Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Inte så festlig! Det svåraste att klä sig för är baske mig nån plus och regn, blir man inte blöt utifrån blir man kokt inifrån. Och när farao skall jag komma ihåg att testa om kepsen gör att jag ser nåt?

Riktigt "härligt" att ge sig ut precis när det slutat ösa ner blötsnö i plusgrader. Var ett centimetertjockt lager med orört snöslask överallt som skvätte och stänkte något helt otroligt. Inte ens egolappen lyckades hålla mig torr om fötterna...

Åkte man åt rätt håll på vägen hem så var det helt ok, dom som däremot skulle söderut kan jag tänka mig hade det lite värre med småspik i nyllet!

Förbannat vått imorse. Jag har sagt det förut och säger det igen, någon borde börja betala de som inte är ute och plogar mer så att de orkar dra ut och ploga.

Annars helt OK förutom att jag höll på att bli dödskraschöverkördmördad av flera fyrhjuliga mottrafikanter som uppenbarligen INTE tyckte att jag hade något att göra på DERAS väg... klockan 06:20 kan man tycka att man kan samsas om platsen, men det kanske bara är jag.

Fick mig serverat ett rejält lass med iskallt saltvatten utmed Stadsgårdskajen. En buss som fräste förbi och samtidigt rakt genom en enorm sjö av smältvatten och modd.

Tur man inte skulle cukla så långt idag för satan vad kallt det blev.

Helt ok, trots snön och småspikarna som singlade runt i luften. Keps funkar bra förutom att man inte ser vart man ska eller var man är. Mötte en annan cyklist på vägen genom stan.

Äntligen! I dag kom kepsen på! Behovet var nog inte jättestort egentligen (eller var den så bra att jag inte märkte hur eländigt det egentligen var?), men nog verkar det fonka bra. Hoppas på lite mer snöblandat och vind i eftermiddag för ett test i "bättre" förhållanden.

En farbror gick i backen vid Västerbroplan, men det gick sakta och han påstod sig vara OK. I övrigt inget att rapportera.

Jobbig! Motvind, snöblandat i nyllet och segt limmodd gjorde att hela vägen in till stan kändes som en slakmota. Lyckades ändå kränka några andra svetton vilket gjorde att pendlingen trots allt inte kändes helt misslyckad.

Paniksprayade Finishline på steampunkkedjan.
Måste skaffa spikskor, livsafarligt att sätta ner foten.

Gråtristskitväder.

Var glad att jag hade dubbat imorse, mindre glad att jag kasserat skärmarna. Mycket folk i självlysande Cykla Stockholm västar idag.

Kära bullen, det är jag som för en vecka sedan skrev in angående biljakten som ledde in i ett P-hus. Idag var första gången som jag åter vågade cykla den vägen och mycket riktigt så mötte jag samma bil igen trots annan veckodag och klockslag. Han upptäckte dock inte mig, kanske för att jag fortfarande är maskerad med andra kläder. Men han parkerade mycket bättre denna dag och blockerade inte cykelbanan.

Har kapitulerat mot vätan o monterat skärmar. Skönt med dubb. 234 cykelpassager vid Ga Stan 7:45. Analysen är att vi är 10% som cyklar nu jämfört med sommar halvåret. Det iaf gott om plats!

silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kära bullen, det är jag som för en vecka sedan
> skrev in angående biljakten som ledde in i ett
> P-hus. Idag var första gången som jag åter
> vågade cykla den vägen och mycket riktigt så
> mötte jag samma bil igen trots annan veckodag och
> klockslag. Han upptäckte dock inte mig, kanske
> för att jag fortfarande är maskerad med andra
> kläder. Men han parkerade mycket bättre denna
> dag och blockerade inte cykelbanan.

Han kanske hänger där som langare eller hälare, sittandes i sitt kontor.
Kiosken var öppen, men du ville ju inte handla - klart att han blev sne!

Sparade du regnumret denna gång?

...just because I'm paranoid doesn't mean they're not out to get me...

Senast ändrad:
Trötta och sega ben idag. Runt noll grader och få cyklister. Inga incidenter. Jämngrått alltså.

Isigt och spårigt, möttes av dödssnö nedfallande från skyn den sista km, var glad att jag var framme då!

Tråkigt. Trött i benen, typ punka i bakdäcket och allmänt isigt/spårigt. Tråkigt, fast ändå helt underbart! För mig är morgonens och eftermiddagens pendling den bästa terapi en utarbetad IT-arbetare kan få!

Antipodian skrev:
> Han kanske hänger där som langare eller hälare,
> sittandes i sitt kontor.
> Kiosken var öppen, men du ville ju inte handla -
> klart att han blev sne!
>
> Sparade du regnumret denna gång?

Det är onekligen i ett osäkert område som det hände, men antagligen väntade han bara på en kompis. Jag behöver nog inte vara rädd. Han stod på ett sådant sätt att jag inte kunde se plåtarna, men nu har jag iaf bra signalement på bil och förare.

