat, är inget annat än just personligt upplevda subjektiva egenskaper. Att utifrån det generalisera till allmängiltiga egenskaper som skulle upplevas på samma sätt av alla användare är att lura sig själv.

+1
Men han är, som så många andra, duktig på att mha internet ge ett kunnigt och förtroendeingivande intryck, risken är därför stor att han riskerar att vilseleda de som inte har tillräckligt egna grundläggande kunskaper, teoretiska eller verklighetsförankrade.
Så du menar att nån som jobbat som ingenjör inom flygindustrin och med aerodynamik i just cykelindustrin samt bygger sina egna bb inte är kunnig inom området. Det är nog den mest löjliga kritiken mot honom jag hört hittils. De flesta kan bara komma med argumentet att han ordbajsar, vad det än betyder.

Kan du förklara för oss okunniga på vilket sätt han vilseleder oss? Eftersom han är villig att bevisa det han påstår i domstol så måste han väl ha bevis för det han påstår, eller hur? Vroomen har dessutom påstått att Hambini har fel utan att ens ha inspekterat ramen ifråga. Luescher har sagt samma sak om Cervelo som Hambini har, och problemen som var med Cervelo ramar är välkänt nu. Och vilket respektabelt cykelföretag struntar i att svara på sådan här kritik, speciellt efter problemen med Cervelo.

Oavsett så diskuteras den här situationen överallt verkar det som, och det kommer onekligen leda till minskad försäljning för företaget. Om man hade förklarat varför Hambini har fel genom att inspektera ramen istället för att blockera alla som ifrågasätter, så hade det sett mycket bättre ut för dem. Det är klart att man vill behålla status quo genom att tillverka sina ramar för småpengar och sälja de för 10 gånger pengarna som premium, utan att nån ifrågasätter det.

Den här tråden har spårat ur. Jag kunde inte hitta en Hambini tråd, så man kanske ska skapa en. Om nån kan bekräfta att det inte finns så kan jag göra det.

Senast ändrad:
Den här tråden har spårat ur. Jag kunde inte hitta en Hambini tråd, så man kanske ska skapa en. Om nån kan bekräfta att det inte finns så kan jag göra det.

Håller med. Ville skriva något mer nyanserad om Hambini, men inte i den här tråden.

Det mesta har redan sagts här. Open verkar som den perfekta gravelbike, förutom pressfit vevlager. Tur att jag redan har för många cyklar, så har jag inte den dilemman. Exploro verkar mer den typ av cykel du letar efter, men jag tycker inte om vajerlösning fram och icke-standard sadelstolpe.

Stämmer inte

+1
ja min utsago baserades som sagt i det här fallet på internetcyklande. upplevs en cykel av testare som stel och motsträvig är det inte något som får pluspoäng i min värld. hindrar inte att en sådan cykel kan vara bra för andra.

tours försök till objektivisering är beundrandsvärda. vevhusets styvhet är dock bara en av ett flertal variabler som påverkar komforten.

en styv best är en styv best. vi har nog alla mött dessa cyklar vid tillfälle. att de kan innebära fördelar för en 1,5 kW spurt ingår i konceptet, men är ingenting jag tänker njuta av.

Diskuterar man styvhet osv. bör man läsa intervjun med Vroomen som nån länkade förut om de bägge hojarna.

GRAN FONDO: Considering the tire size and the comfort you have, how important is the compliance of the frame?

Gerard: Not so important. The bigger the tire gets, the less important the frame compliance. Of course it matters a bit, as you feel a difference between the Open and the 3T, but not on a crazy high level and even less with the 2.1” mountain bike tires mounted

givetvis. men om man bara kan montera upp till 32mm är ju inte den förlåtande effekten så stor.

gaffel och sadelstolpe är andra strukturer som kan medverka till en komfortabel framfart. den är förstås viktigare om man avser cykla på ojämnt underlag.

verkar som vroomen är införstådd med skillnaderna mellan dessa två cyklar. antagligen är de designade så med avsikt. men om cykeln sas kräver tjocka däck för att vara njutningsbar är det ju en faktor att räkna in. säkert kan en sådan cykel vara mer lämpad för den som är tung och stark.

vevhusets styvhet är dock bara en av ett flertal variabler som påverkar komforten.
Stämmer inte

en styv best är en styv best. vi har nog alla mött dessa cyklar vid tillfälle. att de kan innebära fördelar för en 1,5 kW spurt ingår i konceptet, men är ingenting jag tänker njuta av.
Stämmer inte det heller. Det börjar bli mkt tokigt från dig i den här tråden nu
Att en cykelram har ett styvt vevlagerhus på verkar inte den upplevda komforten. Vare sig mätmässigt eller subjektivt.

