"Hack" av lagerpress för att slippa banka ut lager ur kolfiberram?

Ja. Kraften vid inpressning kan lätt överstiga vad som behövs för att bottna lagren i sina säten. Den risken har man inte när man drar ut eftersom det inte finns något stopp annat än friktionen mellan lager och hus.
Vevhuset är rimligen dimensionerat för att man skall kunna lägga på lite mer kraft än vad vad som krävs för att övervinna friktionen.
Slutsatsen blir därför att urdrag inte kan producera mer kraft än vad vevhuset håller för.
Säg då om någon använde tex parktool ap-1 och rc-1 vid montering. Då ökar friktionen rätt ordentligt när du ska få ur lagret..

Hela pressfit systemet är så sjukt. Man köper en ram för +40k, man måste använda en gängad tving för att få in lager, blir det snett kommer det glappa med tid. För hårt blir det mos. Torquespec? Nä skulle inte tro det, på känsla..
Att inte fler tillverkare har lagerskålar som gängad ihop
Jag skulle vilja se en standard för hur man utformar lagersäten och metoder för att montera och demontera. Samtidigt som kvaliteten på insidan av ramen varierar kraftigt så i värsta fall vilar lagrena på halvdana lagerlägen av kolfiberkomposit som har hålrum.

Hur skulle du med din erfarenhet av kolfiber och skador på detta material rekommendera att man gör? Help us choose the lesser of two evils please :oops:
Jag skulle undvika att banka så långt som möjligt. Detta pga med hammare på lagerbanor förkortar livet en hel del då man vet att många inte har den kunskap som krävs för att ge en lång livslängd på lager.
Jag skulle valt att pressa ihop, gärna en mer idiotsäker lösning som inte verkar finnas än. Park Tool och VAR brukar kunna sådant bra när väl behovet dyker upp. Jag brukar använda Park Tool HHP-2 med egentillverkade distanser i plast och kapade och parallellsvarvade rör från Biltema för avgassystem.
Lite omständigt och man får ibland tillverka verktyg men å andra sidan så jobbar jag sällan under tidspress kring cykelservice.

Tjena!

+1
Jag har använt CeramicSpeeds verktygssats och den är helt magisk, men på vissa ramar så saknas det ju yta för koppen och då får man ju tyvärr ta till gummiklubban. Men jag gjorde så att jag använde en sån bricka som man använder när man pressar ut, sen pressverktyget som man använder för att pressa in lagret och sen en skruv som håller ihop dom. Då är allt centrerat, sen kan jag banka på själva skruvskallen. Minimal risk för att slinta och bra anliggning mot lagret.
Satserna som CS säljer verkar vara av god kvalitet, kanske i överkant prismässigt för hemmamekaren. Väl värd investering för butiker, men ingen butik är bättre än sina medarbetare.

Säg då om någon använde tex parktool ap-1 och rc-1 vid montering. Då ökar friktionen rätt ordentligt när du ska få ur lagret..

Den där är till för att fylla ut glapp och håligheter när man har problem med att lagret rört sig i vevhuset. Det är inte ett lim som jag förstått det. Blir fiktionen verkligen högre än för ett lager och vevhus med korrekt presspassning?

Satserna som CS säljer verkar vara av god kvalitet, kanske i överkant prismässigt för hemmamekaren. Väl värd investering för butiker, men ingen butik är bättre än sina medarbetare.

Tjena!

Dom är helt fantastiska, har inte använt några pressverktyg som ens är i närheten, men skulle inte betala det priset för att ha dom i hemmaverkstaden. Om jag inte vann på typ Eurojackpot.
Fast vevlagersatsen skulle jag inte ha behöva av att köpa, vägrar cyklar med pressfit. Eller ja, det hänger ju faktiskt en Scale kolfiberram i källaren med PF, men den var ju gratis.
Hjullagersatsen funkar till många arbeten med svinglager också, så den lönar sig rätt fort för en verkstad.
Men självklart är det så att till sist så hänger det ju på vem som håller i verktyget.

Tjena!

Dom är helt fantastiska, har inte använt några pressverktyg som ens är i närheten, men skulle inte betala det priset för att ha dom i hemmaverkstaden. Om jag inte vann på typ Eurojackpot.
Fast vevlagersatsen skulle jag inte ha behöva av att köpa, vägrar cyklar med pressfit. Eller ja, det hänger ju faktiskt en Scale kolfiberram i källaren med PF, men den var ju gratis.
Hjullagersatsen funkar till många arbeten med svinglager också, så den lönar sig rätt fort för en verkstad.
Men självklart är det så att till sist så hänger det ju på vem som håller i verktyget.
Jag personligen har bara hört gott om CS verktygen, får bli en sådan investering inom kort.

Jag personligen har bara hört gott om CS verktygen, får bli en sådan investering inom kort.

Tjena!

Du kommer inte ångra dig. Det är galet hög kvalitet på grejerna. Bara en sån sak att man får med ett "verktyg" för att få av endcaps lättare, så genomtänkt.
Det enda negativa är att vevlagerpressen inte har snabblåsning på vredet, det har hjullagerpressen.

Den där är till för att fylla ut glapp och håligheter när man har problem med att lagret rört sig i vevhuset. Det är inte ett lim som jag förstått det. Blir fiktionen verkligen högre än för ett lager och vevhus med korrekt presspassning?
tyvärr sitter det som satan efteråt, när jag med draghammare ska få ur ett sånt preppat lager brukar jag be någon hålla mot för att få tillräckligt med kraft för att det ska släppa

Någon som provat denna typ av avdragare för press fit?

Bör väl fungera för 24mm (Står enbart "Shimano" men jag antar att det är det som gäller)?

"BB30" förutsätter jag är den lilla adaptern med gummipackningen. Och att den del som sitter på själva urpresspinnen är för 24mm. Men kan ha fel...

Tillbaka
Topp