GT Avalanche -97 (byggtråd)

JBogevik

Aktiv medlem
Nya Atlas är finare men nu ska jag inte förstöra en cykeltråd med att prata brädor.
Äh, jag har åkt bräda i 23 år och det är alltid kul att prata om, men vi får kanske ta det i ett annat forum 😄

Vilket fint bygge! Inspirerande. Blir intressant att se lösningen för bakre bromsfästet
Där har jag två lösningar...

1. Provisoriskt, ett tillfälligt kinafäste för att kunna köra den lite lätt under hösten.

2. Så fort som jag får tid och möjlighet så kommer jag att bygga en klämma som påminner om en tidigare lösning som är postad i tråden. Övertygad om att det är den bästa av alla lösningar som jag har kikat på.

jekyll

Medlem
Snyggt!
Hjärtat bultar lite extra för just GT Avalanche, det står en 95:a Hemma hos mig som jag är första ägare på. Kanske den någon dag ska fräschas upp?

JBogevik

Aktiv medlem
Snyggt!
Hjärtat bultar lite extra för just GT Avalanche, det står en 95:a Hemma hos mig som jag är första ägare på. Kanske den någon dag ska fräschas upp?

Bara att sätta igång! 😁

Förstår att det är lite som att svära i kyrkan för många att man bygger om den till en hybrid med väghjul men nu fick det bli så, sannolikt så hade den stått i något förråd eller kastats som skräp om inte annat.

wynot

Medlem
Riktigt snyggt.
Har själv en Avalance LE som ligger på marinering, bra med lite inspiration.
Vad är det för gaffel och vart köpte du den?

Hammersmashed

Aktiv medlem

JBogevik

Aktiv medlem
Riktigt snyggt.
Har själv en Avalance LE som ligger på marinering, bra med lite inspiration.
Vad är det för gaffel och vart köpte du den?
Tack!
Bara att sätta igång, men det är ett jävla stök att få tag i delar om man gör om cykeln så pass som jag har gjort med denna om man har otur. 😄

Det är en kinagaffel för mtb för hjulstorlek 27,5". Har testat några olika varianter men jag tycker att denna blev bäst. Bökigt att justera in bromsen bara på gänginfästningen är sned (!!!) så det krävdes en omgång med dremel för att få oket att hamna rätt mot skivan.

Denniz79

Medlem
Jäklar så snyggt. Vad kör du med för vevparti? Bestämt mej för att köra 1x på min traffic iom att jag inte vill ha någon kabel utvändigt 😂 osäker på hur stort jag ska köra på dock.

JBogevik

Aktiv medlem
Jäklar så snyggt. Vad kör du med för vevparti? Bestämt mej för att köra 1x på min traffic iom att jag inte vill ha någon kabel utvändigt 😂 osäker på hur stort jag ska köra på dock.
Det är 170mm noname med 38t drev. Köpt från kineser då tanken ändå är att jag ska modifiera det lite rent utseendemässigt.
Men det väger som ett SLX och det är rejält gjort.

Hammersmashed

Aktiv medlem
Då var pärlan typ klar, det provisoriska fästet bak blev skräp så jag får göra det ordentligt när jag får lite tid och en verkstad över.
Den blev precis som jag hade tänkt, mycket nöjd över att jag valde att lacka den.

Visa bilaga 450052

Visa bilaga 450053

Visa bilaga 450054

Visa bilaga 450056

Visa bilaga 450057
Sjukt fin den är! Önskar att jag vågade mig på ett liknande projekt för att byta ut fulcykeln till något med värdighet likt din. Bra jobbat!

Sup

Medlem
Riktigt snygg och stilren. Jag vill göra likadant med en Kona-ram också från mitten av 90-talet. Dom är lite svåra att få tag på bara. Letar med ljus och lykta. Jag vet inte om jag ser rätt mot den ljust mönstrade bakgrunden men ska inte bromsskivorna snurra åt andra hållet? Kanske inte spelar någon roll...? Hur som helst, skitsnygg cykel. Jag kommer att snegla på din när/om jag hittar en lämplig ram. Bra jobbat!

JBogevik

Aktiv medlem
Satt ihop ett bildspel från bygget.

Hade ju trott att det var klart nu men jag har fått lite blodad tand. Nu har jag min hybrid och mina brorsbarn har sina upphottade MTB's. Svärmor vill ha sin cykel servad men vad ska jag skuva med efter det? 🤓

JBogevik

Aktiv medlem
Så, fråga mig inte varför jag kommer på detta kl 19:15 en helt vanlig måndagskväll. Men det blev en modell av ett bromsfäste skapat av en glasslåda 🙄

Bilderna är lite otydliga men bromsfästet kommer sitta runt bakaxeladaptern som då får ta det mesta av belastningen (lite som Scott har gjort på bl.a Spark) vilket den borde klara sen får fästet klämmas fast med klämman på utsidan. Främre skruven kommer vila mot ramen utifall att den kommer belastas, detta för stabilitet i konstruktionen.
Såklart så kommer detta att tillverkas av metall i ett lite senare skede.

Vad tror ni om detta?

20201102_203952.jpg

20201102_203952.jpg

20201102_204501.jpg

Bilagor

L.and

Aktiv medlem
Så, fråga mig inte varför jag kommer på detta kl 19:15 en helt vanlig måndagskväll. Men det blev en modell av ett bromsfäste skapat av en glasslåda 🙄

Bilderna är lite otydliga men bromsfästet kommer sitta runt bakaxeladaptern som då får ta det mesta av belastningen (lite som Scott har gjort på bl.a Spark) vilket den borde klara sen får fästet klämmas fast med klämman på utsidan. Främre skruven kommer vila mot ramen utifall att den kommer belastas, detta för stabilitet i konstruktionen.
Såklart så kommer detta att tillverkas av metall i ett lite senare skede.

Vad tror ni om detta?

Visa bilaga 451312

Visa bilaga 451312

Visa bilaga 451314
Äntligen börjar det här projektet ha några som helst likheter med min gt avalanche från 97!
20201020_145900.jpg

L.and

Aktiv medlem
Haha, ja de är lika som bär! Konverterade du din från skivbroms till V-broms? 😉

Ska ärligt säga att den ser rätt ball ut, fantastisk färg på ramen.
Ja, det var lite meckigt att slipa bort skivbromsfästena, men det var det värt! 😉
Den där plastbiten matchar dessutom kompislappen som jag byggt av ikeaskärbräda (den gick dock åt helvete när jag skulle visa barnen att farsan visst kan cykla på bakan när det krävs, men det är en annan historia).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer