Hallå bilist! Hur var dagens pendling? - Del 1

weldion

Aktiv medlem
Hur gick dagens bilpendling?
Såg ni någon som höll extra låg hastighet över ett farthinder?
Höll sig bränsleförbrukningen inom förväntat spann?

Denna tråd kommer att bjuda på underbara berättelser från medmänniskor som färdas påklädd i denna ljuvliga plåtkostym.

Går dåligt med bilpendlingen. 2:a på årliga besikningskontrollen p.g.a. trasig "skyddsbälg" på höger fram.
Körförbud 14/6, men orkar kanske sätta dit en ny innan.

Jag tar cykeln istället ?

Här i gbg verkar bilpendlingen ökat när vädret blivit bättre. Upplever att bilarna i centrum ökat nu sen vädret blev lite gött. Märkligt att inte fler tar sig i kragen och låter bilen stå när det råder klimatförändringskris.

Går dåligt med bilpendlingen. 2:a på årliga besikningskontrollen p.g.a. trasig "skyddsbälg" på höger fram.
Körförbud 14/6, men orkar kanske sätta dit en ny innan.

Jag tar cykeln istället ?
Besiktigade bilen i måndags och besiktningsgubben tyckte jag skulle köra något mer mellan besiktningarna. Hade kört 10 mil på två år.

Den var ok.
Lite långsammare än vanlig men det var förväntat då jag hade ett tungt kåpsläp efter, nöjd med förbrukningen.
54km
0:48h
69km/h
1.4l/100km
12.5kWh/100km

En hel del kö men både varebilene och de vita teslorna höll sig i skinnet idag. Klarar aldrig att inte köra ned i den där gropen i Ekebergbacken, men snart har jag funnit mig en linje som fungerar.

Flyttat röven till samma ställe två dagar i rad, ovanligt. Inget släp bilen önskade mindre effekt i form av bensin och nöjde sig mer med effekt från el.
Körde förbi cyklar som stod still i kö vid ett tillfälle - klarade av att hålla mig.

54km
0:44h
75km/h
0.8l/100km
14.5kWh/100km

Ganska händelselös. Det flöt på ok. Förutom att jag hamnade bakom en bilist som konsekvent låg 10km/h under angiven hastighet genom hela staden. 20 istf 30, 30 istf 40. Jag har gjort ett aktivt val att inte hetsa upp mig i trafiken, men när den ”försiktige föraren” svängde åt mitt håll även i sista rondellen gick det inte längre. Jag svor. Bättring utlovas.

Riktigt fint att bila till jobbet i morse. Sol, lagom varmt, lite vind men absolut inget som störde. Som grädde på moset har dieseln inte varit så billig som den varit i år på väldigt länge.

Jag är otroligt nöjd med mitt val att bila till jobbet och det brukar jag berätta för människor i min omgivning så ofta tillfälle ges. Om ett par timmar är det dags att bila hem igen för en välförtjänt helg. Då ska det grillas bringa, drickas craftbeer och vägas bildelar på brevvåg.

Trevlig helg!

Nu går det bra!
Skickad till jobbet med bil p.g.a. IKEA-ärende. Körde lungt.
SAAB9000 kan köra på 0,6l mil på landsväg om man håller ca. 80km/h enl. senaste långkörningen i Norge.

Bilagor

• eb4ee493-8e28-4775-8162-534799f128d2.jpeg
    eb4ee493-8e28-4775-8162-534799f128d2.jpeg
    590.3 KB · Besök: 77
Hur gick dagens bilpendling?
Såg ni någon som höll extra låg hastighet över ett farthinder?
Höll sig bränsleförbrukningen inom förväntat spann?

Denna tråd kommer att bjuda på underbara berättelser från medmänniskor som färdas påklädd i denna ljuvliga plåtkostym.
Och OT?

Tillbaka
Topp