Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

W106-knaster, strålande solsken, vindstilla, alla bilar var snälla och jag var snäll tillbaks, grön våg vid Redbergsplatsen. Ren och skär vardagsnjutning.

Riktigt fint trots att det var lite som spinpass, tryckta hårt på pedalerna men cykeln rörde sig inte ändå. Jag hade förväntat snöpokalypsen i morse men det var härligt istället!

Skakigt och slirigt idag. Man fick kämpa för att hålla styrfart. Märkligt nog tog det bara en timme (Västertorp - Huddinge sjh) idag (typ sämsta möjliga väglag) jämfört med kanske 35 min som bästa tid.

Skulle det inte bli något slags SNÖKAOS idag?

Jag vågade inte cykla just därför och sitter här och känner mig grundlurad. :-(

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle det inte bli något slags SNÖKAOS idag?

Nä, snökaoset (som EGENTLIGEN skulle ha kommit i helgen, innan de flyttade det till idag) är försenat och kommer nu (högst preliminärt) imorgon istället.

Hörde på P1 att indianerna hade ett coolt trick för att förutspå snökaos. Dom stack ut näsan från tipin och kollade hur mycket snö låg på marken.

DT skrev:
> Skulle det inte bli något slags SNÖKAOS idag?
>
> Jag vågade inte cykla just därför och sitter
> här och känner mig grundlurad. :-(

Håller med, känner mig lurad, tog pendeln istället för cykeln.

DT skrev:
> Ska fantamej skicka en faktura till SMHI på 2 x
> 25 kr som tunnelbanan kostade mig idag!

+1. Hur mkt kan man begära för sveda och värk, dvs kränkt. 25 spänn till?

Ja, vi har vissa förutsägande förmågor. Jag kan sticka näsan ut från fönstret imorgon bitti och berätta för dig hur det ska vara. Kan också berätta exakt tid, temperatur, och luftfuktighet. Bara behöver kolla min smart-phone :)

Karolinska till drottningholm :riktigt uselt. Slirig modd och obefintlig plogning. Däremot massa kockor, fotgängarspår och vallar. Solna sämst. Köpte med fyra fina semlor som tröst till familjen.

Pust, första cyklingen på länge. Flåset i botten så jag fick för första gången nånsin gå en liten bit när lungorna höll på att flyga ur kroppen. Jäkla modd och så låg bakbromsen på lite också. 40 minuter till jobbet mot rekord på 22 minuter sommartid. Hem ännu längre då jag har uppförsbacke. Nåja, väldigt skönt väder och väldigt skönt med framdämpare även om 40 mm dubbdäck kändes i smalaste laget.

Nu börjar jag lacka ur på att de plogar så risigt. Det är ju en sak om de skiter i det, men när de ändå är ute är det ju monumentalt onödigt att lämna 5 cm snö! Klåpare!

Men det är bra träning...

Hasse#7 skrev:
> Var är federico?

Precis uppstigen från de om inte döda så i alla fall ganska sjuka, jag stötte på honom på vägen hem...

kking skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var är federico?
>
> Precis uppstigen från de om inte döda så i alla
> fall ganska sjuka, jag stötte på honom på
> vägen hem...

Synd att han varit sjuk. Bra att han är bättre då är han på gång igen i alla fall. Jag skickar ett allmänt "krya på dig" till honom och alla andra stackare som knappt lyckas inta lodrätt läge. Nobelpriset till den som knäcker gåtan vardagsförkylning med tillbehör.

Det beror troligen på att de snöröjningsfordon som används på cykelbanor (ganska små) inte orkar ploga bort all snö, särskilt inte när den packats ihop lite av gångtrafik mm. Det har förvånat mig att det nästan alltid är samma sträckor som är dåligt röjda och andra nästintill perfekt plogade.

kking skrev:
> Nu börjar jag lacka ur på att de plogar så
> risigt. Det är ju en sak om de skiter i det, men
> när de ändå är ute är det ju monumentalt
> onödigt att lämna 5 cm snö! Klåpare!
>
> Men det är bra träning...

Olof E skrev:
> Det beror troligen på att de snöröjningsfordon
> som används på cykelbanor (ganska små) inte
> orkar ploga bort all snö

Det kanske är en del av förklaringen, men banne mig inte hela. Det har ju varit hyfsat pudrig snö flera gånger i vinter, vilken även den lämnats att töa ihop och bli ett spårigt, mosigt helvete. Jag skulle gissa att största problemet är slarv, eller tanklöshet.

Jo det finns säkert flera orsaker till att det ser ut som det gör.. Jag tror att att ett stort problem för oss är att upphandlare och entrepenörer inte har en aning om vilka väglag som är besvärliga för cyklister.

Olof E skrev:
> Jo det finns säkert flera orsaker till att det
> ser ut som det gör.. Jag tror att att ett stort
> problem för oss är att upphandlare och
> entrepenörer inte har en aning om vilka väglag
> som är besvärliga för cyklister.

Någon borde göra något!!!

Är det inte någon som känner någon som jobbar på någon av entreprenaderna?

De kanske skulle behöva sig en föreläsning om vad som är pest för en cyklist.
Och vi kanske skulle ha bättre tålamod om vi visste VARFÖR det är så dåligt plogat och traktorerna kör runt och sandar med plogen i luften..

kking skrev:
>

Håller inte med om att det är bra träning. I alla fall jag har svårt att komma upp i någon riktigt hög träningsintensitet i det här väglaget.

EDIT: Eller så är det jag som är för gammal och försiktig i min åkstil och som inte vågar stå på ordentligt.