vi är nog många som vill hävda motsatsen. att det finns en rad variabler som påverkar komforten. och att flexet i ramen är en av dem.

med vevhusets styvhet har åtminstone jag uppfattat att man menar hur det rör sig i sidled vid belastning gentemot resten av ramen. att hävda att detta inte påverkar komforten vid t ex stående åkning på grovt underlag som vi pratar om här är väl lite småtokigt får man tycka, men jag kan ju ha missuppfattat. sedan blandas ju det här flexet upp med flex i vevar och pedaler, för att inte nämna hur bakhjulet flexar i sidled vid t ex full belastning. lätt att konstatera när man drar på en spurt.

t ex jan heine har mätt hur summan av dessa faktorer fjädrar efter när man trampar till, för att sedan ge tillbaka i avlastningsfasen. han hävdar att detta kan ge så mycket fördel som 50 watt med rätt cykel till rätt person. en sorts komforthöjning även det.

och det är det skönt med en cykel som på andra sätt inte slår hårt i varje ojämnhet. det jag menar med en best. när jag läste runt om 3t exploro racemax var intrycket att den flörtade åt det hållet, och att den mest fungerade med feta däck.

vi är nog många som vill hävda motsatsen. att det finns en rad variabler som påverkar komforten. och att flexet i ramen är en av dem.
Detta är en vanlig fördom som trots att den upprepade gånger har bevisats vara falsk fortfarande lever kvar
Även här har det varit uppe flera ggr, en av ggr var med likvärdigt utrustade men maskerade ramar för att minimera betydelsen av fördomar och förutfattade meningar
Trots olika material och olika styvhet i ramarna fanns det ingen korrelation med upplevd komfort

jo det där är ett verkligt intressant test. om man med komfort avgränsar sig till vertikalt flex i ramen är förstås skillnaderna mellan olika typer material i landsvägscyklars ramar minimala. eftersom detta flex är minimalt även på en mjuk ram.

vad testet mycket tyder på är betydelsen av placebo. ändå är det hävdar jag inte svårt att skilja best från harmoni.

en annan intressant observation har jag gjort när jag bytte styrstammen på två av mina bromptons till titan. alltså ett ganska långt rör från den låga ramen upp till styret. de är betydligt flexigare än original. först var det faktiskt plågsamt, men efterhand lirar jag bättre och bättre med dem. en skillnad är att jag numera klipper gupp och kanter mer frivilligt, och trampar stående uppför backar betydligt mer. cykeln följer då med bättre, spjärnar inte emot.

även det en sorts komfort.

jo det där är ett verkligt intressant test. om man med komfort avgränsar sig till vertikalt flex i ramen är förstås skillnaderna mellan olika typer material i landsvägscyklars ramar minimala. eftersom detta flex är minimalt även på en mjuk ram.
Ännu en gång fel
Hade du läst det länkade testet hade du sett att det inte på något sätt var avgränsat till vertikalt flex i ramen.

vad testet mycket tyder på är betydelsen av placebo.
+1

ändå är det hävdar jag inte svårt att skilja best från harmoni.
Det är det ingen som har påstått
Däremot är ditt tokiga påståenden om kopplingen mellan en rams styvhet och upplevd komfort hos cykeln helt felaktig.

en annan intressant observation har jag gjort när jag bytte styrstammen på två av mina bromptons till titan. alltså ett ganska långt rör från den låga ramen upp till styret. de är betydligt flexigare än original. först var det faktiskt plågsamt, men efterhand lirar jag bättre och bättre med dem. en skillnad är att jag numera klipper gupp och kanter mer frivilligt, och trampar stående uppför backar betydligt mer. cykeln följer då med bättre, spjärnar inte emot.

även det en sorts komfort.
Nu talar du tom mot dig själv
Eftersom du tydligen upplevde denna skillnad, en förbättring tom, med en helt oförändrad ramstyvhet

Tack för att du, åtminstone så här indirekt, själv visar på de tokiga felaktigheterna i dina tidigare påståenden.
Tack!

det är du som tog upp styvheten. jag hänvisade bara till att testare tyckte den var stel i känslan, och därför rekommenderade feta däck.

den så kallade styrstammen på brompton är mer att betrakta som en del av ramen.

Kul att följa en biff som inte involverar mig.?
Biff?
biff005.jpg

Eller ytterligare stavfel?

