Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

-10, var kom det ifrån? Nåja, mycket vackert nu, morgon som kväll. De fina bilderna i tråden talar sanning. Men man lider mer av dubbdäcken mot grusig asfalt, kanske är det dags för vår nu?

Sitter förresten och ångrar mig att jag inte fotade de två SVEA hantverkarbilar som parkerat rakt över cykelbanan på Sveavägen. Inte så jä*la smart men de tänkte nog att de inte vill stå ivägen för bilarna. Schysst att cyklisterna måste ut bland bilarna istället.

-11, 2-siffrigt minus alltså... #vårnu. Den senaste veckan variation av massa minus och några plus har ju gjort vissa cykelbanor "intressanta". Och, jag vet att jag tjatar om det avsnittet, men det frusna DÖDS-is-spår-slasket på den beryktade Johanneshovsvägen är ju sådär att cykla på. Kommer att dröja länge innan det blir aktuellt att cykla utan dubbdäck (i alla fall den sträcken).

26 Februari

Bilagor

• 26feb.jpg
    26feb.jpg
    185.1 KB · Besök: 57
ska nog ta och göra ett litet album av alla biler i pendlartråden; i årstidsordning..
Det blir kvällens övning..

nikasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Fina bilder Federico. Ser extra mystiskt ut med
> dimman. Har du lite info om inställningar så är
> jag intresserad.

42Hz skrev:
> Grymma bilder!

Tackar!

Det är inga speciella inställningar, bara försöka hålla bländartalet runt 7-9 eller något högre då det här objektivet har bäst skärpa, lite aberration och skärpedjupet blir tillräckligt för den här typen av bild. Fotar också RAW, då har man möjlighet att styra ljuset lite mer i efterhand.

Villcykla skrev:
> Jag undrar om skylten för ojämn väg sitter där
> för att varna cyklister för den urusla
> snöröjningen av bron?

:)

Om det inte vore för drivorna av grus hade det nu gått att pendla finfint med landsvägsdäck. Låter dubbeländena sitta på ett tag till dock - det gäller att ta tillvara på tillfället att härda sig.

Snabbpendling hem förutom att jag fick stanna vid Nordstan och fixa till den förbannade jävla remmen till hjälmen (Giro) som envisas med att glida ur.
Nån som har något tips?
Jag saknar MC-hjälmars dubbel-D spännen.

Cyklade hem på ren ilska. Skyndade mig hem tidigt från jobbet pga. att en Blocket-köpare skulle komma. Åkte hem tidigt igår också men idag då skulle hon garanterat komma. När jag precis ska dra på skorna i omklädningsrummet på jobbet kommer SMS om att hon backar ur och "hoppas det inte ställer till några olägenheter". Hade god lust att skriva att faktura på några timmar kommer. Nåja, det blev rekord med Runkeeper som jag kört i några dagar nu.

federico skrev:
> Från Västerbron på hemvägen

Grymt skön bild federico! 100% mysfaktor och lite föraning om att det finns en sol. Ibland tvivlar man.

Fint Federico, hempendling runt 17:30 gissar jag.
Höll på att bli en praktvurpa på hemvägen också, blev sladd när jag bromsade vid Gullmarsplan på väg ner under viadukten, men släppte bromsen och fick upp hojen.
Längtar tills jag kan köra slicks igen.

En bieffekt av borstsaltaren är att cykelbanorna är grusfria hela vägen från vällingby till rålis. Känns ännu mer misär att rulla med dubbat då :)

Kändes ofantligt mycket varmare idag med +0,6 mot -7 igår. Blir ingen köldeffekt alls på kinder och panna nästan. Kom hyfsat ren till jobbet då det var fruset. Snart är det vår!

PS. Lite "störande" att det är ljust så tidigt nu. Tuffhetsfaktorn går ju hastigt ner med stigande temp och dagsljus. Det var bistrare i december med snö, mörkt och kallt.

nikasp skrev:

>
> PS. Lite "störande" att det är ljust så tidigt
> nu. Tuffhetsfaktorn går ju hastigt ner med
> stigande temp och dagsljus. Det var bistrare i
> december med snö, mörkt och kallt.

