GT Timberline 98 (Ska sparas och fixas till)

Eriksson_88

Medlem
Jag har en gammal Gt Timberline från 98 (tror jag efter lite googlande) som jag haft i 20 år, fick den som 12 åring och använde den flitigt i tonåren men senaste tiden har den mest fått vara parkerad.
Har tänkt börja cykla mera nu när det blir varmare, både till jobbet men också för träning (både skog och grusväg). lämnat in den för att få den fungerande och bytt ut gammalt gummi till nytt och kollat över växlarna (stort behov). Men då cykeln används så länge och är lite liten för mig, är 185 cm. så tänkte jag kolla vad ni tycker man ska göra!
-är den för liten? försöka byta/köpa ny cykel
-fungerar den och jag tänker fel att den är för liten?

Det är en 18 inch CR-MO ram, triple triangle technology (om det är av intresse) 24 växlar (8x3), är lite rostig på sina ställen men inget som påverkar integriteten. den har nån billig fram dämpning från "top gun".

Stumpy

Aktiv medlem
Köpa ny och spara är svaret.

Om du tänker dig att cykla som träning, så är du värd något modernare. Kommer det bli stig med stenar och rötter, så titta på MTB. Är det mer landsväg, grusväg och enklare stigar, så kommer en gravel eller cx bli bra.

Men spara din gamla GT. Det är en sjukt bra hoj att cykla till affären, träningen eller jobbet (om inte så långt) med. Den kan man parkera mer en fem minuter utan att få det stulen. (Har själv en 90-tals GT.)

JBogevik

Aktiv medlem
Instämmer med föregående talare. :)

GT gjorde riktigt trevliga cyklar på 90-talet och om du frågar mig så är ramarna med TT skitsnygga. Men du kommer få en chock när du cyklar på en modern mtb med singelklinga, 29" hjul, luftgaffel, hydraliska skivbromsar m.m. de senaste 5 åren så har det hänt så otroligt mycket med mtb's som gör cyklingen så mycket roligare.

Eriksson_88

Medlem
Tack för svar!
ahh kanske får spara den då :D har ju haft kvar den av en anledning, den är trevlig och är snygg. funkar ju till det mesta också vilket är skönt.

Planen var lite att använda pengarna för att sälja den för att finansiera den nya cykeln lite, kunna gå upp lite i pris.

får fundera lite på vilken budget jag har och kolla runt lite mera.
Någon som har tips på bra cykelaffär i södra Sthlm?
Vad ska man tänka på vid köp? nytt eller begagnat?

Mashimaro

Aktiv medlem
En annan aspekt när det gäller att sälja eller behålla GT:n är ju hur mycket du förväntar dig att då betalt för den om du säljer. Jag skulle gissa på att det du betalade cykelaffären för service överstiger vad du kan få för den om du säljer den.

ANTR

Medlem
du kan ju alltid hotta upp den!

timbaland.jpg

Eriksson_88

Medlem
En annan aspekt när det gäller att sälja eller behålla GT:n är ju hur mycket du förväntar dig att då betalt för den om du säljer. Jag skulle gissa på att det du betalade cykelaffären för service överstiger vad du kan få för den om du säljer den.
ja det har ju kostad runt 1500 att fixa till den så den ska rulla okej. Vet inte exakt hur marknaden ser ut men tror inte jag får så mycket mer än så för den. så du har rätt.

weldion

Aktiv medlem
Frugan cykelpendlar varje vardag på min gamla Timberline från 1995.
Den tuffar på med 2 servicetillfällen per år.

Mashimaro

Aktiv medlem
ja det har ju kostad runt 1500 att fixa till den så den ska rulla okej. Vet inte exakt hur marknaden ser ut men tror inte jag får så mycket mer än så för den. så du har rätt.
Ett utmärkt argument för att behålla den:)

Jag gillar också gamla GT stål-MTB:s. Den är oslagbar som vardagscykel skulle jag säga, bortsett från storleken kanske. 18" är i minsta laget för dig. Men om sadelstople och styrstam är tillräckligt långa så funkar det säkert. Jag är 177 cm och körde i många år på en 16" Kona utan problem. Men jag fick ha en 420 mm lång Roox sadelstolpe för att få upp sadeln tillräckligt högt.