Senast ändrad:
kking skrev:
>

Ja, fy fan, höll på att få ett psykbryt. Och då gillar jag normalt när det är lite jävligt.
Antingen 5 cm brun modd på knagglig, spårig is eller tilltrampad knagglig, spårig jävla hårdsnö blandat med tungsnö. Tror det var plogat ca 500 m totalt ikväll när jag drog hem. I morse inget alls. Tillfälliga (?)cykelleden längs med Kymlingelänken.. som att cykla på en nyplogad åker.. Smakade blod och kräks.

Gud giv mig kraft.

Supertramp skrev:
> kking skrev:
> --------------------------------------------------
>
>
> > Men det är bra träning...
>
> Håller inte med om att det är bra träning. I
> alla fall jag har svårt att komma upp i någon
> riktigt hög träningsintensitet i det här
> väglaget.
>
> EDIT: Eller så är det jag som är för gammal
> och försiktig i min åkstil och som inte vågar
> stå på ordentligt.

Jag har då inga problem att få upp intensiteten, det är ju som en enda lång sandfälla. Du får gå på attack, löst grepp om styret, låta framhjulet flyta, och hålla tummarna...

bruce skrev:
>
> Gud giv mig kraft.

Du som är styrkan själv!?!? HTFU... ;-)

Det var fan INTE bra plogat nånstans för mig och allra sämst var sträckan Kärrtorp till Skanstullsbron där det i princip var oplogat.

Sen när jag kom fram till kontoret så inspg jag att jag glömt passerkort och bricka... *SUCK*

Mer snö kom i natt. Snöröjningen obefintlig. Nytt bottenrekord tidsmässigt till jobbet. Oj vad jag kommer bli snabb i sommar

Som vanligt ett par centimeter kvarlämnad modd efter plogningen längs Johanneshovsvägen. Jag körde full attack så visst kom jag fram, men jävlar vad segt det var. Hade visst inte återhämtat mig från sjukdagen igår heller. Annars rätt händelselöst, förutom en prejning från stor hantverkarpickup.

Hyffsat plogat förutom mellan Lunda och Tensta/Rinkeby, där höll jag på och få psykbryt! Helt oplogat efter dom senaste dagarnas snöfall, bara uppgånget och det vet ju alla hur mysigt det blir. Det är dock alldeles för mycket heliumplogat på sina håll, vilket gör livet lite väl spännande ibland.

Ska vi få någon att göra något så borde man gå från toppen, dvs politikerna. Hur når vi dom på bästa sätt? Skickar en länk till denna tråd till alla sittande politiker?

Idag blev jag dödskränkt av en gammal militärcykel - i motlut. Jag tror att han ville bevisa något efter att jag just hade cyklat om honom =) Imponerande.

Med en mtb går det fint men inte så snabbt. Ni kör väl mtb alla? Det heter ju inte happy-cycklocross eller hur?

Igår sprack min bakfälg (nedbromsad). Det är andra gången på denna ram. Så vad skulle jag göra. Då årets motivationsdipp just infunnit sig så tänker jag passa på att läsa böcker på pendeln och köra lite fler trainerpass på kvällarna under tiden jag väntar på nya hjul från tyskland... Är jag vek?

Hasse#7 skrev:
> skickar ett allmänt "krya på dig" till honom och
> alla andra stackare som knappt lyckas inta
> lodrätt läge. Nobelpriset till den som knäcker
> gåtan vardagsförkylning med tillbehör.

Tack Hasse! Nu är jag tillbaka i snömodden. Vurpade igår på hemvägen, gick bra, inga skador på cykel eller kamera!

12 Februari

Bilagor

• 12feb.jpg
    12feb.jpg
    149.1 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
Gött att vara tillbaka i sadeln efter misstaget att ta bilen igår.
Idag: Snittfart 23 km/h, tid 42 min.
Igår: Snittfart 14 km/h, tid 65 min.

federico skrev:
> 12 Februari

"Vilken dödsfälla" var min första tanken när jag såg bilden. Hur lätt hänt är det inte att slira till i modden och glida ut framför en buss? Läskigt. (Och jag som tyckt att den platsen ser obehagligt ut på dina bilder när det är barmark...)

Plogat men ändå var styret all over the place på vissa cykelvägar. Får försöka köra på traktorns hjulspår hellre än i det upptrampade mitt i. 40 min till jobbet igår och 37 idag mot rekordet 22 minuter sommartid. Jag tar mycket hellre isknöggel så tänderna skallrar än modd som är grymt segt. Blev även tutad på då jag rullade över rött men det var en fjantig markering i och med att jag var långt över när han passerade. Inte ens jag som var gringubbe själv i tre år, åtta mil bilpendling om dagen, hade brytt mig.

Rattnalle skrev:
> federico skrev:
> -------------------------------------------------------
> 12 Februari
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=197573/filename=12feb.jpg
>
> "Vilken dödsfälla" var min första tanken när jag såg bilden.
> Hur lätt hänt är det inte att slira till i modden och glida ut framför en buss? Läskigt.

Åhh gud, där hade jag legat långt ut i körfältet.

Första pendlingen sedan november. Det var kul att sladda fram utan dubb. Fast så har jag en kort och relativt bilfri pendlingsväg också. Enda intermezzot var tanten som skrek åt mig att plinga när jag bad henne hålla in hunden som var all over the place.

SuperApe skrev:
> Det var kul att
> sladda fram utan dubb.

Ok men hur var det med Dub?

Tillbaka
Topp