Hadley-nav

42Hz

Aktiv medlem
Hadley-nav
Någon som har koll på om det finns någon nätbutik som kränger Hadleynav i Europa, har kollat alla jag känner till utan resultat, verkar dessutom bara finnas i begränsat antal butiker i USA.

Har varit drömnavet länge men priset har varit svårt att motivera tills nu... :)

Vet att Daner importerar och jag väntar på svar men det skadar ju inte att kolla av resten av marknaden!

Hadley-nav
DT är lättare att få tag på, ligger väl ungefär i samma prisklass. Hope är ett annat alternativ, men kanske lite för mycket happystandard? Mina DT440 på DH'n gör sitt jobb, de kanske ser lite tråkiga ut, de är tråksvarta.. Hadley verkar ha lite svajig logistik, jag hade beställt Hadley till DH'n, men de lyckades inte skaka fram ett par...

Hadley-nav
Ja, happystandard är ju inget att eftersträva, det gäller ju att hitta något "annat" som funkar bra. ;-) Tur att happy bara är ett internetfenomen i sverige(?) och när man cyklar med folk som inte känner till happy så är det ju inte så illa med happystandardprylar längre. :-D

/Leo

Hadley-nav
Jag håller på med en beställning från Hadley för Phil's egna hojar, om det säger någonting. PM eller maila mig och hoppa på taget.

Hadley kostar butiken lika mycket som White kostar kunden, men man både ser och känner skillnaden. Det är inte alls att White är dåligt på något sätt, bara att Hadley är bättre.

Hadley-nav
Ville: Nej, mitt White ser jättebra ut efter 1,5 år. Nu har dessutom det yttersta lagret på bodyn hoppat igång igen så det fungerar helt jättebra. :)

Hadley-nav
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har fått intrycket av att Hadley har haft
> lite kvalitétsproblem?

Enligt MTBR har de haft några på senaste tiden som krånglat å andra sidan läser man om DT-nav på MTBR blir man mörkrädd! :)

> Hur många greppunkter har de numer? Det har varit
> rätt förvirrande det också tycker jag.

De få ställen jag hittat nav till salu har det varit mest av 72POE varianten, eller att man får upgrade till 72 från 32 för $10, sedan är det nån som säljen 104 varianten.

Hadley-nav
OM 72 varianten är med driftsäker så kommer du långt där. Jag skulle kanske tom sitta nöjd med 48,...men bar akanske. Då skall navet vara helt felfritt i övrigt.

Hadley-nav
Enligt hörsägen är det rätt bra tätningar på Hadley. Hope imponerar inte på mig, det släpper in smuts. Dags för lagerbyte nu också. Två sässonger kanske är bra livslängd för lager. Vad vet jag enkla människa. Men jag ångrar att jag inte beställde Hadley-nav av Daner när jag ändå byggde upp cykeln.

Hadley-nav
Hadleys 108p-nav strulade eftersom de inte hade symmetriskt placerade greppunkter. Det gav väldigt hög snedbelastning på lagrena kring bodyn. Jag tror inte att de gör den varianten längre.

36p-navets body är samma som santana sätter på alla tandemcyklar för tre personer eller mer så det lär vara hur starkt som helst.

Hadley-nav
42Hz skrev:
> Någon som har koll på om det finns någon
> nätbutik som kränger Hadleynav i Europa, har
> kollat alla jag känner till utan resultat, verkar
> dessutom bara finnas i begränsat antal butiker i
> USA.
>

Min gamla LBS säljer Hadley i Helsingfors. Kolla www.foxcomp.fi
epost foxcomp@foxcomp.fi

Sidan är på finska, går det bra?

Ola

Hadley-nav
Tjena!

