Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Cykelmisär, allt som kunde frysa hade fryst. Frihjulskransen greppade lite sporadiskt, bromsarna slutade greppa helt efter första besöket ner i en mindre insjö. Låset hade fryst fast när jag kom till jobbet. Nu står cykeln i det varma cykelförrådet och torkar/rostar ihop.
Wheer skrev:
-------------------------------------------------------
> Äntligen minusgrader igen och därmed genast
> renare & trevligare pendling. Lika mörk dock.
Så var det definitivt INTE på götgatan imorse. Hamnade i spåren efter dödsmoddsutrotaren, de nya saltkvastbilarna och det såg allt annat än "rent och trevligt ut". Ett centimetertjockt lager äckelsalt uppblandat med lite vätska och grus, mumsigt värre!
I övrigt trist pendling förutom att man förundras över de bilburna mottrafikanternas morgonhumör när de medvetet försöker köra så nära cyklisterna som det går, trots att det inte är en bil i närheten och de utan problem kunde legat i körbanan på motsatt sida vägen.
Busschaufförerna på morgonen däremot har förstått det där med att använda hela körbanan, råkade ut för en... "Driving in the left lane, turning right - Like a BAWS!"
Årets första vurpa, kom fram till en stor ispöl som såg så slät och fin ut, om jag åker rakt så borde det vara lugnt, icke då! Skavsår på ena knät blev det.
kitzblitz skrev:
> Globalistic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blev kränkt av en herre på mtb i en sådan
> där
> > KBCK-tröja.
>
> Hihi - jag trodde mig känna igen dig :-) Tyckte
> det var ett snyggt manöver att klämma in mig på
> vänster sidan av cykelbanan ;-)
Ledsen för det, men det var mindre grus där :)
Jag hade cyklat ensam från Västerhaninge tills du kom ;D
Ni som cyklar från norrort (typ Täby, Vallentuna etc) hur ser det ut på underlagsfronten? Har haft ett ofrivilligt uppehåll pga dödsinfluensa de sista två veckorna och velar inför måndagens pendling vilken cykel jag ska ta... Är det spårigt och isigt eller rent?
Selast skrev:
> Ni som cyklar från norrort (typ Täby, Vallentuna
> etc) hur ser det ut på underlagsfronten? Har haft
> ett ofrivilligt uppehåll pga dödsinfluensa de
> sista två veckorna och velar inför måndagens
> pendling vilken cykel jag ska ta... Är det
> spårigt och isigt eller rent?
Övervägande mest dödsgrus men med några inslag av blankis på raksträckorna och spåriga isvallar vid tidigare dåligt plogade överfarter odyl.
Selast skrev:
> Ni som cyklar från norrort (typ Täby, Vallentuna
> etc) hur ser det ut på underlagsfronten? Har haft
> ett ofrivilligt uppehåll pga dödsinfluensa de
> sista två veckorna och velar inför måndagens
> pendling vilken cykel jag ska ta... Är det
> spårigt och isigt eller rent?
Om valet står mellan mtb och cx så är svaret givet; mtb är overkill. Jag har kört cx hela veckan förutom i måndags. Men det blir säkert andra bullar när det börjar snöa igen nästa vecka.
Idag valde jag att pendla upp till Betancuria på Fuerteventuras västkust. Inget dödsgrus, de 25 värmegraderna i luften hade smält bort all snö och de få bilisterna jag mötte visade stor hänsyn i serpentinerna. Min nya Wilier Cento Uno visade sig vara en alldeles utmärkt pendlingshoj här :)
På måndag är jag tillbaka i verkligheten med dubbdäcksfixie, blankis, slask, minusgrader och mördarbilister. Vill inte!
Ganska händelselös morgon, såg endast en annan cyklist imorse. Det var precis lagom kallt i relation till kläderna jag tagit på mig, skönt. Det gick fort imorse också, det gillade jag.
salle skrev:
> Tillbaka i sadeln efter dödshosta. Mycket
> trevligt! Vän av ordning frågar sig när det
> börjar sopas på cykelbanorna?
