Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Härligt fredagstrött i benen idag :)

Sannerligen! De senaste veckornas konstanta moddfest suger musten ur en gammal gubbe, vi får se hur mycket långpass det blir till helgen...

Var är alla förresten? Det var ju helt tomt överallt på väg in till stan. Har jag missat sportlovet?

Körde hem min vanliga väg över Mörby Station och sen längs med Roslagsbanan till Täby. Ungefär lika bra/dåligt snöröjt som över Mörby Centrum. Det befarade kaoset på V.Banvägen efter Enebybergs station uteblev, det är visserligen oplogat sen i början av vintern men det har packats så hårt att det gick rätt bra att åka på. Bra avslutning på en useless pendlarvecka.

Trevlig helg!

Bilagor

• 15feb.jpg
    15feb.jpg
    97.9 KB · Besök: 70
federico skrev:
> Trevlig helg!

Ibland känns det som att du cyklar i en snyggare stad än jag... Same same annars!

Fredrico, jag vägrar att tro att vi bor i samma stad! Fina bilder!

Pendlingen? Jovars, det gick bra, höll på att vurpa två gånger då framhjulet skar ner i modden, men det löste sig.

Järfälla har plogat sämst av alla, trevlig helg på er!

Utmed Johanneshovsvägen cyklade folk i precis den där takten att man inte med hedern i behåll kan låta bli att köra ifatt och om, men tillräckligt fort för att man skulle behöva dra på. Gick nästan omkull i snömodden men klarade mig.

Slask o blött, när ska detta urusla väder ta slut? 1348 cykelpassager vid G:a Stan vid 16:30 tiden. Det är iallafall ljusare på dagarna! B-)

kking skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Härligt fredagstrött i benen idag :)
>
> Sannerligen! De senaste veckornas konstanta
> moddfest suger musten ur en gammal gubbe, vi får
> se hur mycket långpass det blir till helgen...
>

Precis, cykelsuget är inte jättestort så här på fredagskvällen..

bruce skrev:
>
> Precis, cykelsuget är inte jättestort så här
> på fredagskvällen..

Men om man skall orka med dig i vår är det väl bara att bita ihop och ut och köra intervaller...

Idag gick det att cykla rätt bra på de flesta ställen. Sämst var sveavägen där de hade glömt att det finns cykelväg. Någon hade plogat upp vallar vid varje bilutfart. ...

Ganska trist idag. Satt och störde mig på nåt nytt oljud imorse; *fjuu* *fjuu* *fjuu* *fjuu*... ungefär. Ökade i takt med farten, så något rullrelaterat iaf.

Förra veckan sprack min bakfälg, så jag tog lite pendlar ledigt i väntan på nya hjul från tyskland. Det tar emot att plocka fram någon annan cykel när det är så slaskigt som det är just nu.
Så idag cyklade jag till jobbet på sprillans hjul (XT nav, Mavicfälgar och DT Swiss ekrar). Fast samma gamla sunkdäck och vinterhärke i övrigt gjorde väl att jag inte märkte speciellt stor skillnad... Men skönt att ha cykeln igång iaf...

Har gått rätt bra att cykla med v-bromsar i vinter men bakfälgen äter bromsklossarna snabbare än en slipmaskin. Blir att åka förbi nån cykelaffär på vägen hem.

Jo, vet, fruns elcykel har fälgbroms och är man van vid rullbroms så är det katastrof. Jag har en kollega som tävlade för länge sedan och han hävdar att dagens bromsklossar är skräp, de gamla korta men höga som man hade på 80-talet höll en evighet i jämförelse. Jag är böjd att hålla med, men körde förstås aldrig vinter med de grejjorna men det gjorde nog min kollega.

Ljust. Kanske mest för ett orfivilligt depåstopp vid Liljeholmen efter tvärbanespåren. Någon borde gjuta igen de fyra ojämnheterna där, det är ju ingen trafik nattetid.

Men det finns ju värre väder att byta slang i.

Rena rama värmeböljan på vägen till jobbet. Behövde inte koppla in värmesulorna idag. Nåja, cykelformen låg kvar i någon låda i källaren idag. Denna vecka ser det hyggligt ut för pendling.

Upp 05:20, snabbt inta gröten, på med kläderna och så iväg. Bra fart med nytt PR till tåget. På med låset och ner med lysena i fickan. Börjar knalla och dubbelkollar att jag fått med plånkan med pendelkortet..... Konstaterar att jag glömt hela jävla ryggan hemma så det var bara att cykla hem igen.... Det är inte roligt med måndagar :(

Äntligen måndag! Blev väckt av 6 åringen som gick omkring i huset och sjöng "Ja må han leva" vid halv sextiden, härligt!