Dagens pendling var fin, ett lätt snöfall kom under natten som dämpade alla ljud under pendlingen, härligt. En saltbil strödde ut salt från götaälvsbron mot backaplan.

Som tidigare konstaterat: is-spårigt vissa sträckor, lite småspik i ansiktet, mörkt och lite vind. Riktigt schysst alltså!

Hamnade mitt i en tillfällig snöstorm. Glasögonen blev igenmurade. Efter ett tag slutade det snöa och då blev det lite bättre.
Så i det stora hela ganska ointressant.

Blev också överfallen av en intensiv skur av iskristaller ungefär halvvägs. Sen lyckades jag med en vurpa vid Riksmuseet där en blankisfläck gömde sig effektivt under nysnön. Gjorde en snygg 180 gradare då bakhjulet släppte och hamnade på marken men inga skador då det skedde precis på krönet efter den lilla uppförsbacken så farten var ganska låg. Som tur var för självkänslan var det ingen annan cyklist i närheten.

Testade min nya Walzkepa idag, tänkte den skulle hjälpa mot småspik i ögonen. Det gjorde den inte. Annars var det skönt att cykla igen efter vilodag med bilpendling igår.

oxr skrev:
> Jag cyklade om någon och kände mig plötsligt
> oerhört stark. Var det du, mmmrrr?

Typ precis efter Liljeholmsbron på väg mot Västerbron? Jag på Cannondale Touring utan skärmar och pakethållare, du på svart skivbromscross av något slag. Jag hoppades att du bara hade bra fart från backen och att jag skulle kunna komma ikapp uppe på Västerbron. Tog in lite grann innan jag insåg att nej, det är inte min dag idag, växlade ned och tog Västerbron på typ 30-32 eller något.

Segt i morse, snöade inget när jag åkte, sen vid Årstafältet kom det världens snöstorm som tog slut innan Årstaberg. Glömde hörlurarna hemma, hur ska man nu klara dagen.

Edit: Blev lite underhåll av vintercykeln igår, bättre begagnade bromsklossar, samt lite smörj på delar som inte gillat salt/vatten kombon.

Senast ändrad:
Segt med fulldubbat men det kändes bra på all is. Drog om en annan CX-riddare utmed Johanneshovsvägen, han ökade farten och hängde på någotsånär till Kungsan där han svängde av.

Ser ut att bli riktiga Gunde förhållanden i eftermiddag... Var ute på lunchen och det är riktigt äckligt ute i Stockholm just nu

mmmrrrr skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag cyklade om någon och kände mig plötsligt
> > oerhört stark. Var det du, mmmrrr?
>
>
> Typ precis efter Liljeholmsbron på väg mot
> Västerbron? Jag på Cannondale Touring utan
> skärmar och pakethållare, du på svart
> skivbromscross av något slag. Jag hoppades att du
> bara hade bra fart från backen och att jag skulle
> kunna komma ikapp uppe på Västerbron. Tog in
> lite grann innan jag insåg att nej, det är inte
> min dag idag, växlade ned och tog Västerbron på
> typ 30-32 eller något.

Skulle kunna vara. Grön jacka, budväska, sen till jobbet, passerade busshållplatsen vid Långholmsplan 08,30.

Vårkänslor - nästan ljust, runt nollan, fågelkvitter och nytt dubbdäck bak ( det gamla hade 30 dubbar som "ätit" sig inåt - med ständiga punkor som följd). Mysfaktorn hög ända in till stan - då blev det plötsligt snöstorm. Ser med spänning fram mot hempendlingen - kaos eller mys?

oxr skrev:
> Skulle kunna vara. Grön jacka, budväska, sen
> till jobbet, passerade busshållplatsen vid
> Långholmsplan 08,30.

Fy, får verkligen andra än jag cykla så snabbt som du gjorde? Det måste ha gått i MINST 20 km/h! Huligan.

När jag cyklade hem var jag lika långsam. Säkert något som är jättefel på cykeln.

Idag var det krävande att cykla hem! Helt oplogad så det var svårt färdas säkert :-) Dock så hjälpte det att bakväskan fylldes med matvaror den sista biten då det inte blev lika slirigt med mer tyngd på bakhjulet.

Bilagor

• 20130206_172232.jpg
    20130206_172232.jpg
    43.6 KB · Besök: 47
Senast ändrad:
Så grisigt oplogat modigt att det blev kul. Har bytt till gammal proto-kolfiber - miyata mtb med biltema dubbisar. Riktigt nice. Ångade på som en illvillig T34. Iförd tunga haglöfs-kängor, regnställ och kepshjälm. Perfa.

Bra träning. Blir intressanta spår i morgon om detta fryser ihop. :-)

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    172.2 KB · Besök: 36
Tillbaka
Topp