Japp snart är det dags för horder med andra cyklister som legat i ide under vintern att blockera vår framfart istället, då kommer vi sitta här och nostalgiskt längta tillbaka till snömodden :)

Standardcykling in mot stan idag. Det behövs några plusgrader i några dagar nu, gärna lite regn och vind också så kommer gc banan utmed Johanneshovsvägen äntligen bli isfri. Fixar de sedan vägarbetet vid Londonviadukten så är den vanliga ordningen återställd.

Bara att glömma att det är i princip tomt i cykelrummet på jobbet och helt ensam i omklädningsrummet på morgonen. Jag som cyklar från Järvastaden till stan har inte så grymt mycket mot-cyklister att tas med i alla fall. Man får sitta och muttra "det var bättre i vintras" fram till oktober snart.

JMT skrev:
> Japp snart är det dags för horder med andra
> cyklister som legat i ide under vintern att
> blockera vår framfart istället, då kommer vi
> sitta här och nostalgiskt längta tillbaka till
> snömodden :)

Första pendlingen efter en månad av lågintensiv förkylning, skönt att vara på g igen.
Trots blandat barmark med rullgrus eller isbark så blev det årsbästa stan-järfälla. Måste bero på nya Hope-blinget.

Dagens vardags-vinst: Grön våg genom Sumpan.

DSC_3950.JPG

Trevlig och djup pöl vid Södertäljevägen/Hägerstensvägen. Tänk på reglerna dock: Cykla rakt igenom pölen. DON'T WIDEN THE TRAIL!

Cyklade om en gubbe som gick mitt i cykelbanan vid råcksta, trots att det bra med plats på gångsidan. Pekade på cykelmärkena på asfalten när jag cyklade om, då skrek han något åt mig som jag inte hörde men det var säkert inget trevligt :)

Var en kille på mtb/hybrid bakom mig som jag hoppas läser det här och kan säga vad han ylade om :)

Kallt i morse, inte så kallt på vägen hem. Kändes tungt under pendlingen, men klämde ändå en timme intervaller på trainern nyss. Straffar sig väl imorrn :)

Globalistic skrev:
> Spottade en Blinker i dag. Någon här?
>
>

Jag körd visserligen en liten omväg idag, och blinkade som bra den. Men så långt körde jag inte.

Blir less på hur dåligt underhållna GC vägarna är i Järfälla, här ligger snö/is fortfarande kvar på stora delar av GC vägarna.

Annars så var det fint!

ägnade mig åt lite trådarkeologi och snubblade över den här guldklimpen..

Postat av: oxr (Dölj användarens inlägg)
Datum: den 29e november, 2012

Nja, GK plogar inte. Jag tror fikarumsdiskussionen låter mer så här:
P1:- Det har kommit in klagomål på plogningen på Skanstullsbron på felanmälan.
P2:- Vidarebefordra det till entreprenören så vi får fika sen.
P1:- Vem är det som är entreprenör då?
P2:- Vet inte, det måste vara Södermalms stadsdelsförvaltning som har det ansvaret.
P3:- Nej, nej, det är Enskede-Årsta-Vantör.
P4:- Den bron tillhör absolut Trafikverket.
P5:- Nu tänker du nog på stora bron, 73:an, det här är den lilla bredvid.
P4:- Jaså den med slussen, det måste vara någon stadsdelsförvaltning.
P5:- Nej den andra emellan.
(Tystnad.)
P1:- Den borde väl vara GK:s ansvar?
P2:- Vårt???
P3:- Det är nog tyvärr så.
P1:- Vem är det som är entreprenör då?
P2:- Stockholm Entreprenad.
P3:- Nej, nej, de har inte vunnit någon upphandling söder om stan på flera år.
P4:- Beror inte det på att de har bytt namn?
P5:- Vem det nu än var så överklagades upphandlingen, jag har ingen aning om vem det blev till slut.
P1:- Finns inte beslutet i någon pärm någonstans?
P2:- Det är P6 som har alla pärmar med beslut.
P1:- Jag är så ny så jag har inte lärt mig alla namn än. Var sitter P6?
P3:- Hon gick i pension förra året.
(Tystnad.)
P4:- Är det någon som köpt gófika?