Stämmer inte, det var du som gjorde den felaktiga kopplingen mellan styvhet och komfort
Så här skrev du i #55
nej du håkan tog upp ’vevlagerhusstyvheten’ (vad fan det nu egentligen är) som något värt att mäta och luta sig mot i inlägg 52. och jag påpekade diplomatiskt i inlägg 55 att den bara är en av ett antal faktorer att beakta. jag kunde ha sagt att den var mindre väsentlig.

men i ett inpass av finkänslighet gentemot dig gjorde jag inte det.

nu på morgonen tog jag min undulerande brompton till tåget och tänkte lite extra på var det egentligen flexar. vevpartiet inklusive vevar är definitivt ett sådant ställe. har en kedjestyrare som ofelbart avslöjar det här flexet. tänkte också på heines koncept att tillbakaflexet i vilofasen bidrar till framfarten. jag tror faktiskt det stämmer. som sagt också en sorts komfort.

och i motsats till en styv best.

Så Håkan, nu ser du att det inte var felstavat? Phew, tänk om jag hade gjort en till felstavning.?
Är du säker på att du lutar dig mot en tillräckligt vederhäftig och kunnig källa?
Tänk om källans språkkunskaper är på nivå med de tekniska kunskaperna?

Dessutom kanske den här typen av inlägg passar bättre i

Sitter här och drömmer om en möjlig spec för denna hoj, om man skulle göra sig av med samtliga övriga hojar... Någon här har kanske koll på om följande komponenter lirar tillsammans:
Det är lite svårt för mig att lista ut vilka av SRAM:s AXS-komponenter som är kompatibla med deras mekaniska grejor, men eftersom ovanstående vevparti ska fungera med AXS-versionen av X01-bakväxeln (se här) hoppas jag att vevpartiet även funkar med den mekaniska versionen av bakväxeln..? Inser dock nu att växelreglagen och bakväxeln kanske inte fungerar tillsammans?

Vart jag är på väg med detta: Jag vill inte ha elektroniska växlar då jag inte vill riskera problem med elektroniken på långa turer, och jag vill så klart även inte betala AXS-priser i onödan. Vad jag dock gärna vill ha är:
  • Brett omfång, gärna 11-50t (eller bredare) bak med singelklinga fram på någonstans mellan 42t och 46t. Täta steg på kassetten är inte så viktigt för mig.
  • Wattmätare.
  • Dropper post som aktiveras av vänstra bromsreglaget (med ovan länkat bromsreglage ska detta vara möjligt).
Hoppas att ovanstående komponenter uppfyller vad jag vill, är dock även intresserad av om billigare GX- eller Rival-komponenter skulle kunna göra jobbet...

Nåja, vilka som helst svar på dessa reflektioner uppskattas! :)

Senast ändrad:
Sitter här och drömmer om en möjlig spec för denna hoj, om man skulle göra sig av med samtliga övriga hojar... Någon här har kanske koll på om följande komponenter lirar tillsammans:
Det är lite svårt för mig att lista ut vilka av SRAM:s AXS-komponenter som är kompatibla med deras mekaniska grejor, men eftersom ovanstående vevparti ska fungera med AXS-versionen av X01-bakväxeln (se här) hoppas jag att vevpartiet även funkar med den mekaniska versionen av bakväxeln..? Inser dock nu att växelreglagen och bakväxeln kanske inte fungerar tillsammans?

Vart jag är på väg med detta: Jag vill inte ha elektroniska växlar då jag inte vill riskera problem med elektroniken på långa turer, och jag vill så klart även inte betala AXS-priser i onödan. Vad jag dock gärna vill ha är:
  • Brett omfång, gärna 11-50t (eller bredare) bak med singelklinga fram på någonstans mellan 42t och 46t. Täta steg på kassetten är inte så viktigt för mig.
  • Wattmätare.
  • Dropper post som aktiveras av vänstra bromsreglaget (med ovan länkat bromsreglage ska detta vara möjligt).
Hoppas att ovanstående komponenter uppfyller vad jag vill, är dock även intresserad av om billigare GX- eller Rival-komponenter skulle kunna göra jobbet...

Nåja, vilka som helst svar på dessa reflektioner uppskattas! :)
Vill du blanda MTB och CX/LVG-prylar (reglage och växel alltså) så är AXS enda alternativet. Du behöver nog inte vara så orolig för driftproblem med AXS, det verkar vara väldigt stabilt, går ju att ha med ett extra batteri i fickan också. Men priset är ju en annan sak...

Vill du blanda MTB och CX/LVG-prylar (reglage och växel alltså) så är AXS enda alternativet. Du behöver nog inte vara så orolig för driftproblem med AXS, det verkar vara väldigt stabilt, går ju att ha med ett extra batteri i fickan också. Men priset är ju en annan sak...

Attans då, att AXS ska vara enda enkla alternativet!

Kanske låter fånigt men jag vill gärna (efter Di2-erfarenheter) känna att jag är helt självgående på hojen, dvs utan behov av el. Speciellt på en äventyrscykel som jag gärna vill åka långt och otillgängligt med när väder och pandemi tillåter.