Efter att ha lämnat barn började pendlingen med ett hav av dödsmodd vid Enebybergs station. Vid Mörby station stannade en bil och passagerardörren öppnades och en dam började kliva ur, jag plingade för att hon skulle uppfatta att jag kom och körde förbi bilen. I kurvan efter mötte jag två gångare som gick i bredd över hela GC banan, körde mellan dom då den högra drog sig till höger och den vänstar till vänster. Killen till vänster muttrade något om att jag borde hålla mig på cykelbanan... Försökte förklara för honom att det är en kombinerad GC bana och dom inte gjorde det så lätt för mig att välja cykelsidan när dom drog sig ut mot kanterna.

Efter denna incident åkte bilen som släppt av dam tidigare ikapp mig och killen som satt i vevade ner rutan och skrek "Är du medveten om att du färdas på ett fordon och ska anpassa farten inte bara plinga och köra på!". Jag försökte förstå vad som gjort honom arg och sa att jag bara velat göra hans passagerare uppmärksam på att jag kom men han fortsatte skrika att jag skulle passa mig osv osv. När diskussionen inte ledde någon vart och han skulle svänga av vinkade jag ett glatt farväl till honom med vänster långfinger. För övrigt rätt händelselöst och skapligt plogat.

Har jagat och åkt mycket skidor fredag och lördag så det var lite sega ben i morse. Det får gärna frysa på nu så man slipper bli så skitig. Annars bra. Kom iväg först kl 08 så det kändes konstigt med dagsljus.

Trevlig pendling i morse förutom tio meter halvbärande djup snöslask borta vid Hägerstensåsen. Cykeln krängde näsan ur kontroll.
Nån borde göra nåt åt bristen på kraft i mina ben i alla fall. Det gick långsamt idag.

En dag som alla andra, senaste tiden.
Smutsigt, slaskigt och bilar som prejas.
Händelselöst, med andra ord.

Johan A skrev:
> Norr Mälarstrand är ju värsta autostradan för
> cyklar.. Helt rent! Och lite medvind på vägen
> hem...

Som ett dansgolv. Nästan så man funderar på att plocka fram räsern och köra lite spurtintervaller där ikväll!

DT skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > Norr Mälarstrand är ju värsta autostradan
> för
> > cyklar.. Helt rent! Och lite medvind på vägen
> > hem...
>
> Som ett dansgolv. Nästan så man funderar på att
> plocka fram räsern och köra lite
> spurtintervaller där ikväll!

Det verkar som att borstmaskinen hjälper till att sopa undan vatten också, normalt brukar det ju vara en hel del mellan Rålis och Preemstationen.

21km mellan Ekerö ochj Liljeholmen

Ekerö till Nockebybron lite snö, lite is och några slaskpölar.
Nockebybron till Brommaplan spårigt, halt och blött
Brommaplan till Alvik sopsaltaren har gjort salsgolv där. Enda smolket i glädjebägaren var att de hade service på en belysningsstolpe och parkerat en lastbil över hela banan. Fick hoppa av och klättra i en snövall.
Alvik till Liljeholmen över broarna var delvis spårigt, halt och blött annars OK.

Orken var väl inte vad den borde varit men jag tog mig fram. Pulsklockan indikerar att jag inte är helt återställd från förkylningar - pulsen låg på 154 bpm i snitt med max på 176 bpm vilket Polarklockan anser vara 99% av max. Medel låg på 87% av max.

Låg 45 minuter i zonen 80-160 slag och resten av turen i zonen 160 och uppåt. Skall ta det lugnare hem.

Fredrik

Morgon och kväll: grått, blött och grisigt. Enda ljuset är ljuset och sopan (sopsaltaren) i västerort som gör underverk.

Rippa skrev:
> >
> Skoningslös är vinterpendlingen...

Snyggt!

Rippa skrev:
> >
> Skoningslös är vinterpendlingen...

Som sagt, snyggt!
Men cyklar vi i samma stad? Tycker min vinterpendling mer liknar Olof E's bild ovan.

//j

jesperC skrev:
> Men cyklar vi i samma stad? Tycker min vinterpendling mer liknar Olof E's bild ovan.

gotham_rain2.jpg

Vet inte var du cyklar, men här i Gotham City ser det ut så här när man kvällspendlar ;)

Aha, det där är ju södra sidan av Gotham City, förklarar saken.

Själv kom jag just hem efter ytterligare en moddpendlig genom
norr-förorterna.

//j

jesperC skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > >
> > Skoningslös är vinterpendlingen...
>
> Som sagt, snyggt!
> Men cyklar vi i samma stad? Tycker min
> vinterpendling mer liknar Olof E's bild ovan.
>
> //j

+1

Tillbaka
Topp