Gubbrenovering — hjälp mig att komma igång igen

s-o

Aktiv medlem
Ok, boys and girls, kan ni tänka er att hjälpa en gubbe att komma i form igen efter 13-14 års frånvaro från cyklandet?

Vad har vi då att jobba med för det här projektet?

Jag är 56 år, väger runt tresiffrigt på 177 cm längd, och som jämförelse låg jag på runt 84 kilo sist jag var i form att cykla en 400k.

Konditionen är tillräcklig för att klara av ett fysiskt tungt jobb (vindkraftstekniker, så jag fixar att ta mig uppför en 100 meter lång lodrät stege om jag måste), men jag skulle vilja komma tillbaka till randonneurcyklingen igen, och då blir det ju lite längre distanser än så.

Jobbets årliga läkarkontroll verkar i alla fall tycka att jag inte har någon omedelbar risk för att drabbas av hjärtinfarkt, eftersom de godkände mig för höghöjdsarbete i år också.

Jag jobbar 10 timmar om dagen, fyra dagar per vecka och pysslar om en dement liten mamma på stora delar av min fritid, så tiden räcker aldrig till, känns det som.

Jag bor ute i obygden, och kan tänka mig att baxa mig de 15 milen in till Umeå för att cykla breveter, men andra träningspass känns som att de måste skötas på egen hand.

På pluskontot så har jag ett par trevliga gamla cyklar (Bland annat en Soma Grand Randonneur, första generationen med diverse Velo Orange-prylar och en Campa-grupp), en hyfsad lekdator för Zwift + en Kickr Core, och som något slags bonus också en rätt färsk KLL*-diagnos som tydligt motiverar mig att sköta om kroppen bättre än tidigare.

Så, vad skulle stämman rekommendera i det här läget?

Är det bara att dyka på lämpligt grundträningsprogram på Zwift, och i så fall vilket, eller bör jag börja mala på lite basmil också först? Kostråd? Träningstips? Motivationstips? Andra saker jag missat?

*KLL, kronisk lymfatisk leukemi är som jag har fattat det den högsta vinsten i ett jäkligt taskigt lotteri. Det verkar vara en leukemivariant som går att hålla i schack såpass att jag med lite tur kommer att hinna dö av någonting annat :)

Det enda som är viktigt är motivationen.
Cykla/zwifta idag, inte imorrn.
Fast eftersom klockan är 22 så menar jag imorrn.
Men från imorrn så ska du sätta dig på cykeln minst varannan dag, men det spelar mycket mindre roll hur länge eller hårt första halvåret.
Lycka till!

Vad får dig att komma ut? En klubb? Cykla till ett kafé? Cykla till jobbet? (Min lösning men bara 8 mil, kör hem en gång i veckan nu). Det behöver vara en belöning att träna. Inte ett borde. Då går det av sig självt. Så tänker jag.

Det enda som är viktigt är motivationen.
Cykla/zwifta idag, inte imorrn.
Fast eftersom klockan är 22 så menar jag imorrn.
Men från imorrn så ska du sätta dig på cykeln minst varannan dag, men det spelar mycket mindre roll hur länge eller hårt första halvåret.
Lycka till!
Du blandar ihop motivation och disciplin

Hör av dig när du börjar med Zwift så kanske vi kan klämma in nåt pass i samma sagovärld. Håller med ovanstående annars, viktigare att komma igång med något än att ha alla rätt.

För kostens del, kommer i alla fall jag långt med minimerade av hel och halvfabrikat samt mindre socker och mjöl (salt är jag inget fan av så det har aldrig varit ett problem).

Fundera på vad som gör att det känns meningsfullt och följ det över tid, men strunta i dag till dag värden. (Vikt, ftp, vilopuls, vo2max, racing points på Zwift, segment på Strava, km eller tid i veckan, höjdmeter, you name it...)

Jag hade lång startsträcka, mars till augusti förra året men senare året rullar det på. Sista månaderna har jag ca 8 timmar i veckan, med undantag för lite semesterdagar här och där. Mer tid är svårt, så jag försökt ta tag i intensiteten för att ändå utvecklas så pass snabbt att det känns.

Lycka till!

Jag har nyligen själv påbörjat en liknande resa (efter många års uppehåll från cykeln).
Detta år siktar jag på att enbart cykla i Zwift.