För intresserade: Mullet drivetrain verkar folk kolla blandning av MTB- och LVG-komponenter, se exempelvis här.

Kanske låter fånigt men jag vill gärna (efter Di2-erfarenheter) känna att jag är helt självgående på hojen, dvs utan behov av el. Speciellt på en äventyrscykel som jag gärna vill åka långt och otillgängligt med när väder och pandemi tillåter.

För intresserade: Mullet drivetrain verkar folk kolla blandning av MTB- och LVG-komponenter, se exempelvis här.
Jag respekterar ditt tänk, men helt ärligt hur mycket "äventyr" kommer det bli med din aerogravel egentligen? De flesta håller sig till klassisk "crossdistans" med sin gravel och el är ju funktionsprovat på MTB.
Sen priserna är AXS är ju helt uppåt väggarna, bara därför vill man inte köpa det..

Nja, det är inte "enkelt". Du kan inte bara mixa hejvilt, du kan inte ha AXS Road-kedja med MTB växel t.ex. Vilket innebär - inte MTB-växel med Road-kassett. Eller rättare sagt - det funkar, men inte supportat (Eagle-kedja "funkar" med Road) Så... du har inte många kassetter att välja på om du inte kör aftermarket (Rotor - vilket innebär Rotor body, va?) eller fulhack med typ Campa-kassetter och kedja.

Alla dessa är "fulhack" - om du vill ha enkelt är det Di2 - där är enda problemet att du inte kan mixa fram och bakväxel.

Fattar inte hysterin om hur mycket enklare AXS skulle vara pga trådlösheten - du bygger cykeln en gång, och då är det ändå vajerdragning av bromsslangar som gäller.

skulle se det som ett riskabelt företag att satsa på system axs som kräver special av både kedja, kransar och kassett.

risken är påtagligt stor att större diameter på kedjerullarna blir ännu en av cykelutvecklingens återvändsgränder. snarare är det dömt att hända. och sram är definitivt inte ett företag att lita på när det gäller bakåtkompatibilitet

om du köper in dig i detta se åtminstone till att lagra upp ett rejält förråd av kedjor.

Jag respekterar ditt tänk, men helt ärligt hur mycket "äventyr" kommer det bli med din aerogravel egentligen? De flesta håller sig till klassisk "crossdistans" med sin gravel och el är ju funktionsprovat på MTB.
Sen priserna är AXS är ju helt uppåt väggarna, bara därför vill man inte köpa det..

Ja, troligtvis har du helt rätt att äventyren kommer begränsas till närliggande civilisation, det ska jag erkänna. ?

Men man kan ändå hoppas att äventyren kommer sträcka sig längre ut i det vilda! :)

Har det någonsin hänt att en person som köper high-end cyklar haft dem så länge att det till slut inte gått att laga den för det finns inte reservdelar att få tag i?

Eller att cykeln ändå inte dött av annan anledning.

den dör som du antyder nog mest av anledningen att ägaren hittar nya objekt att omhulda.

men en slitdel som specialkedja med avvikande diameter på rullarna skulle jag se som högrisk om man vill fortsätta använda sin ögonsten om säg sju år.

Lael Wilcox är SRAM-sponsrad och kör äventyrscykling med AXS, troligtvis betydligt mer out there än de flesta här. Så det är nog bara att välja det man villhöver.

Jag tror att det är liten risk att ex ett SRAM-system skulle vara tvärdött om tio år, men för exempelvis ramar med speciallösningar för klämmor, stolpar, vajergenomföringar är det knepigt men knappast omöjligt - det handlar nog mest om hur mycket man är villig att leta och betala för de prylar som finns kvar (och som väl osymptotiskt närmar sig ett oändligt pris med tiden), alternativt om det finns en tillräckligt stor aggregerad publik eller betalningsvilliga individer för att någon ska kunna tänka sig att börja tredjepartstillverka dylika delar.

den dör som du antyder nog mest av anledningen att ägaren hittar nya objekt att omhulda.

men en slitdel som specialkedja med avvikande diameter på rullarna skulle jag se som högrisk om man vill fortsätta använda sin ögonsten om säg sju år.

Då dör cykeln väl inte. Tror att flesta köparen inte slänger den men säljer den vidare. Kanske använder andra ägaren såna cyklar mer än första ägaren.

andreägaren lär ha svårigheter om det inte finns kedja att köpa. men man kan ju alltid byta gruppo:)

ursäkta om jag är lite neggig, men att byta rulldiameter på kedjan kan säkerligen ha fördelar slitagemässigt på nu allt mindre kassettdrev. men varningsklockorna för återvändsgränd är tydliga.

om någon tredjepartstillverkare tar upp produktion av kedjan kan det finnas hopp, men annars skulle jag förbli skeptisk,

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp