gungbräda?

gungbräda?
Kolla Leos och Happygängets film från Vancouver där finns en sån med, annars är det ingen konst att bygga en, har ingen ritning men principen är ju ganska enkel en lång planka att köra på ju smalare desto svårare, och en halvcirkel formad kloss som den gungar på gör den lite bredare så ligger den stadigare.

Vill du snofsa till det kan du göra en högre med ungefär samma teknik som ett flaggstångsfäste (av den gamla modellen) se bara till att dimensionera ordentligt så det inte går sönder för då kan det gå alldeles åt arslet (ursäkta ordvalet) bara att vara kreativ och träna på.

Vill du få lite tips så kolla med lokala brukshundsklubben då dem ofta har vippbrädor på agility banorna!!

Bosse

gungbräda?
Den i Vancouverfilmen var enormt svår eftersom den var så kort så att man var tvungen att köra hela vägen fram innan den tippade över. Dessutom var den rätt smal.

Det går att göra en variant där gungbrädan ligger horisontellt i viloläge och sedan tippar ner när man kör ut på den, det brukar kännas lite enklare än att starta i uppförsbacke.

gungbräda?
grusanmemories12ae.jpg

Jag har byggt den själv, så jag är väl inte opartisk, men det är en av de skönaste vippbrädor jag kört på... Ser den lockande ut kan jag rita en liten skiss från sidan på hur den ser ut.

gungbräda?
Först o främst - Gungbräda är för barn, vippbräda är för cyklar. ;)

Den här snickrade jag och en kompis i somras, den har två olika axelhöjder att välja mellan, och ganska många förstyvande stag. Tips, gör den hög och stabil, hög för kicken och känslan och stabil för säkerheten.

pbpic559099.jpg

Jag på vippbrädan, sett från sidan

pbpic559100.jpg

Sett framifrån

Lycka till med bygget!

gungbräda?
Bara för att ni snackar om gungbrädor måste man ju göra en själv :P
Blev nästan klar med en igår, men så kom ett lite problem upp..
Vi har två trä inunder, där den tyngsta delen är åt samma håll, det som var närmast marken när trädet stod upp :P Men frågan är, ska man ha den korta delen när man kör upp på vippen eller när man vippat och kör ner?

Tack

gungbräda?
Om jag förstår dig rätt så undrar du om delen innan vipp-punkten ska vara längre än den efter? Ja, det ska den, då tippar brädan tillbaka av sig själv också, och det blir skönare vipp.

gungbräda?
Men vi kan ha den så att den tippar tillbaka även fast det är kortare innan, men det är lättast att cykla på den om det är längre innan vippen?

gungbräda?
Rajt skrev:
-------------------------------------------------------
> Men vi kan ha den så att den tippar tillbaka även fast det är kortare innan,
> men det är lättast att cykla på den om det är längre innan vippen?

Viktigast är väl att det hela är välbalanserat så att det tippar över ganska lätt. Särskilt om det är ett stort, högt, tungt bygge.

Det finns ett skräckexempel i Hellas med väldigt lång första halva och lite för kort andra halva som ger brant en lite för brant nedfart.

Snyggt och välbyggt men inte riktigt välbalanserat och 100% åkbart.

Tillbaka
Topp