Ska du cykla i skogen så kommer du inte ångra dig om du köper en nyare cykel. Det behöver inte vara någon värsting, och jag avråder från heldämpat. Satsa på en cykel med dämpad gaffel. Vilken budget har du?

Eriksson_88

Medlem
Ett utmärkt argument för att behålla den:)

Jag gillar också gamla GT stål-MTB:s. Den är oslagbar som vardagscykel skulle jag säga, bortsett från storleken kanske. 18" är i minsta laget för dig. Men om sadelstople och styrstam är tillräckligt långa så funkar det säkert. Jag är 177 cm och körde i många år på en 16" Kona utan problem. Men jag fick ha en 420 mm lång Roox sadelstolpe för att få upp sadeln tillräckligt högt.

Ska du cykla i skogen så kommer du inte ångra dig om du köper en nyare cykel. Det behöver inte vara någon värsting, och jag avråder från heldämpat. Satsa på en cykel med dämpad gaffel. Vilken budget har du?
just nu har jag den mest för att cykla till jobbet, 8 km gångväg med mycket upp- och nedförsbackar. funkar helt okej till det.
har lite funderingar på om man ska rengöra kugghjulen och sånt men vet inte om det är värt det. har aldrig gjort nåt sånt och vet inte vad som krävs för att göra rent och få dom fina, eller om det ens behövs.

mm vill kunna leka lite mera och bor ganska nära lite natur områden jag gärna skulle vilja åka runt i och leka.

Budget är svårt, tanken från början var runt 5 tusen, hitta någon begagnad som bara var nåt år gammal och hoppas få nåt bra på det sättet. men då jag har väldigt dålig koll på vad som är bra så kanske det får bli nytt och då öka budgeten lite mera. hade hoppas hamna under 10k iaf, men kan nog gå upp lite över det om jag hittar något som är super bra för en bra peng.

Mashimaro

Aktiv medlem
just nu har jag den mest för att cykla till jobbet, 8 km gångväg med mycket upp- och nedförsbackar. funkar helt okej till det.
har lite funderingar på om man ska rengöra kugghjulen och sånt men vet inte om det är värt det. har aldrig gjort nåt sånt och vet inte vad som krävs för att göra rent och få dom fina, eller om det ens behövs.

mm vill kunna leka lite mera och bor ganska nära lite natur områden jag gärna skulle vilja åka runt i och leka.

Budget är svårt, tanken från början var runt 5 tusen, hitta någon begagnad som bara var nåt år gammal och hoppas få nåt bra på det sättet. men då jag har väldigt dålig koll på vad som är bra så kanske det får bli nytt och då öka budgeten lite mera. hade hoppas hamna under 10k iaf, men kan nog gå upp lite över det om jag hittar något som är super bra för en bra peng.
Begagnat är det bästa om du har 5k i budget. För 10k får du en ny cykel som går bra att cykla i skogen med, men det mesta i komponentväg kommer vara av enklare sort. Om du har tålamod så dyker det upp något på köp&sälj. Det fanns t.ex en 29" Vitus som hade passat dig bra för under 5k för ett tag sedan, men den såldes snabbt.

Prova att göra rent allt på din GT. Den kommer funka bättre, och du får övning i att hålla efter och kanske skruva på cyklar på köpet. Jag brukar ta bort tjocka smutslager med skrivmejsel, typ sånt som ramlar av i bitar när man pillar på det med mejseln. När det sedan bara är ett tunnare lager kvar så kan du prova med hett vatten och lite diskmedel, eller någon sorts lösningsmedel. Fotogen, isopropanol, lampolja etc.

Posta gärna bilder på cykeln och det du ska rengöra innan du börjar så får du garanterat tips på bästa sätt att rengöra.