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Flexade ut ett par timmar tidigare, tänkte mysa en runda på hårda isvägar på Järva men fick mest slita ont genom halvfrusen snö/is som brast mest hela tiden. INTE glidarläge med cykel på Järva just nu.

Gårdagens intervaller straffade sig verkligen. Small till med syra i benen direkt uppför Götaälvsbron, fick ställa mig upp och bryta på lillklingan.
Annars bjöd Göteborg på härliga -1 med dimma och motvind.

Den enda återstående strapatsen på pendlingsvägen är utmed Johanneshovsvägen, och ismängden minskar för varje dag där, på kvällen har det bildats pölar istället.
5 personer inklusiva undertecknad stod och väntade vid rödljuset vid Ringvägen efter Skanstullsbron, snart blir det trångt igen. Hamnade bakom en elcykel med skevt bakhjul och dåligt pumpade däck, men det gick rätt fort för henne ändå, kunde ta mig om vid Medborgarplatsen.

Efter gårdagens värme och nattens kyla var det ju inte riktigt läge för slicks idag, om man säger som så. Sedan kändes det osedvanligt kallt i morse, trots att termometern inte visade på så många minus.

Annars ointressant.

Täby-City: Vissa sträckor lite läskiga med riktigt hårda isiga spår.

På Birger Jarlsgatan stod en hantverkar/företagsbil och blockerade cykelbanan. I stället för att flytta sig stängde han cykelbanan helt (tog de sista 30 cm) precis innan jag körde förbi så det blev ett raskt hopp ut på bilvägen. DÅ passar han på att argt backa... PÅ en annan cyklist som inte heller kom förbi och givetvis var det vi cyklister som är dumma som inte anpassar oss och cyklar på något annat ställe än på cykelvägen.
Ska snart ringa VDn på företaget som på hemsidan stoltserar med bl.a. "Vi finns här för er skull. Hos XXXXX Gruppen får du alltid ett positivt bemötande och vi hjälper gärna till. Välkommen till oss och ett steg mot problemfrihet!" samt "Vi är proffs på personlighet!"
Jag undanber mig deras proffsiga personlighet för all framtid!

Sista kilometern gick snabbt på adrenalinet...

Igår på vägen hem sållade jag mig till de påkördas skara...

Jag tycker att jag gör det mesta för att synas, varselväst, varseltäcke på ryggan, röda brallor, vristreflexer, cykellampor (inte MS dock) och inte minst reflexsidorna på Schwalbedäcken. Det var inte ens mörkt ute ännu.

Kommer till en korsning där cykelbanan har företräde. Framför mig är det en annan cyklist. En röd Nissan Micra stannar, släpper förbi den första cyklisten och när jag är nästan över korsningen kör han iväg och klipper mitt bakdäck.... Snacka om att bli totalt fintad!

Böjd sadelstolpe, böjda sadelrails, spräckt hjälm och diverse blessyrer från landningen.

RobinWa skrev:
> Igår på vägen hem sållade jag mig till de
> påkördas skara...
>
> Jag tycker att jag gör det mesta för att synas,
> varselväst, varseltäcke på ryggan, röda
> brallor, vristreflexer, cykellampor (inte MS dock)
> och inte minst reflexsidorna på Schwalbedäcken.
> Det var inte ens mörkt ute ännu.
>
> Kommer till en korsning där cykelbanan har
> företräde. Framför mig är det en annan
> cyklist. En röd Nissan Micra stannar, släpper
> förbi den första cyklisten och när jag är
> nästan över korsningen kör han iväg och
> klipper mitt bakdäck.... Snacka om att bli totalt
> fintad!
>
> Böjd sadelstolpe, böjda sadelrails, spräckt
> hjälm och diverse blessyrer från landningen.

Skönt att du ändå verkar ha klarat dig utan värre skador, smet föraren eller blir det skadeståndskrav?

Tillbaka
Topp