Gyllins trädgårdar - skogscykelslingor?

Snuten

Aktiv medlem
Det är ju ganska fattigt med mtb-slingor i Malmös absoluta närområde. Läste någon här för ett tag sedan någon som föreslog att man skulle engagera sig och försöka få till slingor på Bulltofta. Vet inte hur det gick med det.

Är på utflykt en bit längre ut från Bulltofta, närmare bestämt på Gyllins trädgårdar vid Toftanäs. Inget stort område, men en del små skogsstigliknande spår inne i den förvildade parken. Finfin lekplats att dumpa ungarna på alldeles intill. Borde gå att få lite skogskänsla åtminstone om abstinensen är stor. Klart bättre än att försöka köra xc på Ribban eller i Pildammsparken åtminstone. Jag har sett folk som i despertion försökt göra det.

20160514_150857.jpg

20160514_145133.jpg

20160514_144437.jpg

Jo men bor man iben storstad så får man ju ta sig utanför inget konstigt. Sen typ med 30 min bort har du skrylle och genarp och kanske 20 min bökeberg :) dom är ju trevliga :)

Det var nog jag som pratade om bulltofta för nåt år sen nån period när jag hade för mycket fritid.

Lernacken är faktiskt helt ok, leta upp regnbågsbanan eller regnbågsbanan extended på strava och kör den. Nackdelen är vä att alla nakenmän letat sig ut i bushen igen nu när värmen börjar komma. Har haft helt bisarrra "naturupplevelser" när jag hojjat där ute.

Spacekitty sa:
Kan du inte köra i Bokskogen/Torup och vid Lernacken som alla andra.

Viss fan kan man köra Torup och Genarp med för den delen, men de ligger knappast lika nära city.

Lernacken, just det, verkar intressant! Finns det ett riktigt spår där? Brukar ta en lov upp om där på gc-banan med lvg:n ibland när jag kör söderut. Jag kör ju inte xc för tillf, glömde att nämna det. Men tänker att just Lernacken kan vara ett verkligt alternativ. Har dock inte forskat särskilt mycket i området. Verkar gay!

http://www.qx.se/gaymap/?event=12254

Hehe. Som sagt, där är ett spår, extended är väl typ 5-6km och mer än hälften av det går på helt ok eller tom bra singletrack. Där flaggan står brukar man även få se andra saker som står:)

Spacekitty sa:
Förr fanns det någon runda på Spillepengen också, finns den kvar?

Spillepengen har ett upplyst motionsspår och en strövstig som absolut går att köra på i nödfall, men det är ingen storartad MTB-upplevelse... Har kört en del pannlampsintervaller där i vintras, fast området i sig är ju verkligen deprimerande.

Fördelen är möjligtvis att du får vara ganska ensam där ute :)

Då är Bulltofta betydligt trevligare. Där går det att sätta ihop riktigt fina intervallslingor, utan att behöva störa en massa gående/joggare/hundrastare.

Runt husie mosse i närheten av gyllins trädgårdar finns nån kilometer eller 2 godkänd single track att skoja runt på.

Bilagor

• IMG_20160513_153513.jpg
    IMG_20160513_153513.jpg
    800.4 KB · Besök: 51
  • IMG_20160513_155826.jpg
    IMG_20160513_155826.jpg
    484.9 KB · Besök: 39
Jag har cyklst en del i gyllins trädgårdar. Det är lite för litet skogsområde och lite för mycket människor och hundar för att det ska kännas bra. Lernacken är kul. Käglinge rekreationsområde är också helt ok.

Vadå "gjort" Regnbågsbanan? Där har jag cyklat sen 2004 och visst, fler och fler cyklar där, spåren blir bredare, men så mycket "gjort" finns väl inte förens på senaste tiden då Stefan mfl. fixat till?

Tillbaka
Topp