Mitt Hadley har för det mesta funkat fint.. Hade väl dock fungerat bättre om jag inte kört "fit & forget", bodyn har låst sig en gång men det gikc att fixa med brääklen och coca cola, sen fettade jag in det igen och då funkade det perfekt.. Nu har dock lagrena börjat glappa men det tycker jag är ok då navet är 4 säsonger gammalt och har gått dom två senaste i Åre.. Jag kommer köpa Hadley även till nästa cykel..

Hadley-nav
the_TnT skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var det inte white som såg ut som skit efter
> typ
> > 6 månader och där man var tvungen att köpa
> andra lager?..Eller har jag drömt?
>
> Nejdå, det var Leo som testat dem i
> Göteborgsleran och drog slutsatsen att det var
> skitbra nav.
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/143765/269389
> #msg-269389

Skit på´rej! :-) Läs hela tråden så ser du att lagren är skit medans resten är bra. Och nej, jag hade inte ens White i tankarna när jag svarade i tråden ang. happystandard, när Rikard antydde att White inte har något att sätte emot Hadley. Det är Hope som förtjänar att kallas Happystandard, nya Hope Pro II rekommenderar jag före White Industries. Hope är bättre tätat och lättare att serva än White, två ytterst väsentliga punkter som krävs i Göteborgsleran.

/Leo

Hadley-nav
Obed skrev:
> Enligt hörsägen är det rätt bra tätningar på
> Hadley. Hope imponerar inte på mig, det släpper
> in smuts. Dags för lagerbyte nu också. Två
> sässonger kanske är bra livslängd för lager.
> Vad vet jag enkla människa. Men jag ångrar att
> jag inte beställde Hadley-nav av Daner när jag
> ändå byggde upp cykeln.

Vilket Hope-nav har du? På vilken hoj sitter det?

Hadley-nav
Fredrik, de sitter på min downhillare. Hope Bulb är navet. Har haft i sär navet några gånger och återfetat de yttersta lagrena som jag kom åt, men nu är det rejält glappigt.

Hadley-nav
Leo, vadå glidlager. På min Turner sitter inte ett enda glidlager. Man kan i alla fall inte anklaga baksvingen för att kränga och vrida sig så navet får snedvridningar då svingen är grymt stabil, dessutom med genomgående axel. Men nav får ändå snedbelastning då den typen av maskinlager inte är gjord för den tupen av belastning som cykelnav utsäts för. Det borde sitta sfäriska rullager eller kullager i cykelnav som tål snedbelastning.

Hadley-nav
Ola skrev:
> Min gamla LBS säljer Hadley i Helsingfors. Kolla
> www.foxcomp.fi
> epost foxcomp@foxcomp.fi
>
> Sidan är på finska, går det bra?

Ahh, just ja, de var dom som sålde Nicolai hojjar oxo, verkar vara en genuint trevlig butik!

Finska funkar! :)

Hmm €295, verkar inte ha någon 36H med vanlig QR...?

hadley10b.jpg

hadley12g.jpg

*droool*

De säljer i alla fall 108POE varianten!

Hadley-nav
108POE-varianten är den som kräks ut lagret i bodyn om jag förstår MTBR rätt. Och för dom pengarna kan du väl lika gärna handla CK? Du vet att du vill...

Hadley-nav
Njae, 108 varianten är nog overkill fast det lockar, det kan jag inte neka till, förmodligen håller den dessutom för min cykling men som ville skrev, 72 duger, dessutom en fin årgång. :)

CK är inte exklusivt nog, var och varannan som cyklar runt med sådanna! ;)

Hadley-nav
HZ, skit i Hadley, jag letade efter ett sånt baknav hur långe son helst på eBay, men gav upp. Köp et CK om du är ute efter många greppunkter - det är rolig skillnad även med 72 gp, eller hur många de nu är ...