Eriksson_88

Medlem
Begagnat är det bästa om du har 5k i budget. För 10k får du en ny cykel som går bra att cykla i skogen med, men det mesta i komponentväg kommer vara av enklare sort. Om du har tålamod så dyker det upp något på köp&sälj. Det fanns t.ex en 29" Vitus som hade passat dig bra för under 5k för ett tag sedan, men den såldes snabbt.

Prova att göra rent allt på din GT. Den kommer funka bättre, och du får övning i att hålla efter och kanske skruva på cyklar på köpet. Jag brukar ta bort tjocka smutslager med skrivmejsel, typ sånt som ramlar av i bitar när man pillar på det med mejseln. När det sedan bara är ett tunnare lager kvar så kan du prova med hett vatten och lite diskmedel, eller någon sorts lösningsmedel. Fotogen, isopropanol, lampolja etc.

Posta gärna bilder på cykeln och det du ska rengöra innan du börjar så får du garanterat tips på bästa sätt att rengöra.
mm får vara lite aktiv i köp och sälj tråden då :D och hoppas på något bra.

verkstaden klagade på helt svarta vajrar så tänkte att det kanske var nåt man skulle kolla på och byta. ska ta lite bilder idag på ställen jag tänker kan behöva en rengöring. så kanske jag kan få lite bra tips. bra ide, är lite osäker själv på vad som hjälper och vad som kan skada så bra med lite kunnigt folk som hjälper till ;D

Stumpy

Aktiv medlem
Tillräckligt rent för att fungera, men en ordentlig rengöring av hela cykeln är på sin plats. Det är alltid roligare att cykla på en ren och fin cykel. Har du kassettverktyg, så ta av kassetten och gör rent ordentligt. Passa på att ta bort dork discen. Den fyller ingen funktion om växlarna är rätt justerade.

Eriksson_88

Medlem
har tyvärr inga specifika cykel verktyg alls. men funderar på att köpa för just sånt här. några tips på vad man bör investera i i första hand?

mm tänkte tvätta och göra fint nu inför våren då jag bestämt mig för att behålla cykeln :D

Dork discen? är det den där plast grejen? växlarna är inte helt korrekta, men har tänkt att försöka fixa det med ny vajer och meka lite och testa mig fram :D blir nog ett söndags projekt i helgen.

Eriksson_88

Medlem
har även tänkt köpa nya däck till cykeln. då främre är troligen över 15 år gammalt och bakre säkert över 10.
nån som har tips på bra däck för en pendlar cykel som även ska kunna klara lite skog.
kan ta bild på existerande.
26" är däcken om det är nån hjälp vid val.

DarthVidar

Aktiv medlem
Jag har Michelin Country Dry 2 på min pendlare. De verkar dock slutsålda lite överallt men verkar vara på väg in till cykelgear.se.

Lagom stor luftkammare för att det skall bli bekvämt, bra rull men ändock lite mönster så att grusvägar och skogsstigar skall kännas som ett alternativ. Jag har inte cyklat skog med dem än men de lär ju inte vara sämre än Michelin Country Dry Rock som satt på pendlaren innan och det gick ju att ta sig fram i skogen även med dessa, dock var det lite "spännande"!

har även tänkt köpa nya däck till cykeln. då främre är troligen över 15 år gammalt och bakre säkert över 10.
nån som har tips på bra däck för en pendlar cykel som även ska kunna klara lite skog.
kan ta bild på existerande.
26" är däcken om det är nån hjälp vid val.
Det här är riktigt bra allrounddäck som rullar lätt, tycker jag. Lite större volym än föregående förslag men det är ingen nackdel om du vill ut i skogen lite :)

Stumpy

Aktiv medlem
Saknar du något verktyg eller behöver hjälp med något på söndag och kan ta dig till Tyresö, så har jag det mesta som behövs. PM i så fall.

DarthVidar

Aktiv medlem
Raceking är ett väldigt trevligt däck som jag har på min helstela 29a vilken rullar skog/grus/asfalt. Jag hade även ett par race king på min pendlare tidigare men när jag började med fasta skärmar fick de dessvärre inte plats.