Det som motiverar mig för tillfället, förutom att tappa vikt och få bättre kondis, är att tackla 'Alpe du Zwift'.
Just nu är min W/kg alldeles för dålig så röven ger upp innan benen.

Vad det gäller träningsplan så tror jag att det viktigaste är att försöka få så många timmar på sadeln som möjligt (till en början).
Justera intensitet efter dagsform och ta vilodagar om kroppen säger stopp.

Kostråd. Välj bort snacks, godis och alkohol om möjligt. Ät mindre portioner, undvik småätande.

Zwift tror jag på, eller rättare sagt inomhuscykling med någon form av datorskärm för upplevelsen. Lätt att sätta sig och köra ett kortare pass bara sådär när man går förbi, tröskeln är väldigt låg till det om cykeln står så den är lätt åtkomlig och inställd så att det inte krävs särskild utrustning (kläder, skor) för att cykla. Borde vara perfekt när det inte finns tid för långa utomhuspass. Har själv använt min trainer mycket vintertid när det under perioder inte blivit så mycket utecykling.

Har precis börjat komma igen efter ett bedrövligt år med förmaksflimmer och diverse infektioner som aldrig ville ge med sig. Nyckeln för mig att komma upp på cykeln igen var att sänka förväntningarna på mig själv, när jag väl kom på det var det roligt att cykla igen och jag har börjat hitta en smula av min gamla form. Visst det är inte som förr, men eftersom jag sänkt ribban så känns det ändå kul att ge sig ut - oavsett om det är med familjen eller en träningsrunda med kompisar. Disciplin har aldrig varit min starka gren utan det går mer på vana eller motivation. Känns det segt i benen tar jag en tur på min e-MTB och njuter av lite annan cykling - huvudsaken är att komma ut - inte att jag ska förbättra mig 2,3% sen sist - det är en bonus man ibland kan få på köpet.

Du blandar ihop motivation och disciplin
Disciplin utan motivation funkar.
Motivation utan disciplin funkar troligen inte.
Men frågan är om man kan ha disciplin utan motivation?

Men med motivation och endast en aning disciplin kan man börja bygga en vana, och lyckas man med det är halva slaget vunnet

Börja cykla MTB istället/också :cool: Då behöver du inte åka nånstans för att komma igång. Bara ut och nöta grusvägar och stigar. Rimligtvis borde stök och bök och uppförsbackar i terräng bygga lite muskler också. En annan fördel är att det är roligt och att du kanske upptäcker nya ställen, läs skogsbilvägar, du aldrig hade aning om att de fanns.

Jag är också gubbe och har insett att "roligt" är det absolut viktigaste för att det ska bli en hållbar satsning på träning.

Du kanske tycker det är tramsigt, men det finns minimotionscyklar man kan ha under skrivbordet. All rörelse är bra. Försök få igång ämnesomsättningen. En sportklocka kan vara en hygglig mätare och ger viss motivation.

Har du cyklat 40 mil rando tidigare så har du nog det mesta som krävs i förkunskapsväg. Vill du uppdatera dig med senaste rönen baserat på vetenskap så kan jag rekommendera

Det viktigaste är kontinuitet. Det bygger i grunden på någon form av träningsglädje. Fundera på vad som motiverade dig tidigare och vad som fick dig att sluta.

Personligen hade jag börjat med ganska korta sträckor utomhus i måttligt tempo varannan dag för att efter ett tag när kroppen börjar svara långsamt öka belastningen.

Du kanske tycker det är tramsigt, men det finns minimotionscyklar man kan ha under skrivbordet. All rörelse är bra. Försök få igång ämnesomsättningen. En sportklocka kan vara en hygglig mätare och ger viss motivation.
Läste du TS inlägg? Han klättrar vindmöllor på jobbet, så det där skrivbordet lär han inte vara låst till.

Jag har ett förslag på aktivitetsplan till TS.
10 timmar jobb per arbetsdag,+ restid till o från obygd, det kan nog kännas väldigt tungt att cykla utanpå det.
Men om planen börjar med första helgdagen (förutsatt att de är 3 i rad,det är många okända faktorer här!) så minst en timme på trainer/en "rejält" uterunda.
Andra dagen ledigt 20-40 min lugnt trainer/en lugn uterunda på kanske en timme.
Tredje som första lediga dagen.
Då är det bara 2 arbetsdagar som lasta ner med träning. Lägg dem på dag 2 o 3, och första halvåret nöj dig med 10-15 minuter på trainern innan dagens dusch, förutsatt att du duschar när du kommit hem pga ansträngande arbete.

