"Hål" i nya däck

"Hål" i nya däck
Hej!

Köpte ett par Conti GP4000s 25mm från bikediscount. Glad och förväntansfull började jag montera dem på fälgarna när jag får se att det är två stycken gropar i varje däck. Ca 1,5mm djupa och 2-2,5mm i diameter. Någon som sett detta förut och vad i tillverkningen har gått fel? Känns lite trist...

Bilagor

• Front.jpg
    Front.jpg
    42.4 KB · Besök: 33
"Hål" i nya däck
Aha. För jag frågade en cykelhandlare här i stan och han hade aldrig sett något sådant.
Men om man får en liten sten där då borde det vara mkt större risk att däcket går sönder väl?

"Hål" i nya däck
Vågar lova att chansen att du punkar inte är mer än obetydligt större med de där groparna än utan. Är inne på mitt tredje par GP4000S och har totalt punkat tre ggr.

"Hål" i nya däck
Men vad fan! Bakdäcket får ju inte plats. Tar i växelföraren. Varför är det större diameter på det här däcket än mitt förra? Michelin Lithion 23mm.

"Hål" i nya däck
Desjardins skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte ett par Conti GP4000s 25mm

Desjardins skrev:
> Men vad fan! Bakdäcket får ju inte plats. Tar i
> växelföraren. Varför är det större diameter
> på det här däcket än mitt förra? Michelin
> Lithion 23mm.

För att du har köpt ett bredare däck?

"Hål" i nya däck
Så mycket ska det väl ändå inte skilja på diametern på hela däcket för att det är lite bredare? Jag har ju lätt ett spel på 3-4mm mellan däcket och främre växeln med gamla däcket.

"Hål" i nya däck
Desjardins skrev:
> Men vad fan! Bakdäcket får ju inte plats. Tar i
> växelföraren. Varför är det större diameter
> på det här däcket än mitt förra? Michelin
> Lithion 23mm.

Skojar du med oss nu. Först undrar du vad det är för indikeringshål och sen detta. Fan köper man 25mm så ska dom vara bredare än 23mm och det typ 2mm. Om inte skulle jag fundera lite, men fan inte nu.

Det här är det roligaste jag läst på länge och tack för att du gjort vad som skulle kunna beskrivas så som en vanlig dag till en höjdare. Kul och underhållande. På gränsen till dumt, men nej ändå inte. Och frågar man inte får man inget veta. Du frågade och vet nu mer än innan.

"Hål" i nya däck
Har inte ens cykelhandlaren sett indikeringshålen kanske du ska vänta med hånet.

Men ja jag förstår att diametern blir lite större men är förvånad att det skljer så mkt. Bredare begriper jag väl men det är inte där det tar i utan "framåt i cykeln. Och två mm hade gått men det är säkert 4 mm större diameter. Och inlägget var mer av frustration än okunnighet. Men visst, var småsint du...

Senast ändrad:
"Hål" i nya däck
Man kan inte lita på att tillverkare A's 23 mm däck är lika breda som tillverkare B's 23 mm. Det är inte alltför ovanligt att man ljuger om bredden. Om man vill kunna sälja det "lättaste 23 mm däcket i världen" blir det ju enklare om däcket i verkligheten bara är 21....

"Hål" i nya däck
Du har ju bytt märke på däcken också och inte enbart storlek. Olika märken är olika breda trots samma skrivna mått. Dom michelin jag har var 28mm breda trots dom heter 25mm vilket gjorde att det blev väldigt trångt.

"Hål" i nya däck
Desjardins skrev:
> Har inte ens cykelhandlaren sett indikeringshålen
> kanske du ska vänta med hånet.
>
> Men ja jag förstår att diametern blir lite
> större men är förvånad att det skljer så mkt.
> Bredare begriper jag väl men det är inte där
> det tar i utan "framåt i cykeln. Och två mm hade
> gått men det är säkert 4 mm större diameter.
> Och inlägget var mer av frustration än
> okunnighet. Men visst, var småsint du...

Har inte cykelhandlaren sett de slitageindikatorerna så har han nog inte tittat så mycket på grejerna han kräng(k)t skulle jag säga. :)

"Hål" i nya däck
Desjardins skrev:
> Har inte ens cykelhandlaren sett indikeringshålen
> kanske du ska vänta med hånet.
>
> Men ja jag förstår att diametern blir lite
> större men är förvånad att det skljer så mkt.
> Bredare begriper jag väl men det är inte där
> det tar i utan "framåt i cykeln. Och två mm hade
> gått men det är säkert 4 mm större diameter.
> Och inlägget var mer av frustration än
> okunnighet. Men visst, var småsint du...

Då är diameterna snarare 8 mm större då radien (eller hellre höjden) verkar vara 4 mm större...

Däcken passar inte på din cykel, skicka tillbaka dem och beställ ett annat par.

"Hål" i nya däck
När jag, på CV, frågade varför Conti RK 2.2 var 55 mm breda och XK 2.2 bara var 52 mm breda svarade killen i montern att måttet hade med kontaktytan mot marken att göra.
Med tanke på att han samtidigt rekommenderade minst 3,5 kg tryck i däcket så känns det lite märkligt men det kan ju vara sånt som ligger bakom storleksskillnaden.

Det är inte så att hjulet sitter lite snett monterat och därmed tar i växeln?

"Hål" i nya däck
Får en känsla av att de flesta cykelaffärer har rätt kass koll på cyklar och cykling.

Att be dem om råd är ungefär samma sak som att be ett grill/kebabkök om matlagningstips/råd.

"Hål" i nya däck
Det känns som detta med LBSer är ett skämt, det är tyvärr försvinnande få i Sverige som faktiskt kan cyklar annat än standardcyklar till Svensson, och knappt ens då heller.

"Hål" i nya däck
Ahh... tillbaka efter lunchcyklingen och har lugnat ner mig lite... :)
Mest sur över att jag inte tog 23 mm som jag tänkte från början utan gick på 25mm. Men så är det här i livet.

Nej det sitter inte snett. Ska kolla en gång till ifall det är monterat fel på något sett men tror inte det.

Nåja, kanske är någon som vill byta 2st GP4000s 25mm mot ett par likadana i 23mm? :) Jag använde det ena 4 mil nu på lunchen annars är de nya.

"Hål" i nya däck
Om inte hjulet är felmonterat kanske framväxeln är det, men att det funkade ändå förut när du hade smalare däck? 25 mm är ju inte jätte-exotiskt på en lvg-cykel, har du någr bilder?

"Hål" i nya däck
sådär då. Lite tokig vinkel men det är iaf 3mm mellan däck och växelförare och med conti trycks däcket in lite.

Bilagor

• IMAG0287.jpg
    IMAG0287.jpg
    64.1 KB · Besök: 16
  • IMAG0286.jpg
    IMAG0286.jpg
    64.2 KB · Besök: 17
"Hål" i nya däck
Zoulou skrev:
> Att be dem om råd är ungefär samma sak som att
> be ett grill/kebabkök om matlagningstips/råd.

Haha, bra liknelse!

"Hål" i nya däck
Zoulou skrev:
> TVÄTTA HOJEN! :)
>
> Ser ju för jäkligt ut!

Haha ja jag vet. Kändes så fel att lägga upp bilderna när den ser ut så här. Hade den utlånad till en som körde den på ny asfalt utan att göra rent den. Får bli stora avfettningen!!!

Tillbaka
Topp