Country Dry 2 är dock både billigare och lättare... 😉

Eriksson_88

Medlem
Saknar du något verktyg eller behöver hjälp med något på söndag och kan ta dig till Tyresö, så har jag det mesta som behövs. PM i så fall.
tack, ska försöka själv nu på söndag så får jag se hur det går. men annars kanske jag kollar med dig :)
såg att Clas Olsson hade nån "verktygslåda" med lite olika saker till att meka med cykeln som jag tänkte investera i.

Eriksson_88

Medlem
båda däcken såg bra ut, lite mera för de breda däcken. ser bättre ut på en MTB också. Men segt att de inte fanns på lager.
kollade runt lite på de sidorna och man blir vimmelkantig av alla olika och försöka sig förstå vad som kan vara bra. men ska kolla dimensionerna på de jag har och sen söka på det. nog inget som kommer vara sämre än det jag har just nu :D

Eriksson_88

Medlem
Updatering.
har idag tvättat bort (så gott det går) säkert flera års smuts och skit på kuggarna. vart renare :D och jag vart nöjd iaf. men märkte att det borde gjorts oftare, men men lätt att vara efterklok.
har även bytt vajer och ställt in växlarna (lär behöva ställa in mera efter lite användning), men var kul att lyckas själv och fick ett bra resultat tyckte jag iaf. stor skillnad från innan.

Planen nu är att byta till nya däck som jag skrev om lite tidigare. Vilket jag märkte att det fanns en del att välja mellan, har nu kollat på existerande däcken och hittat lite märkningar som jag tror kan var storlekar och hittade även nåt på själva fäljen.
det står 26 x 1.75/559 på fäljen. där jag förstår att 26 är storlek på däcket. men det andra förstår jag inte hur jag ska tolka exakt.
sen hittar jag "26 x 47/52" på ena däcket och "26x1.95" och "47 - 559" på det andra däcket. ja! det är två olika däck på cykeln (fråga mig inte varför men antagligen för att backdäcket tagit slut oftare)
jag är med på att 47-559 är storleken på det ena däcket och det kan jag söka på för att hitta liknande.vilket jag gjort, men verkar inte finnas så många. så det jag tänker är väl att finns det andra storlekar som går att trycka på eller är det bara den som gäller?

anders_

Aktiv medlem
Allt som marknadsförs som 26” eller 559 passar. Bredd väljer du själv vad du vill ha. Väldigt breda däck kan ta i ramen så håll lite koll på det om du sätter på något som är bredare än typ 2.2”

Eriksson_88

Medlem
Allt som marknadsförs som 26” eller 559 passar. Bredd väljer du själv vad du vill ha. Väldigt breda däck kan ta i ramen så håll lite koll på det om du sätter på något som är bredare än typ 2.2”
okej vad bra! tack för snabbt svar.

vad tror ni om ett par

eller är
bättre kanske?

eller ska man satsa på nåt lite bredare? (alltid coolare med bredare väl?)

cyklar som sagt mest grusväg och cykelvägar från och till jobbet.

okej vad bra! tack för snabbt svar.

vad tror ni om ett par

eller är
bättre kanske?

eller ska man satsa på nåt lite bredare? (alltid coolare med bredare väl?)

cyklar som sagt mest grusväg och cykelvägar från och till jobbet.
Bra jobbat! Satsa på Race King. 2.2. Mer luft ger mer komfort om man så vill!

Nu vill vi se bilder på hojen :)

Snuten

Aktiv medlem
Köper du riktigt fett bakdäck kanske du inte kan få ned kedjan på minsta klingan utan att skrota kedja och framväxel. Skulle ha nöjt mig med 2.0-2.1

Eriksson_88

Medlem
Bra jobbat! Satsa på Race King. 2.2. Mer luft ger mer komfort om man så vill!

