Hål i sidan av däcket..

Mike the bike

Ny medlem
Hål i sidan av däcket..
Idag upptäckte jag att jag har fått slitage på sidan av mitt bakdäck. Det går som ränder över hela däcket och på ett ställe är det hål så att slangen syns. Jag har inte kört ute i bushen och har inte kört på något vasst som kan ha skadat däcket (inte annat än undertill iaf).

Vad göra?
Räcker det med att ta ur luften, plocka bort slangen, förstärka däckets insida med några lager tejp eller en bit slang eller bör jag köpa ett sproillans nytt svindyrt däck? Det är ett Schwalbe Ice Spiker och jag har haft exakt samma problem tidigare (förra vintern).

Ska det verkligen vara så kass kvalité på däcken? Jag har rätt däckstryck och i övrigt är däcket i finfin form bortsett från ett par dubbar som har lossnat. Jag har för övrigt inte haft några som helst problem när jag kört med Nokias vinterdäck.

Hål i sidan av däcket..
Det är ju helt vansinnigt att de ska vara så kassa. Nåt vettigt lagningstips? Jag har inte en spänn så jag kan ändå inte köpa några nya däck förrän nästa löning och jag måste ha cykeln för att kunna ta mig till jobbet.

Hål i sidan av däcket..
Ja har du ingen möjlighet att byta däck så får du väl försöka laga ungefär som du säger och hoppas det håller ett tag. När jag fick ett hål i mitt däck för ett tag sen (tack vare en missplacerad sten) så fick jag tipset att lima ihop det med Liquisol Vet inte hur ditt hål ser ut men det kan kanske vara en idé? Har du inte råd med en eller inte kan använda en sådan tub för att laga kan du kanske lägga ett par varv med silvertejp som är tjockt och relativt hållbart.
(Tur det snart är löning ;-)

Hål i sidan av däcket..
Det är priset man får betala för att ha lätta däck, lätta däck har helt enkelt tunna däcksidor... det är inget kvalitetsfel i sig, efterfrågan på lätta däck är ju stor så då tas det ju fram många lätta modeller. Men det finns gott om däck med kraftigare däcksidor också, men de väger ett par hekto mer. Sen kan man ju hoppas att det kommer fler däck med speciella förstärkningar som kan ge starka däcksidor utan att öka vikten så mycket, det pratas ju om snakeskin o d, men jag har ingen koll på det.

Slitaget på däcksidorna uppstår väl främst när bakhjulet glider åt sidan på stenar. Kör man mest på lättare stigar så är det nog inget problem alls med slitage på däcksidorna. Så välj kraftigare däck som passar din cykling.

Hål i sidan av däcket..
Men jag har ju bara cyklat i stan under vintern bortsett från ett enda tillfälle då jag cyklade genom Hellas eftersom det var kanonfint väder och jag hade tid över.

Hittade för övrigt Liqui sole på Clas Olssons hemsida. 69 spänn är ju som hittat.

Biltema har något som heter Gummilagning Artikelnummer 36-2443 för 29,90 som borde funka också.
"Tätningsmedel och lim som ger en genomskinlig, permanent, flexibel
och vattentät lagning och tätning. För gummistövlar, gummibåtar m.m. 15 g"

Senast redigerad av en moderator:
Hål i sidan av däcket..
Hej,
Om det är hål i däcket kanske det inte räcker med att lägga dit ett par lager silvertej. Testa att ta en gammal tandkrämstub, klipp upp den och till den så att du får en bra storlek så det gott och väl täcker hålet. Tejpa fast tubbiten med silvertejp. Kanske det kan vara idé att limma innan som en del av tidigare inlägga har tipsat om. (En bit tandkrämstub med några varv silvertejp är bra att ha med sej ifall man är ute på riktigt långa turer ifall man skulle skära upp däcket på en vass sten).

Lycka till,

Hål i sidan av däcket..
Det är ett ganska vanligt problem med lätta däck som har tunna sidor. Även alla vikbara däck har samma brister. Problemet är att cykeln är för tungt lastad eller att du har haft för lite luft i däcket. Det går inte att laga så det håller bra men du kan i alla fall plocka ut ungefär 100 mil efter att sidan har spruckit.

Silvertejp fungerar tillfäller men håller inte så länge. Har testat det några gånger. Det som fungera bäst är om du tar något tyg och fäster det på insidan genom att sy fast det. Därefter viker du tygbiten över kanten och fäster det igen med med mer tråd. Jeans-tyg fungerar bra.

Nokians däck är tåligare men även dessa kan spricka på sidorna om man kör med för lågt tryck. Om du inte vill ha fler problem testa med att köpa däck med tjockare sidor och inte vikbara.

/Stellan

Hål i sidan av däcket..
Jag kör alltid med hårt pumpade däck men det är möjligt att cykeln är för tungt lastad. jag väger strax över 100 och har alltid yggsäck som väger omkring 10 kilo +.

Det får bli Nokian WCX både bak och fram nästa gång. Inga fler schwalbedäck som bara spricker.

Tillbaka
Topp