:-) Haha, om man skall ta tidigare år som ngn slags indikator på framtida performance så kan vi se fram emot sopat och klart ngn gång i maj. Vissa stråk lite tidigare.
Kändes inte så misärigt som jag trodde att det skulle göra efter en vecka i solen.
Mest ledsen idag var jag väl över att hitta CX:en med en rostbrun drivlina. Ställde in en snöig cykel (efter söndagens cykling) i kallgaraget innan jag åkte iväg och tänkte inte mer på det eftersom det är januari. Men sen har det ju tydligen varit +grader och varmt här hemma. Vilket har gjort att snön på cykeln smält och gjort kaos med kedja och kassett. Antar att jag får skylla mig själv... F-n att man ska va så lat ibland.
Tog crossen på JKoloms inrådan och det visade sig vara ett bra val. Slog rekord på pendlingen! Detta berodde iofs mest på att idag var första pendlingen efter flytt av bostad och inte pga någon form av styrka. Snarare fick jag ett litet återfall av min dödshosta när jag kom fram. Väl framme i garaget upptäckte jag att cykelnyckeln satt på den gamla nyckelknippan så nu står äslsklingen olåst i garaget... Även skåpnyckeln satt på den andra knippan men som tur var har jag en reservnyckel i skrivbordslådan så jag kunde byta om i alla fall. Kollegorna fick mycket nöje av att se mig i full svettoutstyrsel i alla fall...
MattiasK skrev:
> Mest ledsen idag var jag väl över att hitta
> CX:en med en rostbrun drivlina. Ställde in en
> snöig cykel (efter söndagens cykling) i
> kallgaraget innan jag åkte iväg och tänkte inte
> mer på det eftersom det är januari. Men sen har
> det ju tydligen varit +grader och varmt här
> hemma. Vilket har gjort att snön på cykeln
> smält och gjort kaos med kedja och kassett. Antar
> att jag får skylla mig själv... F-n att man ska
> va så lat ibland.
42Hz skrev:
> MattiasK skrev:
> --------------------------------------------------
>
> Äh, lite ytrost, bara olja in och torka av!
Absolut, men lik förbenat lite klåparmässigt och slappt ;) Åsså på fin-crossen dessutom.
Pendlarskorna passade på att gå sönder när ja skulle ta på dem i morse så mina gamla MTBskor får ta över den rollen och då de även gästspelat som räserskor så öppnades plötsligt en lucka i garderoben för ett par dedikerade landsvägsskor. GÖTT!!!! Mera handlande!!!
Efter en veckas vila p.g.a. host, huvudvärk och feber var det dags för pendling igen. Benen var glada och utvilade och det gick snabbare än vanligt nu när man slippe snön. Hostade och harklade upp en massa slem som låg nere i bronkerna och gottade sig. Lungorna fungerar nog normalt om några dagar.
Förkyld igen så nu har mitt 3-veckors träningsförbud blivit över tre veckor. Har gått så långt att jag i princip är rädd för 30-40 minuters cykling. Blir nog inte imorgon i alla fall. Ser bra och torrt ut.
Kom ner till källaren där min stolte springare står. I morse oväntat med punktering. Går ut till väntande pendlingskompis och säger att du får nog åka själv idag. Äh, svarar han. Jag har ny slang som du kan få och så väntar jag medan du byter. 5 minuter senare är vi på väg. Det är vad jag kallar kärlek:-) I övrigt händelselöst.
Hemfärd äckelpäck. Grått, snöblandat grisregn och allmänt tråkigt. Själva antitesen till gårdagen : blankis, strålande sol och perfekt skridskotur Lovö runt.
Handling av kattsand och kattmat resulterade i packning över 20 kg på ryggen. Tog en liten omväg med fler backar. Rullade faktiskt fint och mjukt med den extra vikten.