GX Lite, storlek L eller XL?

Jag har klickat hem en GX Lite 24 från XXL: https://www.xxl.se/white-gx-lite-24-gruscykel-unisex-vit/p/1228505_1_Style

När jag läste XXLs generella storleksguide för gravel så rekommenderas storlek L från 180-190 cm och storlek XL från 190 till 200 cm.
Jag är 189 cm lång och storlek L hade "fåtal kvar" i lagerstatus så jag slog till nu när de har rabatt. Efter att jag klickat hem cykeln så läste jag mer noggrant på cykelns detaljer och då såg jag att XXL skrivit ut följande storleksrekommendationer på cykelbeskrivningen:
- L, 56 cm, kroppslängd 180–187 cm
- XL, 58 cm, kroppslängd 185–193 cm

Här hamnar jag rätt tydligt på XL. Försökte byta storlek men det gick inte att göra på nätet och butikerna kan inte ändra eller prata med online-delen så jag skulle höra av mig på måndag morgon. Nu har de redan skickat cykeln. Så frågan är om jag kan behålla en L eller ska jag kolla om jag kan kuska in till en butik och byta till en XL?

Jag ska använda cykeln för pendling (15 km enkel väg).

XXL anger ju inte exakta måtten (inte vad jag hittar iaf) och då färgen är ny kanske även resten är nytt för året? Tidigare har de här cyklarna varit kända för att vara stora men tror det ska vara mer normala storlekar sedan något år tillbaka..

Om du ska ha L eller XL varierar mellan olika cyklar och även enligt personliga preferenser. Ligger man mellan storlekar är det generellt enklare att göra en för liten cykel större än tvärt om.

Jag skulle testat hur det känns om de nu redan skickat cykeln.

Tänk på att kontrollera alla skuvar mm så det är bra ihopskruvat innan du cyklar första gången.

Tråd med mer info finns här:

Tror det är @Belse eller någon som påstår att storlekarna är normal "nu". Jag tvivlar, men köpte ändå en large för 184cm. Vi får väl se... Får väl returnera eller byta i butik bara :)

Så kan det vara. Jag mindes nog fel. Ber om ursäkt :)
Tror du minns fel på en bokstav :)

Tillbaka
Topp