GT Avalanche -97 (byggtråd)

JBogevik

Medlem
Har precis påbörjat lite utav ett drömbygge, grabb så var GT i aluminium det tuffaste som fanns i cykelväg och jag kan fortfarande tycka att deras gamla ramar har sin charm.
Min version kommer bli en hybridcykel som ska fungera för pendling till jobbet ibland och trevliga sommarturer (Har ju min Scott för skogen).

Tanken har varit att bygga ihop cykeln med 28" hjul, stel framgaffel och skivbromsar för under 3500:-, vilket inte riktigt ser it att hålla, men med hjälp av trevliga Happyiter, vänner och Kinahandel så bör jag iaf komma nära.

Cykeln kommer lackas svart med vita logos, sadel och handtag blir i brunt konstskinn och däcken kommer vara av skinwall design.

20200525_164103.jpg

20200526_210938.jpg

Än så länge bara strippad från allt... inväntar delar så tråden kommer att uppdateras eftersom.

JBogevik

Medlem
Slipad och färdig för lack, den rena aluminiumen känns trist att täcka men tyvärr, så får det bli.

Har planer på en intern kabeldragning i down tuben, vågra man det även om cykeln bara kommer gå på landsväg i fortsättningen?

För övrigt så har jag en gaffel för 27,5" hjul men jag kommer ha 700c hjul på den (som ej har kommit än), kommer det att funka, vad tror ni?

20200527_173819.jpg

grubb

Ny medlem
Antingen så testar jag med ett fäste som jag ska modifiera lite eller så kommer en kompis att få svetsa om tid finnes, det är lite oklart hur det blir.
Har du någon erfarenhet att dela med dig av? :)
Nej ingen erfarenhet än! Har också kollat på modifiering av äldre cyklar, men då brukar det vara stålramar de svetsar till. Därför jag fråga iom att denna var aluminium :)

Laan84

Medlem
Oooh, jag hade kört alu som på bilden ovan alla dagar i veckan.. hade en sådan Zaskar LE någon gång runt 2000.. den blev stulen :(

JBogevik

Medlem
20200529_121032.jpg

Samtliga väsentliga leksaker i samma bild.

Har bestämt mig för att bara ha intern dragning för växelvajern mest för att slippa massa hål i ramen. Efter att ha gjort hål i down tube så kan jag slipa bort dess båda vajerfästen då det ändå inte ska finnas någon framväxel.
Vajerfästena på top tube kommer borras och slipas upp för att kunna hålla en hydralslang för bakbromsen.

Nu är jag ute efter ett vevparti, kommer sannolikt att köra med 38t fram.

JBogevik

Medlem
Hej Happyiter!
Jagar ett vevparti i skrivande stund, annons finns på köp och sälj. Vill du att ditt oanvända 1x vevparti ska vara en del av detta bygge så kan jag köpa det för rimlig peng.

JBogevik

Medlem
Åter!

Har äntligen fått fingrarna ur och kapat bort gamla bromsfästen och numera onödiga vajerhållare för att slutligen lackera ramen. Resultatet av lackering blev sisådär men jag är övertygad om att det kommer bli en rätt så läcker skapelse när den väl är klar.
(Obs, höll till i det eventuellt mest stökiga garage som mellannorrland har att bjuda på.)

20200627_130634.jpg

20200627_130646.jpg

Mitt i arbetet, nu ser man ingenting av det som en gång var ett fäste för bakbromsen...
20200627_130641.jpg

...samma gäller vajerfästet.

JBogevik

Medlem
Liten sneak peek på hur designen kommer arta sig

20200629_122053.jpg

Efter en liten missberäkning så är jag åter igen ute efter ett Shimano växelreglage för 9 växlar samt att min framgaffel fortfarande inte har dykt upp.
Men så fort det börjar trilla in så fortsätter bygget.

iionasson

Ny medlem
Sugen på att göra något liknande med min Aggressor som nu bara står. Vart har du hittat de nya klibborna? Ser ut att bli riktigt bra, kul ändå med ny färg.
Har jag förstått rätt att adaptern som nämns ovan kan ge möjlighet till skivbroms på ram utan skivbromsfäste. Beskrivningen i länken till adaptern kändes missvisande..

JBogevik

Medlem
Sugen på att göra något liknande med min Aggressor som nu bara står. Vart har du hittat de nya klibborna? Ser ut att bli riktigt bra, kul ändå med ny färg.
Har jag förstått rätt att adaptern som nämns ovan kan ge möjlighet till skivbroms på ram utan skivbromsfäste. Beskrivningen i länken till adaptern kändes missvisande..

Stort tack, tror att det kan bli bra när det är klart.
Klistermärkena köpte jag på Aliexpress för en billig peng, det var en chansning men de är av god kvalité. Annars finns det klistermärken på ebay för några hundralappar.

JBogevik

Medlem
Intern kabeldragning av växelvajern med en hemmasnickrad dämpare för att slippa kabelskrammel inne i ramen, tur som fasen att den inte kommer synas. 🤣

20200701_204446.jpg 20200701_204437.jpg

Makten

Aktiv medlem
Iiiih, jag skulle inte behålla ett hål med så vassa "hörn". Rena rama expressmetoden för att få ramen att spricka. Ju mindre radier, desto större spänningar. Det där är en klockren brottanvisning.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer