Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> JKolmo skrev:
> > Skylten finns precis innan korsningen vid
> > körbanan för bilar. Det slår mig dock att
> det
> > nog inte är skyltat för cykeltrafik från
> > cykelbanan på samma sätt, så
> väjningsplikten
> > kanske egentligen inte gäller för cyklar? Hur
> > som helst så har bilar norrifrån
> väjningsplikt
> > i korsningen, och de offensiva bilförare som
> > kommer Baron Rålambs väg anser nog att detta
> > gäller alla inkl cyklister som kommer från
> > Frescativägen. Stor försiktighet anbefalles
> > således! Jag tar på mig att fota skyltningen
> vid
> > tillfälle och lägga in i tråden.
>
> Såg skylten imorse, det är en skyltning som jag
> gärna skulle vilja ifrågasätta. Undrar om det
> verkligen är korrekt att ge vänstersvängade
> trafikanter företräde och i så fall varför man
> gjort det. Skulle inte förvåna mig om det är
> någon utan 100% kunskaper som helt enkelt satt
> upp en skylt för att han/hon tycker det var
> bäst...
>
> Seg morgon, ben som stumma telefonstolpar efter
> gårdagens snabbrunda i Vallentuna, trist väder
> och motvind. Blev dessutom kokt av regnjackan jag
> satte på mig då det regnade rätt hårt när jag
> drog men slutade givetvis att regna efter 5 min.

Kompletterar som utlovat med en bild av skylten (tagen från insidan av mitt mördarredskap, fick inte cykla i morse...)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    71.8 KB · Besök: 37
Upptäckte att luften försvunnit ur framdäcket på mitt ena hjul i morse så det blev mountainbiken i stället. Fasiken vad skönt med lite sämre väder. Var nästan helt ensam i morse..

Varför är det helt plötsligt så grått och blåsigt, seg cykling över Skånska slätten idag men fick ändå till en bra tid.

Inget att rapportera förutom att jag spottade två lustiga/märkliga cyklar.

Igår i korsningen Sankt Eriksgatan/Karlbergsvägen såg jag en kille på en cykel med en kompislapp gjord av en sån där magnetisk "övningskörnings"-skylt. Tja, kompislapp och kompislapp, den hängde mest som en flagga bakom stänkskärmen men det såg rätt roligt ut.

I morse i Birkastan såg jag en knatte på en springcykel med små hårda sparkcykelhjul, alltså inte mer än ca 8-10 cm i diameter. Märklig konstuktion, har inte sett det förut. Såg exakt ut som en hybrid mellan sparkcykel och springcykel. Vet inte vad poängen är förutom att vikten lär vara låg. Den lär ju varken gå fort eller bekvämt, men det kanske är meningen.

Lätt till jobbet. Bra med medvind.
Hem, regn och motvind. Cyklade i boxerna, vet inte om det är ok i stadsmiljö men ville inte smutsa ner byxorna och har inga bra regnbyxor.

Medvind hem gav bra tid. Mitt i en korsning tvärnitar bilen framför mig och jag kör närapå rätt in i bilen bakifrån. Föraren fick för sig att han skulle prata med någon som stod i korsningen. Idot....Röd skåpbil....rött är det nya vita.

I morgon laddar jag för ett extravarv runt söderort. Beware. Mkt laddad.

Kan bero på den halvannan flaska vin jag fått i mig.

Kolfiber. Högprofil. Tub.

Bassatnivetdet.

Senast ändrad:
Lagom med cyklister, nästan bara kvinnor på damtrallor som fint står på led i högerfältet för fri fart till vänster.

De här mornarna är det riktigt skönt, nästan lite tråkigt, att cykla. ;)

Händelserik dag. Cykeln började låta väldigt illa. Stannade och kollade, då hade nedre skruven till skivbromsinfästningen fram lossnat och försvunnit = obra.

Plockade fram lilla SOS-kitet (http://shop.konaworld.com/eu/products.php?product=SOS-Kit) med blandade småpryttlar och kunde där hitta en lämplig skruv och fortsätta resan till jobbet med återställd bromsförmåga = bra.

Mötte återigen soptraktor som sopade cykelvägen från Rålis upp mot Tranebergsbron. Som förra gången:
Det sopas = bra
Mitt under morgonrusningen = mindre bra.

Blev omkörd av två herrar med snabba kläder i lilla backen upp från dolda svängen under Essingeleden upp mot Fridhemsplan samtidigt som jag bromsat pga vinglande cyklist framför och möte.. = Mycket obra

Höll på bli påkörd av kamikazecyklist som från Gjörwellsgatan mot färdriktningen ner till Rålis i hög fart och med dålig kontroll = Mycket obra

Fastnade bakom två st som cyklade i bredd över Västerbron utan uppsikt bakåt = obra

Senast ändrad:
Första punkan på 2 års åretruntpendling. Kanske var orsaken potthålet jag körde ner i på vägen hem igår, eller bara slitage. Upptäckte att reservslangen jag köpt hade extralång (racer)ventil, dessutom fanns det inga gängor för den där lilla brickan som håller fast ventilen. Är n00b på cykelhårdvara, ska det vara så på extralånga ventiler? Är de ämnade för aerohjul?

Rock skrev:
> Vad ska du med ringen till? Ingen som cyklar på
> riktigt har den kvar.

Trams. Den fyller faktiskt en ganska viktig funktion för oss som inte orkar ta på silkesvantar varje gång vi ska ansluta en pump. I synnerhet på en brukscykel.

Också intresserad av motiveringen. Jag har inte ventilhatt på MTB:n som jag justerar trycket på ofta men på pendlarn har jag både ventilhatt och mutter. Säg inte att det är viktbesparing, då åker kaffet ut genom näsan :) (Muttern sitter löst några varv upp, jag tycker också att den fyller en funktion när man ska pumpa).

Senast ändrad:
Såg en kille på ur-Ithera i Sumpan, första versionen med plaststyre. Noterade att låset är i stål, lite snubbel på mållinjen där i skapandet av den ultimata plastcykeln.

På brukscykel så sitter både ring och ventilhatt kvar, på racern så är de borttagna för att stilpolisen inte ska avrätta mig.

Stilpolisen är ju tämligen hård på den här punkten. Det gäller nog främst racer dock.

PÅ pendlarn har jag både ring och hatt. BRa när man ska pumpa och gegga och DÖDSmodd fastnar inte i ventilen.

BaloO skrev:
>
> Hur gör ni andra som pendlar? Ställer ni era
> dyra fina cyklar utomhus i ur och skur?

Tar in den på kontorsrummet. Begränsat med utrymme, så jag vet inte hur jag ska göra i vinter. På förra kontoret låste jag fast vinterhojen i trappräcket utanför vår ytterdörr eller längst ned i trapphuset beroende på hur blöt den var (blev en del smutsränder + att folk fick vattendroppar i huvudet :)

nikasp skrev:
> Också intresserad av motiveringen. Jag har inte
> ventilhatt på MTB:n som jag justerar trycket på
> ofta men på pendlarn har jag både ventilhatt och
> mutter. Säg inte att det är viktbesparing, då
> åker kaffet ut genom näsan :) (Muttern sitter
> löst några varv upp, jag tycker också att den
> fyller en funktion när man ska pumpa).

Tar ju flera sekunder längre tid att byta slang vid punktering om man ska fippla med onödiga extraprylar :)

Stort tack till medpendlaren som lånade ut verktyg och pump till mig när jag linkade hem med punkterat bakdäck strax efter Solnabron! Kväll och sol är uppenbarligen bättre än moln kvavt och morgon... Höll på att bli påkörd, blev besprutad av spolarvätska, bevittnade kraschad cyklist i korsningen torsgatan/norra stationsgatan och fick punktering. Dålig pendling till jobbet, bra hem.

Önskar ett tips från er, hur skulle ni göra?

Rullar ner för Kammakargatan mot Sveavägen, mot enkelriktat, möter taxi Stockholm-gubbe som gasar och prejar upp mig på trottoaren. Jag jagar efter och påpekar det olämpliga i hans beteende, lite ordväxling och tjafs sen drar han. Tog reg-numret.

Skulle ni anmäla händelsen till Taxi Stockholm eller droppa och gå (cykla) vidare? Jag körde ju trots allt mot enkelriktat några meter...

izar skrev:
> Har förstått att jag måste ha cyklat till
> jobbet men minns inget av det, dvs händelselöst.

