Grusvägsåkning underskattat??

Peheda

Aktiv medlem
Det känns som om grusvägsträning är lite underskattat. Man får räserträningskvalitet med naturupplevelse och utan bilar. Dessutom sliter inte träningen på kropp & cykel som stigkörning gör. Men jag kan ju alltid ha fel? Bilden nedan tagen i de djupa skogarna utanför Nyköping.

Bilagor

• Scott.jpg
    Scott.jpg
    107.9 KB · Besök: 27
kayaker skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker det ser ut som om du mest är ute i det
> höga gräset.

Men om det är något som suger fart så är det gräs, bättre träning av ben och psyke finns knappast.

Men ja, grusvägar kan vara riktigt trevliga. Att köra runt med crossen på järvafältet är bara det en anledning att köpa en cross. Har några fina vinterminnen också, även om vinter är en årstid då jag cyklar så lite som möjligt utomhus. Huvva.

Jag har kört massa cross senaste veckorna. Skulle aldrig vilja byta ut den mot en asfaltsräser, det är fantastiskt att kunna blåsa på på grusväg, gena på stigar och köra en snutt asfalt där det krävs med en och samma cykel.

Cyklar mkt grusväg på min XC... finns gott om fina och mycket kuperade grusvägar här omkring, och dessutom ger det en chans att fördjupa sig mer i sina tankar - att drifta iväg lite i dagdrömmarna... cyklar man stig och terräng går det åt mer tankekraft att framföra cykeln.

Det är ju således jäkligt avkopplade, harmoniskt och filosofiskt att kryssa iväg några mil grusväg...

Finns det någon som sitter och trycker på fina grusvägs- och/eller cross-rutter, förutom TdR-rutten som de vill dela med sig av?

det ser ju schysst ut! om inte annat så kan man ju alltid variera sig lite! Håller med om att bilarna suger. Därför jag inte börjar cykla räser.

Finns det några sånna långa grusvägar i Stockholmsområdet?

_jp skrev:
-------------------------------------------------------
> det ser ju schysst ut! om inte annat så kan man
> ju alltid variera sig lite! Håller med om att
> bilarna suger. Därför jag inte börjar cykla
> räser.
>
> Finns det några sånna långa grusvägar i
> Stockholmsområdet?

Järvafältet, lövsta, lovön, ängsjö för att nämna några grusvägsrika ställen.

Håller med om att södertörn är bra, mycket fina grusvägar på vissa håll.

Om man vill hoja i södra sthl kan man parkera vid kärrtorps IP och sedan bege sig ut på grusvägarna i nackareservatet/hellas/ersta...skickar med en länk till en sväng jag brukar motionsträna på tar cirka en timme att hoja runt i makligt tempo. Var ett tag sedan jag hojade den men jag tror att den fortfarande ska vara framkomlig!

http://kartor.eniro.se/query?mop=aq...dr&mymap=LTI0MjFiOWY1OjEyMmJlYTJkMmE1Oi03ZmY0

Landskapets färger är både blekare och färggrannare på samma gång så här års. Och grusvägarna ligger där och väntar på dig. Ta chansen!

grusvg.jpg ht=725

Har tänkt att köra grusvägsracing hela hösten/vintern här efter vissa skador som håller mig borta från "riktig" skogskörning. Frågan är vilka däck man ska köpa, har 2xNN nu och det känns lite väl mycket grepp. 2xRR kanske?

Grusvägskörning på en riktig cross är nog trevligt, det skulle jag kunna tänka mig.
Grusvägskörning med racer, nja, jobbigt, stötigt och man är mest bara orolig för punka hela tiden.
Grusvägskörning på fettohoj med 160/140mm slag, tokbrett styre och 60mm styrtapp är också nja, endast i nödfall för transport

Jag har alltid gillat grusvägar.
Det blev en två timmars runda på södertörn ( /Kalvsvik/Beteby/Berga/Gansta/Östnora/Ekeby/Karslovägen/Tungelsta ) idag som vanligt på xc hojen, en riktig höjadre i det fina vädret!
Fuel for the Soul!

Ut till Sandemar (Dalarö) är en anna fin runda.
Rundan idag brukar jag normalt ta via Häringe/Hemfosa då blir det nån mil längre.
Från Ådranvägen till Lida finns det en hel del bra grusvägar oxå.

Senast redigerad av en moderator:
Ok, då har vi bestämt att grusväg på cross är fantastiskt. Bra för det stämmer.
Jag brukar försöka få med mig folk på mina södertörms rundor, håll utkik efter mina trådar ang "Crossa Södertörn" om intresse finns.

Hur många av dessa grusvägs crossare kan man räkna med att få se på höstens cx tävlingar?
http://www.cxcupen.se/
Det är en annan lite obekvämare del av cx njutningen, kan varmt rekommenderas.
//P

Nämen kolla vad jag hittade idag!
grusvg2.jpg ht=544

Egentligen alldeles för seg i benen idag, men det var ju fint väder, så det gäller att passa på. Och så hittade jag två "genvägar" med en stump riktigt dålig väg och en stump singletrack. Tur man har feta däck.

Tillbaka
Topp