Nu vill vi se bilder på hojen :)
ja var lite sugen på den. verkade trevliga men är rädd att de är lite för stora bak. men ska kolla lite i morgon vad jag har för marginaler just nu och mäta.

kan ta lite bilder i morgon på det jag rengjorde. men ser fortfarande smutsigt ut pga så mycket gammal olja och skit som inte gick bort om jag inte hade tagit en stålborste vilket jag inte riktigt ville göra.

Senast ändrad:

Eriksson_88

Medlem
Köper du riktigt fett bakdäck kanske du inte kan få ned kedjan på minsta klingan utan att skrota kedja och framväxel. Skulle ha nöjt mig med 2.0-2.1
mm det jag är lite rädd för. ska mäta och se vad det finns för marginaler.
men tänker också att då det är en MTB så borde det ju finnas marginal. nu sitter det ett 1.95 däck där bak. men minns att original däcket är samma som det som sitter fram och det är mycket bredare.

Eriksson_88

Medlem
här kommer lite bilder på hur den ser ut idag.
184098682_308600490779206_7214117229346169268_n.jpg
184047295_492940668573321_4176806583352946490_n.jpg

som sagt så ska det bytas däck.
funderingar på massa andra saker som skulle kunna fixas men sommaren har inte ens börjat än så blir nog efter lite mera åkning och känna av mera vad som saknas.

Eriksson_88

Medlem
och här är två bilder på hur nära bakre däcket är kedjan och växlarmojängen :D
kedjan avstånd.png
kedjan växelmojängen.png

bilderna kanske säger samma sak. men tänker att det borde få plats ett däck som är högst 1 cm bredare (5 mm på vardera sida extra) än det som sitter nu. då har jag marginal till både kedjan och växelmojängen.
nu sitter det är ett 47 däck så borde betyda att jag kan gå upp till 57 iaf. eller vad tänker ni?

Snuten

Aktiv medlem
Jag tror inte du blir lyckligare av jättefeta däck. Förmodligen blir cykeln en utmärkt upptäcktarhoj där man kan blanda asfalt, grusvägar (grääävel), stigar och skogsvägar. För det behöver man inga fetsulor. Framförallt tror jag du skall akta dig för att lägga på riktigt grovmönstrade däck med högt rullmotstånd.

Snuten

Aktiv medlem
Vågar dock icke gissa hur breda som får plats. Du kan ju alltid kolla om du hittar några matchande däck där ett är 2.1 och det andra 2.3. Skiter det sig finns det en chans att 2.3 kan funka fram. Extra dämpning!

Snuten

Aktiv medlem
Har du förresten kollat fälgslitaget? Kan ju bli en otrevlig överraskning på fälgbromsade hojar. Inga jättepengar att ersätta, men många bäckar små.
Bäst är kanske om du betraktar den som ett mek-projekt. Kul att lära sig att fixa saker själv. Önskar jag hade mera tid att grotta ner mig i sådant. Kan verkligen uppskatta Edelfeldts insatser i Miyatatråden.

DarthVidar

Aktiv medlem
De där fälgarna ser spontant ok ut men det kan ju vara svårt att se på bild.

Ett däck som iofs inte är så kul i skogen men riktigt trevligt på asfalt och helt ok på grusväg är "Michelin Country Rock" (nej jag är ingen michelin fan boy 😂). Det är lätt, lättrullat, har knappt slitits de åren jag haft dem på cykeln (som jag använder i princip varje dag) plus att det knappt kostar något. Det är 1,75 brett så det är ju lite smalare men på hårdare underlag är det trevligt, i skogen... not so much!

Jag hade för övrigt hittat en stel gaffel till den där! Av rent estetiska skäl. Kanske inte ekonomiskt försvarsbart... det skulle dock inte stoppat mig, haha!

DarthVidar

Aktiv medlem
Fast viktigast just nu är väl att se till att allt lirar som det skall! Att se över växlar, bromsar, kolla om hjulen/vevlagret/styrlagret rullar/snurrar hyfsat osv. Däck har den ju redan!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer