Hackar när jag trampar

Rassemouse

Aktiv medlem
Hackar när jag trampar
Det hackar när jag trampar, mer om jag tar i mycket tex i uppförsbacke. Försökte kika lite och det ser ut som att kedjan inte följer kugghjulen på armen som går ner från växeln riktigt, framför allt att det inte följer det nedre kugghjulet riktigt. Kan det vara det som är problemet? Eller är det troligare att det är nån annanstans på drivlinan?

Hackar när jag trampar
Bara byta kedja (och ev lasset) inte växeln?

hade likande problem för några år sedan och fick samma rekommendation, men då var det vevlagret det var fel på. Och när det väl kom fram att det var det som var felet och det blev bytt så hade alla andra delar slitits fel. Så förra sommaren bytte jag vevparti, kasset och kedja. Är inte sugen på att göra samma resa igen, men kedja är ju inte så dyr så det skulle jag kunna testa med.

Hackar när jag trampar
Släng in en bild så blir det lättare att hjälpa.

Om det är Sram så har de några varianter med narrow wide även på rulltrissorna på växeln. Om det skulle vara det så är det bara att lyfta på kedjan och snurra på trissan en kugg.

Hackar när jag trampar
image.jpg
image.jpg
image.jpg

vet inte hur bra det syns, men kedjan ligger snett på det nedre hjulet. Är en shimano acera växel för 8-delat.

Hackar när jag trampar
Har haft Acera själv på mtb, tycker bakväxeln var rena skräpet. Fick det aldrig att lira hundra.

Köpte Deore som finns på biltema för en 400 betydligt bättre grejer.

Hackar när jag trampar
Trissan snurrar, men kedjan lägger sig lite snett på den. Men då kanske det är ny växel som behövs alltså? Bör jag även byta kedja då?

Hackar när jag trampar
Trissan snurrar, men kedjan lägger sig lite snett på den. Men då kanske det är ny växel som behövs alltså? Bör jag även byta kedja då?
Det kan mycket väl vara det så kallade växelörat som böjts. Det fäster växeln i ramen och är designat för att böjas om växeln får en smäll. Tyvärr specifikt för varje cykelram. Vad är det för hoj?

Stå en bit bakom cykeln och titta på växeln, den ska hänga helt vertikalt sett till kassetten. En lokal cykelhandlare kan såklart hjälpa dig med diagnostik.

Hackar när jag trampar
Det är en scout aspect 30 (så typ 8-9 år gammal, men bytt en del under åren redan).
Ska kika på växelörat. Har tyvärr ingen lokal cykelhandlare i närheten... :-/

Hackar när jag trampar
byt kedja ock kanske kassett så går det över

Dåligt tips utan att veta i princip någonting om cykeln. Det man gör är:

1. Kontrollera om det finns några uppenbara fel på delarna - glapp body/kassett, sned bakväxel/växelöra, stela länkar i kedjan osv. Finns väldigt många felkällor (men vevlagret är antagligen inte en av dem). Svårt att utan ingående kunskap/erfarenhet veta vad som felar.

2. Justera växlarna. I första inlägget fick jag för mig att det bara var frågan om en justering. Symptomen är ofta att kedjan försöker klättra upp eller ned och då hackar det till.

3. Köp nya delar.

Svaret på problemet kan vara att köpa något nytt, men det kommer inte först på åtgärdslistan.

Hackar när jag trampar
Växelörat är inte böjt. Däremot så ser armen med trissorna ut att vara lite böjd.

Ok, om du utesluter många av de punkter som Newton tar upp ovan så kanske det är bäst att skaffa ny växel då. Det är en ganska billig grej på din nivå. Baxväxlar 7-9-delat ska passa rakt av, Deore är en rimlig nivå som ger mycket pang för pengarna.

Hackar när jag trampar
jag tycker det ser ut som att den nedre rulltrissans lager/bussning "tension jockey" är helt slut. Det kugghjulet ser ju ut att sitta på sniskan i armen på växelföraren. rulltrissor i lågprisväxlar är riktigt dåliga. Det blev likadant på grabbens cykel med Acera-växel efter några månader. Jag bytte rulltrissor till bättre kvalitet och de brukar hålla betydligt längre.

Hackar när jag trampar
Innan man börjar köpa nya saker kan det vara en idé att plocka isär, rengöra och inspektera delarna.
(Blev ännu tydligare efter senaste inlägget.)

Hackar när jag trampar
Absolut! Men med upp mot två veckors leveranstid nu så tänkte jag att bättre att beställa och skicka tillbaka än att vänta ännu längre på fungerande cyklar. Båda mina cyklar är för tillfället trasiga...

Hackar när jag trampar
Absolut! Men med upp mot två veckors leveranstid nu så tänkte jag att bättre att beställa och skicka tillbaka än att vänta ännu längre på fungerande cyklar. Båda mina cyklar är för tillfället trasiga...
Ber om ursäkt för sent svar(bara tre år), men fungerade cykeln bättre med deore växeln? Har nämligen samma problem med samma cykel…

Tillbaka
Topp