Hadley-nav
42Hz skrev:
> Ola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min gamla LBS säljer Hadley i Helsingfors.
> Kolla
> > www.foxcomp.fi
> > epost foxcomp@foxcomp.fi
> >
> > Sidan är på finska, går det bra?
>
> Ahh, just ja, de var dom som sålde Nicolai hojjar
> oxo, verkar vara en genuint trevlig butik!
>
> Finska funkar! :)
>
> Hmm €295, verkar inte ha någon 36H med vanlig
> QR...?
>

Det är bäst du ringer och kollar vad dom har hemma eller kan ta in.
Den är bra butik, en av bästa i Finland enligt mig. Typ en riktig LBS:)

Ola

Hadley-nav
Obed skrev:
> Men
> nav får ändå snedbelastning då den typen av
> maskinlager inte är gjord för den tupen av
> belastning som cykelnav utsäts för. Det borde
> sitta sfäriska rullager eller kullager i cykelnav
> som tål snedbelastning.

Finns det inte en annan typ av lager också som är gjorda för den typen av belastningar, och dessutom är lätta att serva? ;)

Hadley-nav
oxr skrev:
> Finns det inte en annan typ av lager också som
> är gjorda för den typen av belastningar, och
> dessutom är lätta att serva? ;)

o

Senast redigerad av en moderator:
Hadley-nav
Leo skrev:
> Skit på´rej! :-)

:)

> Läs hela tråden så ser du att lagren är skit medans resten är bra.

Orkade inte läsa längre än sidan ett, men jag skrev ju att det var din slutsats, inte att det är det. :)

Hadley-nav
Fick svaret nyss från Hadley och det är helt rätt att de har 72 punkter som högst nu. De fick en leverans av 6804-lager som höll inte tillräckligt hög standard, och nav med 108 punkter som byggdes med dessa lager blev problematiska pga högre interna belastning med denna konfiguration. De hade inte samma problem med 36-punkt nav byggda med samma lager, och har inte heller haft samma problem med 108-punkt nav med lager från tidigare leveranser. Det kan vara anledning till faktum att jag har inte haft en enda garantiproblem med Hadley baknav trots att de allra flesta var 108-punkts nav, men Hadley är beredda att ta hand om eventuella garantifrågor om deras 108 nav om det visar sig vara ett problem här också. Jag har en 108-punktsnav på min frus MTB, så detta information var intressant för mig också.

Hadley-nav
Visserligen en headleytråd men mitt hope framnav har börjat pipa lite efter typ 3 års fit and forget körning. Kan ju kanske haft något med att det var 12 minusgrader ute men jag skall nog öppna det en dag och se hur det ser ut.

Hadley-nav
oxr, det tog ett tag innan poletten ramlade ner :) Du menar givetvis gamla vanliga hederliga cykelnav. Jepp du har helt rätt :) Ska fundera på det nästa gång jag köper ett nav. Ibland behöver man bli påmind.

Hadley-nav
Fick nya prislistan också, och nu är min prislista uppdaterad för dagens valutakurs. Priserna är rekpriser vid köp i din favvo local bike shop.

Hadleyprisbild.jpg ht=725

Senast redigerad av en moderator:
Hadley-nav
Om det bara är greppunkter man är ute efter så jag rekommendera white inustries gröna trialfrihjul (72p) på ett vanligt SS-nav (dmr revolver tex). Det blir grymt robust för relativt lite pengar. Det verkar tåla lera och is väldigt bra också.

Hadley-nav
Daner skrev:
> Fick nya prislistan också, och nu är min
> prislista uppdaterad för dagens valutakurs.
> Priserna är rekpriser vid köp i din favvo local
> bike shop.

> OBS! Listan visar priser för baknav med 36 points
> of engagement. 72 kostar lite mer. Typ 100:-
> extra. Jag lägger till den och uppdatera bilden
> inom kort.

Gött! Var bättre priser än jag räknade med, tack Bush! :)

Hadley-nav
mattel skrev:
> fast jag kan inte hitta att ck har ett baknav med
> 150/12..?

Nej men 16-23 passning är mycket subtilare och dessutom bättre vid hög friktion.

Tillbaka
Topp