+1

Jag skulle åtminstone maila in med en liten kartskiss och regnr och tid. Nästa gång kanske han skadar någon även om du cyklat fel i det här fallet.
Jag ångrar mig som f*n att jag inte gjorde det när ett jävla BRING cykelbud bombade in i min bil för några år sen. Killen skulle cykla om i en korsning med refug och hann inte reagera när jag blinkade och svängde. Den jä*eln drog dessutom. Jag skakade på huvudet och gestikulerade att vi skulle åka åt sidan men han stack. Då var hela cyklistkollektivet "billiga" för mig men nu har jag annan uppfattning.

staine skrev:
> Önskar ett tips från er, hur skulle ni göra?
>
> Rullar ner för Kammakargatan mot Sveavägen, mot
> enkelriktat, möter taxi Stockholm-gubbe som gasar
> och prejar upp mig på trottoaren. Jag jagar efter
> och påpekar det olämpliga i hans beteende, lite
> ordväxling och tjafs sen drar han. Tog
> reg-numret.
>
> Skulle ni anmäla händelsen till Taxi Stockholm
> eller droppa och gå (cykla) vidare? Jag körde ju
> trots allt mot enkelriktat några meter...

Tog racern
+ ett xtravarv ut till FRA.

Kände mig trött och gammil fram till Tjabos Barre då det gick fortare.
Visade sig vara vinden.
Tog på tjejhjul från Brommaplan och sitter nu på jobbet och väntar på frukost.

Det är Fredag.
Imorgon startar Touren.

staine skrev:
> Jag körde ju
> trots allt mot enkelriktat några meter...

Ett fel rättfärdigar aldrig ett annat fel. Jag skulle ringa Taxi Stockholm. Ditt fel var ju inte riktat mot någon annan. Hans agerande varslar ju om olämpligt beteende i trafiken.

Fin morgon, drog tidigare och tog en extrasväng via Viggbyholm och Djursholm in till stan. Förvånansvärt lite mördarmaskiner när jag åkte, en hel del cyklister dock.

jonel skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag körde ju
> > trots allt mot enkelriktat några meter...
>
> Ett fel rättfärdigar aldrig ett annat fel. Jag
> skulle ringa Taxi Stockholm. Ditt fel var ju inte
> riktat mot någon annan. Hans agerande varslar ju
> om olämpligt beteende i trafiken.

Ja, håller med. Visst, du gjorde fel, det kan du ju säga till Taxi Sthlm också men förarens beteende är inte heller särskilt bra. Högst olämpligt att preja oskyddade trafikanter med en bil.

Liljeholmsbacken runt 8:30. Spottade, en ovanlig fågel i den Stockholmska pendlarfaunan: Övre medelålder, blågula cykelkläder, stor sadelväska, tunga växlar, räser, kan ha luktat illa, men avståndet var för stort för att verkligen avgöra.

Vad tror ni, kan det ha varit den sällsynta Svenska Randonnören (Randonnaeis Sveciae) på den sydliga migreringen till parningsplatserna runt GBG? Det sägs att dom är väldigt aktiva så här års. Randonnörspottare har tydligen redan satt upp läger runt Slottsskogsvallen för att invänta de första exemplaren och beskåda denna märkliga ritual.

Thomas

En annan trist taxiupplevelse idag. Cyklar på mkt lugn gata i Vretenområdet (industriområde i Solna helt utan genomfartstrafik) och en Taxi 020-bil tycker det är en bra idé att köra om mig samtidigt som han får möte av annan bil. Gatan är hyfsat smal och han passerar därmed mig med mycket liten marginal. Extremt onödigt, för jag körde nära de parkerade bilarna och han verkade inte ens ha bråttom nånstans utan rullade vidare obetydligt snabbare än jag själv körde.

Inte tillräckligt grovt för att anmäla till företaget IMHO, så jag struntade i att ta regnr.

Poopzilla skrev:
> Liljeholmsbacken runt 8:30. Spottade, en ovanlig
> fågel i den Stockholmska pendlarfaunan: Övre
> medelålder, blågula cykelkläder, stor
> sadelväska, tunga växlar, räser, kan ha luktat
> illa, men avståndet var för stort för att
> verkligen avgöra.
>
> Vad tror ni, kan det ha varit den sällsynta
> Svenska Randonnören (Randonnaeis Sveciae) på den
> sydliga migreringen till parningsplatserna runt