GT Timberline 98 (Ska sparas och fixas till)

Snuten

Aktiv medlem
De där fälgarna ser spontant ok ut men det kan ju vara svårt att se på bild.

Ett däck som iofs inte är så kul i skogen men riktigt trevligt på asfalt och helt ok på grusväg är "Michelin Country Rock" (nej jag är ingen michelin fan boy 😂). Det är lätt, lättrullat, har knappt slitits de åren jag haft dem på cykeln (som jag använder i princip varje dag) plus att det knappt kostar något. Det är 1,75 brett så det är ju lite smalare men på hårdare underlag är det trevligt, i skogen... not so much!

Jag hade för övrigt hittat en stel gaffel till den där! Av rent estetiska skäl. Kanske inte ekonomiskt försvarsbart... det skulle dock inte stoppat mig, haha!
Stel gaffel är en bra idé. Stelopererade min frus gamla Specialized 26" mtb för några år sedan och den rullar ännu. Det tror jag knappast den gjort om den gamla trötta Rock Shox gaffeln suttit kvar. Kostade nada dessutom. Fick ett gammalt vrak med stålgaffel som jag kunde använda när brorsans brf rensade cykelförrådet.
Ibland har man mer tur än man förtjänar.

Eriksson_88

Medlem
Då jag vet att det däcket som sitter fram som är större än det bakre är original däcket, så det har ju fått plats med ett likadant back. men tror på 2.0 det känns rimligt.
har inte tänkt sätta på däck med allt för grovt mönster, vill hellre de ska rulla bra på asfalt och grus i första taget. har ju tänkt köpa en nyare cykel för att leka och ha som träningscykel när plånboken tillåter. men saftigt vill jag inte halka runt allt för mycket om det blir lite skog och stigar med den heller.

Bromsar är byta förra året då jag gjorde en första genomgång av cykeln, byte handtag och sånt som börjat ramla sönder. nu är även vajrar byta till växlarna och växelreglage har fått sig lite kärlek både från mig och en verkstad för att bara gå igenom så att de var okej och inga problem med dom. har inga problem med kedjan alls så låter den sitta tills jag märker nåt med den. oljat i kuggar och kedja så den mår bra förutom att den är gammal.
så nästa del är däcken, sen är det mesta bytt som varit viktigast. det är lite av ett projekt för mig. att lära mig meka och fixa med den. kul att lära sig och fixa själv, billigare än att lämna in hela tiden också :D

Eriksson_88

Medlem
har haft tankar på att sätta stel gaffel på den också men det blir nog i framtiden eller om jag ramlar över nåt som skulle funka. nån här har nåt man kan köpa för en billig peng eller så. den framgaffel som sitter fungerar förvånandsvärt bra fortfarande efter 20 år. så tänker den får sitta kvar just nu som sagt.

123456789

Aktiv medlem
har haft tankar på att sätta stel gaffel på den också men det blir nog i framtiden eller om jag ramlar över nåt som skulle funka. nån här har nåt man kan köpa för en billig peng eller så. den framgaffel som sitter fungerar förvånandsvärt bra fortfarande efter 20 år. så tänker den får sitta kvar just nu som sagt.
Jag lägger min röst på stel gaffel. 😊
Och lite roligare däck. Men funkar nuvarande gaffel så ut och cykla bara.
GT är ju askult! 😃

DarthVidar

Aktiv medlem
Nu är det ju lite oklart hur långa dessa gafflar är (och hur lång den dämpade gaffeln som sitter på idag är) men här har du ett litet urva

Stel gaffel för 250 kr: https://www.bikester.se/point-mtb-f...TCs1dZ9K-DRaq51GB9SJpDO6g5wbcCLYaAm00EALw_wcB

Stel gaffel i Alu (iofs inte så snygg) för 500kr: https://www.cykelgear.se/reservdelar/framgafflar/mtb-framgafflar/framgaffel-mtb-26-x-1-18-v-bromsar

Stel gaffel för 600kr: https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-26-mtb-1-1-8-canti-disc-fork-624735

tillägg: det är inte helt osannolikt att cykeln är designad för en stel gaffel på 395-400 mm. GT mfl gav under en period kunden valmöjligheten att få cykeln med antingen stel eller dämpad gaffel. De stela gafflarna ligger på 395 mm (avstånd från hjulaxel till undre lagersäte sk ”axle to crown”) vill jag minnas.

Jag har för övrigt själv konverterat en GT från ungefär samma tidsperiod från dämpad till stel gaffel. Det vart väldigt bra, dessvärre har jag den inte kvar. Jag lyckades få tag i en GT-gaffel i nyskick via retrobike.co.uk, men så länge det är samma ”axel-till-krona” mått så spelar det ju ingen roll vilket märke gaffeln har.

Här är en bild på den byggd som nån knasig mtbmx... Dessvärre hittar jag ingen bild när den ser ut som en vettig cykel...
IMG_20161124_094949430.jpg

Senast ändrad:
Topp