Det viktigaste första halvåret/vintern är som sagt att bygga vana, och förhoppningsvis glädje, att träna.

Känner igen storyn

Vad funkade för mig? På sommaren var det pendling och cykling i allmänhet. Lugnt i början och köra ofta där "roligt" var mitt ledord, dvs att upptäcka nya platser el återupptäcka gamla platser. På vintern körde jag Zwift - Inte nödvändigtvis de hårdaste passen eller de högsta topparna utan bara ett kontinuerligt malande på trainern. Körde med pace-partner när jag bara drog av en halvtimme.
Kontinuitet trumfar ett hårt pass i veckan är min erfarenhet.

Körde lite gym men inte så mkt, 1-2 pass i veckan.

Skippade alkohol, godis och snacks som kostförändring.

Motivationstips - Hitta en träningspartner så att ni kan sporrra varandra när ni känner motivationsdippar. Träna gärna med din livspartner. Tala om för hen att du nu ska försöka få bort tempomagen så att du inte blir torpederad av att hen köper hem godsaker och lägger sig i soffan.

Lycka till med din utmaning!

Störst motivation får jag alltid av att lära mig något nytt eller testa att göra något annorlunda. Det behöver inte vara så stor förändring men ändå något som får en att prova något nytt. Nästan alltid handlar det om material. Drivet att bli bättre på något jag redan kan hyfsat bra är inte särskilt stort.

Min helstela single speed MTB fick mig att ge mig ut regelbundet oavsett väder, möker och livspussel i mer än två år. De flesta passen avveerkades på luncher vid hemmajobb eller sent på kvällar med pannlampa. Hade lika roligt varje gång. Nu efter några år känner jag att jag "kann" det så nu ger det inte samma motivation.

Förra året började jag bikepacka lite. Det gjorde att jag cyklade fler och längre pass - som föreberedelse för de få bikepackingturer jag förhoppningsvis skulle göra.

Till graveln har jag nyss satt på rejält mycket grövre däck än innan och nu klurar jag på hur jag kan hitta nya rundor med möjligheterna de ger och har garanterat kommit ut fler gånger än om jag bytt till samma däck, även om jag egentligen var ganska nöjd med dem.

Att anmäla sig till något slags lopp är ju en klassisk motivationshöjare men mitt i livet så känner jag alltid att det är svårt att få till träningen på ett sätt som jag känner att jag skulle vilja göra det. Att åka till MTB-vasan med 40 mil i benen är inget jag har något som helst intresse av.

Oavsett motivator önskar jag dig lycka till. Hade jag bott i Norr hade jag gått all-in på fatbike!

Läste du TS inlägg? Han klättrar vindmöllor på jobbet, så det där skrivbordet lär han inte vara låst till.
Missade det, skadad synnerv. Finns heller inga vindm... Väderkvarnar heter det! Jag har varit med och lagat några sådana, och jag kan lova att man inte blir överviktig av det, så det är något glapp här, från mitt perspektiv.
PICT0007b kv.webp

Missade det, skadad synnerv. Finns heller inga vindm... Väderkvarnar heter det! Jag har varit med och lagat några sådana, och jag kan lova att man inte blir överviktig av det, så det är något glapp här, från mitt perspektiv.
Visa bilaga 791449
Faktiskt lagat väderkvarn. Kul!
Jag är sjöman, vi säger allt utom "rätt" term om det mesta maritimt till de som förstår, liksom vi här på Happy slänger ur oss all möjlig slang om cyklar/cykling, som du säkert var med på så tog jag mig konstnärlig frihet med språket. Jag tycker vindmölla är ett fint ord som förtjänar att uttryckas mer 🙂
Jag håller med om att "kan klättra 100 meter lodrät stege" och faktiskt ganska kraftig övervikt skär sig lite. Men jag har sett folk med liknande kroppshyddor med andra fysiska arbeten så är inte jätteförvånad. Fördelen för en prospektiv cyklist är dock att han börjar med starka ben, bort med lite kilon så blir p/w-kvoten grym!
TS @s-o, förlåt att jag talar om dig i tredje person i "din egna" tråd!

Senast ändrad:
Hä nåe ölänsk kvanol fån min liist:

vindöga
gångås
stubbe
stubbsträvor
jordträna
häst eller kvarnhäst
pass
lättverk
mjölring